IIS چیست؟آشنایی کامل با ویندوز سرور IIS

IIS چیست؟آشنایی کامل با ویندوز سرور IIS
IIS چیست؟آشنایی کامل با ویندوز سرور IIS
8 ماه پیش

internet information services که به صورت مخفف IIS خوانده می‌شود و با نام سرویس های اطلاعت اینترنتی معروف است، یک سرور مرکزی است که ویژگی‌های زیادی دارد و یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌ها برای مدیریت فناوری است. این وب سرور برای میزبانی از وب سایت‌ها و همچنین برنامه‌های کاربردی وب با وضعیت‌های ASP. NET مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وب سرور توسط شرکت مایکروسافت طراحی و تولید شده است و جز قدرتمندترین وب سرور‌ها شناخته می‌شود. در ادامه به معرفی این وب سرور و ویژگی‌ها و کاربردهای آن می پردازیم.


وب سرور IIS چیست؟

ویندوز سرور IIS که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده و با عنوان Microsoft IIS هم شناخته می‌شود، یک وب سرور بسیار قدرتمند، قابل انعطاف، ایمن است که تجربه کاربری آسانی دارد. این وب سرور دارای امکانات زیادی همچون  Media Streaming، هاست Web Application و غیره را در اختیار وب سایت‌ها قرار می‌دهد. وب سرور IIS نسخه‌های مختلفی دارد و از IIS1.0 شروع می‌شود و آخرین نسخه آن IIS 10.0 است که می‌توان در ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۱۹ آن را استفاده کرد. Microsoft’s web server software, included in most recent versions of Microsoft Windows.

کاربرد وب سرور IIS

وب سرور IIS با استفاده از زبان‌های مختلف و پروتکل‌های استاندارد کار می‌کند. در این وب سرور HTML برای به وجود آوردن عناصری همچون متن، دکمه، قرار دادن تصویر، تعاملات و لینک‌ها استفاده می‌کند. پروتکل HTTP یکی از پروتکل‌های اصلی این وب سرور است که برای تبادل اطلاعات بین وب سرور‌ها و کاربران استفاده می‌شود HTTP و HTTPS روی لایه ایمن این وب سرور یعنی SSL برای رمزگذاری ارتباطات جهت امنیت بیشتر کاربرد دارد. پروتکل انتقال فایل FTP یا نوع ایمن‌تر آن یعنی FTPS وظیفه انتقال فایل‌ها را روی این وب سرور دارد. پروتکل‌های دیگری که در IIS پشتیبانی می‌شوند، شامل پروتکل انتقال نامه ساده و دریافت‌ایمیل، پروتکل انتقال اخبار شبکه برای ارائه مقالات است. برای آموزش نصب SSL می‌توانید مقاله آموزش نصب SSL روی IIS را مطالعه کنید.

 

کاربرد وب سرور IIS
ویژگی وب سرور IIS 10.0 آخرین نسخه منتشر شده

آخرین نسخه از وب سرور IIS 10.0 از پروتکل HTTP/2 پشتیبانی می‌کند. این ویژگی باعث شده تا این وب سرور استفاده کارآمدتری از منابع داشته باشد و در مقایسه با HTTP/1.1 تأخیر کمتری داشته باشد IIS 10.0 می‌تواند روی نانو سرور که مدل حداقل استقرار سرور تحت ویندوز سرور ۲۰۱۶ است، کار کند همچنین می‌تواند بار‌های کاری وب آپاچی، نت کر،ASP و PHP را روی سرور نانو IIS اجرا کند.

این نسخه از وب سرور IIS در یک کانتینر و ماشین مجازی کار می‌کند؛ بنابراین توسعه‌دهندگان و مدیران، انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب‌های استقرار و همچنین چگالی برای گنجاندن طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی وب دارد.


راه ‌های ایمن کردن ویندوز وب سرور IIS

اگر می‌خواهید ویندوز سرور IIS خود را سخت و ایمن کنید باید اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل ویندوز با تمام وصله‌های امنیتی بروزرسانی شده است. اگر می‌خواهید حملات احتمالی کاهش یابد، هر ویژگی از IIS که مورد استفاده شما نیست را غیر فعال کنید. از فایروال‌ها هم می‌توانید استفاده کنید؛ در این صورت مطمئن خواهید شد که سرور فقط بسته‌های معتبر را از شما دریافت می‌کند.

کنترل کنید که کدام یک از آدرس‌های آی پی و دامنه شما می‌تواند به وب سرور دسترسی داشته باشد. علاوه بر رعایت این موارد می‌توانید از مجوز URL برای اعمال قوانین برای درخواست‌های خاصی مانند برخورد با URL ‌های خاص استفاده نمایید. شرکت‌هایی که از این مجوز استفاده می‌کنند، می‌توانند تعیین کنند که کاربران آن‌ها به چه صفحاتی دسترسی داشته باشند.

در ضمن صفحه خطا روبه نحوی پیکربندی کنید که تنها داده‌های مربوط به یک مشکل روی آن نمایش داده شود. اطمینان پیدا کنید که صفحات خطا اطلاعات زیادی مانند نام کاربری، آدرس آی پی، پسورد و هر گونه اطلاعاتی که هکر‌ها می‌توانند برای سواستفاده از وب سرور استفاده شود، نمایش نمی‌دهند.

مزایای استفاده از وب سرور IIS

استفاده از این وب سرور برای همه کاربران مزایای زیادی دارد که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


امنیت قوی

وب سرور IIS ویژگی‌هایی همچون احراز هویت، صدور مجوز و کنترل دسترسی دارد. چنین ویژگی‌هایی می‌تواند تا حدود زیادی سطح امنیتی برنامه وب شما را بالا ببرد. در این وب سرور شما می‌توانید به صورت جداگانه حساب‌های ادمین سیستم و اپلیکیشن را برای دسترسی granular-level ایجاد نمایید. سایر ویژگی‌های امنیتی هم که شامل فیلتر کردن درخواست‌ها با توجه به ترافیک‌های ورودی لیست سیاه و سفید، مسدود کردن آی پی‌های داینامیک، رمزگذاری SSL و TLS ، فشرده‌سازی صفحات وب، کنترل‌های امنیتی مختص سرویس دهنده FTP و غیره می‌شود، در این وب سرور قابل دسترسی است.


Application Pools

این ویژگی از وب سرور IIS به شما کمک خواهد کرد تا به برنامه‌های وب خود امنیت بیشتری دهید و دسترسی بهتری داشته باشید و بتوانید آن‌ها را در IIS تفکیک کنید. یک Application Pools چندین برنامه کاربردی در خود دارد که در وب سرور IIS توسط تعدادی worker processes مدیریت می‌شود. این worker processes‌ها می‌توانند درخواست‌هایی که از سمت کاربران فرستاده می‌شوند را مدیریت کنند. تفکیک برنامه‌های وب باعث خواهد شد تا خرابی یا مشکل در یکی از برنامه‌های پول روی سایر برنامه‌ها تاثیری نداشته باشد.


مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان

با وب سرور IIS شما می‌توانید برای وبسایت‌های خود یک زیرساخت مقیاس‌پذیر و همچنین قابل اعتماد روی فریم آن پیاده کنید. این زیرساخت به شما این امکان را خواهد داد تا وب سایت‌هایی که پر ترافیک هستند را روی چندین سرور از IIS با تعادل بار و مسیریابی درخواست برنامه میزبانی کنید. یک متعادل‌کننده بار ترافیک را با استفاده از الگوریتم‌هایی پیچیده بین چندین سرور توزیع خواهد کرد.

 در همین زمان، ARR هم می‌تواند بهترین سرور را برای هر درخواست مشخص کند. سرور فریم IIS با حذف و اضافه کردن سرور‌ها، می‌تواند قابلیت مدیریت ترافیک وب سایت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

ایجاد یک وب سایت جدید روی وب سرور IIS

اگر می‌خواهید روی این وب سرور برای خود یک وبسایت جدید راه اندازی کنید باید به عنوان سرپرست به رایانه وب سرور وارد شوید و روی start کلیک کنید. سپس به بخش Settings بروید و روی Control Panel آن کلیک کنید. گزینه Administrative Tools را انتخاب کرده و روی متن Internet Services Manager دوبار کلیک کرده و در نهایت Action را انتخاب نمایید.

در این قسمت شما گزینه New را مشاهده خواهید کرد که با کلیک کردن روی آن می‌توانید وب سایت خود را راه اندازی کنید. برای این کار لازم است برای وب سایت خود یک توضیح برای شناسایی وب سایت بنویسید. آدرس آی پی مورد استفاده برای سایت را هم انتخاب کنید. با انتخاب همه، وب سایت شما در تمام رابط ها و همه آدرس‌های آی پی قابل دسترسی خواهد بود. برای انتشار سایت خود هم می‌توانید شماره پورت TCP خود را وارد نمایید.

در این قسمت باید یک هاست هیدر هم برای خود انتخاب کنید که این نام همان چیزی است که کاربران به واسطه آن به سایت شما دسترسی خواهند داشت. بعد از آن هم لازم است مسیر پوشه ای را که اسناد وب سایت را در خود نگه می‌دارد را تایپ کنید یا برای انتخاب پوشه روی آن Browse  کلیک نمایید. سپس مجوزهای دسترسی برای وب سایت را انتخاب می‌کنید و در نهایت کار شما به اتمام می‌رسد. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

6681
A
A