ساخت ربات تلگرام پیشرفته [آموزش ساخت ربات تلگرام]

ساخت ربات تلگرام پیشرفته [آموزش ساخت ربات تلگرام]
ساخت ربات تلگرام پیشرفته [آموزش ساخت ربات تلگرام]
2 ماه پیش

ساخت ربات پیشرفته یکی از امکاناتی است که تلگرام در اختیار شما قرار می‌دهد. به کمک این قابلیت می‌توانید بات‌ دلخواه خود را با کاربردهای مختلف در Telegram بسازید. نرم افزار تلگرام یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای پیامرسان در دنیاست که امکانات بی نظیری را در حوزه ارتباطات و چت همزمان در اختیار کاربران خود قرار داده است. از اهمیت و نقش Telegram در زندگی روزمره خود هرچه بگوییم کم گفتیم. امروزه کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که این نرم افزار را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب نداشته باشد.

این نرم‌افزار کاربردی یک نرم افزار پیام‌رسانی رایگان با زیرساخت مشترک (free cross-platform messenger) است و روز به روز با آپدیت‌های تازه و خلاقانه کاربران خود را شگفت‌زده می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم در خصوص یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد تلگرام صحبت کنیم و آن امکان ساخت ربات رایگان تلگرام (Telegram bot) است. همچنین به شما نحوه ساخت ربات پیشرفته تلگرام را آموزش می‌دهیم.

 

ربات تلگرام چیست؟

در اپلیکیشن تلگرام ربات‌ها نیز نوعی حساب کاربری محسوب می‌شوند، اما با این تفاوت که نسبت به سایر حساب‌های کاربری معمولاً، ربات‌ها از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند. در کنار این نوع حساب‌های کاربری حتماً عبارت BOT نیز نمایش داده می‌شود. به طور کلی، ربات‌های تلگرام امکان ارسال و دریافت اتوماتیک پیام‌ها را داشته و مخاطب می‌تواند با ارسال دستورات متنوع با ربات تعامل داشته باشد. ربات‌های تلگرامی می‌توانند کاربردهای بسیار متنوع و جذابی داشته باشند. به عنوان مثال یک ربات تلگرامی می‌تواند به منظور تسهیل مراحل پاک کردن اکانت تلگرام، به عنوان ربات حذف اکانت تلگرام طراحی شود. سازندگان ربات‌های تلگرام می‌توانند پس از ساخت ربات تلگرام خود،  از API و درخواست‌های HTTPS، عملکرد ربات‌های خود را مدیریت کنند. بهتر است جهت جلوگیری از جلوگیری از ارسال اسپم و مدیریت بهتر کانال‌های تلگرام در ساخت ربات‌ها از سرور مجازی برای ربات تلگرام استفاده کنید.

 

ربات‌های تلگرام از چه امکاناتی برخوردار هستند؟

در هنگام طراحی و ساخت ربات‌ تلگرام، سازندگان می‌توانند بر اساس اهداف ساخت ربات، بهبود تجربه کاربری و نیازهای خود، امکانات و قابلیت‌های متعددی را به آن اضافه کنند.

  • ساخت و اضافه کردن گزینه‌ها و کلیدهای حرفه‌ای
  • ارسال رندوم عکس‌، فایل، استیکر و متن‌های از پیش تهیه شده به مخاطبان
  • ارسال پیام‌های خوش‌آمدگویی به مخاطبان
  • ارسال پیام‌های خداحافظی به کاربرانی که از ربات خارج می‌شوند.
  • ادد کردن مخاطب به کانال‌ها و گروه‌های پیش فرض
  • فراهم بودن امکان مشاهده آمار ربات برای مدیر
  • ارسال مطب به گروه‌ها و کانال‌هایی که ربات در آنها عضو است
  • ارسال پیام‌های گروهی و یکسان به تمام اعضای ربات

 ربات تلگرام چیست؟

 

آموزش اضافه کردن کلید به گروه‌ها

 

در برخی مواقع شاهد هستیم که پس از ساخت ربات تلگرام و اضافه کردن یک کلید خاص به ربات تلگرامی، این کلید تنها در چت‌های شخصی فعال شده و در چت‌های گروهی عملکردی ندارد. جهت فعال کردن کلید مورد نظر در چت‌های گروهی تنها کافی‌ست مانند مراحل زیر عمل کنید.

  • ابتدا وارد ربات شده و کلیدی که قصد اضافه کردن آن را دارید، انتخاب کنید.
  • به عنوان مثال فرض کنید، می‌خواهید با کلید "موزیک"، پس از ارسال این فرمان از طرف اعضای گروه، ربات به صورت رندوم یک موزیک به چت گروهی ارسال کند.
  • پس از انتخاب کلید مورد نظر، بر روی آن کلیک کرده و وارد منوی کلید شوید.
  • در منوی کلید، بر روی گزینه "تغییر دستور" کلیک کنید.
  • در این مرحله یک متن را به عنوان متن دستور وارد کنید.
  • توجه داشته باشید که این متن را نیز مانند دستور سایر کلیدها باید با این فرمت وارد کنید: music/
  • در مرحله بعدی به وارد بات فادر (botfather) شوید.
  • پس از ورود به ربات بات فادر، دستور setcommands/ را وارد کنید.
  • پس از آن اسم ربات مدنظر خود را انتخاب کنید.
  • اکنون پس از آنکه دستور /setcommands را وارد کردید لازم است کلید مدنظر را با فرمت زیر وارد کنید.
  • موزیک – Music
  • پس از انجام مراحل بالا، کلید مورد نظر در چت‌های گروهی اضافه خواهد شد.
  • اگر قصد اضافه کردن چند کلید مختلف را داشته باشید، می‌توانید در هنگام وارد کردن دستور هر دو کلید را اضافه کنید.
  • در صورتیکه کلید اضافه شده در چت‌های گروهی قبلی کار نگرد، لازم است یک مرتبه ربات را از گروه خارج کرده و مجدد به گروه ادد کنید.

 

منظورمان از ربات تلگرام پیشرفته چیست؟

تلگرام در سال ۲۰۱۳ به بازار معرفی شد و تنها دو سال بعد از آن قابلیت افزودن ربات به گروه‌ها و تعامل با آن در لیست امکانات این نرم‌افزار کاربردی قرار گرفت. ربات یا بات تلگرام یک برنامه ساده است که با امکانات هوش مصنوعی (AI) ساخته شده و در داخل کانال‌های تلگرام قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان ربات‌ها را حساب‌های کاربری ویژه‌ای دانست که برای ایجادشان احتیاجی به شماره تلفن همراه وجود ندارد. این ربات‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که می‌توانند تعاملات و مکالمات انسانی را شبیه سازی کنند.

برخلاف دیگر پلتفرم‌های پیام‌رسانی، ساخت ربات در نرم افزار پیام‌رسانی Telegram نیازمند هیچگونه دانش بخصوصی نبوده و هر فردی با هر سطح از توانایی می‌تواند در محیطی کاربرپسند این ربات‌های کاربردی را به خدمت خود بگیرد. در این مقاله ما به شما نحوه ساخت ربات پیشرفته تلگرام را آموزش می‌دهیم. اما فایده ربات تلگرام چیست؟ این ربات‌ها در مواردی بسیار کار راه انداز بوده و شما را از انجام دستی کارها بی‌نیاز می‌کنند. برخی اوقات نیز بات‌های تلگرام صرفاً جنبه سرگرمی دارند. برای مثال فرض کنید که شما برای اداره کسب و کار خود احتیاج به کمک دارید و یا به خاطر مشغله زیاد نمی‌توانید گروه‌های تلگرامی خود را مدیریت کنید. در این صورت ساخت یک ربات رایگان تلگرام می‌تواند باری را از شانه‌های شما بردارد. این ربات‌ها می‌توانند به شما در بازاریابی و تحقق اهداف درازمدت کسب و کارتان یاری رسانند.

 

یک ربات تلگرام پیشرفته چگونه کار می‌کند؟

ربات‌های ساخته شده در نرم‌افزار کاربردی تلگرام از یک رابط برنامه نویسی یا API مخصوص ربات استفاده می‌کنند که در حقیقت یک اپلیکیشن واسطه است. کاربران با ارسال تصاویر، موقعیت جغرافیایی، داده‌های متنی و درخواست‌ها و فرمان‌های درون برنامه‌ای با ربات‌ها تعامل برقرار می‌کنند.

 ربات تلگرام پیشرفته

مزایای ساخت ربات پیشرفته تلگرام

در حال حاضر شما می‌توانید در هر پلتفرمی برای خود یک ربات پیشرفته تلگرام بسازید. فرقی نمی‌کند که کاربر iOS یا اندروید هستید و یا از تلگرام دسکتاپ مخصوص ویندوز استفاده می‌کنید؛ شما حتی می‌توانید این کار را در نسخه وب Telegram نیز انجام دهید. برخلاف واتس اپ که در آن واحد فقط می‌توانید آن را بر روی یک پلتفرم اجرا کنید، تلگرام این امکان را به شما می‌دهد که حساب کاربری خود را بر روی تمامی ابزارهای الکترونیک خود نصب و فعال داشته باشید.

به علاوه تلگرام اطلاعات شما را در فضای ابری یا کلاد ذخیره می‌کند؛ به این معنا که شما می‌توانید به طور همزمان چت‌های خود را در چندین پلتفرم مشاهده کنید. همه این‌ها به لطف قابلیت همگام‌سازی این نرم افزار پیام‌رسانی میسر شده است.

مهم‌ترین مزیت این نرم افزار پیام‌رسانی برخورداری از یک اکوسیستم گسترده از ربات‌های کاربردی است که می‌توانند کاربردهای متنوعی از ترجمه متون گرفته تا مدیریت اسپم و سیستم‌های یادآور را در اختیار شما قرار دهند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که نرخ بازدید تلگرام ۲۰ درصد است؛ در حالیکه فیس بوک و اینستاگرام به ترتیب تنها با نرخ بازدید ۴ و ۳ درصد در مقام دوم و سوم قرار دارند. همین موضوع تلگرام را به یک پلتفرم بسیار موفق برای بازاریابی کسب و کار مبدل ساخته است.

اما برای اینکه بتوانید از این نرم‌افزار کاربردی نهایت استفاده را در کسب و کار خود ببرید، لازم است ابتدا با نحوه ساخت ربات پیشرفته تلگرام آشنایی پیدا کنید. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. این آموزش شامل دو مرحله اصلی است:

  • مرحله اول: ساخت ربات رایگان تلگرام با Botfather
  • مرحله دوم: تبدیل ربات به یک ربات تلگرام پیشرفته

 

مرحله اول: ساخت ربات رایگان تلگرام با Botfather

 

ساخت ربات رایگان تلگرام با Botfather

برای ساخت ربات در نرم افزار پیام‌رسانی Telegram، اولین کار این است که با استفاده از Botfather یک ربات جدید ایجاد کنید. Botfather یا ربات پدر همانطور که از نام آن برمی‌آید، خاستگاه تمام بات‌های موجود در تلگرام است. شما می‌توانید با سرچ کردن عبارت @botfather در زبانه سرچ تلگرام وارد فضای تعامل با این ربات شوید. برای ساخت ربات تلگرام پیشرفته بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  • پس از ورود به بات بر روی دکمه Start کلیک کنید تا مراحل ساخت ربات پیشرفته در تلگرام آغاز شود. شما همچنین می‌توانید در قسمت Write a message عبارت /start را تایپ کنید.

مراحل ساخت ربات تلگرام با Botfather

  • بات پدر در پاسخ لیستی از دستوراتی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • در اینجا دو گزینه create a new bot (ساخت بات جدید) و edit your bots (ویرایش بات‌ها) پیش روی شماست. از آنجایی که قصد ساخت یک ربات جدید را دارید بایستی بر روی گزینه /newbot کلیک کنید. انجام این کار شما را به مرحله بعد خواهد برد.

 

مراحل ساخت ربات تلگرام با Botfather

  • سپس از شما خواسته می‌شود که برای ربات خود یک اسم انتخاب کنید. این اسم را کاربران ربات شما به خاطر خواهند سپرد. شما می‌توانید در نام ربات از فاصله یا اسپیس استفاده کنید.

 

مراحل ساخت ربات تلگرام با Botfather

  • در مرحله بعد باید یک یوزرنیم به botfather بدهید. با استفاده از یوزرنیم کاربران می‌توانند ربات تلگرام پیشرفته شما را جست و جو و پیدا کنند. بنابراین بهتر است اسم و یوزرنیمی را انتخاب کنید که به راحتی به خاطر سپرده شوند.

یوزرنیمی که انتخاب می‌کنید باید بین ۵ تا ۳۲ کاراکتر بوده و برخلاف اسم ربات، بین کاراکترهای یوزرنیم نباید هیچ اسپیسی وجود داشته باشد. ضمناً باید پسوند bot را در انتهای آن بیاورید. شما می‌توانید از حروف لاتین، ارقام و یا خط فاصله در نام کاربری ربات پیشرفته تلگرام خود استفاده کنید.

مراحل ساخت ربات تلگرام با Botfather

  • پس از وارد کردن یوزرنیم یک توکن به شما داده می‌شود که باید در نگهداری آن کوشا باشید و آن را به هیچ کس نشان ندهید. شما می‌توانید از این توکن برای مدیریت ربات پیشرفته تلگرام خود استفاده کنید.
  • اگر به هر دلیلی اطلاعات توکن شما درز پیدا کند و یا آن را گم کنید، باید از منوی bot settings توکن خود را عوض کنید.
  • به همین سادگی شما ربات خودتان را در نرم‌افزار کاربردی Telegram را ساختید. اکنون می‌توانید از تنظیمات ویژه پنل botfather این ربات را کامل‌تر کنید.

 

آموزش ویرایش ربات تلگرام پیشرفته

اکنون که نحوه ساخت ربات پیشرفته در نرم افزار پیام‌رسانی تلگرام را آموختید، نوبت به آن می‌رسد که آن را ارتقا دهید. برای این کار می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • اگر به هر دلیلی می‌خواهید نام ربات تلگرام خود را عوض کنید بر روی گزینه /setname از منوی Edit bots کلیک نموده و یا این عبارت را در قسمت چت تایپ کنید. سپس از شما خواسته می‌شود که نام دلخواه جدید خود را وارد کنید که پس از وارد کردن این نام جدید، نام قبلی حذف و نام جدید جایگزین آن می‌شود.
  • برای افزودن توضیحات به ربات خود دستور /setdescription را تایپ کرده و یا آن را از منوی Edit bots (گزینه دوم) انتخاب کنید. در اینجا شما می‌توانید اهداف و توضیحات مربوط به نحوه عملکرد ربات خود را اضافه کنید. برای عوض کردن این توضیحات دستور /setabouttext را وارد کنید.
  • اگر قصد افزودن عکس پروفایل برای ربات خود را دارید، عبارت /setuserpic را تایپ کرده و یا چهارمین گزینه از منوی Edit را انتخاب کنید. در اینجا از شما خواسته می‌شود که عکس مورد نظر خود را آپلود کنید که برای این کار بایستی بر روی گزینه سنجاق در کنار نوار چت کلیک کرده و پس از انتخاب تصویر دلخواهتان آن را برای botfather ارسال کنید.
  • دستور /setcommands جهت وارد کردن دستورات منوها به بات به کار می‌رود.
  • برای حذف ربات Telegram باید دستور /deletebot را در نوار چت تایپ کنید.

 

تنظیمات ربات تلگرام

پس از ساخت ربات پیشرفته تلگرام، شما می‌توانید هر زمان که خواستید تنظیمات ربات خود را در این نرم‌افزار کاربردی تغییر دهید. برای این کار باید از دستوراتی که در قسمت Bot Settings در اختیار شما قرار داده شده است استفاده کنید. این دستورات به شرح زیر اند:

  • دستور /token برای دریافت توکن ربات
  • دستور /revoke برای تغییر توکن
  • دستور /setinline برای فعال کردن تنظیمات درون خطی (inline) بات
  • دستور /setinlinegeo برای فعال کردن درخواست موقعیت جغرافیایی inline
  • دستور /setinlinefeedback برای تغییر تنظیمات فیدبک درون خطی
  • دستور /setjoingrops برای افزودن ربات به گروه‌های تلگرامی
  • دستور /setprivacy برای فعال کردن تنظیمات امنیت در گروه‌ها

 

مرحله دوم: تبدیل ربات به ربات پیشرفته تلگرام

تا اینجا با نحوه ساخت ربات در نرم افزار پیام‌رسانی تلگرام آشنا شدید. همچنین آموختید که چگونه تنظیمات ربات تلگرام خود را به دلخواه خود تغییر دهید. اکنون می‌خواهیم به شما نحوه تبدیل ربات رایگان تلگرام به یک ربات پیشرفته را آموزش دهیم. برای این کار از یک ربات کمکی بسیار کاربردی استفاده می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید ربات تلگرام پیشرفته خود را داشته باشید با ما همراه باشید و مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • در نوار جستجوی Telegram آیدی @Createyourbot را تایپ کنید و وارد این ربات شوید.
  • بر روی گزینه Start کلیک کنید.
  • بعد از زدن دکمه استارت از شما خواسته می‌شود که آدرس توکن ربات خود را وارد کنید. برای این کار به صفحه چت botfather بروید و آدرسی که به عنوان توکن در اختیارتان قرار داده است را به طور کامل کپی کرده و آن را در صفحه چت با Createyourbot جای گذاری یا paste کنید.

پس از ارسال نام توکن، این ربات به طور خودکار ربات شما را به یک ربات پیشرفته تلگرام تبدیل می‌کند. برای اینکه متوجه این موضوع شوید تنها کافی است که به صفحه اصلی ربات تلگرام خود بروید و بر روی گزینه دکمه‌ها کلیک کنید. همانطور که می‌بینید این ربات برای شما ۶ دکمه اصلی را اضافه کرده است که با کمک آن‌ها می‌توانید به طور حرفه‌ای تنظیمات ربات تلگرام خود را تغییر دهید. این ربات تماماً به زبان فارسی طراحی شده است و شما می‌توانید به راحتی با زبان مادری ربات تلگرام پیشرفته خود را بسازید.

 تبدیل ربات به ربات پیشرفته تلگرام

ساخت ربات پیشرفته تلگرام با زبان برنامه نویسی

یکی دیگر از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید یک ربات تلگرام حرفه‌ای برای خود ایجاد کنید، استفاده از زبان‌های برنامه‌ نویسی مانند PHP، پایتون و... است. همچنین شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار کاربردی وردپرس ربات تلگرام پیشرفته خود را بسازید. آموزش ساخت ربات تلگرام وردپرس در وب سایت آذرآنلاین موجود است. ساخت ربات تلگرام با پایتون یا زبان‌های برنامه‌ نویسی از این دست نیاز به دانش برنامه نویسی دارد. ما در اینجا اصول کلی این فرآیند را برای شما شرح می‌دهیم.

اغلب این زبان‌های برنامه نویسی نیاز به یک نرم افزار ویرایشگر متنی یا IDE دارند. در مورد زبان PHP شما می‌توانید از نرم افزارهای کاربردی چون Notepad، Brackets، PHPStorm، ubline Text یا Atom++ استفاده کنید. 

همچنین برای ساخت ربات پیشرفته تلگرام از این طریق نیاز به خریداری هاست و دامین خواهید داشت. هاست فضایی است که شما داده‌های برنامه نویسی خود را در آن ذخیره می‌کنید. دامین نیز آدرس اینترنتی سروری است که داده‌های شما بر روی آن آپلود می‌شود. برای مثال دامنه‌های با پسوند ir مربوط به کشور ایران هستند و یا می‌بینید که وب سایت آذرآنلاین به دامنه جهانی .com متصل است.

از دیگر ملزومات ساخت ربات Telegram، گواهی SSL برای هاست و دامنه است. وجود عبارت https یا علامت قفل در کنار آدرس یک وب سایت به این معناست که آن وب سایت از گواهی امنیتی SSL برخوردار است. شما می‌توانید گواهی SSL خود را از طریق لینک خرید گواهینامه SSL در وب سایت آذرآنلاین سفارش دهید. همچنین اگر قصد خرید سرور مجازی برای ربات تلگرام خود را دارید، به شما توصیه می‌کنیم حتماً سری به فروشگاه آذرآنلاین بزنید.   

  

جمع بندی

اگر می‌خواهید حساب تلگرامی خود را پاک کنید می‌توانید از محتوای پاک کردن اکانت تلگرام کمک بگیرید. تلگرام یک نرم افزار پیام‌رسانی بسیار محبوب و یک نرم‌افزار کاربردی برای رونق کسب و کارهاست که امکانات متنوعی را به صاحبین مشاغل خرد و کلان عرضه می‌کند. این مسنجر رایگان با زیرساخت مشترک (free cross-platform messenger) از یک رابط کاربری فوق العاده ساده و کاربردی برخوردار است که به شما آزادی عمل نامحدودی در مدیریت کسب و کارتان می‌دهد. به علاوه تعداد کاربران این اپلیکیشن به قدری زیاد است که شما با ساخت ربات پیشرفته در این نرم افزار صد درصد مطمئن خواهید بود که ربات شما توسط افراد زیادی مشاهده خواهد شد. 

شما می‌توانید با ساخت و مدیریت ربات‌های Telegram در وقت و هزینه‌‌های خود صرفه جویی کنید و تنها با انجام چند مرحله ساده به طور کاملاً رایگان یک ربات با امکانات فوق العاده را برای خود بسازید. پس از آنکه ساختن ربات شما به پایان رسید، می‌توانید آیدی آن را برای مشترکین کسب و کار خود ارسال کنید. این تصمیم که از ربات خود چه استفاده‌ای بکنید، به ملزومات کسب و کار شما بستگی دارد. شما می‌توانید از ربات به عنوان یک ابزار کاربردی برای دریافت فیدبک، ارائه خدمات، مدیریت گروه‌های تلگرامی یا ساخت بازی‌های جذاب و سرگرم کننده استفاده کنید.  همچنین اگر در مورد ساخت ربات در نرم افزار کاربردی تلگرام پیشرفته سؤالی دارید، می‌توانید به قسمت سؤالات متداول رجوع کنید.

سوالات متداول

آیا ساخت ربات تلگرام با گوشی امکان پذیر است؟

بله؛ همانطور که در متن اشاره شد، شما می‌توانید در هر یک از پلتفرم‌های آنلاین اپلیکیشن تلگرام اقدام به ساخت ربات پیشرفته تلگرام نمایید. تنها کافی است که همین مراحل را در تلگرام گوشی موبایل خود انجام دهید.

ساخت منو در ربات تلگرام چگونه است؟

پس از وارد کردن توکن خود در چت ربات Createyourbot به شما این آپشن داده می‌شود که منوی دلخواهتان را برای ربات تلگرام پیشرفته خود تنظیم کنید.

چگونه ربات تلگرام رو فعال کنیم؟

پس از اینکه ربات رایگان تلگرام خود را توسط botfather ایجاد کردید، می‌توانید با استفاده از ربات‌های فعال‌ سازی مانند  Createyourbot یا Manybot آن را فعال کنید. برای این کار تنها کافی است که توکن ارائه شده توسط بات پدر را برای این ربات‌ها ارسال کنید.

ساخت ربات تلگرام با پایتون به چه صورت انجام می‌شود؟

شما برای اینکه بتوانید ربات Telegram حرفه‌ای خود را با پایتون ایجاد کنید، احتیاج به دانش زبان برنامه نویسی دارید. با استفاده از پایتون می‌توانید هر گونه کارکردی را به ربات تلگرام خود بدهید و امکانات آن را کاملاً مطابق میل خود تنظیم کنید.  

نرم افزار پیام‌رسانی تلگرام چه مزایایی دارد؟

نرم افزار تلگرام یک نرم افزار رایگان cross-platform است که قابلیت‌های بی شماری را در زمینه چت و پیام‌رسانی به کاربران خود عرضه می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها امکان ساخت ربات پیشرفته در این نرم‌افزار کاربردی است که در این مقاله به تفصیل در مورد آن صحبت کردیم.  

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

415588
A
A