همه چیز درباره طراحی لوگو

همه چیز درباره طراحی لوگو
همه چیز درباره طراحی لوگو
9 ماه پیش

چه چیزی در یک لوگو وجود دارد؟ در حالت ایده‌آل، لوگویی که به‌خوبی طراحی شده است، یک سفیر بصری برای برند شما خواهد بود. لوگو به مخاطبان مورد نظر شما چیزی حیاتی در مورد برند می‌گوید. استفاده از لوگو بهترین راه برای برقرار کردن ارتباط با مشتریان است.

لوگو فقط به تابلوی بالای فروشگاه‌های غیرآنلاین یا کارت ویزیتی که برای تبلیغ خدمات در اختیار شما قرار می‌گیرد، محدود نمی‌شود. مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بخش‌های مهم طراحی لوگو حرفه ای هستند، زیرا لوگوی شما باید در همه حوزه‌های بازاریابی، از بزرگ تا کوچک ترجمه شود.

انتخاب یک ویژگی به یاد ماندنی جنبه کلیدی دارد. اغلب، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه یک مصرف‌کننده را به لوگوی خود جلب کنید. شما نیاز دارید که لوگوی شما در ذهن آن‌ها باقی بماند، حتی فقط با چند ثانیه نگاه کردن به آن.

تا اینجای کار می‌دانید که یک پاسخ مثبت، انعطاف‌پذیری و ماندگار و به‌یادماندنی می‌خواهید. چه جنبه‌های‌حیاتی دیگری در طراحی لوگو حرفه ای وجود دارد؟ و چگونه می‌توانید لوگوی شرکت خود را به فراموش‌نشدنی و جذاب کنید؟

تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به‌صورت گام‌به‌گام با همه چیز درباره طراحی لوگو آشنا شوید.

مرحله اول: خلاصه خلاقانه خود را بسازید

چه می‌خواهید برای یک مشتری لوگو طراحی کنید و چه برای شرکت خود، داشتن یک مسیر واضح و روشن اهمیت بسیاری دارد. خلاصه خلاقانه این مسیر را مشخص می‌کند.

اگر با یک مشتری کار می‌کنید، جلسات متعددی با او داشته باشید. به‌طور مستقیم در مورد کسب‌وکار، اهداف و ارزش‌های آن و آن پیامی که می‌خواهد به مشتریان خود انتقال دهد، اطلاعات کسب کنید.

به جزئیاتی مانند لحن (آیا این کسب‌وکار رسمی است یا غیررسمی؟)، رنگ‌ها و فونت‌هایی که قبلا در طراحی کسب‌وکار استفاده شده‌اند و هر جنبه دیگری که باید در لوگو انعکاس یابد، توجه کنید.

آیا آن‌ها به یک لوگوی مینیمال نیاز دارند یا به‌دنبال ایده‌های طراحی لوگوی نمایشی هستند.

با این‌حال، به یاد داشته باشید که لوگو برای مشتری شما نیست. لوگو برای بازار هدف است. بنابراین جمع‌آوری خلاصه خلاقانه قطعا شامل تحقیق و پرس‌وجو راجع به مخاطبان مورد نظر می‌شود.

نه تنها باید بازار هدف و جمعیت‌شناسی مورد نظر لوگو را بدانید، بلکه باید تحقیقات مستقلی در مورد شرکت و مشتری، بازاری که در آن فعالیت می‌کند و سایر رقبا انجام دهید.

در نهایت، مطمئن شوید که بازه زمانی مورد نیاز پروژه، آنچه که انتظار می‌رود تحویل دهید و بودجه مورد توافق را به وضوح مشخص کرده‌اید.

آنچه که از یک خلاصه خلاقانه می‌خواهید:

  • جهت و اهدافی معین برای لوگو
  • بازار هدف و جمعیت آماری
  • تحقیق در مورد بازار و رقبا
  • جزئیات مربوط به رنگ‌ها، فونت‌ها و ویژگی‌های دیگری که باید در لوگو گنجانده شوند.
  • جدول زمانی، انتظارات و بودجه

مرحله دوم: یک طراح اسکیس باشید

با در نظر گرفتن خلاصه خلاقانه، وقت آن است که واقعا خلاق شوید!

اگرچه می‌دانید که لوگوی شما در نهایت قرار است به‌صورت دیجیتالی با استفاده از یک کامپیوتر تکمیل شود، توصیه می‌کنیم با روش قدیمی طراحی لوگو با خودکار، مداد و کاغذ شروع کنید. جلوی وسوسه شدن خود که این مرحله را رد کنید، بگیرید.

این خط‌خطی کردن یک بخش سرگرم‌کننده و ضروری طراحی است.

خودتان را فقط به چند حالت محدود نکنید. از یک ورق کاغذ خالی برای طراحی لوگو استفاده کنید یا اگر حس کردید کافی نیست، ورق‌های بیشتری بردارید و آن‌ها را پر کنید.

برخی از طراحان دوست دارند کاغذ را به چندین قسمت کوچکتر تقسیم و خط‌کشی کنند و هر کدام را با یک طرح احتمالی پر کنند. عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند کمی سریع‌تر عمل کنند و از تمام صفحه بدون قسمت‌بندی آن بهره ببرند.

هر کاری را که فکر می‌کنید برای ذهنیت خلاق فردی شما نیاز است انجام دهید تا به هدف نهایی برسید!

با داشتن خلاصه خلاقانه به‌عنوان یک طرح کلی برای هدف واقعی طراحی لوگو حرفه ای، از جمله به‌کار بردن یک سری جزئیات، از فکر کردن خارج چارچوب در این مرحله نترسید.

فرض کنید مشتری شما مفاهیم لوگویی را با تایپ‌فیسS  به‌عنوان بخشی از طراحی پیشنهاد کرده است. در حالی که مطمئنا می‌خواهید ایده‌هایی را که با پیشنهاد مشتری مطابقت دارد جمع‌آوری کنید، اگر به ایده‌ای برخوردید که از تایپ‌فیس استفاده نمی‌کند اما همچنان می‌تواند پیام را منتقل کند، آن را عملی کنید!

احتمالا لازم باشد که چندین طرح احتمالی را برای تایید شدن ارسال کنید، بنابراین حداقل می‌توانید در این مرحله به حالت‌های دیگر نیز توجه کنید.

کپی کردن طرح‌های معروف کاملا ممنوع است اما قطعا می‌توانید چیزهای زیادی از آنچه برای دیگران مفید است یاد بگیرید. همچنین می‌توانید از طرح‌های لوگویی که از نظر زیبایی‌شناختی جذاب هستند، الهام بگیرید.

در پایان این مرحله، باید تقریبا به دو تا چهار طرح احتمالی رسیده باشید که می‌خواهید به مرحله بعدی بروند.

آنچه از مرحله اسکیس می‌خواهید:

  • خارج از چارچوب فکر کنید.
  • به روش قدیمی خودکار یا مداد و کاغذ بازگردید.
  • از کشف حالات و احتمالات نترسید.
  • طرح‌هایی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید در مرحله بعد بهبود خواهند یافت.

مرحله سوم: رنگ، فونت و سایر جزئیات را در نظر بگیرید

در خلاصه خلاقانه خود، ممکن است از مشتری خواسته باشید که بعضی از جزئیاتی را که باید در لوگو گنجانده شوند توضیح دهد. مانند انتخاب رنگ‌بندی لوگوی شما، انتخاب فونت و آیا تایپ‌فیس باید در آن وجود داشته باشد یا خیر.

اگر مشتری هیچ درخواست یا پیشنهادی در مورد این جزئیات ارائه نکرده، اکنون زمان آن است که به تحقیقات بازار خود بازگردید. مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟ پیام انتقال‌دهنده لوگو چیست؟ انتخاب رنگ شما چگونه آن را تقویت می‌کند؟

تحقیق در مورد پالت‌های رنگ یک لوگو و روان‌شناسی رنگ می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد رنگ پالت لوگو تصمیم بگیرید.

یک کتاب روان‌شناسی رنگ‌ها در این مورد که رنگ‌ها در یک لوگو و برندسازی چه تاثیری دارند، می‌گوید: «[رنگ] پیامدهای بسیار گسترده‌تری نسبت به عبارات جذاب و رایج دارد». رنگی که «کاملا برای کسب‌وکار اشتباه است، به دلایلی نادرست مدت‌ها در خاطر می‌ماند.»

شما قطعا یک لوگوی به یادماندنی می‌خواهید اما می‌خواهید که مردم آن را با یک خاطره مثبت ارتباط دهند. حتی امری ناچیز مانند انتخاب رنگ می‌تواند موفقیت یا شکست لوگوی شما را بسازد.

ممکن است با طراحی لوگوی مبتنی بر حروف (لوگوی مونوگرام) کار کنید، در این صورت می‌توانید فونت‌های موجود را نگاه کنید یا لوگوی خود را با دست بکشید.

یکی از مواردی که باید در مورد لوگوهای مبتنی بر فونت (تایپوگرافی یا لوگوتایپ) به‌خاطر بسپارید این است که آن را خیلی شلوغ نکنید. همچنین، جلوه‌ای را که فونت به‌طور خودکار به هر طرحی می‌دهد، در نظر داشته باشید.

  • فونت‌های سریف (Serif) معمولا قابل‌اعتماد، باثبات و قابل ‌احترام هستند، البته اگر کمی رسمی‌تر باشند.
  • فونت سنس سریف (Sans serif) را می‌توان مدرن‌تر و ساده‌تر دانست.
  • فونت‌های اسکریپت احساس خلاقانه‌تر و گاهی زنانه‌تر را به لوگو منتقل می‌کنند.
  • امکان دیگر یک فونت جدید این است که از ویژگی‌های غیرعادی مانند علامت‌ها، نقطه‌ها و ضمائم استفاده می‌کند.

گنجاندن عناصر زیاد در طراحی لوگو حرفه ای از خاطره‌انگیز بودن آن می‌کاهد.

یک طراح در کتاب خود می‌گوید: «هرچه تصویر ساده‌تر باشد، به‌خاطر سپردن آن برای مخاطب آسان‌تر خواهد بود، زیرا مغز جزئیات کمتری برای پردازش دارد. سادگی احتمالا یک ویژگی است که بیشترین تاثیر را در موفقیت یک لوگو دارد. ایده‌ها و تصاویر ساده لوگوهای موثری می‌سازند.»

نکاتی را که در حین ایجاد جزئیات طراحی باید در نظر بگیرید، عبارت هستند از:

  • انتخاب رنگ یا می‌تواند به پیام لوگو کمک کند یا به ضرر آن باشد.
  • یک لوگو می‌تواند شامل تایپ‌فیس باشد یا نباشد.
  • فونت‌ها مانند رنگ‌ها به لوگو حس می‌دهند.
  • آن را ساده نگه دارید.

مرحله چهارم: موکاپ‌ها و بازخورد طرح‌های اولیه

اکنون که چند طرح احتمالی واقعی دارید که احساس می‌کنید ارزشش را دارند، وقت آن است که به مرحله بعدی بروید: ساخت یک موکاپ و اجرا کردن آن.

شما می‌توانید انتخاب کنید که موکاپ‌های خود را در قالب کاغذ و مداد نگه دارید، درست مانند اسکیس‌های خود، به جز اصلاحات، کمی صاف کردن آن‌ها و اضافه کردن انتخاب‌های خود برای رنگ‌ها، فونت‌ها و جزئیات دیگر.

از طرف دیگر، می‌توانید با نرم‌افزار طراحی خود کار کنید و چند موکاپ مجازی بسازید. این کارها لزوما به زمان و تلاشی که در نهایت برای کار واقعی صرف می‌کنید نیاز ندارند اما باید به بیننده تا حدی نشان دهند نتیجه نهایی چگونه خواهد بود.

با داشتن موکاپ‌ها می‌توانید بفهمید بازخوردهای نهایی چگونه خواهند بود.

ممکن است برای دریافت بازخورد دوستان، آشنایان و خانواده خود وسوسه شوید اما دریافت نظرات بی‌طرفانه از آن‌ها بسیار دشوار است. علاوه بر این، نکته مهم مخاطبانی هستند که لوگوی شما را می‌بینند.

در صورت امکان با جامعه هدف ارتباط برقرار کنید تا کسانی را بیابید که مستقیما با شرکتی که برای آن طراحی می‌کنید در تعامل هستند. شما قبلا تحقیقات بازار خود را انجام داده‌اید، بنابراین می‌دانید که باید به‌دنبال چه کسانی باشید.

ممکن است بتوانید در متا (فیسبوک سابق) یا سایر رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید یا از رویدادهای محلی مانند بازارهای کشاورزان بازدید کنید تا نظرات صادقانه و بی‌طرفانه آن‌ها را در مورد گزینه‌های طراحی خود بشنوید.

چند سوال آماده در ذهن خود داشته باشید که به شما در استنباط پاسخ کمک می‌کنند. گاهی حتی یک سوال ساده می‌تواند برای کسی که انتظار آن را ندارد، گیج‌کننده باشد.

بنابراین داشتن یک سری سوالات اصلی در دست («آیا این لوگو به شما حس خوبی می‌دهد یا بد؟ آیا می‌خواهید لوگوی فروشگاه مواد غذایی شما به این شکل باشد؟ آیا این به شما این احساس را می‌دهد که می‌توانید به این شرکت اعتماد کنید؟») ایده خوبی است.

در بازخوردها به‌دنبال این موارد باشید:

  • دستیابی به مخاطبان هدف را در نظر بگیرید.
  • گزینه‌های طراحی متعددی را ارائه دهید.
  • سوالات مشخصی در این مورد که چه چیزی را دوست دارند و نمی‌پسندند، بپرسید.
  • آماده به‌کارگیری بازخوردهای صادقانه در تصمیمات طراحی باشید.

مرحله پنجم: لوگو را توسعه دهید

در این مرحله، باید کاملا مطمئن باشید که کدام لوگو را به محصول نهایی تبدیل خواهید کرد. دوباره بررسی کنید که با معیارهای خواسته شده در خلاصه خلاقانه مطابقت دارد و به الزامات خود برای لحن، پیام و یادداشت‌های بازخورد نگاه کنید.

همه این‌ها را متوجه شدید؟ بسیار عالی! اکنون زمان آن رسیده است که آن را به یک چیز واقعی تبدیل کنیم. یک طراح بزرگ توصیه می‌کند: «اگر در طراحی لوگو حرفه ای با کامپیوتر نسبتا تازه‌کار هستید، قبل از اسکن کردن آن در کامپیوتر، اسکیس را تا حد امکان شبیه به ظاهر نهایی لوگو طراحی کنید.»

برخی از طراحان ترجیح می‌دهند زحمت کمتری برای کشیدن اسکیس بکشند و اکثر طرح‌های لوگو را با کامپیوتر اجرا می‌کنند. این کار واقعا به سطح مهارت شما بستگی دارد و این‌که چقدر با فرآیند اسکن یا آپلود و همچنین طراحی مجازی راحت هستید.

از اسکیس با مداد گرفته تا لوگوی مجازی، وقت آن است که طرح خود را در فرمت لازم برای عمل کردن به‌عنوان یک لوگو قرار دهید. روند دقیق این امر به نرم‌افزار طراحی انتخابی شما بستگی دارد. طرح خود را در برنامه آپلود یا اسکن کنید تا کارتان آغاز شود.

ممکن است به‌سادگی از ماوس استفاده کنید یا یک تبلت طراحی را برای کار خود انتخاب کرده باشید که با برنامه شما ارتباط برقرار می‌کند. در هر صورت، همه چیز به این بستگی دارد که چه چیزی باعث می‌شود هنگام کار روی لوگوی خود راحت باشید.

تمام مسیرها را دنبال کنید تا پیکربندی مجازی لوگوی خود را بسازید و در حین کار، جزئیات آن نیز را آزمایش کنید. اکنون زمان آن است که بفهمیم چه چیزی برای به‌کار بردن در جزئیات کوچکتر، مانند ضخامت خط، زاویه و انحنا و محل دقیق فونت و سایر عناصر، مناسب‌تر است.

لوگوی شما در فرمت یک تصویر وکتور، دارای یک مقیاس‌پذیری و کارایی است که در فرمت تصویر رستر آن را ندارد. به یاد داشته باشید، لوگو احتمالا در فرمت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ممکن است برای استفاده روی یک خودکار تبلیغاتی یا کارت ویزیت کوچک شده و ممکن است برای تبلیغات روی بدنه اتوبوس یا یک بیلبورد بزرگ شود. اطمینان از مقیاس‌پذیر بودن لوگوی شما به آن انعطاف لازم را می‌دهد و در عین حال جلوی ایجاد مشکل برای جزئیات را می‌گیرد.

«گرت‌هاردی» طراح معروف می‌گوید: «توانایی خوانایی یک طراحی لوگو بدون توجه به اندازه، بسیار مفید است.» هویت هر لوگوی فردی در یک حداقل اندازه متفاوت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. «هرچه این حداقل اندازه کوچکتر باشد، لوگو انعطاف‌پذیرتر است.»

به یاد داشته باشید که در این مرحله هنوز هم می‌توانید چند گزینه برای کار کردن با آن‌ها داشته باشید، قبل از این‌که تصمیم نهایی خود را بگیرید.

در توسعه لوگوی خود نکات زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • تبدیل لوگو به یک تصویر وکتور
  • در مورد جزئیاتی مانند رنگ‌آمیزی، محل قرارگیری، ضخامت خط و زاویه و انحنا تصمیم نهایی را بگیرید.
  • کارایی و مقیاس‌پذیری لوگو را بررسی کنید.

مرحله ششم: بازخورد بیشتری دریافت کنید

حالا وقت آن است که به میدان برگردیم. حتی بیشتر از دفعه قبل که به‌دنبال بازخورد بودید، با مخاطبان مورد نظر برای لوگو و شرکتی که آن را نمایندگی می‌کند ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید که یکی از عناصر کلیدی که در این لوگو به‌دنبال آن می‌گردید، به یاد ماندنی بودن آن است.

یکی از طراحان سرشناس می‌گوید: «وقتی با یک لوگو آشنا شدید، دیگر حتی نیازی نیست که کلمات آن را بخوانید تا بدانید که چیست، زیرا آن را از روی شکل آن تشخیص می‌دهید.»

هدف لوگو، جدا از پیامی که ارائه می‌دهد، ماندن در ذهن کسانی است که آن را می‌بینند.

بنابراین رویکردی که ممکن است در پیش بگیرید این است که از مخاطبان آزمایشی خود بخواهید به لوگو نگاه کنند، سپس آن را از جلوی دیدشان بردارید و از آن‌ها بخواهید آن را از حفظ بکشند. چه چیزی از آن به یاد دارند؟ اصلا یادشان میاید؟

این آخرین فرصت برای دریافت بازخوردی ارزشمند در مورد آنچه است که لوگوی شما واقعا به کسانی که به آن نگاه می‌کنند، می‌گوید. آیا این لوگو به آن‌ها انگیزه برقراری ارتباط بیشتر با شرکتی که آن را نمایندگی می‌کند می‌دهد؟

مرحله هفتم: نتیجه نهایی

در این مرحله، شما باید کاملا بدانید که کدام طرح به کارتان می‌آید، چرا و باید با آن چه باید کرد. پیشنهادات نهایی را به طرح موجود در نرم‌افزار طراحی اضافه کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. طرح خود را از نظر مجموعه هدفی که برای لوگو در نظر گرفته بودید بررسی کنید.

به یاد داشته باشید، شما به‌دنبال لوگویی هستید که:

  • خاطره‌انگیز
  • انعطاف‌پذیر
  • جذاب
  • حامل پیام
  • پاسخگو
  • الهام‌بخش
  • فوق‌العاده!

باشد.

در پایان یک بار دیگر خلاصه خلاقانه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که معیارهای خواسته‌شده توسط مشتری خود را برآورده کرده‌اید و طرح را در نرم‌افزار آزمایش کنید.

با انجام تمام موارد لیست فرآیند، باید بتوانید از طراحی لوگوی نهایی اطمینان داشته باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

1260
A
A