شرایط تمدید و انتقال دامنه های IR

شرایط تمدید و انتقال دامنه های IR
شرایط تمدید و انتقال دامنه های IR
7 ماه پیش

 

یکی از فرآیندهایی که صاحبان وب‌سایت‌ها به دلایل مختلفی انجام می‌دهند، انتقال دامنه است که نقطه مقابل تمدید دامنه قرار دارد. اگر از خدمات سرویس‌دهنده دامنه خود راضی باشید و سرعت لود شدن وب‌سایت، پاسخگویی سرویس‌دهنده، قیمت‌های سرویس و غیره برای شما راضی‌کننده باشد، در این صورت دلیلی برای انتقال دامنه وجود ندارد. اما اگر هر یک از این موارد و یا دلایل دیگر مانند عدم ارائه سرویس‌های بیشتر توسط سرویس‌دهنده پیش بیاید، انتقال دامنه راه‌کار عملی است که مراحل آن هم چندان پیچیده نیست. 

تمدید دامنه عملاً یک فرآیند ساده است که تنها با ثبت یک درخواست و پرداخت هزینه برای دوره خدمات بعدی انجام می‌شود. اما اگر بخواهید دامنه خود را انتقال دهید و سرویس‌های قبلی را لغو کنید، چه مراحلی لازم است؟ 

در پاسخ باید گفت یک سری پیش‌شرط‌ها برای انتقال دامنه وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. هرچند مراحل کار برای بیشتر دامنه‌های معروف مثل .com، .net و غیره یکسان است، اما تمرکز ما بیشتر روی دامنه‌های داخلی یا پسوند ir خواهد بود. 

اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت ir هستید و می‌خواهید دامنه خود را انتقال دهید، با ما همراه باشید.

منظور از انتقال دامنه چیست؟

انتقال دامنه به فرآیند تغییر ثبت‌کننده تعیین شده یک نام دامنه گفته می‌شود. هنگامی که انتقال انجام شد، ثبت‌کننده جدید تمام اطلاعات مربوط به دامنه و ثبت‌کننده را از سرویس قبلی دریافت خواهد کرد. نام دامنۀ اینترنتی کشور ایران فقط در صورتی قابل‌انتقال است که 60 روز یا بیشتر از زمان ثبت دامنه قبلی گذشته باشد.

دلایل انتقال دامنه

قبل از اینکه به انتقال دامنه فکر کنید، مطمئن شوید که سرویس هاستینگ جدید که قصد انتقال به آن را دارید معتبر است. اما پیش از بررسی شرایط انتقال دامنه، اجازه دهید به دلایل آن بپردازیم. 

معمولاً دلایل زیر برای انتقال دامنه مطرح است:

  • امنیت. یکی از نکات اصلی در مدیریت وب‌سایت‌ها به خصوص وب‌سایت‌های تجاری، امنیت است. اگر کاربران نتوانند به وب‌سایت شما دسترسی داشته و یا به سایت دیگری هدایت شوند، عملاً کسب‌وکار شما با شکست مواجه شده است. 

این موضوع ممکن است نتیجه اقداماتی نظیر هک نام دامنه باشد. این نوع هکرها معمولاً برای دریافت باج یا دلایل دیگر، نام دامنه شما را هک کرده و تغییر می‌دهند. به منظور حل این مشکل، بسیاری از سرویس‌دهنده‌ها از ابزارهای قفل دامنه استفاده می‌کنند. 

این کار از تغییر نام دامنه بدون اطلاع صاحب آن جلوگیری خواهد کرد. همچنین بسیاری از سرویس‌های میزبانی نیز، هرگونه تغییر در نام دامنه را به اطلاع صاحب وب‌سایت رسانده و از او تأییدیه می‌خواهد.

  • پشتیبانی. اگر وب‌سایت شما در حال رشد است، در بسیاری از زمینه‌ها به پشتیبانی نیاز خواهید داشت و موضوع هاستینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر پشتیبانی در حین انتقال نام دامنه، اطمینان حاصل کنید که هاست جدید از انتقال‌های بعدی پشتیبانی خواهد کرد. 

برخی از هاست‌ها تیم پشتیبانی نداشته و فقط یک تیم فروش دارند که تنها برای خدماتشان تبلیغات می‌کنند، در حالی که ارائه پشتیبانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • تجربه کاربر. دسترسی به تنظیمات نام دامنه تا چه حد آسان است؟ ممکن است سرویس‌دهنده فعلی شما از خدمات انتقال دامنه پشتیبانی کند اما این فرآیند به‌اندازه‌ای دشوار باشد که برای این کار به مشکل برخورد کنید. 

بنابراین لازم است سرویس خود را تغییر داده و از هاستینگ جدیدی خدمات بگیرید که انتقال دامنه را طی فرآیند مشخص و ساده‌ای انجام دهد. این کار هم در زمان شما صرفه‌جویی کرده و هم هزینه‌های اضافی ناشی از طولانی شدن انتقال دامنه و از دست دادن مشتری را به حداقل می‌رساند.

 

دلایل انتقال دامنه

 

  • حریم خصوصی. حریم خصوصی با امنیت متفاوت است، زیرا فقط به شما و نام دامنه شما مربوط می‌شود. ممکن است آیتم‌های ذکر شده در قرارداد هاستینگ از دیدگاه حریم خصوصی کامل نبوده و این مسئله شما را دچار مشکل کند. 

به عنوان مثال اطلاعات شخصی شما از طریق جستجوی نام وب‌سایت توسط سرویس هاستینگ در اختیار کاربران دیگر قرار گیرد. یکی از دلایل اصلی انتقال نام دامنه، دریافت خدمات بهتر حریم خصوصی از سوی شرکت دیگر است.

  • هزینه. پرداخت هزینه بالاتر نسبت به سایر شرکت‌ها، یکی از دلایل انتقال نام دامنه است. هزینه سرویس‌های همه شرکت‌های هاستینگ یکسان نیست و این تنوع به خاطر خدمات مختلفی است که ارائه می‌دهند. 

گاهی اوقات افزایش تعرفه‌ها برای دوره قرارداد جدید به‌اندازه‌ای زیاد است که کاربران به دنبال تغییر دامنه خود به شرکت‌هایی با هزینه کمتر می‌گردند. البته باید با مطالعه نظرات کاربران، اطمینان حاصل کرد که شرکت جدید هم افزایش تعرفه بالایی در سال‌های آینده نداشته باشد.

شرایط انتقال دامنه

به طور کلی برای انتقال دامنه از یک شرکت به شرکت دیگر، یک سری پیش‌شرط وجود دارد. این شروط برای انتقال دامنه‌های IR نیز صادق است. همچنین بیشتر این شرایط برای انتقال دامنه بین پنل‌های دایرکتی نیز می‌بایست برقرار باشد.

سپری شدن زمان لازم از ثبت‌نام یا انتقال دامنه اخیر دامنه

حداقل 60 روز باید از تاریخی که دامنه اینترنتی برای اولین بار ثبت شده است بگذرد. اگر اخیراً انتقال دامنه انجام شده است، باید 60 روز صبر کنید تا بتوانید دوباره این کار را انجام دهید. این شرط برای انتقال دامنه‌های مختلف از جمله دامنه داخلی IR نیز صادق است.

به‌روزرسانی اخیر داده‌های ثبت دامنه

در مورد دامنه‌های عمومی، محدودیت 60 روزه برای تغییرات نیز اعمال می‌شود. این بدان معناست که در صورت به‌روزرسانی داده، نمی‌توانید دامنه را پیش از سپری شدن بازه زمانی 60 روزه، منتقل کنید. تغییرات و به‌روزرسانی‌ها شامل تغییر ایمیل یا تغییر نام شخصی که آن را ثبت کرده است. این محدودیت به دلایل امنیتی و جلوگیری از نقل و انتقالات غیرمجاز اعمال می‌شود. در برخی موارد، ارائه‌دهندگان ممکن است گزینه‌ای را در اختیار کاربران قرار دهند که به آن‌ها امکان می‌دهد این محدودیت را دور زده و دامنه را حتی قبل از 60 روز نیز انتقال دهید. این مسئله در مورد شرکت‌های ارائه‌دهنده دامنه IR نیز صادق است.

شرایط انتقال دامنه

انقضا یا مسدود شدن دامنه

در بسیاری از موارد، کاربر نمی‌تواند یک دامنه منقضی شده را انتقال دهد. اگر دامنه شما قبلاً منقضی شده است، باید آن را با ارائه‌دهنده قبلی خود به مدت یک سال تمدید کرده و سپس درخواست انتقال دهید. درخواست تمدید و انتقال دامنه IR از این نظر مشابه سایر دامنه‌هاست، یعنی اگر دامنه IR وب‌سایت شما منقضی شده و یا به هر دلیل دیگری مسدود شده باشد، امکان انتقال آن نیست تا زمانی که مشکل حل شود.

سایر دلایل

موارد دیگری که می‌تواند از روند انتقال دامنه جلوگیری کند، سررسیدهای پرداخت نشده توسط ثبت‌کننده است. به یاد داشته باشید که ارائه‌دهنده موظف است کد احراز هویت را ارائه دهد که به شما امکان می‌دهد دامنه را ظرف 5 روز پس از درخواست (یا کمتر بسته به پسوند دامنه) انتقال دهید. اگر یکی از شرایطی که در بالا گفتیم رعایت نشود، درخواست انتقال نمی‌تواند ادامه یابد. در این موارد، دلیل عدم انتقال دامنه به شما اطلاع داده خواهد شد.

مراحل انتقال دامنه IR

دامنه IR همانند سایر دامنه‌ها، روند مشخصی برای انتقال دارد. 

به طور کلی می‌توان مراحل انتقال دامنه را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • پیش از هر کاری، از فعال بودن دامنه قبلی و قفل نبودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت قفل بودن، باز کردن قفل دامنه جهت انتقال دامنه ضروری است.
  • ابتدا می‌بایست در وب‌سایت شرکتی که می‌خواهید خدمات هاست دامنه را از آن خریداری کنید، وارد شده و یک حساب کاربری بسازید.
  • پس از ایجاد حساب کاربری، وارد آن شده و از منوی دامنه‌ها، گزینه انتقال دامنه را انتخاب کنید.
  • با انتخاب گزینه انتقال دامنه، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد نام دامنه قبلی خود را وارد کنید.
  • با وارد کردن نام دامنه، گزینه خرید برای شما فعال شده و می‌توانید هزینه قرارداد جدید را پرداخت کنید. این پرداخت تقریباً در تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست دامنه به صورت آنلاین انجام می‌شود.
  • پس از خرید، درخواست شما ثبت شده و طی چند روز انتقال دامنه در صورتی که هیچ مانعی وجود نداشته باشد، انجام می‌شود. می‌توانید از طریق پنل کاربری خود فرآیند انتقال دامنه به شرکت جدید را پیگیری کنید.
  • در این مدت از طریق راه‌های ارتباطی که برای شرکت قبلی و شرکت جدید تعریف کرده‌اید، با شما تماس گرفته خواهد شد تا انتقال دامنه را تأیید کنید. همچنین ممکن است شرکت قبلی سوالاتی در مورد علت انتقال دامنه از شما بپرسد. در این مدت، خدمات وب‌سایت شما از طریق شرکت قبلی ارائه می‌شود.
  • به محض اینکه از انتقال کامل دامنۀ اینترنتی کشور ایران به شرکت جدید اطمینان حاصل کردید، می‌توانید خدمات شرکت قبلی را از طریق حساب کاربری خود لغو کنید تا هزینه سرویس بیشتری برای شما در نظر گرفته نشود.

مراحل انتقال دامنه IR

نکات کلیدی جهت تمدید و انتقال دامنه های IR (دامنۀ اینترنتی کشور ایران)

  1. برای تمدید دامنه ir در آذرآنلاین باید تنظیمات مرتبط با مدیریت رابط های مجاز را انجام داده باشید. ( آموزش تنظیم رابط های مجاز )
  2. برای تمدید دامنه ملی توسط آذرآنلاین باید سبد خرید شما در سایت Irnic خالی باشد.
  3. در صورت قفل بودن دامنه هزینه 16000 تومان جهت قفل گشایی دامنه دریافت می گردد.
  4. در صورتی که دامنه شما در شرکت دیگری ثبت شده باشد ، می‌توانید آن را از لینک انتقال دامنه براحتی در آذرآنلاین تمدید کنید.
  5. در صورتی که هدف شما از انتقال دامنه تمدید آن باشد میتوانید از طریق لینک تمدید دامنه نسبت به تمدید دامنه خود اقدام نمایید.
  6. در صورتی که میخواهید مالکیت دامنه را تغییر دهید و آن را به شخص دیگری منتقل کنید باید مستقیما از سایت nic.ir اقدام نمایید.

ویژگی‌های شرکت هاست دامنه

اگر می‌خواهید تمدید و یا انتقال دامنه IR را به یک شرکت جدید انجام دهید، اول باید در مورد آن شرکت سرویس‌دهنده تحقیق کنید. چند مورد از اهمیت بالایی برخوردارند:

خدمات پشتیبانی

تنها ارائه سرویس توسط یک شرکت کافی نیست، بلکه ارائه خدمات پشتیبانی نیز ضروری است. هر شرکتی که قرارداد تمدید و انتقال دامنه IR را با آن امضا کنید، حداقل یک سال این سرویس را به شما ارائه می‌دهد، بنابراین از ارائه خدمات مناسب و به موقع توسط شرکت جدید اطمینان حاصل کنید.

قوانین سخت‌گیرانه

برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست دامنه قوانین سخت‌گیرانه‌ای مبنی بر انتقال دامنه در دوره‌های بعدی و یا حریم خصوصی دارند که ممکن است در صورت نارضایتی از خدمات، در آینده شما را در انتقال‌های بعدی دامنه دچار مشکل کند. از این نظر تحقیق کافی داشته باشید.

امکان باز کردن قفل دامنه

هرچند بسیاری از شرکت‌های هاست دامنه امکان باز کردن قفل دامنه را برای کاربران فراهم می‌کنند، اما در برخی موارد این کار تنها توسط خود شرکت و طی مراحل طولانی انجام می‌گیرد. از وجود این قابلیت در پنل کاربری شرکت جدید مطمئن شوید.

تعرفه خدمات

مقایسه تعرفه‌ها به تنهایی کافی نیست، بلکه باید تعرفه خدمات را متناسب با خدمات ارائه شده سنجید. تعرفه بالا مطلوب نیست اما اگر همراه با خدمات مناسب ارائه شود، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

با مطالعه نظرات کاربران و پیشینه شرکت می‌توانید در مورد خدمات و تعرفه آن تحقیق کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله راهنمای کاملی در مورد تمدید و انتقال دامنه آی آر ( Internet country-code top level domain for Iran) و سایر دامنه‌های معروف ارائه کردیم. انتقال دامنه فرآیند پیچیده‌ای نیست اما به عوامل مختلفی وابسته است که می‌بایست پیش از این کار، همه آن‌ها را بررسی کنید. اگر به دنبال دریافت خدمات مناسب از یک شرکت هستید، سابقه آن را بررسی کنید. همچنین پیش از انتقال دامنه، از عدم مسدود بودن، منقضی بودن و قفل بودن دامنه فعلی خود اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، وجود راه‌های ارتباطی کافی برای شرکت قبلی و شرکت جدید ضروری است زیرا بدون تأییدیه شما برای هر دو شرکت، انتقال دامنه انجام نخواهد شد.

 

 

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

7682
A
A