تنظیم ارور 404 در htaccess

تنظیم ارور 404 در htaccess
تنظیم ارور 404 در htaccess
7 ماه پیش

کسی نیست که تا به حال در مسیر جستجوهای خود با صفحه 404 روبرو نشده باشد. با وجود این ممکن است بسیاری دلیل برخورد با این ارور را ندانسته و از آن مهم‌تر برخی از طراحان و توسعه دهندگان وب ندانند که چطور باید با همچین ارورهایی برخورد کرد. در این مقاله قرار است که با بهترین روش‌های تنظیم ارور 404 در .htaccess آشنا شده و مفاهیم مرتبط را یاد بگیریم. برای درک بهتر خطای 404 و علل به وجود آمدن و رفع آن می‌توانید مطلب "خطای 404 چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟" را مطالعه کنید تا با روش‌های رفع این مشکل در سایت آشنا شوید.

 

چرا کاربران با ارور 404 روبرو می‌شوند؟

دلایل زیادی وجود دارد که بروز مشکل 404 را توجیه می‌کنند اما در این بین یک مورد بیشتر از همه وجود دارد. در صورتی که یک کاربر روی لینک صفحه‌ای کلیک کند که از قبل وجود نداشته و یا به هر دلیلی پاک شده است، مرسوم‌ترین اتفاق این است که صفحه ارور 404 برای او نمایش داده شود. با نمایش این صفحه کاربر متوجه می‌شود که اطلاعات مورد نظر او دیگر وجود نداشته و باید جای دیگری دنبال آن بگردد.

معمولا هنگام مدیریت وبسایت پیش می‌آید که برخی صفحات را برای همیشه پاک کرده و یا وقتی تاریخ انقضای یک محتوا به سر می‌رسد آن را از دسترس خارج می‌کنیم. در این حالت همیشه لینک‌هایی وجود دارد که از قبل به این صفحات پاک شده رفرنس داده می‌شود و در صورتی که روی آن‌ها کلیک شود ارور 404 نمایان خواهد شد.

مشکل دیگری که در این خصوص وجود دارد تغییر نام دامنه یا تغییر سیستم نام گذاری صفحات وبسایت است. در صورتی که قبلا صفحه‌ای ساخته‌اید و آدرس آن را در مکان‌های دیگری قرار داده‌اید، با تغییر آدرس آن صفحه دسترسی آن لینک‌ها از بین رفته و تنها چیزی که نمایش داده خواهد شد صفحه ارور 404 است. از این رو موتورهای جستجو وجود همچین صفحه‌هایی را به عنوان نمره منفی در نظر گرفته و بهتر است تا جای ممکن از ایجاد این ارور پرهیز کنید.

 

دیگر دلایل ایجاد Error 404

با وجود اینکه موارد بالا بیشترین دلایل ایجاد ارور 404 هستند، با این حال برخی شرایط دیگر نیز می‌تواند همین نتیجه را در پی داشته باشد. در ادامه به صورت کلی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

·        حذف دسته جمعی برخی صفحات از داخل سرور

·        تغییر دسته جمعی آدرس صفحات یا نام دامنه

·        وارد کردن آدرس صفحه به شکل غلط توسط کاربر

·        اشتباه طراح سایت در تنظیمات پوشه مربوط به صفحات وبسایت

·        پوشه تنظیمات مربوط به وب سرور وجود نداشته باشد

 

ارور 404 چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

به صورت کلی گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای صفحه ارور 404 ارزشی قائل نبوده و به آن با تردید نگاه می‌کنند. در صورت مشاهده یک صفحه که با ارور 404 درگیر باشد، موتورهای جستجو ارزش آن را برابر با صفر قرار داده، آن را از ایندکس خود حذف کرده و عملا دیگر نمایش داده نخواهد شد. از طرفی در صورتی که داخل آن صفحه بک لینک‌ها و دیگر راه‌های ارتباطی وجود داشته باشد نیز دیگر قابل استفاده نبوده و محاسبه نخواهند شد.

از اولین کارهایی که موتورهای جستجو انجام می‌دهند حذف کردن آن صفحه از لیست ذخیره خود بوده و این کار معادل آن است که شما خودتان این صفحه را با دستان خود پاک کرده باشید. در صورتی که این اتفاق مرتبا تکرار شود و تعداد صفحات با ارور 404 در سایت شما بیشتر شود، عملا گوگل دیگر به مطالب سایت شما اهمیتی نداده و رقبا می‌توانند خیلی سریع‌تر از شما سبقت بگیرند. اگر می‌خواهید سئو خود را نجات دهید، باید فکری به حال ارور 404 بکنید. 

 

چطور از جریمه ارور 404 فرار کنیم؟

یکی از راه‌های دوری کردن از جریمه گوگل و از بین نرفتن رتبه سایت در نتایج این است که صفحه مورد نظر خود را ریدایرکت کنید. ریدایرکت کردن باعث می‌شود که مراجعه کننده به جای برخورد با یک دیوار به نام 404، به یک صفحه جدید مراجعه کند. به صورت کلی ممکن است که این عمل برای شما کمی عجیب به نظر برسد. فردی به دنبال پیدا کردن مطلبی در صفحه شما است و به جای آن به یک صفحه دیگر منتقل می‌شود.

اگر از این دید به داستان نگاه کنید این کار اشتباه به نظر می‌آید اما فرض کنید شما در خصوص موضوع یا محصولی خاص مانند یک لباس ورزشی سوال دارید اما صفحه مربوط به این کالا پاک شده است. اگر با ارور 404 روبرو شوید قطعا صفحه را بسته و به سایت دیگری سر می‌زنید. اما اگر به جای ارور 404 به یک صفحه دیگری منتقل شوید که انواع لباس‌های ورزشی مشابه را معرفی می‌کند، احتمالا از نتیجه تا حدی راضی بوده و آن را بررسی می‌کنید.

به این عمل ریدایرکت 301 گفته می‌شود و برای زمانی است که می‌خواهید به گوگل اعلام کنید که سایت شما این صفحه به خصوص را برداشته و یک صفحه جدید با آدرس جدید را جایگزین آن کرده است. در این حالت زحماتی که بابت افزایش رتبه، سئو و.... این صفحه کشیده بودید از بین نرفته و مراجعین شما نیز از هر حالت دیگری راضی‌تر خواهند بود. برای انجام این کار بهتر است به صفحه .htaccess خود مراجعه کرده و کد زیر را به آن اضافه کنید. به جای old و new باید آدرس صفحات مورد نظر خود را بگذارید.

Redirect 301 /old.html /new.html

 

.htaccess چیست؟

دسترسی توسط ابرمتن یا همان  hypertext access چیزی است که در دنیای اینترنت با نام پوشه .htaccess شناخته می‌شود. این پوشه شامل کدها و نوشته‌هایی است که تنظیماتی کلی را در خود جای داده است. از این فایل در جهت پیکربندی پوشه‌های مربوط به وب سرور در سیستم آپاچی استفاده می‌شود. مزیت اصلی وجود این فایل این است که بسیاری از تغییرات مورد نظر خود را می‌توانید بدون نیاز به هیچگونه افزونه یا برنامه اضافه‌ای روی سایت خود اعمال کنید.

تنها با نوشتن چند خط کد می‌توانید تغییرات را در سطح directory-level configuration file ایجاد کنید. بسیاری از این تغییرات نیاز به کدنویسی‌های سنگین و پیچیده دارند اما به دلیل دسترسی بالایی که فایل .htaccess در اختیار شما قرار می‌دهد تنها با یک خط کوتاه می‌توانید منظور خود را به سیستم برسانید. همانند کدی که بالاتر به آن اشاره شد می‌توانید عملیات ریدایرکت صفحات را با این فایل انجام داد و اینکار تنها به یک خط کد نیاز دارد.

 

چطور با کمک .htaccess ارور 404 را برطرف کنیم؟

ساده‌ترین کار برای برطرف کردن نمایش ارور 404 این است که یک صفحه بخصوص و مشخص را برای کاربران خود طراحی کرده و به نحوی آن را برنامه ریزی کنیم تا هر زمان فردی از میان صفحات سایت ما روی یک لینک خراب یا پاک شده کلیک کرد به این صفحه بخصوص ارجاع داده شود. با اینکه بالاتر در خصوص عملیات ریدایرکت صحبت کرده بودیم، انجام این کار برای تک تک صفحات کار سختی بوده و راه ساده‌تر این است که تمامی صفحات با ارور 404 به یک تک صفحه خاص ارجاع داده شوند.

مسلما شما نمی‌توانید در این صفحه اطلاعاتی را قرار دهید که نیاز تمام کاربران و مراجعین را با هم برطرف کند اما می‌توانید یک صفحه‌ای داشته باشید که این مشکل را به آن‌ها توضیح داده و در عوض لیستی از لینک‌های مفید را در اختیار کاربران قرار دهید تا با بررسی آن‌ها به صفحه مفید دیگری بروند. طراحی یک صفحه html برای این منظور کار ساده‌ای است و می‌توانید خلاقیت خود را به خوبی در این مسیر نشان دهید.

 

قرار دادن کد ارور 404 در .htaccess

بعد از طراحی صفحه مورد نظر خود تنها کاری که باید انجام دهید این است که فایل .htaccess خود را تنظیم کنید. به این منظور بعد از وارد شدن به وب سرور و سیستم مدیریت هاست خود و باز کردن فایل .htaccess در حالت ویرایش، تنها باید رشته کد زیر را در آن وارد کنید:

ErrorDocument 404 /404.php

دقت داشته باشید که در اینجا باید فایل طراحی شده شما با نام 404 ذخیره شده باشد و یا اینکه نام فایل خود را در کد نوشته شده جایگزین 404 کنید. حال از این پس هر صفحه‌ای که پاک شود و کاربران بخواهند به آن وارد شوند، این صفحه 404 جدید ظاهر شده و اطلاعات مفیدی به کاربر منتقل خواهد شد.

سوالات متداول

ارور 404 چیست؟

زمانی که کاربران با وارد شدن به یک صفحه به مشکل برخورد می‌کنند و دلیل آن حذف شدن آن صفحه بخصوص و یا وارد کردن اشتباه آدرس سایت باشد، صفحه ارور 404 برای آن‌ها به نمایش در می‌آید.

آیا ارور 404 تاثیر مخربی روی سئو دارد؟

بله، در صورتی که تعداد خطاهای 404 سایت شما افزایش پیدا کند موتورهای جستجو دیگر نتایج مرتبط با سایت شما را نمایش نخواهند داد و عملا سئو شما با تحریم روبرو خواهد شد.

چطور می‌توان از بروز ارور 404 جلوگیری کرد؟

به صورت کلی دو راه موثر وجود دارد. یا باید صفحات پاک شده را به کمک ریدایرکت کردن به یک سری صفحه جدید متصل کرد و یا اینکه با ساخت یک صفحه جدید و با کمک فایل .htaccess کاربران خود را در یک نقطه جدید جمع کنید.

htaccess چیست؟

این فایل برای ارتباط بین توسعه دهنده و وب سرور طراحی شده و می‌توانید با کمک آن به راحتی دستورات در سطح کلان را تنها با نوشتن چند خط کد ساده به سیستم منتقل کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

13528
A
A