رابط کاربری یا UI چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!

رابط کاربری یا UI چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!
رابط کاربری یا UI چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!
4 ماه پیش

هر محیط ماشینی که به نوعی با انسان در تعامل است، می‌بایست برای ایجاد یک ارتباط آسان و جذاب برای انسان، به نحوی بهینه‌سازی شود. این قاعده در مورد همه محیط‌های بازی، وب‌سایت‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر و غیره صدق می‌کند. کاربران تمایل دارند از محیط‌هایی استفاده کنند که ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کنند. این ارتباط هم از نظر بصری وهم از لحاظ کاربری مطرح است.  یعنی محیط مورد نظر هم باید از لحاظ جلوه‌های بصری، ترکیب رنگ‌ها، شکل و تصاویر و غیره برای بیننده جذاب باشد و هم ابزارهای مفید و قابل‌دسترسی برای کاربر ایجاد کرده باشد تا کار در محیط را تا امکان ساده کند. 

مفهوم UI یا رابط کاربری طی چند سال اخیر به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه، نوآوری‌ها و ابداعات جدیدی ارائه شده است. همین نوآوری بسیاری از برندها و نام‌های تجاری را در بازار مجازی مطرح کرده و باعث شده تا کسب‌وکارهای متعددی با استفاده درست از مفهوم UI، رونق پیدا کنند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مفهوم UI و جزئیات آن صحبت کنیم.  اگر شما هم به نوعی با کاربران مجازی در ارتباط هستید و هنوز با UI و روش‌های طراحی آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

 

رابط کاربری یا UI چیست؟

user interface یا واسط کاربر (means by which a user interacts with and controls a machine) یا همان UI، همانند نقطه‌ای است که در آن کاربران انسانی با یک کامپیوتر، وب‌سایت یا برنامه تعامل دارند. هدف از UI، آسان کردن و بهبود تجربه کاربر است به طوری که هر کاربر، هرچند مبتدی، برای رسیدن به هدف مورد نظر در یک پلتفرم، کمترین زحمت را متحمل شود. رابط کاربری در سطوح مختلفی پیاده‌سازی می‌شود که برای حواس پنج‌گانه انسان جذاب است (یعنی بینایی، لامسه، شنوایی و موارد دیگر). 

رابط کاربری در ارتباط میان انسان و ماشین، هم شامل دستگاه‌های ورودی مانند صفحه کلید، ماوس، پد لمسی، میکروفون، صفحه نمایش لمسی، اسکنر اثر انگشت، قلم الکترونیکی و دوربین، و همچنین دستگاه‌های خروجی مانند مانیتور، بلندگو و چاپگر می‌شود. دستگاه‌هایی که با حواس چندگانه ارتباط دارند، «رابط کاربری چندرسانه‌ای» نامیده می‌شوند. برای مثال، رابط‌های کاربری روزمره از ترکیبی از ورودی‌های مبتنی بر حس لامسه (صفحه‌کلید و ماوس) و خروجی مبتنی بر حواس بینایی و شنوایی (مانیتور و بلندگو) استفاده می‌کنند. در کنار این مفهوم تجربه کاربری یا همان UX نیز وجود دارد که در واقع احساسی است که کاربر هنگام ارتباط با یک سیستم دارد اطلاق می‌شود. اگر می‌خواهید با این مفهوم نیز آشنا شوید محتوای "تجربه کاربری یا UX چیست؟" را مطالعه کنید.

رابط کاربری یا UI چیست؟

 

انواع دیگر رابط‌های کاربری عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری مبتنی بر فرم: برای وارد کردن داده‌ها به یک برنامه یا اپلیکیشن با ارائه این نوع رابط کاربری طرف هستیم. به عنوان مثال، منوی تنظیمات در یک دستگاه مانند گوشی موبایل، یک نمونه از رابط کاربری مبتنی بر فرم است.
  • رابط کاربری گرافیکی: مانند رابط کاربری با ورودی لمسی و با خروجی بصری (مثل صفحه کلید و مانیتور).
  • رابط کاربری منو محور: رابط کاربری که از لیستی از انتخاب‌ها برای جستجو در یک برنامه یا وب‌سایت استفاده می‌کند. به عنوان مثال، دستگاه‌های خودپرداز از رابط‌های کاربری منو محور استفاده می‌کنند و استفاده از آن برای همه آسان است.
  • رابط کاربری لمسی: رابط کاربری که از طریق حس لامسه بین انسان و ماشین ارتباط برقرار می‌کند. اکثر گوشی‌های هوشمند، تبلت ها و هر دستگاهی که با استفاده از صفحه نمایش لمسی کار می‌کند از این دست می‌باشد.
  • رابط کاربری صوتی: تعامل بین انسان و ماشین با استفاده از دستورات شنیداری انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به دستگاه‌های دستیار مجازی، تبدیل گفتار به متن و GPS اشاره کرد.

 

چرا UI مهم است؟

رابط کاربری یا UI برای برآورده کردن انتظارات کاربر و پشتیبانی از عملکرد مؤثر پلتفرم مهم است. یک رابط کاربری مؤثر، تعامل مناسب بین کاربر و برنامه، اپلیکیشن یا ماشین را از طریق تصاویر، طراحی و پاسخگویی به موقع، تسهیل می‌کند. هنگام طراحی UI برای سایت یا پلتفرم خود، مهم است که انتظارات کاربر را از نظر دسترسی، زیبایی بصری و سهولت استفاده در نظر بگیرید. ترکیبی بهینه از تصاویر بصری و پاسخگویی کارآمد، نرخ تبدیل سایت شما را بهبود می‌بخشد، زیرا نیازهای کاربر را پیش‌بینی کرده و سپس آن نیازها را برآورده می‌کند. 

 

به طور خاص، در اینجا مهم‌ترین المان‌های لازم در یک UI را توضیح می‌دهیم:

  • معماری اطلاعات: عملکرد یک سایت یا هر پلتفرم دیگر بر اساس معماری اطلاعات یا به اصطلاح IA تعیین می‌گردد. ساختار و سازمان‌دهی محتوای وب‌سایت به روشی منطقی برای جستجوی راحت کاربران در سایت با حداقل تلاش مهم است. 

اجزای IA شامل سه ساختار سازمانی اصلی است، یعنی: ساختارهای سلسله مراتبی (سطح اهمیت)، ترتیبی (ترتیب منطقی مراحل) و ماتریسی (انتخاب کاربر). به عنوان مثال، ابزارهای دسترسی (دکمه‌ها، برگه‌ها، نمادها)، لیبل‌ها (اصطلاحات)، و ابزارهای جستجو (نوار جستجو) در یک وب‌سایت، ساختارهای IA را تشکیل می‌دهند.

  • طراحی تعاملی: هدف UI در هر پلتفرم مشتری محور، تبدیل مراجعه‌کنندگان به مشتریان فعال است. توجه به نیاز کاربر هنگام طراحی و ایجاد رابط کاربری به بهبود تعامل و پیاده‌سازی محیط خاصی که نیازهای کاربر را برآورده می‌کند کمک خواهد کرد. 

به‌علاوه، رابط‌های کاربری تعاملی با طراحی کارآمد می‌توانند «یاد بگیرند»! یعنی هرگونه مشکلی را که ممکن است پیش بیاید پیش از آن که تأثیر منفی بر تجربه کاربر داشته باشد، پیش‌بینی کرده و برطرف کنند.

  • طراحی بصری: اهمیت زیبایی‌شناختی پلتفرم را نمی‌توان دست‌کم گرفت. طراحی جذاب و استفاده از عناصر رنگ، کنتراست، فونت، ویدیو و عکس برای جذب بازدیدکنندگان و آسان کردن فرآیند جستجو و خواندن محتوا، یک ارتباط منطقی و بصری را بین کاربر و پلتفرم شما ایجاد می‌کند. مثلاً فضای یک اپلیکیشن موبایل، استفاده از ترکیب رنگ‌ها و ریسپانسیو بودن.

 

 وظیفه طراح UI چیست؟

در واقع طراحی UI یک علم میان‌رشته‌ای است، یعنی یک طراح UI می‌بایست در چندین شاخه تخصص نسبی داشته باشد تا نتیجه کار او مطلوب باشد. به عنوان مثال علاوه بر اینکه یک طراح UI باید از نظر هنری با مفهوم رنگ‌ها و ارتباط آن‌ها با چشم مخاطب آگاهی داشته باشد، بلکه می‌بایست جنبه‌های روان‌شناختی استفاده از علائم، رنگ‌ها و افکت‌های مختلف را نیز بشناسد. برای طراحی رابط‌های کاربرپسند، طراحان UI باید بدانند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چگونه هر عنصر بصری و تعاملی، تجربه آن‌ها را شکل می‌دهد. 

شناخت روش‌های سازگاری و ارتباط آن‌ها به یکدیگر، تنها برخی از مهارت‌های کلیدی است که معمولاً به طراحان رابط کاربری نسبت داده می‌شود. طراحان UI در نهایت می‌بایست از جذاب بودن رابط کاربری اپلیکیشن، محرک‌های بصری و مطابقت آن‌ها با اهداف تجاری اطمینان حاصل کنند. طراحان رابط کاربری همچنین وظیفه یکپارچه‌سازی صفحات، ایجاد راهنما و به طور کلی تسهیل دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف را بر عهده دارند.

طراحان رابط کاربری نقش مهمی در بهبود دسترسی به محتوای پلتفرم دارند. از طراحی مجموعه‌ای از عناصر رابط کاربری، مانند دکمه‌ها، نمادها، و نوارهای جستجو، انتخاب رنگ‌ها و حروف گرفته تا تست منظم قابلیت‌های پلتفرم از طریق نمونه‌سازی اولیه، همگی از وظایف طراحان UI است. در عین حال، این طراحان، اندازه و مقیاس‌پذیری عناصر مختلف رابط کاربری و اینکه آیا فاصله کافی بین نقاط تماس وجود دارد یا خیر را در نظر می‌گیرند. اگر مفهوم نقطه تماس برایتان تازگی دارد، بخش بعدی را مطالعه کنید.

 وظیفه طراح UI چیست؟

 

مهم‌ترین فاکتورها در طراحی UI

عناصر رابط کاربری قسمت‌هایی هستند که برای ساختن وب‌سایت‌ها یا اپ‌های تعاملی استفاده می‌کنیم. هر بخشی از پلتفرم مورد نظر که به نوعی با کاربر ارتباط مستقیم ایجاد کند، نقطه تماس نامیده می‌شود. این نقاط می‌تواند لمسی، بصری، شنیداری، و یا حتی گفتاری باشد. مثلاً در یک وب‌سایت، از دکمه‌ها گرفته تا نوارهای جستجو، آیتم‌های منو و چک‌باکس‌ها همگی نوعی نقطه تماس هستند.

عناصر رابط کاربری معمولاً در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • کنترل‌های ورودی: کنترل‌های ورودی به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به سیستم وارد کنند. برای مثال، اگر به اطلاعات کاربران خود نیاز دارید، از یک کنترل ورودی استفاده می‌کنید تا به آن‌ها اجازه وارد کردن اطلاعات مختلف مانند سن، محل تولد، جنسیت و غیره را بدهید.
  • المان‌های ناوبری یا Navigation: المان‌های ناوبری به کاربران کمک می‌کند تا در یک پلتفرم مانند وب‌سایت حرکت کنند. المان‌های ناوبری رایج عبارت‌اند از نوارهای وضعیت در دستگاه iOS و منوی همبرگری یا منوی کشویی در دستگاه‌های اندروید.
  • مؤلفه‌های اطلاعاتی: مؤلفه‌های اطلاعاتی، داده‌های مختلف را با کاربران به اشتراک می‌گذارند. این عناصر شامل اعلان‌ها، نوارهای پیشرفت، جعبه‌های پیام و پنجره‌های پاپ‌آپ می‌شود.
  • کانتینرها: کانتینرها از عناصر مهم در طراحی UI هستند که محتواهای مرتبط را در کنار هم نگه می‌دارند. کانتینرها معمولاً به صورت الگوهای لیست در وب‌سایت و سایر محیط‌ها استفاده می‌شوند و محتواهای مختلف را به صورت عمودی با قابلیت پنهان و یا نمایان شدن در کنار هم لیست می‌کنند.

 

بهترین ابزارهای طراحی UI

در حال حاضر ابزارهای مورد استفاده طراحان UI به صورت گسترده توسعه داده شده است، به‌گونه‌ای که قبلاً این ابزارها خیلی محدودتر بودند. با بصری شدن محیط نرم‌افزارها، قابلیت‌های طراحی و خلق تصاویر به طراحان رابط کاربری اجازه می‌دهد تا از ایده‌ها و الگوهای مختلف که از پیش تعریف شده هستند، با صرف کمترین زمان، بهترین استفاده را داشته باشند. در این بخش سه ابزار کارآمد که بیشتر توسط طراحان UI حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، معرفی خواهیم کرد:

Sketch .1

اسکتچ (vector graphics editing software for macOS) یک ابزار بصری است که از ترکیبی از آرت بوردها و اشکال طراحی برداری استفاده می‌کند، به این ترتیب طراحان UI می‌توانند رابط‌های Hi-Fi و هر نوع تصویر اولیه را در محیطی مانند بوم نقاشی مجازی که مبتنی بر پیکسل است، طراحی کنند. Sketch همچنین دارای یک ویژگی خاص به نام Symbols است، به این معنی که شما می‌توانید پس از ایجاد عناصر UI، آن‌ها را به صورت نماد ذخیره کرده و دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

 

InVision Studio .2

این ویژن (Online visual collaboration tool and digital whiteboard) نیز یک ابزار کارآمد دیگر است که امکان طراحی رابط‌های تعاملی با کیفیت بالا، انیمیشن‌های سفارشی و ابزارهای navigation را به طراحان UI می‌دهد. ایجاد آرت‌بوردهای متعدد، طراحی المان‌ها روی یک محیط مشابه تخته‌رسم و تست ریسپانسیو بودن اشکال و تصاویر برای پلتفرم‌های مختلف، از قابلیت‌های این ابزار است.  

 

Adobe XD .3

ادوبی ایکس‌دی (vector-based user gold code experience design software tool) به عقیده بسیاری از طراحان حرفه‌ای، بهترین محیط برای پروژه‌های دیجیتال با قابلیت پشتیبانی از مجموعه ابزارهای طراحی Adobe Creative Cloud است. در محیط این برنامه می‌توانید یک وکتور خاص را طراحی و ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده کنید. یا اینکه طرح‌های مختلف را با هم ترکیب کرده و یک طرح نهایی با قابلیت تست سازگاری با پلتفرم‌های مختلف، ایجاد کنید. عملاً این ابزار، یک پلتفرم همه‌کاره و کامل برای طراحان حرفه‌ای UI است.

بهترین ابزارهای طراحی UI

اصول طراحی یک UI حرفه‌ای

هنگامی که رابط کاربری به خوبی طراحی شود، باعث می‌شود پلتفرم مورد نظر به یک محیط یکپارچه تبدیل گردد که تفکیک بخش‌های مختلف آن برای کاربر قابل‌تشخیص نباشد. اما یک رابط طراحی ضعیف به این معنی است که کاربران قادرند بخش‌های مختلف را از هم جدا کرده و به عبارتی برای دسترسی به بخش‌های مختلف پلتفرم با مشکل مواجه هستند. در این حالت عملاً هدف کاربر از مراجعه به پلتفرم برآورده نمی‌شود و تعامل میان کاربر و محیط، نیمه‌کاره باقی می‌ماند. این مسئله به خصوص در کسب‌وکارهای مجازی یعنی شکست تجاری!

 

پنج اصل مهم برای طراحی حرفه‌ای UI وجود دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد:

1. بار شناختی کاربر را به حداقل برسانید

بار شناختی به معنی میزان پردازش ذهنی یک کاربر برای استفاده از یک محصول است. هرچه محیط وب‌سایت شما یا هر پلتفرم دیگر پیچیده‌تر باشد، بار شناختی کاربر برای ایجاد ارتباط با محیط شما بیشتر می‌شود. در این حالت ممکن است کاربر دچار سردرگمی شود، جزئیات مهم را از دست بدهد، در محیط شما گم شود و در نهایت آن را ترک کند! 

برای اینکه بار شناختی را به حداقل برسانید، از به‌کارگیری لینک‌های قدیمی، تصاویر بی‌ربط و متن‌های بی‌معنی اجتناب کنید. به جای آن، اصول کلی محتوا نویسی مانند دسته‌بندی موارد مرتبط، نکات کلیدی، سرفصل‌های واضح و جستجوی راحت را رعایت کنید.

 

2. سازگاری، یک آیتم کلیدی است!

سازگاری در طراحی UI به معنی ایجاد ارتباط مستقیم بین خواسته کاربر و هدف شما از طراحی پلتفرم است. هرچه سازگاری بیشتر باشد، کاربران می‌توانند با صرف زمان کمتر برای درک تفاوت کنترل‌ها یا دستورات، روی حل مشکل تمرکز کنند. در مجموع، سازگاری باعث می‌شود که طراحی رابط کاربری قابل‌تشخیص و پیش‌بینی نباشد.

 

3. وضوح بیشتر به جای پیچیدگی

برای اینکه کاربران بفهمند از طریق UI با چه چیزی در تعامل هستند، نباید سردرگم شوند. شفاف و سرراست نگه داشتن رابط کاربری باعث ایجاد اعتماد در کاربر شده و او را تشویق می‌کند که بیشتر در پلتفرم شما جستجو کرده و از مطالب آن استفاده کند. این یعنی نرخ تبدیل بیشتر و جذب مشتری قوی‌تر!

 

4. استفاده از کنترل‌های کاربر

کاربران ترجیح می‌دهند تعامل خود و محیط را کنترل کنند. استفاده از نرم‌افزارهای محدود برای طراحی رابط کاربری به‌گونه‌ای که هیچ کنترلی برای تعامل با محیط در اختیار کاربر قرار ندهد، برای او خسته‌کننده خواهد بود.

 

5. یک UI حرفه‌ای، نامرئی است!

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که منظور از نامرئی بودن UI چیست؟ در واقع یک رابط کاربری حرفه‌ای، هیچ نقطه قابل‌تفکیکی را در محیط برای کاربر باقی نمی‌گذارد. به زبان ساده هیچ شکافی بین بخش‌های مختلف پلتفرم وجود ندارد، بنابراین UI برای کاربر قابل‌تشخیص نیست. وقتی کاربر وارد یک محیط با UI حرفه‌ای می‌شود، با یک محیط یکپارچه و منظم مواجه است که باگی در آن وجود ندارد. بنابراین نمی‌تواند عناصر UI و عناصر پیش‌زمینه محیط را از هم تفکیک کند.

 

مفهوم رابط کاربری ریسپانسیو چیست؟

اگر در مورد مفهوم UI مطالعه داشته باشید، احتمالاً با اصطلاح طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو هم برخورد خواهید کرد. معنی این نوع رابط کاربری چیست؟رابط کاربری ریسپانسیو نوعی UI است که به طور مستقیم به رفتار و محیط کاربر بر اساس اندازه صفحه نمایش، پلتفرم و جهت نمایش محتوا واکنش نشان می‌دهد. این نوع طراحی شامل ترکیبی از شبکه‌ها و طرح‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، تصاویر و استفاده هوشمندانه از کوئری های CSS است.

به عنوان مثال، هنگام مشاهده یک وب‌سایت سنتی روی مانیتور کامپیوتر PC، محتوای وب‌سایت ممکن است سه ستون داشته باشد. اما وقتی همان صفحه را روی یک گوشی موبایل مشاهده می‌کنید، ممکن است مجبور شوید به صورت افقی محتوا را جستجو کنید یا برخی از عناصر سایت مخفی و یا به هم ریخته شوند. حالا اگر سایتی از طراحی ریسپانسیو استفاده کند به این معنی است که محیط بصری وب‌سایت روی هر پلتفرم به صورت خودکار تنظیم می‌شود و متناسب با ابعاد صفحه نمایش، عناصر را تغییر می‌دهد.

مفهوم رابط کاربری ریسپانسیو چیست؟

الگوهای طراحی UI

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که چرا محصولات مشابه از اصول طراحی مختص خود پیروی می‌کنند؟ 

به عنوان مثال، اکثر سایت‌های فروشگاهی دارای یک نوار navigation در بالا هستند و ورود به سیستم از دو فیلد ورودی تشکیل می‌شود که نام کاربری و رمز عبور شما را درخواست می‌کند. یا مثلاً برای طی فرآیند تسویه‌حساب در یک فروشگاه آنلاین، روند خاصی وجود دارد که تقریباً همه کاربران با آن آشنا هستند و الگوی مشابهی دارد. در نگاه اول شاید به نظرتان برسد که طراحان UI از کار هم کپی‌برداری می‌کنند، اما در واقع چنین نیست. الگوهای خاصی برای طراحی رابط کاربری وجود دارد که طراحان حرفه‌ای از آن‌ها استفاده کرده و بر اساس محیط پلتفرم خود، این الگوها را سفارشی‌سازی می‌کنند.

الگوهای طراحی رابط کاربری توصیفی از بهترین شیوه‌ها در طراحی رابط کاربری هستند. این الگوها بیشتر شبیه یک زبان مشترک بین طراحان حرفه‌ای است. طی سال‌های اخیر، این الگوها به نوعی استاندارد برای طراحان رابط کاربری تبدیل شده‌اند و به راحتی با جستجوی نام الگو، برای هر فردی قابل‌دسترسی هستند. 

الگوهای طراحی UI بیشتر شامل عناصر زیر هستند:

  • مشکل: کاربر می‌خواهد چه مشکلی را حل کند؟
  • زمینه: مشکل و سؤال کاربر در چه زمینه‌ای است؟
  • راه‌حل: راه‌حل چیست؟
  • مثال: آیا موارد مشابهی از این مشکل قبلاً ارائه شده است؟ راه‌حل سایر طراحان برای پاسخ به مشکل چه بوده است؟

 

نکات کلیدی برای ایجاد UI ایده‌آل

طراحی UI ایده‌آل باید بر اساس تجربه‌های پیشین کاربران باشد. یک UI ایده‌آل، می‌بایست ظاهری جذاب و منحصربه‌فرد داشته و ساختار منطقی و درک آن برای کاربران آسان باشد. این روند‌، پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. حتی پس از کامل شدن طراحی UI، به محض اجرای آن، یک سری اشکال‌زدایی و تنظیم دقیق به صورت ناگزیر برای طراحان پیش خواهد آمد. 

نکات زیر را برای ایجاد یک رابط کاربری ایده‌آل در نظر بگیرید:

  • کنتراست رنگ‌ها: اطمینان از سادگی و کنتراست کافی بین متن و رنگ‌های پس‌زمینه، خواندن را بسیار آسان‌تر می‌کند.
  • ریسپانسیو بودن: یک وب‌سایت باید همیشه با صفحه نمایشی که روی آن مشاهده می‌شود، سازگار باشد، چه این محیط یک تلفن همراه 7 اینچی باشد یا یک تلویزیون 70 اینچی.
  • تست کردن UI: همیشه پس از طراحی یک رابط کاربری، آن را تست کنید. هم ابزارهای تست به کمک شما می‌آیند و هم می‌توانید از پلتفرم‌های مختلف به محیط خود وارد شده و عملکرد عناصر UI را بررسی کنید.
  • تمرکز بر سادگی استفاده: مطمئن شوید که کاربران می‌توانند به سادگی از سایت، برنامه یا اپلیکیشن شما استفاده کنند، حتی اگر برای اولین بار از آن بازدید می‌کنند.
  • روند ثابت طراحی: یک الگو را انتخاب کرده و تا پایان مراحل طراحی UI از آن دور نشوید. استفاده از الگوهای مختلف و در هم آمیختن آن‌ها، باعث سردرگمی شما می‌شود و نتیجه کارتان را برای کاربر پیچیده‌تر می‌کند.
  • بررسی سازوکار ارتباط‌گیری: رابط کاربری مهم‌ترین رکن در طراحی UI است. چگونگی برقراری این ارتباط و بررسی استراتژی‌های مختلف پیاده‌سازی آن، از اهمیت بالایی برخوردار است
  • شناسایی کاربر هدف: به راحتی می‌توان اجازه داد که هدف کلی در جزئیات فرآیند طراحی گم شود، اما آنچه طراحی می‌کنید برای کاربر است و بنابراین باید بر روی کاربر متمرکز شود.
  • برندسازی: کاربر باید بتواند برند یا نام تجاری شما را در هر صفحه از سایت پیدا کند و کاربران جدید باید بتوانند در اولین بازدید برند شما را بشناسند.
  • ساده‌سازی بصری: به سهولت خوانایی محتوا توجه کنید. به عنوان مثال، متن هر صفحه را از طرفین تراز کنید، از رنگ‌های قابل خواندن استفاده کرده و فونت مناسبی را برای محتوای خود انتخاب کنید.
  • سادگی کاربری: به طور کلی سعی کنید کار کردن در محیط پلتفرم را تا حد امکان برای کاربر ساده کنید. پیچیده نبودن، مهم‌ترین ویژگی جذب مخاطب است.
  • خطایابی و تصحیح: خطاهای احتمالی را در نمایش وب‌سایت خود در پلتفرم‌های مختلف شناسایی کرده و رفع کنید. ادامه خطا برای مدت طولانی، عدم اعتماد کاربر را به دنبال دارد.
  • ایجاد روند منطقی بین مراحل: یک رابط کاربری حرفه‌ای، ارتباط منطقی بین مراحل مختلف یک رویداد را ایجاد می‌کند. کاربر باید به راحتی تشخیص دهد که بعد از هر مرحله، باید چه کاری انجام دهد.
  • عملکرد قابل پیش‌بینی عناصر: عناصری مانند دکمه‌ها، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و سایر عناصر تعاملی باید مطابق انتظار کاربر عمل کنند. هر عنصر باید یک عملکرد مشخص داشته باشد.
  • استفاده منطقی از افکت‌های بصری: تعامل با کاربر، هدف اصلی طراحی UI است. اما استفاده بیش از حد از عناصر تعاملی می‌تواند برای کاربر خسته‌کننده باشد. بنابراین در حد معقول از این افکت‌ها استفاده کنید. باز هم تأکید می‌کنیم، سادگی مهم‌ترین ویژگی یک طراحی UI ایده‌آل است.

 

سخن پایانی

UX یا همان User Experience اشاره به تجربه کاربری و UI یا همان User Interface اشاره به رابط کاربری داشته و این دو عبارت وابسته به همدیگر هستند. برای درک تفاوت این دو موضوع بسیار وابسته به هم می‌توانید محتوای "تفاوت بین UI و UX چیست؟" را مطالعه کنید. رابط کاربری یا UI یک مفهوم نسبتاً جدید اما اساسی در طراحی محیط‌هایی است که به نوعی از طریق دستگاه‌های ماشینی، با کاربران انسانی ارتباط دارند. طراحی UI امروزه یک علم است و طراحان حرفه‌ای، ترکیبی از تخصص‌های مختلف را در شاخه‌های هنری و روان‌شناختی در اختیار دارند. در این مقاله در مورد مفهوم UI، عناصر اصلی در طراحی یک UI حرفه‌ای و اصطلاحات مختلف مرتبط با این مفهوم صحبت کردیم. با پیشرفت کسب‌وکارهای الکترونیکی، توقع کاربران از محیط‌های تجاری بالاتر رفته است، بنابراین برای آنکه از رقبای تجاری خود عقب نمانید، ناچارید از اصول طراحی حرفه‌ای UI استفاده کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1585
رابط کاربری یا UI چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!
100.506
A
A