مقایسه پلتفرم‌های ادوبی کانکت و بیگ‌بلوباتن

مقایسه پلتفرم‌های ادوبی کانکت و بیگ‌بلوباتن
مقایسه پلتفرم‌های ادوبی کانکت و بیگ‌بلوباتن
9 ماه پیش

برای جلسات مجازی، کدام پلتفرم بهتر است؛ ادوبی کانکت یا بیگ‌بلوباتن؟

با فراگیر شدن بیماری کرونا در سرتاسر جهان، بسیاری از فعالیت‌های روزمره دستخوش تغییرات گسترده‌ای شد به‌طوری‌که اگر کارمند باشید، مدتی را به دورکاری سپری کردید و یا اگر محصل یا دانشجو بودید در کلاس‌های دانشگاه به‌صورت مجازی حضور میافتید. این تغییرات ناشی از بیماری کرونا در برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها نیز تاثیرگذار بود و آن‌ها نیز در این مدت به‌صورت مجازی برگزار می‌شدند.

شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی دنیا برای برگزاری رویدادهای خود به‌صورت آنلاین از نرم‌افزارهای خاصی استفاده می‌کنند. ادوبی کانکت Adobe Connect محصول شرکت معروف Adobe و بیگ‌بلوباتن محصول شرکت BigBlueButton Inc ازجمله نرم‌افزارهای رایج برای برگزاری رویدادهای آنلاین است. این نرم‌افزارها برای برگزاری کلاس‌های مجازی، وبینار، جلسات صوتی و جلسات تصویری استفاده می‌شوند.

در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو نرم‌افزار می‌پردازیم با ما همراه باشید.

ادوبی کانکت چیست؟

ادوبی کانکت درواقع یک نرم‌افزار تحت وب است که بر روی سرور نصب می‌شود. این نرم‌افزار همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، وبینارها و جلسات آنلاین کاربرد دارد. نرم‌افزار کلاینت یا سمت کاربر ادوبی‌کانکت بر پایه فلش‌پلیر طراحی شده است و به‌صورت کراس-پلتفرم می‌تواند روی ویندوز، اندروید و iOS اجرا شود.

بررسی قابلیت‌های ادوبی کانکت

محصولات شرکت ادوبی همواره امکانات پرشمار و حرفه‌ای برای کاربران به ارمغان می‌آورد، ازاین‌رو ادوبی کانکت حرف اول را در بین سایر نرم‌افزارها می‌زند.

سخت‌افزار موردنیاز برای نرم‌افزار ادوبی کانکت صرفاً داشتن حداقل 1 گیگابایت رم و اینترنت با سرعت حداقل 512 کیلوبیت‌برثانیه است.

قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی محیط کلاس مجازی از ویژگی‌های نرم‌افزار ادوبی کانکت هست.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف به‌خصوص زبان شیرین فارسی نیز از دیگر ویژگی‌های شاخص ادوبی کانکت است. این قابلیت‌ها صرفاً بخش کوچکی از امکانات پرشمار ادوبی کانکت بودند، در ادامه مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزایای ادوبی کانکت می‌پردازیم.

مزایا و ویژگی‌های ادوبی کانکت

  • قابلیت اتصال از طریق VOIP
  • امکان ارائه در قالب فایل پاورپوینت، PDF، تصویر JPEG
  • امکان به اشتراک‌گذاری دسکتاپ
  • دارای قابلیت حضوروغیاب برای کلاس‌های آکادمیک
  • قابلیت مشاهده لیست کاربران حاضر
  • قابلیت ضبط جلسات برگزارشده
  • قابلیت استفاده در پلتفرم‌های مختلف نظیر مرورگرهای مختلف، ویندوز، مک، اندروید و iOS
  • قابلیت شخصی‌سازی ویجت‌های کلاس
  • قابلیت تشکیل جلسات پرسش و پاسخ
  • قابلیت ایجاد نظرسنجی آنلاین
  • قابلیت ایجاد کوئیز و امتحان برای دانشجویان
  • قابلیت تغییر دسترسی کاربران از دسته شرکت‌کننده به ارائه‌دهنده
  • قابلیت ایجاد یک وایت برد برای نوشتن توسط قلم نوری
  • قابلیت سرویس‌دهی برای بیش از 10 هزار کاربر

همان‌طور که مشاهده کردید نرم‌افزار ادوبی کانکت یکی از کامل‌ترین و بهترین نرم‌افزارها برای کلاس‌های آکادمیک، برگزاری کنفرانس و وبینارهای آنلاین و... هست. با کمک این نرم‌افزار به‌راحتی می‌توانید کلاس‌های آکادمی خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنید.

 

بیگ‌بلوباتن چیست؟

بیگ‌بلوباتن محصول شرکت BigBlueButton Inc یک نرم‌افزار تحت وب برای برگزاری کلاس‌های مجازی و وبینارها هست. یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن از ادوبی کانکت می‌شود، متن-باز بودن آن است.

لایسنس این محصول به‌صورت آزاد بوده و همچنین به‌صورت رایگان به همراه پرداخت برای برخی ویژگی‌ها در دسترس است. برای بهره‌مندی از نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن کافی است یک سرور لینوکسی داشته باشید.

مروری بر ویژگی‌های نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن

همانند نرم‌افزار ادوبی کانکت، مدرس یا ارائه‌دهنده توسط این نرم‌افزار نیز قادر است فایل‌های پاورپوینت، PDF و تصویر را نیز ارائه دهد.

قابلیت ضبط جلسات و کلاس‌های آنلاین نیز از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار محسوب می‌شود.

نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن دارای قابلیت به اشتراک‌گذاری دسکتاپ با دانشجویان نیز هست.

همانند ادوبی کانکت، یک وایت برد نرم‌افزاری نیز برای افرادی که هنگام ارائه از قلم نوری استفاده می‌کنند، وجود دارد.

یکی از قابلیت‌های جالب این نرم‌افزار، تنظیم کیفیت صوت و تصویر دریافتی متناسب باکیفیت اینترنت کاربر است.

اما یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن، عدم پشتیبانی از دستگاه‌های اندرویدی و iOS است، در حقیقت این نرم‌افزار فقط از طریق مرورگر قابل‌دسترسی است.

مقایسه و جمع‌بندی

طبق بررسی‌هایی که در این مقاله به انجام رساندیم، نرم‌افزار ادوبی کانکت یکی از بهترین نرم‌افزارها برای برگزاری انواع رویدادهای آنلاین مثل کلاس‌های مجازی، وبینارها و جلسات خصوصی و... هست.

 این نرم‌افزار با ارائه قابلیت‌های متعدد، سازگاری با اینترنت کشورمان و از همه‌ مهم‌تر پشتیبانی از زبان شیرین فارسی، قابلیت اجرا از پلتفرم‌های مختلف مثل ویندوز، مک، اندروید، iOS و همچنین اجرا از طریق بستر وب، به یک نرم‌افزار ایده‌آل برای برگزاری رویدادهای آنلاین تبدیل شده است.

این نرم‌افزار برخلاف بیگ‌بلوباتن، رایگان نبوده و برای استفاده از آن لازم است لایسنس اورجینال آن تهیه شود.

 

 

دریا بهرامی- نویسنده

1210
A
A