افزونه Yoast SEO چیست و چه کاربردی دارد؟

افزونه Yoast SEO چیست و چه کاربردی دارد؟
افزونه Yoast SEO چیست و چه کاربردی دارد؟
10 ماه پیش

یکی  از فاکتورهای مهم در طراحی وب‌سایت‌های وردپرسی، مسئله سئو و بهینه‌سازی سایت است. اگرچه بهینه‌سازی سئوی سایت یک علم جدید و در حال تکامل است و هرروزه استراتژی‌های جدیدی در این زمینه معرفی می‌شود، اما به طور کلی برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌های وردپرسی، علاوه بر استراتژی‌های مرسوم، افزونه‌هایی برای استفاده در وردپرس ارائه شده است که کار کاربران را ساده‌تر می‌کند. 

معروف‌ترین افزونه وردپرس در میان افزونه‌های بهینه‌ساز سایت برای موتورهای جستجوگر، افزونه یوست سئو است که امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد این افزونه و کاربردهای آن اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

افزونه یوست سئو (Yoast SEO) چیست؟

به منظور مدیریت وب‌سایت‌های وردپرسی و بهبود رتبه‌بندی این وب‌سایت‌ها، افزونه‌های بهینه‌ساز سایت مختلفی برای موتورهای جستجوگر در سامانه مدیریت محتوا وردپرس یا همان content management system وجود دارد. 

اگر عبارت search engine optimization plugin for WordPress را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ کنید، اولین افزونه‌ای که برای شما معرفی می‌کند، Yoast SEO خواهد بود. این افزونه قابلیت‌های زیادی دارد، اما با این حال مسئله سئو برای وب‌سایت‌های وردپرسی مسئله‌ای پیچیده است. خوشبختانه، برای رفع این مشکل، Yoast SEO دارای ویژگی‌های داخلی متعددی است تا به کاربر امکان کنترل دقیق بر سئوی سایت را بدهد.

 

ویژگی‌های اصلی افزونه یوست سئو

افزونه محبوب یوست سئو دارای ویژگی‌های متنوعی است که در این بخش به صورت خلاصه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

بهینه‌سازی پست و صفحه

Yoast نوشتن تگ‌های عنوان و توضیحات در صفحات و پست‌های وردپرس را آسان می‌کند.

 افزونه یوست سئو (Yoast SEO) چیست؟

 

همچنین می‌توانید یک «پیش‌نمایش Snippet» از نحوه نمایش صفحه‌تان در نتایج جستجوی Google مشاهده کنید. اگر بخواهیم منصف باشیم تم‌های وردپرس امکانات بیشتری را به کاربران می‌دهند تا عناوین و توضیحات متا را در ویرایشگر پست و صفحه خود بنویسند. اما نکته خوب در مورد Yoast این است که می‌توانید تمام اطلاعات متا صفحه خود را دست‌نخورده نگه دارید، حتی اگر تصمیم به تغییر تم‌ها داشته باشید.

 

نمایش مشکلات وب‌سایت

Yoast مشکلات SEO را به شما نشان داده و در داشبورد وردپرس در اختیارتان قرار می‌دهد.

نمایش مشکلات وب‌سایت در افزونه Yoast SEO

 

همان‌طور که می‌بینید، Yoast هیچ مشکل SEO در سایت Backlinko پیدا نکرد. اما اگر مشکلی وجود داشته باشد، قطعا گزارشی دریافت خواهید کرد.

 

توزیع محتوا در رسانه‌های اجتماعی

ایجاد و طراحی محتوا برای رسانه‌های اجتماعی یک مشکل مرسوم در میان کاربران وردپرس است. از این گذشته، هر شبکه اجتماعی (مانند توییتر و فیس بوک) قوانین و الزامات خاص خود را در مورد محدودیت کاراکترها و اندازه تصاویر دارد. این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی محتوای رسانه‌های اجتماعی را در ویرایشگر وردپرس خود ایجاد کنید.

همچنین اگر افزونه خود را به Yoast Premium ارتقا دهید، می‌توانید پیش‌نمایشی از نحوه نمایش محتوایتان در رسانه‌های اجتماعی پیش از انتشار آن، مشاهده کرده و در صورت نیاز آن را ویرایش کنید.

 

بهینه‌سازی محتوا

این ویژگی در افزونه وردپرس Yoast SEO  از سه جنبه دارای ویژگی‌های متمایزی است:

  • خوانایی: این افزونه به شما امکان می‌دهد سطح خوانایی محتوای خود را بهبود بخشید. نکاتی در مورد نحوه نوشتار، علائم نگارشی، محتوای بهینه از دید سئو و موتورهای جستجو و همچنین قوانین گرامری را می‌توانید در این افزونه بیابید.
  • عبارت کلیدی: اگر عبارت کلیدی مورد نظر خود را در این افزونه اضافه کنید، افزونه Yoast SEO این قابلیت را دارد که محتوای نوشتاری شما را بر اساس عبارت کلیدی تعریف شده بهینه‌سازی کند. منظور از این کار، تعیین مکان و تعداد بهینه استفاده از عبارت کلیدی در طول متن اصلی است. 

البته این ویژگی بیشتر به فاکتورهای قدیمی سئو تمرکز دارد که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله چگالی کلمات کلیدی و غیره.

بهینه‌سازی محتوا در افزونه Yoast SEO

 

این افزونه همچنین توصیه‌های بسیار مفیدی برای بهبود سئوی سایت دارد. به عنوان مثال، Yoast به شما امکان می‌دهد بفهمید که آیا صفحه یا پست شما دارای URL مناسب SEO است یا خیر. 

بنابراین اگر مطالب مربوط به چگالی کلمات کلیدی و طول عبارت کلیدی را فاکتور بگیریم، می‌توان گفت که این ویژگی در افزونه یوست سئو بسیار مفید است.

  • محتوای Cornerstone: این یک ویژگی جدید Yoast است که به شما امکان می‌دهد بهترین محتواها را برای افزونه مشخص کنید. سپس هنگامی که پست‌های جدیدی را منتشر می‌کنید، Yoast این پست‌های جدید را به محتوای تأیید شده یا Cornerstone لینک می‌دهد. این کار به افزایش رتبه وب‌سایت و بهبود فاکتورهای سئوی آن کمک می‌کند.

 

ابزارهای وب مستر

می‌توانید از این ویژگی در افزونه Yoast SEO برای تأیید حساب Google Search Console خود استفاده کنید.

ابزارهای وب مستر در افزونه Yoast SEO

 

افزودن وب‌سایت به سرچ کنسول Google ساده است و فقط چند مرحله طول می‌کشد. ابتدا باید یک حساب Google Search Console داشته باشید. پس از انجام این کار، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Google Search Console بروید. وارد شوید یا در صورت نیاز روی Start Now کلیک کنید.
  • در زیر منوی کشویی جستجو روی Add a property کلیک کنید. می‌توانید تا 1000 ویژگی را به حساب کنسول جستجوی Google خود اضافه کنید.
  • نوع ویژگی را انتخاب کنید، URL وب‌سایت خود را وارد کرده و روی Continue کلیک کنید. برای باز شدن گزینه‌ها، روی فلش کنار HTML tag  کلیک کنید.
  • متا تگ را کپی کنید. کد متا تگ را هایلایت کنید. روی تگ مشخص شده کلیک راست کرده و روی «Copy» کلیک کنید یا از میانبرهای کپی ctrl-c در ویندوز یا cmd-c در مک استفاده نمایید. برای افزودن سایت خود به Google Search Console فقط به کاراکترهای داخل قسمت محتوا نیاز خواهید داشت.
  • وارد وب‌سایت وردپرسی خود شوید. هنگامی که به سیستم وارد شدید، در "داشبورد" روی Yoast SEO > General کلیک کنید. در سمت چپ، یک منو خواهید دید. در آن منو، روی «Yoast SEO» کلیک کنید. پس از آن، روی Site connections کلیک نمایید.
  • کد را در فیلد Google قرار دهید. پس از پر کردن کد متا تگ در فیلد گوگل، دکمه Save changes را بزنید. به کنسول جستجوی گوگل برگردید و روی Verify کلیک کنید. تبریک می‌گویم! شما وب‌سایت خود را به Google Search Console متصل کرده‌اید.

 

لینک داخلی

این یک ویژگی پریمیوم Yoast است که برای ساده‌سازی لینک دهی داخلی طراحی شده است. در اینجا نحوه عملکرد این ویژگی را توضیح می‌دهیم:

اول، شما یک پست وبلاگ می‌نویسید. سپس، Yoast صفحه شما را برای بررسی کلمات و عباراتی که می‌توانید برای لینک دهی داخلی به محتوایی دیگر در سایت استفاده کنید، اسکن می‌کند. 

در نهایت عبارات و کلماتی که در محتواهای دیگر وب‌سایت قابل لینک دهی هستند برای شما لیست می‌شوند.

 

نقشه وب‌سایت (Sitemap)

Yoast یکی از بهترین افزونه‌ها برای ایجاد نقشه سایت است. تعداد زیادی افزونه مستقل در بازار وجود دارد که می‌توانند نقشه سایت XML را برای شما ایجاد کنند. اما چرا وقتی Yoast این کار را به خوبی انجام می‌دهد، افزونه دیگری نصب کنید؟

 

ظاهر وب‌سایت در موتورهای جستجو

این ویژگی به شما امکان می‌دهد بسیاری از تنظیمات سایت وردپرس خود را تغییر دهید. این ویژگی از تب‌های مختلف که در ادامه بحث می‌شوند قابل تنظیم است:

ظاهر وب‌سایت در موتورهای جستجو در افزونه Yoast SEO

 

  • General: می‌توان انتخاب نمود که چگونه عنوان صفحه و نام سایت از هم جدا شوند. همچنین می‌توانید تنظیمات SEO صفحه اصلی خود را از این قسمت ویرایش کنید.
  • Content Types: می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض را برای تمام صفحات و پست‌های وردپرس خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، همه پست‌های خود را ایندکس نکنید.
  • Taxonomies: قوانینی برای صفحات دسته‌بندی وردپرس، تگ‌ها و موارد دیگر ایجاد کنید.
  • Archive: قوانینی را برای صفحات نویسنده خود تنظیم کنید.
  • Breadcrumbs: به شما کمک می‌کند تا ناوبری breadcrumbs (نان ریزه) را برای وب‌سایت خود ایجاد کنید.
  • RSS Feed: تنظیمات فید RSS را برای وب‌سایت وردپرس شما ایجاد می‌کند.

 

سخن پایانی

افزونه Yoast SEO یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های Wordpress است و به دلیل قابلیت‌ها و کاربردهای زیادی که دارد، به خصوص برای کسب‌وکارهایی که به میزان بازدید بیشتری برای موفقیت خود نیاز دارند. در این مقاله با ویژگی‌های افزونه یوست سئو آشنا شدیم. همچنین امکانات مختلفی را که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مرور کردیم. امیدواریم این مقاله در زمینه شناخت و استفاده از این افزونه پرطرفدار وردپرس مفید باشد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

901
A
A