تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
2 هفته پیش

برای درک تفاوت سرور مجازی و اختصاصی لازم است تا با مفهوم این دو هاستینگ آشنایی داشته باشیم. برای فعالیت آنلاین ما کدام مناسب است؟ کدام با بودجه در نظر گرفته شده، همخوانی دارد؟ ما به عنوان کاربر چه انتظاراتی از این سرور داریم؟ اگر به این سوالات بتوانیم پاسخ مناسبی بدهیم، در این صورت است که هنگام خرید به مشکل برخورد نمی‌کنیم. سرور اختصاصی و مجازی هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در نتیجه هرکدام برای یک فعالیت مناسب هستند. ما در این مقاله از آذرآنلاین قصد داریم تا هریک از این دو سرور را به شکل گسترده و کاملا دقیق بررسی کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

 

آشنایی با سرورهای مجازی و اختصاصی

برای اینکه با تفاوت سرور مجازی و اختصاصی را بررسی کنیم، ابتدا باید با تعریف این دو سرور آشنا باشیم. سرور مجازی چیست و اختصاصی به چه سرورهایی گفته می‌شود. در این‌ صورت می‌توانیم هنگام خرید، هزینه مناسب را صرف هدف خود کنیم. آشنایی با این دو مورد سرور مجازی چیست؟ و سرور اختصاصی چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

 

سرور مجازی

سرور مجازی (Virtual Private Server) که به اختصار به آن VPS می‌گوییم، یک بخش از سرور اختصاصی است. اگر بخواهیم این مفهوم را بهتر درک کنیم، باید نگاهی به مفهوم سرور اشتراکی داشته باشیم. در سرور اشتراکی، معمولا یک فضا در بین چند نفر مثلا 5 سایت مختلف تقسیم می‌شود. اگر زمانی هر 5 سایت با هم فعالیت و ترافیک داشته باشند، سرعت همه آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

در اینجا راهکاری که پیشنهاد می‌شود، استفاده از سرور مجازی است. مجازی‌سازی با استفاده از نرم افزارهای مختلف انجام می‌شود و براساس آن یک سرور را به شکل مجازی تقسیم می‌کنند. هریک از کاربران یک حافظه، CPU و RAM اختصاصی دارند. این باعث می‌شود که فعال بودن همه سایت‌ها، روی سرعت بارگذاری وبسایت‌های دیگر تاثیر منفی نداشته باشد.

این راهکار تا زمانی مناسب است که سایت‌ها وسعت بسیار زیادی نداشته باشند. به عنوان مثال وبسایتی با یک دهم ترافیک دیجیکالا نیز نمی‌تواند به این صورت فعالیت کند. با این حال اگر به تازگی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌ باشید، این گزینه می‌تواند تا مدت‌ها مناسب و کاربردی باشد.

سرور مجازی

سرور اختصاصی

در صورتی که vps نتواند نیاز شما را برآورده کند، در اینجا گزینه‌ای به نام سرور اختصاصی معرفی می‌شود. سرور اختصاصی به سروری گفته می‌شود که تمام فضای فیزیکی و قابلیت‌های آن به یک کاربر ارائه داده می‌شود. در نتیجه مسئولیت رسیدگی به شرایط آن نیز کاملا به کاربر متصل است. البته در عین حال، هیچ مانعی بر سر راه بارگذاری سایت وجود ندارد و سرعت آن بسیار بالا خواهد بود.

سرور اختصاصی (Dedicated Server) کامل‌ترین و بهترین نوع سرور است که قدرت سخت‌افزاری بسیار بالایی دارد. البته در عین حال، هزینه بیشتری در مقایسه با سرور مجازی باید بپردازید. پس حتما باید از سوددهی وبسایت خود مطمئن باشید. از آن‌جایی که در سرور اختصاصی به غیر از شما، هیچ کلاینت دیگری وجود ندارد پس سطح امنیت آن بسیار بالا است. در نتیجه اگر این موارد برای شما اهمیت زیادی دارد، خرید سرور اختصاصی را باید در برنامه خود قرار دهید.

 

کاربردهای سرور مجازی و اختصاصی

با توجه به تعاریفی که از سرور مجازی و اختصاصی داشتیم، می‌توانیم تا حدودی کاربردهای هریک از این دو را حدس بزنیم. با این حال، برای انتخاب بین آن‌ها نیاز داریم تا به طور کامل موضوع را بررسی کنیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه کاربرد هریک از این دو سرور را بررسی کنیم باید بگوییم که سرور مجازی برای سایت‌های کوچک و متوسط و سرور اختصاصی برای سایت‌های بزرگ و توسعه یافته مناسب است. با این مقدمه به بررسی کاربردها به شکل جزئی‌تری می‌پردازیم.

 

کاربردهای مهم سرور اختصاصی

به صورت کلی از سرور اختصاصی می‌توان برای کاربردهای متنوعی استفاده کرد. فرقی ندارد که سایت شما چقدر گستردگی دارد، می‌تواند برای یک وبسایت تازه‌کار هم مورد استفاده قرار بگیرد اما بودجه آن کمی زیاد است. با این فرض به کاربردهای مهم و اساسی یک سرور اختصاصی نگاهی می‌اندازیم.

1. ترافیک بالا: سایت‌هایی که ترافیک بسیار بالایی دارند، عاقلانه‌ترین کار خرید یک سرور اختصاصی با قدرت سخت‌افزاری بالا است.

2. بازی‌های آنلاین: برای عملکرد بهتر بازی‌های آنلاین بهتر است به سراغ سرور اختصاصی بروید. با این کار عملکرد بالا و سریع سرور خللی در بازی شما ایجاد نمی‌کند.

3. معالات مالی آنلاین: برای تراکنش‌ها و معاملات مالی به صورت آنلاین، نیاز به سرعت بالا دارید. دلیل آن هم نوسان قیمت ارزها در لحظه است.

4. نرم‌افزارهای سازمانی: بسیاری از شرکت‌ها نرم افزارهای سنگین سازمانی برای بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. این نرم افزارها نیاز به یک فضای مناسب به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات دارند. همچنین باید سرعت و عملکرد خوبی داشته باشند که با سرور اختصاصی چنین چیزی ممکن است.

5. حجم زیاد اطلاعات: برای نگهداری از اطلاعات و دیتای زیاد، همیشه به یک سیستم کامپیوتری قدرتمند نیاز است. با این حال خرید چنین کامپیوتری برای بسیاری از افراد، امکان‌پذیر نیست. در این صورت می‌توان سرور اختصاصی را گزینه مناسبی برای آن در نظر گرفت.

6. توسعه نرم‌افزار و فایروال: برای خدمات مربوط به فایروال و توسعه نرم افزارهای مختلف می‌توان از سرور اختصاصی استفاده کرد تا امنیت بالایی داشته باشد.

سرور اختصاصی

کاربردهای سرور مجازی

در طرف دیگر سرور مجازی کاربردها و دسترسی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل کاربران خاصی به سراغ آن می‌روند. با هم نگاهی به مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی می‌اندازیم.

1. راه‌اندازی سایت رزومه: برای به نمایش گذاشتن رزومه و پورتفولیوی خود می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید. در این صورت هم سرعت بارگذاری سایت مناسب بوده و هم هزینه زیادی برای آن نمی‌پردازید.

2. شروع فعالیت سایت فروشگاهی: سایت‌های فروشگاهی نیاز به هاست‌های قدرتمند و اختصاصی دارند اما در ابتدای شروع فعالیت می‌توانند از هاست مجازی هم استفاده کنند. با گسترش فعالیت‌های سایت فروشگاهی لازم است هاست ارتقا پیدا کرده و گزینه سرور اختصاصی مورد بررسی قرار بگیرد.

به طور کلی می‌توان گفت سرور مجازی برای شروع فعالیت و کارهایی که چندان گستردگی ندارند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. در غیر این صورت شاید نتواند عملکرد مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار بدهد.

 

سرور مجازی چه مزایایی دارد؟

سرورهای مجازی بخشی از یک سرور فیزیکی بوده و در نتیجه نسبت به یک سرور اختصاصی که تمام سرور را در اختیار دارد، بسیار ضعیف‌تر است. بخش سخت‌افزاری آن با توجه به هزینه اشتراک پرداخت شده تعیین می‌شود و می‌توانید خودتان این موضوع را مدیریت کنید. این آزادی عمل به شما در پرداخت هزینه بسیار کمک کرده و می‌توانید برای هر پروژه‌ای به شکل جداگانه یک سرور تهیه مرده و تنها به اندازه مورد نیاز خود پول بدهید.

می‌توانید با سرعت بالا و پهنای باند مناسبی به سرور مجازی متصل شده و حتی برخی سایت‌های پرمخاطب را نیز روی آن مدیریت کنید. مدیریت و کیفیت سرور مجازی از هاست‌های اشتراکی بسیار بهتر بوده و نظارت کاملی روی سیستم‌عامل، بکاپ‌ها و دیگر اجزای مدیریتی خواهید داشت. سرورهای مجازی پشتیبانی خوبی داشته و می‌توانید در یک محیط ایزوله هر نوع پروژه‌ای را آغاز کنید.

 

سرور اختصاصی چه مزایایی دارد؟

به دلیل در دسترس بودن تمامی منابع یک سرور، قدرتی بزرگ شما را همراهی کرده و بهترین عملکرد ممکن را از سمت سیستم دریافت می‌کنید. شما هیچ‌وقت با مشکل کمبود منابع روبرو نخواهید شد و بهترین قطعات روی سرور نصب هستند. حتی در صورت نیاز می‌توانید موارد خاصی را ارتقا داده تا مشکل را برطرف کنید. شما هنگام کار با این سرور دغدغه‌ای نخواهید داشت و همیشه پشتیبانی یک تیم فنی از طرف شرکت هاستینگ را در کنار خود دارید.

اگر دوست دارید تا سرور خود را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید تا کنترل آن ساده‌تر باشد، ماشین‌های مجازی به کمک شما آمده و مشکل را برطرف می‌کنند. به این شکل مدیریت هر بخش را می‌توانید به یک دپارتمان جداگانه از شرکت بسپارید تا فشار انجام پروژه به خوبی تقسیم شود. سرور اختصاصی بیشترین امنیت را برای شما به همراه داشته و می‌توانید در بالاترین حد از اختفا، هر پروژه‌ای را دور از چشم رقبا به مرحله نهایی برسانید.

سرور اختصاصی چه مزایایی دارد؟

سرور مجازی و اختصاصی چه تفاوت‌هایی دارند؟

اولین تفاوتی که میان سرور مجازی و اختصاصی به چشم می‌خورد موضوع هزینه است. قیمت سرورهای اختصاصی بسیار بالاتر است و تهیه آن تنها برای شرکت‌های بزرگ صرفه اقتصادی خواهد داشت. پس از آن سرعت و پهنای باند اینترنت سرورهای اختصاصی تماما به شما داده می‌شود اما این موضوع در سرورهای مجازی محدود بوده و با توجه به نوع اشتراک شما مشخص خواهد شد. امنیت سرورهای اختصاصی نیز تا حدی بیشتر بوده زیرا تمامی قسمت‌های سرور در اختیار شما است و هیچ بخشی از آن را با کسی دیگر شریک نشده‌اید.

یکی دیگر نکات جالبی که سرورهای اختصاصی دارند، امکان تقسیم‌بندی سرور و ارائه هر بخش به یک دپارتمان وجود دارد و از این رو با کمک ماشین‌های مجازی می‌توانید تمام سرور مورد نیاز یک سازمان را تامین کنید. شما می‌توانید هر سیستم عاملی را روی سرور مجازی یا اختصاصی خود نصب کنید اما انتخاب ورژن آن تنها در سرورهای اختصاصی امکان‌پذیر است. همان‌طور که از نام آن پیدا است،‌ منابع سخت‌افزاری در سرورهای اختصاصی تماما در اختیار شما بوده اما در سرورهای مجازی شما تنها به بخشی از سخت‌افزار دسترسی داشته و بر همان میزان نیز هزینه اشتراک را پرداخت می‌کنید.

 

برای تهیه سرور مجازی و اختصاصی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

سرورهای اختصاصی مزایای بسیار بیشتری نسب به سرور مجازی دارند اما باید در نظر داشته باشید که هزینه آن‌ها بیشتر بوده و شاید مناسب هر پروژه‌ای نباشند. برای خرید یکی از این سرورها باید به چند موضوع مهم توجه کنید تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. میزان پشتیبانی که در طول پروژه به آن نیز دارید بسیار اهمیت داشته و اگر مي‌خواهید همیشه یک تیم روی شرایط سرور نظارت داشته باشند، می‌توانید به سراغ سرور اختصاصی بروید.

میزان ترافیک احتمالی که به سرور سرازیر می‌شود نیز می‌تواند مشخص کند که با یک سرور مجازی کار انجام شده و یا حتما باید آن را به نوع دیگری تغییر دهید. قطعا نوع پروژه، حجم و مدت زمانی که باید روی سرور قرار بگیرد نیز یکی از پارامترهای اساسی در انتخاب بین سرور مجازی یا اختصاصی است. در نهایت کافی است به اعتبار شرکت، تعداد مشتریان راضی و امنیت تضمین شده آن دقت کنید تا به بهترین شکل تصمیم خود را اجرایی کنید.

 

سرور مجازی یا اختصاصی؛ کدام مناسب است؟

هر کدام از این سرورها مزایای مخصوص به خود را دارند و باید با توجه به شرایط خودتان یکی از آن‌ها را تهیه کنید. سرورهای اختصاصی تنها زمانی توجیه دارند که قرار است یک پروژه بسیار بزرگ را روی آن اجرا کرده و سپس از تمام منابع آن استفاده کنید. سرورهای اختصاصی بهترین نوع در بین سرورها است اما هزینه بسیار بالایی نیز داشته و هرکسی از پس پرداخت ماهانه آن بر نمی‌آید.

از این رو اگر می‌خواهید به تازگی یک پروژه تستی را اجرا کرده و یا در مرحله رشد و پیشرفت هستید، ‌سرور مجازی گزینه بهتری برای شما بوده و می‌توانید با بودجه‌ای محدود‌تر، به امکانات وسیع‌تری دست پیدا کنید. این شرایط برای شما وجود دارد که سخت‌افزار را تنها به اندازه نیاز سفارش دهید و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. خرید سرور مجازی قطعا گزینه بهتری نسبت به هاست اشتراکی است و تجربه متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی تفاوت‌های سرور مجازی و اختصاصی پرداختیم. اینکه هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند و برای چه موقعیت‌هایی کاربرد دارند. حالا که با این مفاهیم آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم بودجه خود را در کدام بخش صرف کنیم. آیا خرید سرور مجازی برای ابتدای شروع کار ما مناسب است؟ بعدا می‌توان آن را ارتقا داد؟ اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، شرکت هاستینگ آذرآنلاین می‌تواند خدمات گسترده‌ای را ارائه دهد. همچنین پشتیبانی 24 ساعته نه تنها شما را برای خرید بهتر راهنمایی می‌کند که در زمان مناسب مشکلات و باگ‌ها را نیز برطرف خواهد کرد.

سوالات متداول

کدام سرور ارزش خرید بالاتری دارد؟

قطعا سرورهای اختصاصی کیفیت بهتری دارد اما هزینه خرید آن برای انجام تمام پروژه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

خرید سرور اختصاصی برای چه گروه‌هایی مناسب‌تر است؟

در صورتی که پیش‌بینی می‌کنید پروژه شما به سرعت رشد کرده و به منابع بسیار زیادی نیاز دارد و حجم بالایی از ترافیک را باید تحمل کند، تهیه یک سرور اختصاصی بسیار مناسب خواهد بود.

آیا سرور مجازی از نظر امنیتی مشکلی دارد؟

خیر، سرورهای مجازی بسیار امن هستند اما در عین حال چندین اکانت روی یک سرور در حال فعالیت بوده و این موضوع برای برخی افراد موضوع مناسبی به حساب نمی‌آید.

چه سیستم‌عامل‌هایی را می‌توان روی سرورها نصب کرد؟

می‌توانید سیستم‌عامل‌های لینوکس و ویندوز را با توجه به نوع کارکرد، علاقه شخصی و اهداف بلند مدت خود انتخاب کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1576
A
A