کپشن چیست؟ چگونه کپشن خوب بنویسیم

کپشن چیست؟ چگونه کپشن خوب بنویسیم
کپشن چیست؟ چگونه کپشن خوب بنویسیم
1 ماه پیش

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز به یادگیری اصول و نکات خاصی دارد. البته اگر هدف شما موفقیت و جذب مخاطب باشد. یکی از این موارد کپشن (Caption) بوده که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عبارتی می‌توان گفت یکی از دلایل جذب مخاطب از فضای خارج به صفحه و محتوای شما به دلیل داشتن یک کپشن قوی و خوب است. ممکن است به طور کلی با کپشن آشنا باشید اما به درستی ندانید که چطور می‌توان یک Caption کاربردی و مناسب نوشت. ما در این مقاله همراه شما هستیم تا نوشتن یک کپشن جذاب را آموزش دهیم.

 

به چه چیزی کپشن (Caption) می‌گوییم؟

به دلیل استفاده گسترده از فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تقریبا همه ما با مفهوم کپشن (Caption) تا حدودی آشنا هستیم. به طور کلی کپشن، متنی بوده که در پیوست یک تصویر یا ویدیو قرار داده می‌شود. شاید تصور کنید که قدمت استفاده از این واژه به استفاده از اینستگرام محدود می‌شود اما باید بگوییم که بسیار قبل‌تر از آن هم وجود داشته است.

قبل از اینکه استفاده از اینستگرام تا این اندازه همه‌گیر شود، شبکه اجتماعی فیسبوک محبوبیت داشت. افراد بعد از ساخت پروفایل در فیسبوک امکان فعالیت در آن را داشتند. کاربران می‌توانستند فیلم‌ها، عکس‌ها و متن‌های دلخواه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. از همان دوره مفهومی به نام Caption مطرح شد.

معمولا کپشن حاوی توضیحات اضافه‌تری درباره عکس و فیلم یا دلنوشته‌های فرد است. ممکن است شما در آخرین سفر خود، تجربیات جالبی کسب کرده باشید که آن‌ها را در قالب کپشن و با تصاویر همان سفر به اشتراک بگذارید. گاهی هم caption شامل چند بیت شعر یا جمله‌ای از مشاهیر است.

 

کپشن چیست؟

ویژگی‌های یک کپشن مناسب و کارآمد

کافی است به بهترین محتواهای منتشر شده در سطح اینترنت نگاه کنید تا متوجه شوید که کپشن تمام آن‌ها دارای ویژگی‌های یکسانی است. اگر شما نیز از این قواعد پیروی کنید و در همین چهارچوب کار را پیش ببرید، قطعا می‌توانید Caption های زیبایی خلق کنید. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های یک کپشن موفق اشاره کرده‌ایم.

·        تناسب با محتوا: کپشنی که آماده کرده‌اید باید با محتوای منتشر شده همخوانی داشته باشد. نباید عکس، ویدئو و یا صوتی قرار داده اما در زیر آن تنها به تبلیغ کار خود بپردازید.

·        طول مناسب: متن Caption شما نباید خیلی طولانی باشد. اصل حرف را باید در محتوای اصلی زده و در کپشن تنها به نکات مهم بپردازید.

·        هشتگ گذاری مناسب: باید با توجه به هدف کپشن، نوع محتوا، مخاطبین و قصدی که از ساخت محتوا داشته‌اید، از مجموعه هشتگ‌های مناسب استفاده کنید.

·        لحن نگارش: با توجه به اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و در چه پلتفرمی فعالیت می‌کنید، باید سعی کنید به شکلی جذاب و گیرا نوشته و کپشن خود را مناسب و ثابت انتخاب کنید.

·        علائم و ایموجی‌ها: هرچه از علائم نگارشی به شکل درست‌تری استفاده کنید و از طرفی ایموجی‌های مرتبطی را در کپشن به کار ببرید، خواندن محتوا راحت‌تر شده و مخاطبین بیشتر با مطالب شما ارتباط برقرار می‌کنند.

 

کپشن نویسی در چه پلتفرم‌هایی کاربرد دارد؟

یکی از مرسوم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که در آن کپشن نوشته می‌شود، اینستگرام است. البته با تغییراتی که اخیرا در این شبکه اجتماعی ایجاد شده، چندان مانند گذشته کپشن در آن محبوب نیست. با این حال می‌توان گفت بیشتر افراد از اینستگرام با caption و مفهوم آن آشنا شدند. با این حال با پلتفرم‌های دیگر در ادامه آشنا می‌شوید.

 

تلگرام

یکی از پلتفرم‌هایی که کپشن نویسی در آن محبوبیت دارد، تلگرام است. از آن‌جایی که تلگرام بیشتر مبتنی بر متن بوده، پس برخلاف اینستگرام می‌توان در آن Caption‌ های طولانی نوشت. همچنین لزومی به استفاده از عکس و تصویر هم در تلگرام ندارید؛ بلکه می‌توان تنها متنی طولانی یا کوتاه را به رشته نگارش درآورد. البته اگر بخواهید تاثیرگذاری کپشن خود را بالا ببرید بهتر است تا از متن‌های کوتاه و پیام‌های تبلیغاتی استفاده کنید.

 

یوتیوب

یوتیوب پلتفرمی مبتنی بر ویدیو است؛ اما استفاده از کپشن در آن هم مرسوم است. بسیاری از ویدیوها نیاز به توضیحات اضافه و لینک‌های مرتبط هستند. همه این اطلاعات را می‌توان در کپشن یوتیوب اضافه کرد. اگر هم مایل نباشید، می‌توانید ویدیو را بدون caption بارگذاری کنید.

 

فیسبوک

همان‌طور که گفتیم فیسبوک یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی بود که در آن مفهومی به نام کپشن مطرح شد. فیسبوک محدود خاصی رو تعداد کاراکترهای کپشن ندارد و می‌توان متن‌های بلند را به راحتی داخل آن نگارش کرد. همچنین می‌توانید مشخص کنید که کپشن یک پست را چه کسانی از لیست دوستانتان مشاهده کنند و برای چه نفراتی غیرقابل مشاهده باشد.

 

توئیتر

فضای توئیتر برخلاف اینستگرام کاملا مبتنی بر متن است. به این معنی که اضافه کردن تصویر، یک آپشن اضافه محسوب می‌شود اما اکثر کاربران تنها متن در آن بارگذاری می‌کنند. البته توئیتر برای کپشن‌ها محدودیت کاراکتر در نظر گرفته و تنها کاربران ویژه می‌توانند متن‌های بلند را به اشتراک بگذارند.

کپشن نویسی در چه پلتفرم‌هایی کاربرد دارد؟

چرا نگارش کپشن اهمیت دارد؟

نگارش کپشن برای صفحات شخصی و خصوصی شاید چندان اهمیتی نداشته باشد. چه فرقی دارد که عکس‌های آخرین کافه‌ای که رفتید را با کپشن یا بدون کپشن بارگذاری کنید. این در حالی بوده که استفاده از کپشن برای صفحات تجاری اهمیت زیادی دارد. الگوریتم شبکه‌های اجتماعی براساس مدت زمانی که کاربر روی یک پست توقف می‌کند، تعیین می‌شود. بنابراین هرچه محتوای تولید شده جذاب‌تر باشد، احتمال اینکه محتوا وایرال شود؛ بیشتر خواهد بود.

از طرفی در بسیاری مواقع موتورهای جستجو براساس کپشن می‌توانند محتوا را رتبه بندی کنند. این موضوع به خصوص در یوتیوب اهمیت زیادی دارد. احتمالا این مورد را تجربه کرده باشید که موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنید. در نتایج جستجو علاوه بر وبسایت‌ها، چند ویدیوی یوتیوب را هم نمایش می‌دهد. این اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که ویدیوی بارگذاری شده، کپشنی با کلمات کلیدی مرتبط داشته باشد.

نگارش کپشن در بعضی مواقع هم ضروری بوده زیرا اطلاعات تکمیلی درباره محتوای پست را می‌توان در آن مشاهده کرد. مثلا شما یک پیج فروش کیف و کفش دارید و اطلاعاتی مانند رنگبندی، قیمت، سایز، زمان ارسال و نحوه سفارش را باید در کپشن ذکر کنید.

 

رازهای نگارش یک کپشن فوق العاده

شاید بسیاری بر این باور باشند که نگارش یک کپشن فوق العاده تنها از افراد خاصی برمی‌آید. با این حال، تصور اشتباهی است زیرا نگارش یک کپشن خوب نیاز به یادگیری و آموزش دارد. اگر می‌خواهید برای محتواهای خود در شبکه‌های اجتماعی، کپشن خوب بنویسید باید با اصول ابتدایی آن آشنا باشید. سپس با تمرین زیاد می‌توانید محتوایی غنی و مناسب تولید کنید. برای یادگیری رازهای نوشتن یک Caption‌ خوب و جذاب، همراه ما باشید.

 

شناخت صحیح مخاطب

برای نگارش کپشن باید ابتدا بررسی کنید تا چه کسانی مخاطب آن هستند. سپس با توجه به ویژگی‌های مخاطب، متن کپشن خود را نگارش کنید. با توجه به اینکه حوصله جوان‌ها کمتر بوده، پس اگر مخاطب شما از رده سنی کمتری است؛ کپشن را کوتاه بنویسید. در مقابل اگر مخاطبان شما اهالی ادب و شعر هستند، می‌توانید متن‌های طولانی‌تر را هم نگارش کنید. همچنین برای هر مخاطب از لحن مناسب همان استفاده کنید. عدم شناخت مخاطب و نگارش caption منجر به عدم استقبال از محتوای شما می‌شود.

 

استفاده مناسب از کال تو اکشن

نگارش هیچ مقاله و کپشنی بدون اینکه از مخاطب درخواستی در آن داشته باشید، توجیه ندارد. شما شبکه خبری نیستید که فعالیتتان فقط جنبه اطلاع رسانی داشته باشد. شما قرار است محتوا، خدمات یا محصولی را به مخاطب بفروشید. بنابراین باید خواسته خود را به همان مخاطب اطلاع دهید. به عنوان مثال، می‌توانید بپرسید نظرشان درباره Caption‌ چیست؛ یا اگر بخواهند از بین محصولات معرفی شده یکی را انتخاب کنند، کدام رنگ مناسب است. علاوه بر این، می‌توانید اطلاع رسانی را هم در قالب کال تو اکشن انجام دهید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در قرعه کشی شرکت کنید، عدد 2 را کامنت کنید. همه این موارد به نوعی کال تو اکشن (CTA) گفته می‌شود.

 

از مخاطب سوال بپرسید

مخاطب شما باید احساس کند که مهم است. این مهم بودن را باید با پرسیدن سوالات مناسب انجام دهید. مثلا در شروع کپشن چند سوال بپرسید و در ادامه به آن‌ها پاسخ دهید. همچنین از سوال پرسیدن می‌توانید به عنوان ابزاری برای تعامل مستقیم مخاطب استفاده کنید. مثلا بپرسید این مدل کپشن‌ها و پست‌ها را دوست دارند یا مدل دیگری را ترجیح می‌دهند. اگر بخواهند محصول داخل پست را خریداری کنند، آن را به چه کسی هدیه می‌دهند. همه این مدل سوالات می‌تواند به بهتر شدن کپشن شما کمک کند.

 

استفاده صحیح و به‌جا از هشتگ

هشتگ‌گذاری در تمام پلتفرم‌ها الزامی است زیرا روشی بوده تا محتوای شما را دسته بندی کند. برای اینکه بتوانید به افرادی که تصادفی محتوای شما را تماشا می‌کنند، اطلاعات لازم درباره محتوا و کپشن را بدهید، باید از هشتگ استفاده کنید. به عنوان مثال اگر محتوای شما درباره دستور پخت یک غذا بوده، از هشتگ‌های غذا، طرز تهیه، نام غذا به شکل‌های مختلف استفاده کنید. در این صورت اگر کسی به طور خاص به دنبال چنین چیزی باشد، راحت‌تر می‌تواند آن را پیدا کند. از طرفی نباید بیش از اندازه از هشتگ استفاده کنید. با توجه به استراتژی محتوا، تعداد آن را محدود نگه دارید.

 

مطالب مهم را اول بگویید

در نگارش Caption نمی‌توانید مفصل صحبت کنید زیرا فضای محدودی دارد. بهتر است نکات مهم را در همان ابتدای متن کپشن بگویید تا مخاطب به سرعت متوجه منظور شما شود. می‌توانید اگر لازم به توضیحات اضافه‌تری بود، آن را در ادامه اضافه کنید. با این کار، مخاطب عجول می‌توانند به سرعت متوجه منظور شما شوند. همچنین سعی کنید ابتدای کپشن را جالب توجه شروع کنید تا چشم مخاطب به دنبال آن کشیده شود.

 

نگارش محتوای کاربردی

سعی کنید هنگام نگارش محتوا حتما حرفی برای گفتن داشته باشید. این جمله بدان معنا بوده که محتوای شما باید ارزش افزوده داشته باشد تا مخاطب وقت خود را برای آن صرف کند. نوشتن چند خط بی‌معنی تنها وقت شما و مخاطب را می‌گیرد. بنابراین حتما از قبل درباره متن کپشن سرچ کنید. ایده پردازی در این زمینه اهمیت زیادی دارد. حالا می‌توانید کپشن را با توجه به لحن مخاطبان و فضای صفحه خود مجددا ویرایش کنید تا نتیجه نهایی کاربردی و مخاطب پسند باشد.

 

پیشنویس را فراموش نکنید

برای صفحه‌های کاری و بیزینسی باید همیشه Caption را پیشنویس کنید. بهتر است این کار را همان زمانی که یک ایده جدید به ذهنتان می‌رسد، به سرعت انجام دهید. بنابراین ایده کافی برای پست گذاری خواهید داشت. محتوای کپشن را داخل نوت گوشی نوشته و چند ساعت بعد دوباره آن را بخوانید. معمولا در بازخوانی نکات مهمی به ذهنتان می‌رسد که باید در محتوا اضافه یا از آن کم شود. حالا محتوای شما برای انتشار آماده است.

رازهای نگارش یک کپشن فوق العاده

ایموجی‌ها معجزه می‌کنند

زمانی که بشر متوجه شد در مکالمات متنی امکان سوتفاهم وجود داشته و یا نمی‌توان به درستی احساسات را منتقل کرد، دست به ابتکار عملی زد و شکلک‌هایی را خلق کرد که در ساده‌ترین حالت ممکن می‌توانند منظور شما را منتقل کنند. با استفاده از ایموجی‌ها در میان متن کپشن خود می‌توانید حرف اصلی را ساده‌تر به مخاطب خد منتقل کرده و لحن صحبت را نرم‌تر کنید.

البته نباید فراموش کرد که استفاده زیاد از این شکلک‌ها ممکن است باعث حواس‌پرتی شود. می‌توانید برای نشان دادن توجه بیشتر به یک موضوع، جدا کردن بخشی از کلام و یا ساخت یک لیست متفاوت از ایموجی استفاده کنید.

 

نیم فاصله فراموش نشود

در اکثر کیبوردهای استاندارد که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند،‌ می‌توانید از دکمه نیم فاصله بهره ببرید. با این کار متن شما بسیار زیباتر شده و خواندن آن برای کاربر آسان‌تر است. اگر می‌خواهید کپشن خود را روی لپ‌تاپ بنویسید نیز با نگه‌داشتن دکمه‌های ترکیبی cntrl+space همان عمل تکرار می‌شود. شاید از نظر برخی رعایت این اصول نگارشی مهم نباشد اما نیم فاصله همیشه یکی از مهم‌ترین موارد در تایپ فارسی است.

 

پاراگراف‌بندی Caption

نکته قابل توجه این است که کپشن شما هرچقدر هم که جذاب نوشته شده باشد، باید به راحتی قابل خواندن بوده و باعث اذیت مخاطب نشود. یکی از مواردی که اکثر افراد آن را رعایت نمی‌کنند، نگارش پاراگراف‌های بلند و طولانی است. با این کار چشمان کاربر خسته شده و یا اینکه ممکن است افراد از مطالعه کپشن منصرف شوند. بهتر است متن خود را به بخش‌های کوتاهی تقسیم کرده و بین هر پاراگراف فاصله معقولی قرار دهید.

 

کپشن خود را منظم بنویسید

فرق نمی‌کند که می‌خواهید در کپشن خود داستانی تعریف کنید و یا اینکه می‌خواهید توضیح محصولی را اضافه کنید، در نهایت وجود نظم باعث می‌شود که خواندن متن راحت شود. بهتر است یک پیشنویس از کل متن داشته و بعد بخش‌های مشابه را در یک قسمت نوشته تا خواننده سریع‌تر حرف شما را متوجه شود. مثلا می‌توانید ویژگی‌های یک محصول را در یک قسمت، اطلاعات مربوط به قیمت را در یک بخش و در نهایت نحوه ارسال و سفارش را در انتها وارد کنید.

 

نگاهی به نکات اصلی هنگام نگارش Caption

بهترین نکته‌ای که در زمینه نگارش کپشن می‌توانیم به شما ارائه دهیم این است که سعی کنید تا جای ممکن محتوای مناسب و جذاب بخوانید تا بتوانید شما نیز به همان شکل تکرار کنید. یادگیری و الگو برداری از افراد موفق باعث می‌شود شما نیز در این زمینه به استادی برسید. رعایت برخی نکات نیز می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند.

1. دقیقا برای مخاطب خود بنویسید و نیاز او را مدنظر قررار دهید.

2. فراموش نکنید که هدف اصلی شما از نگارش Caption چیست.

3. کپشن شما باید تعامل مخاطبین را به همراه داشته باشد.

4. با بیان داستان‌های مختلف کاربر را سرگرم کنید.

5. به اصول نگارش و کپشن نویسی وفادار باشید.

سوالات متداول

مزیت نگارش یک Caption خوب چیست؟

با نوشتن کپشن‌های جذاب می‌توانید تعامل کاربران با محتوا را افزایش داده و بعد از آن این محتوا بیشتر از قبل به مخاطبین مشابه نشان داده خواهد شد.

یک کپشن خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوتاه و مختصر بوده و نحوه پاراگراف‌بندی آن به شکلی است که مطالعه آن بسیار ساده باشد.

آیا نوشتن کپشن اهمیت زیادی دارد؟

بله، باید بتوانید برای تمامی محتواهای خود کپشن مناسب نوشته و در آن به موضوع پست اشاره کنید.

چطور محتوای ما بیشتر دیده می‌شود؟

در صورت نوشتن یک کپشن تعاملی که واکنش مخاطبین را به همراه داشته باشد، پست شما بیشتر دیده می‌شود. قرار دادن هشتگ‌ها نیز به این مسئله کمک خواهد کرد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

58
A
A