لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کامپیوتر/ کدام انتخاب بهتر است؟

لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کامپیوتر/ کدام انتخاب بهتر است؟
لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کامپیوتر/ کدام انتخاب بهتر است؟
8 ماه پیش

یکی از چالش‌های سخت گیمرها حین خرید کامپیوتر، انتخاب بین لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ است. این دغدغه بیشتر بین افرادی است که به مسافرت علاقه دارند و بیشتر در رفت و آمد هستند. از طرفی برای بعضی افراد، قیمت اولویت دارد و باید با توجه به شرایط مختلف، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. هر کدام از دو دستگاه لپ تاپ و کامپیوتر، ویژگی‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین بهتر است انتخاب با توجه به شرایط موجود، کاملاً بررسی شود؛ زیرا از طرفی قیمت کامپیوتر و لپ تاپ به مقدار قابل توجهی بالا رفته و بیشتر افراد قدرت خرید هر دو دستگاه را ندارند و از طرفی شرایط زندگی خود گیمر هم باید برای انتخاب دستگاه مورد نظر مناسب باشد. در این مقاله تمام ویژگی‌های هر دو دستگاه و بهترین انتخاب برای شرایط مختلف را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

مقایسه ویژگی‌های لپ تاپ و کامپیوتر

یکی از شاخص‌های انتخاب این است که بدانیم هر کدام از دستگاه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و کدام یک از این ویژگی‌ها مناسب شرایط ما برای انتخاب است.

 

ویژگی‌های مثبت کامپیوتر PC

کامپیوترها قابل ارتقاء هستند و در صورتی که سخت اقزار فعلی تا حدودی بروز باشد، می‌توان با هزینه‌ای اندک آن را ارتقاء داد و بازی‌های جدید را در آن اجرا کرد. این ویژگی در لپ تاپ ها کمتر دیده می‌شود.

قطعات کامپیوتر معمولاً قدرتمندتر از قطعات لپ تاپ هستند و با توجه به این که فضای کیس کامپیوتر فضای بزرگتری است، قطعات کامپیوتر توسعه پذیرتر از قطعات لپتاپ هستند. برای مثال کارت گرافیک ها در کیس کامپیوتر می‌توانند حتی به صورت گروهی هم با هم کار کنند و اجرای بسیار نرمی را از بازی‌ها ارائه دهند و به راحتی چندین مانیتور را پشتیبانی می‌کنند.

قطعات کامپیوتر دیرتر گرم می‌شوند؛ همچنین در کامپیوترهای رومیزی امکان افزودن سیستم خنک کننده قوی وجود دارد و این خود به پردازش سریعتر و مدام پردازنده و کارت گرافیک کمک زیادی می‌کند. برای مثال در کیس کامپیوتر امکان نصب خنک کننده‌های آبی و  گاز مبرد هم وجود دارد که قطعات را به شدت خنک نگه می‌دارد.

قیمت کامپیوتر به مراتب ارزانتر از لپ تاپ است و حتی می‌توان بر اساس بودجه خود، قطعات را انتخاب کرد. برای مثال پردازنده‌های ارزان قیمت AMD بهترین گزینه برای گیمینگ هستند و حداقل یک سوم هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

 

ویژگی‌های مثبت کامپیوتر PC

ویژگی‌های منفی کامپیوتر PC

شاید تنها ویژگی منفی که کامپیوترها دارند، این است که قابل جابه‌جا شدن نیستند و باید همیشه در یک مکان از آنها استفاده کرد.

 

ویژگی‌های مثبت لپ تاپ

لپ تاپ ها قابل حمل هستند و به راحتی همه جا جابه‌جا میشوند. این ویژگی مخصوصاً در سفر بسیار کارآمد است. قطعات لپ تاپ معمولاً با هماهنگی خاصی توسط متخصصان تولید کننده، انتخاب و سرهم بندی شده. از این رو می‌توان گفت اگر قطعات مناسب بازی کردن باشند، اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها در مدل های رده پایین آن نیز به نرمی انجام می‌شود.

 

ویژگی‌های منفی لپ تاپ

گرافیک در لپ تاپ‌ها قابل ارتقاء نیست و در صورتی که کارت گرافیک با بازی‌های جدیدتر سازگار نباشد، نمیتوانید بازی‌های جدید را تجربه کنید. البته اگر لپ تاپ شما بروز باشد و از سخت افزار قدرتمندی بهرهمند باشد، این مشکل به این زودی رخ نمی‌دهد، اما باید روزی منتظر آن باشید.

باتری لپ تاپ خیلی زود به پایان می‌رسد و گیمرها بیشتر اوقات باید با برق مستقیم به بازی ادامه دهید. این شرایط تفاوت زیادی با بازی با کامپیوتر دسکتاپ PC ندارد.

لپ تاپ معمولاً زوتر از کامیپوتر دسکتاپ PC گرما ایجاد میکند و سیستم خنک کننده ضعیف تری نسبت به کامپیوتر دارد. از همین رو بازی کردن با آن به صورت مداوم عمر لپ تاپ را پایین می‌آورد و احتمال صدمه دیدن قطعات در آن وجود دارد. بنابراین حتی زمانی که از برق مستقیم استفاده می‌کنیم، نمی‌توانیم مدت زیادی با آن بازی کنیم. حتی لپ تاپ‌های گیمینگ هم به سرعت داغ می‌کنند؛ اگرچه در این مدل سعی شده تا گرمایش پردازنده ها به حداقل برسد.

قیمت لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر دسکتاپ حداقل 2 برابر و حداکثر تا 4 برابر افزایش دارد. این قیمت به دلیل فناوری‌های به کار رفته در آن، برای فشرده کردن همه‌ی قطعات در یک پکیج است.

نهایت اندازه صفحه نمایش لپ تاپ به 17 اینچ میرسد. اگرچه می‌توان لپ تاپ را به مانیتورهای بزرگتر نیز متصل کرد، اما با توجه به این که لپ تاپ کاربرد پورتابل دارد، نمیتوان همیشه از مانیتورهای بزرگ ثابت استفاده کرد و در سفر شما به همان 17 اینچ مانیتور دسترسی دارید که البته در بیشتر لپ تاپ‌ها مانیتور 15.6 اینچ تعبیه شده است. این نکته برای گیمرهای حرفه‌ای که به فضای بزرگ بازی علاقه دارند، می‌تواند خسته کننده باشد. با این همه لپ تاپ‌هایی نیز طراحی شده‌اند که به 3 مانیتور مجهز هستند و به صورت تاشو روی هم قرار میگیرند و گیمر میتواند یک فضای بزرگتر را در 3 مانیتور 17 اینچ تجربه کند، اما این نوع لپ تاپ‌ها بسیار کمیاب و گران هستند و سفارش دادن آنها حتی در اروپا هم کار دشواری است. بعلاوه این مانیتورها به هم پیوسته نیستند و شیار میان مانیتورها گیمر را برای تجسم تصویر اذیت می‌کند.

در لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل استفاده از قطعات حرفه‌ای، وزن لپ تاپ بالا می‌رود؛ این موضوع نیز برای خیلی از گیمرها و مخصوصاً خانم‌ها اهمیت دارد و حمل آن را تا حدودی سخت می‌کند.

 

برای گیمرها لپ تاپ انتخاب بهتری است یا کامپیوتر؟

قطعاً کامپیوتر دسکتاپ PC انتخاب بهتر و هوشمندانه تری است. اما از آنجایی که در سال‌های اخیر که فناوری پردازش در لپ تاپ‌ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته است، اگر شما دائماً در سفر هستید و مشکلی با هزینه‌ی یک لپ تاپ حرفه‌ای گیمینگ ندارید، می‌توانید لپ تاپ‌های قدرتمندی را بیابید که توانایی پردازش سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز دارند.

 

گرافیک در PC بهتر عمل می‌کند یا لپ‌تاپ؟

گرافیک در کامپیوتر دسکتاپ PC قطعاً بهتر عمل می‌کند؛ اگر دو کارت گرافیک یک مدل با یک برند را در لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ PC درنظر بگیریم، پردازش گرافیکی آن در کامپیوتر حداقل 30 درصد سریعتر از همان مدل در لپ تاپ است. دلیل این کاهش سرعت پردازش گرافیکی در لپ تاپ‌ها این است که قطعات باید درون آنها فشرده شود تا در یک فضای بسیار کم زیر کیبورد جا بشوند. از طرفی این فشردگی اجازه نمی‌دهد تا قطعات به موقع خنک شوند و همین هم باعث می‌شود تا لپ تاپ‌ها سریع‌تر از کامپیوترهای دسکتاپ گرما ایجاد کنند که در نتیجه عملکرد لپ تاپ را ضعیف‌تر می‌کند.

اما پاسخ به این سوأل به بازی و مدل گرافیک بستگی دارد. اگر در لپ تاپ یک بازی اجرا شود که مناسب گرافیک و یا حتی پایین‌تر از مدل گرافیک باشد، شاهد اجرای خوبی خواهیم بود. با این حال گرافیک در کامپیوتر دسکتاپ PC توسعه‌ی بیشتری را پذیرا است و به کمک پردازنده و رم می‌تواند خروجی بهتری را به نمایش بگذارد. برای مثال یک بازی در لپ تاپ معمولی ممکن است با 30 فریم و کیفیت 1080 به خوبی اجرا شود، اما در کامپیوتر دسکتاپ PC همان بازی امکان اجرای 60 تا 120 فریم با کیفیت 4K و 8K را خواهد داشت. با این حال هر دوی این حالت‌ها استاندارد هستند و لگ نخواهند داشت، اما نمایش 60 فریم با کیفیت 4K چیز دیگری است و تجربه‌ی بسیار دلچسب‌تری را در اختیار ما قرار خواهد داد.

 

گرافیک در PC بهتر عمل می‌کند یا لپ‌تاپ؟

باید این را هم در نظر بگیریم که اگر مدل‌های بالاتر لپ تاپ برند MSI و یا Asus را تهیه کنید، همچنان می‌توانید نمایش 60 فریم همراه با کیفیت 4K را تجربه کنید. برای مثال مدل TUF Gaming FX507ZR-HQ033 از برند Asus فقط 8 گیگابایت رم GDDR6 اختصاصی "Dedicate" برای گرافیک با مدل "GeForce RTX ۳۰۷۰" با توان پردازش 256Bit در نظر گرفته است که میتواند به راحتی کارهایی مانند رندر انیمیشن را نیز انجام دهد؛ از طرفی قیمت آن حدود 90 میلیون است و پرداخت چنین مبلغی برای همه راحت نیست. یک ضرب‌المثل معروف در این زمینه وجود دارد که "هر چه پول بدهید آش می‌خورید". چه در کامپیوتر دسکتاپ PC و چه در لپ تاپ، هر چه مبلغ بیشتری را هزینه کنید، از کیفیت بالاتری بهره‌مند خواهید شد. اگرچه پردازنده و کارت گرافیک لپ تاپ در مقایسه با همان مدل در کامپیوتر دسکتاپ PC عملکرد ضعیف تری دارند اما در مدل‌های بالا این ضعف خودش را در بازی‌ها نشان نمی‌دهد و هیچ مشکلی در اجرا نخواهید داشت.

 

لپ‌تاپ بخریم یا PC؟

این انتخاب به شرایط شما بستگی دارد. برای مثال بعضی از کاربران همیشه در سفر هستند و همزمان از لپ تاپ برای کارهای اداری و کسب و کار خود استفاده می‌کنند؛ از این رو پیشنهاد می‌شود این دسته از کاربران از لپ تاپ استفاده کنند. اما اگر شما زیاد در رفت و آمد نیستید بهتر این است که برای یک کامپیوتر دسکتاپ PC هزینه کنید تا قطعات قدرتمندتری را به دست آورید. بعلاوه می‌توانید برای ارتقاء کامپیوتر خود از همان ابتدای خرید، پیشبینی داشته باشید تا اگر امروز قادر به خرید همه قطعات نیستید، از بروزترین مادربرد و پردازنده استفاده کنید که حداقل تا یکی دو سال بعد هم بتوانید قطعات خود را اتقاء دهید و همچنان بتوانید بازی‌های بروز را تجربه کنید. اگر شما بودجه‌ای را در نظر گرفته باشید، قطعاً باید کامپیوتر دسکتاپ PC را به لپ تاپ ترجیح دهید.

برای مثال اگر شما 30 میلیون تومان برای خرید خود در نظر بگیرید، قدرت پردازش کامپیوتر دسکتاپ با قیمت 30 میلیون تومان بسیار بالاتر از قدرت پردازش یک لپ تاپ با همان قیمت است. منظور این است که اگر شما بودجه‌ی محدودی را برای خرید خود در نظر گرفته‌اید بهترین گزینه کامپیوتر دسکتاپ PC است. اما اگر قیمت برای شما مهم نیست، آنگاه دست شما باز است تا لپ تاپ با قدرت پردازش بسیار بالا تهیه کنید و حتی هر دو دستگاه را داشته باشید. همچنین این نکته را هم درنظر داشته باشید که سیستم خنک کننده‌ی کامپیوتر دسکتاپ PC بسیار بهتر از لپ تاپ عمل می‌کند و زمان بسیار بیشتری را می‌تواند خنک بماند؛ بنابراین کامپیوتر دسکتاپ PC می‌تواند بیشتر دوام بیاورد و حداقل 3 برابر لپ تاپ بدون وقفه کار کند و در این زمینه کامپیوتر دسکتاپ PC حرف اول را می‌زند.

 

آیا لپ تاپ گیمینگ قابلیت ارتقا دارد؟

همه‌ی لپ تاپ‌ها به صورت محدود قابلیت ارتقاء دارند. اما این ارتقاء شامل کارت گرافیک نمی‌شود. مواردی مانند هارد درایو و رم را می‌توان معمولاً تا دو برابر هم ارتقاء داد. بنابراین نمی‌توان این ارتقاء را برای لپ تاپ‌های گیمینگ در نظر گرفت و از نظر گرافیک لپ تاپ‌ها قابلیت ارتقاء ندارند، زیرا این قطعه بر روی برد اصلی ادغام شده است.

 

بهترین لپ تاپ های گیمینگ کدامند؟

مدل‌ها و برندهای زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ اما بهترین برندی که به صورت تخصصی در زمینه ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ فعالیت می‌کند، شرکت MSI است. البته قیمت لپ تاپ‌های این برند معمولاً بالا است و اگر بخواهید یک مدل میان رده این برند را تهیه کنید، باید حداقل 50 میلیون تومان برای آن هزینه کنید. این قیمت گاهی تا 150 میلیون هم بالا می‌رود. احتمالاً دلیل قیمت بالای برند MSI فناوری ساخت و خنک کننده‌ای است که در محصولات خود استفاده می‌کند.

پس از MSI ، برند Asus هم کیفیت بالایی در ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ دارد؛ با این تفاوت که قیمت این برند کمی مناسب تر از MSI است. از آنجایی که کارت گرافیک های ATI و پردازنده‌های AMD بیشتر در اجرای بازی استفاده می‌شوند و قیمت مناسب تری دارند، در لپ تاپ های گیمینگ Asus بیشتر به کار رفته. اما در برند MSI از بهترین مدل پردازنده Intel و کارت گرافیک Nvidia استفاده شده و همه چیز به بهترین شکل ممکن کنار هم قرار دارد. البته استفاده از پردازنده‌های AMD به این معنی نیست که این نوع پردازنده‌ها به دلیل ارزان بودن ضعیف هستند، بلکه تجربه نشان داده، تخصص AMD در تولید پردازنده‌های مناسب گیمینگ است؛ حتی دو غول دنیای بازی، سونی و مایکروسافت هم از پردازنده‌ی AMD در کنسول‌های بازی پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس ایکس استفاده کرده‌اند.

در میان برندها، دو برند دل (Dell) و لنوو (Lenovo) قیمت مناسبت تری را نسبت به برندهای MSI و Asus دارد. اگرچه از نظر کیفیت و فناوری ساخت، با MSI کمی فاصله دارند اما گزینه‌ی مناسبی است تا با بودجه‌ای متعادل بتوانیم یک لپ تاپ به نسبت خوب داشته باشیم. لنوو همیشه تلاش کرده تا تعادل را میان کیفیت قطعات و قیمت برای مصرف کننده حفظ کند و همین امر موجب شده تا در میان کاربران عادی محبوبیت زیادی کسب کند و تبدیل به یکی از برندهای مطرح در دنیای کامپیوتر بشود. در نهایت برند Acer یکی از ارزان‌ترین برندهای لپ تاپ است که نمی‌توان به آن لقب گیمینگ داد اما برای اجرای بازی‌های سطح پایین‌تر مناسب است.

محصولات برند دل نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند. بعلاوه شرکت Dell لپ تاپ‌های سری Alienware را به صورت اختصاصی برای گیمینگ توسعه داده که در نوع خود بی‌نظیر هستند. در بیشتر این لپ تاپ‌ها از پردازنده‌های AMD نسل نهم استفاده شده است. استفاده از کارت گرافیک Nvidia همراه با پردازنده AMD کمی عجیب بنظر می‌رسد؛ اگرچه بهتر است پردازنده‌های AMD با کارت گرافیک ATI عرضه شود، ترکیب دو برند AMD و Nvidia در موارد خاص گاهی عملکرد خوبی را به همراه دارند. اما همچنان تأکید بر این است که به دلیل فناوری‌های به کار رفته در پردازنده‌ی AMD از پردازنده‌ی ATI در کنار آن استفاده شود.

 

در ادامه چند مدل از لپ تاپ‌های گیمینگ را برای نمونه معرفی می‌کنیم :

لپ تاپ معمولی برای اجرای بازی‌های سطح پایین

این سری از لپ تاپ‌ها برای اجرای ساده‌ی بازی ها کاربرد دارند و کیفیت تصویر آنها معمولاً 30 فریم در اندازه‌ی Full HD 1080p است. به طور کلی گرافیک این نوع از لپ تاپ برای اجرای نرم بازی، بهتر است حداقل 2 گیگابایت Dedicate باشد و حداقل 8 گیگابایت رم داشته باشند و مجهز به پردازنده i5 باشند. با این مشخصات میتواند به راحتی بازی جهان‌باز GTA IV را بدون لگ و وقفه اجرا کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که برای اجرای بازی‌ها در این حالت، باید قید افکت‌هایی مانند Blur و Texture Quality را بزنید تا بازی به نرمی اجرا شود. داشتن یک هارد درایو مناسب 256 گیگابایتی برای نصب 4 عنوان بازی نیاز است. یک لپ تاپ خوب با چنین مشخصاتی تا حدود 20 میلیون تومان هم می‌رسد. منظور از بازی‌های سطح پایین، بازی‌های نسبتاً قدیمی‌تر و یا بازی‌هایی است که قابلیت اجرای گرافیک پایین را در خود جای داده‌اند. در ادامه چند مدل از لپ تاپ های معمولی را بررسی خواهیم کرد:

 

 لپ تاپ مدل Dell - Latitude e5470 i5

 

 لپ تاپ مدل Dell - Latitude e5470 i5

در حال حاظر این سری از لپ تاپ دیگر تولید نمی‌شود اما می‌توان در فروشگاه‌های استوک این مدل را با قیمت تقریبی 14 میلیون تومان تهیه کرد. این مدل دارد 2 گیگابایت گرافیک از نوع ATI Radeon و مجهز به پردازنده‌ی Intel i5 نسل ششم می‌باشد و همراه با 8 گیگابایت رم از نوع DDR4 به راحتی می‌تواند بازی‌های جهان‌باز را اجرا کند. دارای صفحه نمایش 14 اینچ است که زیاد برای بازی کردن مناسب نیست، اما برای بودجه‌ی پایین قابل قبول است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i5 6440HQ - Gen 6 - 6MB Cache - 4 Cores

GPU پردازنده گرافیکی : ATI Radeon R7 M360 2GB - 64Bit

RAM حافظه موقت : 8GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 256GB SSD

اندازه صفحه نمایش : 14

 

لپ تاپ مدل Lenovo - IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 1HDD MX350

 

لپ تاپ مدل Lenovo - IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 1HDD MX350

این مدل به نسبت جدید است و از مشخصات خوبی برای اجرای بازی برخوردار است. مجهز به کارت گرافیک دو گیگابایت مدل Nvidia GeForce MX۳۵۰ و پردازنده‌ی Intel i5 نسل 11 است و با 8 گیگابایت حافظه RAM DDR4 عرضه میشود. همچنین دارای یک ترابایت حافظه داخلی است که می‌توان حداقل 20 بازی بر روی آن نصب کرد. اندازه‌ی صفحه نمایش این لپ تاپ 15.6 اینچ است و ریزولوشن 1080 × 1920 پیکسل - Full HD را ارائه می‌دهد. قیمت این مدل بین 24 تا 26 میلیون بسته به کانفیگ و قیمت روز متغیر است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i5 1155G7 - Gen 11 - 4 Cores / 8 Threads

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GeForce MX350 2GB DDR5

RAM حافظه موقت : 8GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 1TB HDD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - Full HD 1920x1080

 

 لپ تاپ مدل HP - EliteBook 755 G5 Ryzen 7

 

 لپ تاپ مدل HP - EliteBook 755 G5 Ryzen 7

این لپ تاپ هم اکنون توقف تولید شده اما به صورت استوک در بازار موجود است و برای اجرای بازی‌های جهان‌باز بسیار مناسب است و قیمت مناسبی دارد که معرفی آن خالی از لطف نیست. پردازنده‌ی آن از نوع AMD Ryzen 7 است که دارای 4 هسته و 8 ترد و 4MB حافظه‌ی کش همراه با 2MB حافظه‌ی L2 کش است. 256 گیگابایت حافظه داخلی SSD دارد که می‌توان آن را براحتی ارتقاء داد.گرافیک یک گیگابایت که تا 6 گیگابایت میتواند Share داشته باشد و با 16 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM بستر مناسبی را برای اجرای بازی فراهم می‌کند. قیمت این دستگاه در بازار چیزی بین 20 تا 25 میلیون است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : AMD Rezen 7 Pro 2700U - 2.2GH - 4MB + 2MBL2 Cache - 4 Cores - 8 Threads

GPU پردازنده گرافیکی : ATI RX Vega 10 - 1GB Shared 6GB - 64Bit

RAM حافظه موقت : 16GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 256GB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6

 

لپ تاپ مدل ASUS - TUF Gaming F15 FX506LHB-HN323

 

لپ تاپ مدل ASUS - TUF Gaming F15 FX506LHB-HN323

اگر به دنبال چیزی هستید که هم خوش قیمت باشد و هم مشخصات قدرتمندی برای اجرای بازی‌ها داشته باشد، این لپ تاپ گزینه‌ی بسیار خوبی است. مجهز پردازنده‌ی 4 هسته‌ای Intel i5 نسل دهم که همرده‌ی پردازنده های i7 نسل‌های پیشین است و  با 8MB حافظه‌ی کش به راحتی از پس اجرای بازی‌های جهان‌باز بر می‌آید. 8 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM که برای اجرای بازی‌های بروز مناسب است و مهم‌تر از همه 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی برای پردازش‌های گرافیکی با قدرت 128Bit پردازش تصویر است. صفحه نمایش آن 15.6 اینچ در رزولوشن 1080 × 1920 پیکسل - Full HD است. قیمت آن در بازار تقریباً بین 32 تا 35 میلیون است که با توجه به نوسانات بازار ممکن است این قیمت متغیر باشد.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i5 10300H - Gen 10 - 2.8GH - 8MB Cache

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GEFORCE GTX1650 GDDR۶ 128Bit

RAM حافظه موقت : 8GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 512GB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - Full HD 1920x1080

 

لپ تاپ گیمینگ میان‌رده

این نوع از لپ تاپ‌ها از قطعات بهتری برای اجرای بازی‌ها بهره‌مند هستند. پردازنده بهتر است از نوع i7 و حداقل از گرافیک  2 تا 4 گیگابایت Dedicate بهره‌مند باشد. بهتر است 500 گیگابایت هارد درایو برای نصب حداقل 8 بازی را داشته باشد. این مشخصات می‌تواند به راحتی بیشتر بازی‌های بروز را اجرا کند که البته باید افکت‌های بازی را نیز غیر فعال کنید و ریزولوشن بازی را پایین بیاورید. قیمت این سری از لپ تاپ‌ها از 30 تا 50 میلیون متغیر است که بستگی به نوع هارد درایو، نسل پردازنده و نوع گرافیک دارد. در ادامه 3 مورد از این نوع لپ تاپ‌ها را بررسی خواهیم کرد :

 

لپ تاپ مدل Lenovo - IdeaPad Gaming 3-HE

 

لپ تاپ مدل Lenovo - IdeaPad Gaming 3-HE

انتظار ما از یک لپ تاپ گیمینگ این است که بازی‌ها را همانند کنسول‌ها روان و با کیفیت بالا اجرا کند. مدل IdeaPad Gaming 3-HE از برند لنوو گزینه‌ای است که در کنار قیمت مناسبی که دارد، تمام نیازهای یک گیمر را برطرف می‌سازد. این لپ تاپ مجهز به پردازنده‌ی Intel Core i7 11370H و کارت گرافیک 4 گیگابایتی NVIDIA GEFORCE RTX 3050 است و همراه با یک ترابایت حافظه‌ی داخلی از نوع هیبریدی و 16 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM عرضه می‌شود. قیمت این لپ تاپ حدود 48 تا 50 میلیون تومان است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i7 11370H - Gen 11 - 2.8GH - 12MB Cache

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GEFORCE RTX 3050 - 4GB 

RAM حافظه موقت : 16GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 1TB or 512GB Hybrid

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - Full HD 1920x1080

 

لپ تاپ مدل MSI - Stealth 15M B12UE

 

لپ تاپ مدل MSI - Stealth 15M B12UE

می‌توان گفت که این لپ تاپ خود یک کنسول همراه است، زیرا علاوه بر این که از مشخصات قدرتمندی برخوردار است، فناوری خنک کننده‌ی فوق‌العاده‌ای دارد که به کمک آن دمای کل سیستم  به شدت پایین می‌آید. مجهر به پردازنده‌ی Intel i7 ۱۲۸۰P نسل دوازدهم و 6 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی به همراه پردازش 192Bit است که به راحتی هر نوع بازی را اجرای می‌کند. دارای 16 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM قابل ارتقاء است. قیمت این دستگاه تقریباً بین 65 تا 67 میلیون تومان است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i7 - Alder Lake 1280P - Gen 12 - 28GH - 24MB Cache

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GeForce RTX 3060 GDDR۶ - 6GB

RAM حافظه موقت : 16GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 1TB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - Full HD 1920x1080

 

لپ تاپ مدل ASUS - ROG Strix G15 G513RM-HQ116

 

لپ تاپ مدل ASUS - ROG Strix G15 G513RM-HQ116

این دستگاه نیز به صورت اختصاصی برای گیمینگ طراحی شده است. چیزی همرده‌ی کنسول‌های نسل نهم برای اجرای روان تمامی بازی‌های بروز. از پردازنده‌ی 8 هسته‌ای AMD Ryzen 7 استفاده می‌کند و مجهز به کارت گرافیک 6 گیگابایتی Nvidia است. 16 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM از نوع DDR5 و یک ترابایت حافظه‌ی داخلی SSD که تقریباً 15 تا 20 بازی را می‌توان روی آن نصب کرد. اندازه‌ی صفحه نمایش 15.6 اینچ با کیفیت رزولوشن QHD 2560x1440 که برای اجرا بازی ها با کیفیت بالاتر از Full HD مناسب است. قیمت این دستگاه بین 60 تا 65 میلیون تومان متغیر است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : AMD Ryzen 7 - 6800H - 2.8GH - 16MB Cache - 8 Cores / 16 Thread

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GeForce RTX 3060 - 6GB

RAM حافظه موقت : 16GB DDR5

HDD حافظه داخلی : 1TB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - QHD 2560x1440

 

لپ تاپ گیمینگ حرفه‌ای

این نوع از لپ تاپ‌ها به صورت تخصصی برای اجرای بازی و کارهای گرافیکی سنگین طراحی شده‌اند. حداقل ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی در این رده، از 6 گیگابایت شروع می‌شود و به 16 گیگابایت هم میرسد که همگی از پردازشگر 256Bit بهره می‌برند. پردازنده اصلی نیز از مدل i7 و i9 نسل دهم به بالا استفاده می‌شود. حافظه‌ی موقت RAM نیز از 16 تا 32 گیگابایت  در نظر گرفته می‌شود. لپ تاپ با این مشخصات می‌تواند بازی‌ها را حتی خیلی بهتر از کنسول‌های بازی نسل نهم اجرا کند. در این مدل از لپ تاپ‌ها کیفیت تصویر بین 60 تا 240 فریم و در اندازه‌ی 4K و 8K قابل اجرا است. بعلاوه این نوع لپ تاپ‌ها چند منظوره هستند و می‌توان از آن‌ها برای تولید محتوای گرافیکی، ساخت انیمیشن و طراحی‌های سه بعدی صنعتی نیز استفاده کرد. در ادامه 3 مورد از لپ تاپ‌های گیمینگ را بررسی خواهیم کرد:

 

 لپ تاپ مدل MSI - Raider GE67 HX 12UHS

 

 لپ تاپ مدل MSI - Raider GE67 HX 12UHS

این لپ تاپ به معنای واقعی کلمه یک ترکیب فوق‌العاده از بهترین قطعات است. پردازنده‌ی Intel i9 Alder Lake i۹-۱۲۹۰۰HX نسل دوازدهم به همراه 16 گیگابایت فقط برای حافظه‌ی گرافیکی و 32 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM از نوع DDR5 که همراه با 2 ترابایت حافظه‌ی داخلی SSD مجهز شده است. دیگر واقعاً چه می‌خواهید، این لپ تاپ قادر است حداقل تا 10 سال آینده هر بازی جدیدی را به راحتی اجرا کند. مشخصات این دستگاه  چندین سال از کنسول‌های نسل نهم فعلی جلوتر است. این لپ تاپ همان چیزی است که قادر به رندر گرافیکی انیمیشن‌های سه بعدی نیز می‌باشد و به معنای واقعی برای همه کاری مناسب است، مخصوصاً کارهای سنگین همرده‌ی کامپیوترهای دسکتاپ PC. لازم به ذکر است که دقیت رزولوشن این دستگاه QHD 2560x1440 است و اندازه صفحه نمایش آن 15.6 اینچ می‌باشد. قیمت این لپ تاپ حدود 200 تا 220 میلیون تومان متغیر است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i9 Alder Lake i9-12900HX - Gen 12 - 2.8GH - 30MB Cache

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA RTX 3080Ti - 16GB

RAM حافظه موقت : 32GB DDR5

HDD حافظه داخلی : 2TB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - QHD 2560x1440

 

 لپ تاپ مدل Lenovo - Legion 7 Pro-i9 32GB 1SSD RTX 4080

 

 لپ تاپ مدل Lenovo - Legion 7 Pro-i9 32GB 1SSD RTX 4080

با این که لنوو یک برند خوش قیمت است، اما قیمت قطعاتی مانند پردازنده و کارت گرافیک تا حدود زیادی دست شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ نیست، بنابراین اگر یک شرکت بخواهد ترکیبی عالی را ارائه دهد، مجبور است قیمت را از حد تعادل همیشگی خود خارج کند. لنوو همیشه همراه با قیمتی متعادل بوده است، اما وقتی پای پردازنده‌ی قدرتمند Intel i9 وسط باشد، قیمت به شدت بالا می‌رود. بنابراین این بار لوونو قید متعادل سازی قیمت را زده و گران قیمت ترین لپ تاپ خود تولید کرده است. این Legion 7 Pro-i9 مجهز به پردازنده‌ی Intel i9 13900HX نسل 13 است که 32MB حافظه‌ی نهان کش را برای پردازش های سنگین در خود جای داده است. همچنین به 12 گیگابایت حافظه گرافیکی Nvidia GeForce RTX 4080 مجهز است که حداقل تا چندین سال می‌تواند به راحتی هر نوع بازی را اجرا کند. حافظه داخلی 1 ترابایت SSD و حافظه RAM 16 گیگابایتی از نوع DDR6 را هم در نظر بگیرید. اندازه صفحه نمایش آن 16 اینچ با ریزولوشن QHD 2560x1600 است. قیمت این دستگاه حدود 200 تا 210 میلیون تومان متغیر است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i9 13900HX - Gen 13 - 3.9GH/5.4GH - 36MB Cache

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GeForce RTX 4080 - 12GB DDR6

RAM حافظه موقت : 32GB DDR5

HDD حافظه داخلی : 1TB SSD

اندازه صفحه نمایش : 16 - QHD 2560x1600

 

 لپ تاپ مدل ASUS - ROG Strix Scar 15 G533ZX-LN065

 

 لپ تاپ مدل ASUS - ROG Strix Scar 15 G533ZX-LN065

یکی از مقرون به صرفه ترین لپ تاپ‌های گیمینگ است که با توجه به پردازنده‌ی قدرتمند و کارت گرافیکی عالی قیمتی باورنکردنی ارزان نسبت به موارد مشابه دارد. این مدل بهترین گزینه از نظر کیفیت و قیمت است. این لپ تاپ مجهز به پردازنده‌ی Intel i9 12900H نسل دوازدهم ، 32 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM، یک ترابایت حافظه‌ی داخلی SSD و کارت گرافیکی 16 گیگابایتی Nvidia GeForce RTX 3080 Ti است. دارای صفحه نمایش 15.6 اینچ با کیفیت رزولوشن QHD 2560x1440. قیمت این دستگاه در بازار چیزی حدود 140 تا 147 میلیون تومان است. با توجه به کارت گرافیک قدرتمند و پردازنده‌ی i9 می‌توان گفت که قیمت آن حدود 50 میلیون تومان از موارد مشابه ارزان‌تر است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : Intel Core i9 12900H - Gen 12 - 2.8GH - 24MB Cache

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti - 16GB

RAM حافظه موقت : 32GB DDR5

HDD حافظه داخلی : 1TB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - QHD 2560x1440

 

DELL - ALIENWARE M15R5-A610BLK-PUS

 

DELL - ALIENWARE M15R5-A610BLK-PUS

سری ALIENWARE به صورت تخصصی برای گیمینگ طراحی شده است. این سری به صورت محدود تولید شد و تنها مدل بروز از این سری، همین مدل M15R5-A610BLK-PUS است. شرکت Dell بیشتر در زمینه ساخت لپ تاپ‌های شخصی و اداری تخصص دارد، اما این شرکت نیز به رقابت در زمینه گیمینگ نیز علاقهمند است. از همین رو به ساخت محدود سری ALIENWARE روی آورده که نتیجه‌ی خوبی را هم دربر داشته است. قیمت در این سری نسبتاً مناسب‌تر از مدل های مشابه است. این مدل مجهز به پردازنده‌ی AMD Ryzen 9، کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3070  با 8GB حافظه گرافیکی و 16 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM است. همراه با صفحه نمایش 15 اینچ با ریزولوشن 1080 × 1920 پیکسل - Full HD که برای اجرای بازی می‌تواند مناسب باشد. قیمت این مدل بین 90 تا 97 میلیون تومان متغییر است.

 

CPU  پردازنده مرکزی : AMD Ryzen 9 5900HX - 8 Cores

GPU پردازنده گرافیکی : NVIDIA GeForce RTX 3070 8GB

RAM حافظه موقت : 16GB DDR4

HDD حافظه داخلی : 1TB SSD

اندازه صفحه نمایش : 15.6 - Full HD 1920x1080

 

نحوه انتخاب سخت افزار مناسب بازی برای کامپیوتر دسکتاپ PC

در ادامه‌ی این بخش چند نمونه از قطعات برای تهیه کامپیوترهای مناسب بازی را بررسی می‌کنیم تا در این مورد نیز یک آشنایی کلی به دست آورید. در نهایت انتخاب سخت افزار مناسب بستگی به بودجه و شرایط شما دارد؛ اما سه نکته‌ی بسیار مهم را باید حین خرید کامپیوتر دسکتاپ PC باید در نظر بگیرید :

  1. اولین نکته این است که سخت افزارها باید با هم یک هارمونی از نظر قدرت پردازش داشته باشند، برای مثال اگر شما پردازنده‌ی Intel i7 انتخاب می‌کنید، کارت گرافیک خود را حتماً از نوع 4 گیگابایت Dedicate و 128Bit پردازشگر تصویر انتخاب کنید و حداقل 8 گیگابایت RAM نصب کنید؛ و یا اگر از پردازنده‌ی i9 استفاده می‌کنید، بهتر است حداقل از کارت گرافیک 6 یا 8 گیگابایت با 256Bit پردازشگر و 16 تا 32 گیگابایت RAM استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا پردازشگر مرکزی CPU و پردازشگر گرافیکی GPU ارتباط مناسبی با هم برقرار کنند و فشار پردازش بین همه قطعات پخش شود و عملکرد یکسانی داشته باشند که در نتیجه شاهد اجرای نرم بازی‌ها خواهید بود. حتی اگر از قطعات معمولی تری استفاده کرده باشید و از این قانون پیروی کنید، همچنان بازی‌ها اجرای نرمی خواهند داشت.

 

  1. نکته‌ی دوم این است که پردازنده‌های Intel با کارت گرافیک برند Nvidia عملکرد بسیار بهتری دارند و در مقابل پردازنده‌های AMD با کارت گرافیک ATI عملکرد بهتری دارند؛ دلیل این مسئله این است که شرکت ATI متعلق به کمپانی AMD است و به همین دلیل فناوری‌های به کار رفته در دو محصول پردازنده مرکزی CPU و پردازنده گرافیکی GPU در کارت گرافیک، با توجه با استانداردهای AMD طراحی و هماهنگ شده است که در نتیجه با هم بهتر کار می‌کنند و تکمیل کننده‌ی همدیگر هستند.

 

  1. نکته‌ی سوم این است که اگر هدف شما از خرید کامپیوتر دسکتاپ PC فقط اجرای بازی‌های سنگین با بودجه‌ی پایین است، بهتر است از پردازنده‌ی AMD و کارت گرافیک ATI استفاده کنید؛ این توصیه 2 دلیل دارد. اول این که قیمت محصولات AMD حداقل نصف یا دو سوم قیمت Intel تمام می‌شود و اینگونه می‌توانید با بودجه‌ی پایین قطعات بالا تهیه کنید، دوم این که همانطور که در پاراگراف بالاتر هم گفتیم، پردازنده‌های AMD به پردازنده‌های گیمینگ معروف هستند و عملکرد خوبی در اجرای بازی‌ها نشان می‌دهند و به همین دلیل است که در دو کنسول پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس ایکس از پردازنده‌ی AMD و کارت گرافیک ATI استفاده شده است. در مقابل اگر شما بودجه‌ی کافی برای تهیه بهترین کامپیوتر را کنار گذاشته‌اید، بهتر است از پردازنده‌ی Intel و کارت گرافیک Nvidia استفاده کنید که عملکرد بسیار قوی‌تری را در اجرای همه‌ی امور گرافیکی دارند.

 

کامپیوتر دسکتاپ PC مناسب گیمینگ معمولی

 

کامپیوتر دسکتاپ PC مناسب گیمینگ معمولی

این نوع سیستم ها مناسب افرادی است که می‌خواهند فقط سرگرم شوند و از بازی کردن با بازی‌های رده پایین لذت ببرند. این افراد شامل کودکان و نوجوانانی است که با بودجه‌ی کم می‌خواهند یک کامپیوتر نسبتاً معمولی تهیه کنند و وارد دنیای بازی‌های کامیپوتری بشوند. می‌توان گفت که این سری از کامپیوترها سیستم خانگی جمع و جور هستند که برای کارهای روزمره اداری و بازی‌های سبک مناسب هستند و نمی‌توان انتظار زیادی از آنها داشت.

برای تهیه یک کامپیوتر مناسب بازی‌های معمولی با بودجه پایین، مشخصات زیر میتواند مناسب باشد. تهیه این قطعات حدود 30 تا 35 میلیون تومان متغیر است :

 

پردازنده‌ی Intel Core i5 - AMD Ryzen 5

کارت گرافیک 2 گیگابایت Nvidia - ATI

هارد درایو 1 ترابایت

8 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM DDR4

مانیتور 17 اینچ

 

کامپیوتر دسکتاپ PC مناسب گیمینگ میان‌رده

 

کامپیوتر دسکتاپ PC مناسب گیمینگ میان‌رده

این سری از سیستم خانگی بیشتر بازی‌های بروز را به‌راحتی اجرا می‌کند و می‌توان گفت که برای گیمرهای حرفه‌ای که بودجه‌ی به نسبت پایین درنظر گرفته‌اند مناسب است. این سیستم با 40 میلیون تومان قابل تهیه است :

 

پردازنده‌ی Intel Core i7 - AMD Ryzen 7

کارت گرافیک 4 یا 6 گیگابایت Nvidia - ATI

هارد درایو 2 ترابایت

16 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM DDR4

مانیتور 19 اینچ

 

کامپیوتر دسکتاپ PC مناسب گیمینگ حرفه‌ای

 

کامپیوتر دسکتاپ PC مناسب گیمینگ حرفه‌ای

این سری از سیستم‌ها به صورت حرفه‌ای برای گیمینگ و حتی رندر گرافیکی تهیه می‌شوند و برای هر کاری مناسب هستند. می‌توان گفت حتی برای اجرای بازی‌ها بیش از نیاز هم باشد، به هر حال با داشتن چنین سیستم قدرتمندی می‌توانید مطمئن باشید که حداقل تا 5 سال آینده جدیدترین و بروزترین بازی‌ها در آن براحتی قابل اجرا هستند. با توجه به قدرت قطعات در این نوع کامیپوترهای گیمینگ، قیمت آن به 200 میلیون تومان هم می‌رسد:

 

پردازنده‌ی Intel Core i9 - AMD Ryzen 9

کارت گرافیک 8 یا 16 گیگابایت Nvidia - ATI

هارد درایو 4 ترابایت

32 یا 64 گیگابایت حافظه‌ی موقت RAM DDR4

مانیتور 32 اینچ

 

سخن پایانی

در نهایت این شما هستید که باید شرایط خود را بسنجید و بین کامپیوتر و لپ تاپ انتخاب کنید. بطور خلاصه برای گیمینگ کامپیوتر دسکتاپ PC بسیار مناسب‌تر از لپ تاپ عمل می‌کند و امکانات بیشتری را به کاربر می‌دهد. شاید تنها نکته منفی در کامپیوتر دسکتاپ PC این باشد که قابل حمل نیست و نمی‌توان در هرجایی از آن استفاده کرد. لپ تاپ کاربردش کاملاً مشخص است و تنها مزیتش قابل حمل بودن نسبت به کامپیوتر دسکتاپ PC است. بنابراین اگر قابل حمل بودن دستگاه برای شما مهم است، به سراغ لپ تاپ بروید، در غیر این صورت بهتر است حتماً کامپیوتر دسکتاپ PC را انتخاب کنید.

در میان لپ تاپ های رده پایین، مدل ASUS - TUF Gaming F15 FX506LHB-HN323 گزینه‌ی مناسبی است، زیرا هم از نظر قیمت و هم از نظر قطعات به کار رفته در تعادل کامل قرار دارد. در میان مدل های میان‌رده مدل MSI - Stealth 15M B12UE گزینه‌ی بسیار مناسبی است و می‌تواند تمامی بازی‌های بروز را حداقل تا 3 سال آینده براحتی اجرا کند. و در نهایت بهترین مدل در میان لپ تاپ گیمینگ حرفه‌ای، مدل MSI - Raider GE67 HX 12UHS است که از هر نظر از بهترین قطعات ساخته شده و می‌توان علاوه بر گیمینگ، کارهای گرافیکی بسیار سنگین را هم با آن انجام داد، اما در مقابل قیمت بسیار بالایی دارد که برای یک لپ تاپ مجهز به پردازنده‌ی Intel i9 و 16 گیگابایت کارت گرافیک 256Bit منطقی است.

شاید برای شما سوأل باشد که چرا وقتی کنسول های نسل نهم هستند، بخشی از گیمرها بازی با کامپیوتر را ترجیح میدهند در حالی که تنها با 30 میلیون تومان می‌توانند بهترین کنسول نسل نهم را تهیه کنند ؟! پاسخ به این سوأل 3 دلیل مهم دارد:

  • اول این که بخشی از افراد کارهای زیادی را با کامپیوتر انجام می‌دهند و ترجیح‌شان این است که یک سیستم همه کاره برای امور مختلف از جمله بازی کردن را تهیه کنند.
  • دوم این که بازی با موس و کیبورد در کامپیوتر حال و هوای خاص خودش را دارد و بخشی از گیمرها بازی با کامپیوتر را به کنسول ترجیح می‌دهند؛ مخصوصاً گیمرهایی که به بازی‌های استراتژیک و تحت شبکه علاقه دارند.
  • سوم این که در ایران به دلیل نبودن کپی رایت، قیمت بازی‌ها بسیار مناسب‌تر از بازی‌های اصلی کنسول است و بخشی از گیمرهایی که بودجه‌ی کافی ندارند، کامپیوتر خانگی را به کنسول‌های گران قیمت ترجیح می‌دهند.
دریا بهرامی- نویسنده

1184
لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کامپیوتر/ کدام انتخاب بهتر است؟
100.502
A
A