آموزش نصب iis در ویندوز سرور 2008

آموزش نصب iis در ویندوز سرور 2008
آموزش نصب iis در ویندوز سرور 2008
6 ماه پیش

برای میزبانی از یک وب‌سایت روی ویندوز سرور باید iis را نصب کنید. با استفاده از Internet Information Services یا iis می‌توانید وب‌سایت خود را به‌سرعت و بدون نیاز به نرم‌افزارهای اضافی راه‌اندازی و مدیریت کنید. چه فردی مبتدی باشید و چه توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای و باتجربه، iis پلتفرمی قوی و انعطاف‌پذیر برای هاستینگ سایت شما روی دستگاه‌های ویندوزی خواهد بود. بنابراین این مقاله را به آموزش نصب iis در ویندوز سرور 2008 اختصاص داده‌ایم، همراهمان بمانید.

 

IIS چیست؟

Iis server یا مخفف عبارت Internet Information Services به‌معنای سرویس‌های اطلاعات اینترنتی، وب سروری انعطاف‌پذیر و همه‌کاره است که مایکروسافت آن را ارائه می‌دهد. iis روی سیستم‌های ویندوز اجرا می‌شود تا صفحه‌ها یا فایل‌های HTML درخواستی را به کاربر نشان دهد. Iis در واقع نرم‌افزار وب سرور مایکروسافت است که در جدیدترین نسخه‌های ویندوز لحاظ شده است. به انگلیسی نیز می‌توانیم بگوییم it’s Microsoft's web server software, included in most recent versions of Microsoft Windows

وب سرور iis درخواست‌های کامپیوتری کلاینت‌ها را می‌پذیرد و پاسخ مناسب را برایشان می‌فرستد. این قابلیت به سرورها اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در سراسر شبکه های محلی (LAN) مانند شبکه های داخلی شرکتی و شبکه های گسترده (WAN) مثل اینترنت به اشتراک بگذارند و ارائه دهند. وب سرورها می‌توانند اطلاعات را به اشکال مختلف به کاربران ارائه دهند، مانند صفحه‌های وب استاتیک کدگذاری‌شده در HTML. این عمل از طریق تبادل فایل با دانلود و آپلود و همچنین اسناد متنی، عکس و دیگر فایل‌های مشابه قابل انجام است.

وب‌سرورها اغلب به‌عنوان پورتالی برای برنامه‌های مبتنی بر وب پیچیده و تعاملی استفاده می‌شوند که میان‌افزارهای سازمانی و برنامه‌های کاربردی بک‌اند (Back-end) را به یکدیگر متصل می‌کنند تا سیستم‌های کلاس سازمانی یا همان enterprise-class را بسازند. مثلا سرویس‌های وب آمازون به کاربران اجازه می‌دهد تا منابع ابری عمومی را از طریق پورتالی مبتنی بر وب مدیریت کنند. همچنین سرویس‌های رسانه‌های مانند اسپاتیفای (سرویس ارائه دهنده موسیقی) و نتفلیکس (سرویس ارائه دهنده فیلم و سریال)، محتوا را در همان لحظه درخواست از طریق سرورهای وب ارائه می‌دهند. 

 

نحوه کار IIS

IIS از ماژول‌های مختلفی برای پردازش درخواست‌های وب استفاده می‌کند. یکی از این آن‌ها، ماژول هسته IIS است که به‌عنوان قلب IIS عمل می‌کند. این ماژول برای پردازش درخواست‌های HTTP و HTTPS استفاده می‌شود و قابلیت‌های مختلفی از جمله تحویل پرونده‌ها، فشرده‌سازی، کش کردن محتوا و توزیع بار را فراهم می‌کند. ماژول دیگری که در IIS استفاده می‌شود، ماژول FastCGI است. این ماژول برای پردازش درخواست‌های PHP، Perl، پایتون و روبی استفاده می‌شود. IIS با استفاده از FastCGI می‌تواند درخواست‌های PHP و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی را به عنوان پردازش CGI درخواست کرده و به صورت پویا با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

 

Iis در لینوکس

نصب iis روی در توزیع‌های مختلف لینوکس ممکن نیست اما کاربران این سیستم‌عامل می‌توانند از نرم‌افزارهای دیگر وب سرور مانند Apache، Nginx یا Lighttpd استفاده کنند. مثلا اوبونتو نرم‌افزار وب سرور خود به نام آپاچی (Apache) را دارد که کاربران آن زیاد هستند و در جامعه لینوکس محبوب است. آپاچی در حافظه پیش‌فرض اوبونتو گنجانده شده است و می‌توان آن را به‌راحتی با استفاده از ترمینال یا مرکز نرم افزار اوبونتو نصب کرد. به‌همین دلیل نصب iis در Ubuntu ممکن نیست، چون iis نرم‌افزار وب‌سروری است که مایکروسافت آن را به‌طور اختصاصی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز خود توسعه داده است.

 

نصب iis در ویندوز سرور 2008

ویندوز سرور 2008 یک version of the Windows Server line of server operating systems, based on Windows Vienna and released in 2008 است. به زبان ساده‌تر، ویندوز سرور 2008 مبتنی بر ویندوز ویستا بوده و نسخه‌ای از سری سیستم‌ عامل‌های سرور است که در سال 2008 منتشر شد. این نسخه برای ارائه پلتفرم ایمن‌تر، قابل اعتمادتر و مقیاس‌پذیرتر برای مشاغل به‌منظور اجرای برنامه‌ها و خدماتشان طراحی شده است. Windows Server 2008  چندین قابلیت جدید از جمله بهبود شبکه و امکانات امنیتی، پشتیبانی از مجازی‌سازی و رابط command-line ویندوز پاورشل را معرفی کرد. 

 

برای نصب IIS در ویندوز سرور 2008، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. با کلیک روی آیکون Server Manager که در پایین سمت چپ تسک‌بار قرار دارد، سرور منیجر را باز کنید. اگر نمی‌توانید این آیکون را پیدا کنید، روی دکمه Start ویندوز خود بزنید و بعد به کنترل پنل بروید.

2. در کنترل پنل روی System and Security و سپس Administrative Tools کلیک کنید و در آخر Server Manager را بزنید.

3. در سرور منیجر، قسمت «Roles» و سپس «Add Roles» را انتخاب کنید. 

نصب iis در ویندوز سرور 2008

4. اکنون قسمت Add Roles باید باز شود. پس از بازشدن آن روی Next در قسمت « Before you begin» کلیک کنید. 

نصب iis در ویندوز سرور 2008

5. در Server roles، کادر کنار Web Server (iis) را علامت بزنید و سپس روی Next کلیک کنید.

نصب iis در ویندوز سرور 2008

6. در صفحه اطلاعات وب سرور (IIS) روی Next کلیک کنید. 

نصب iis در ویندوز سرور 2008

7. اکنون Role Services در حال نصب است. در صورت تمایل می توانید موارد دیگری را نصب کنید. پس از آماده شدن، روی Next کلیک کنید.

نصب iis در ویندوز سرور 2008

8. نگاهی به متنی که به شما نشان داده می‌شود بیندازید و در صورت امکان، آن را کاملا مطالعه کنید. سپس دکمه install را بزنید.

نصب iis در ویندوز سرور 2008

9. حالا می‌توانید بخش پیشرفت در فرآیند نصب را ببینید. وقتی به پایان رسید، روی Close کلیک کنید.

نصب iis در ویندوز سرور 2008

10. حالا IIS در ویندوز سرور 2008 شما نصب شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای باز کردن IIS، Server Manager را باز کنید. از قسمت Roles به بخش Web Server بروید و روی Internet Information Services (IIS) Manager کلیک کنید.

نصب iis در ویندوز سرور 2008

همچنین می‌توانید iis را با جستجوی عبارت «Inetmgr.exe» و فشردن دکمه اینتر یا رفتن به مسیر Start>All Programs>Administrative Tools>Internet Information Services (IIS) Manager باز کنید.

 

تست و صحت عملکرد IIS در ویندوز سرور 2008

1- یک مرورگر باز کنید.

2- آدرس 127.0.0.1 را وارد کنید و اینتر را بزنید.

3. در صورتی که صفحه‌ای مانند تصویر زیر باز شد، IIS به‌درستی نصب شده است.

تست و صحت عملکرد IIS در ویندوز سرور 2008

برای تست نصب صحیح iis از روی یک سیستم دیگر، آی پی استاتیک سرور خود را روی در مرورگرتان وارد کنید تا صفحه‌ای شبیه به تصویر بالا به نمایش در آید. اگر این صفحه را می‌توانید در داخل سرور ببینید ولی امکان مشاهده آن خارج از سرور وجود ندارد، تنظیمات فایروال خود را بررسی کنید و در صورت نیاز پورت 80 را باز کنید. 

سوالات متداول

آیا نصب IIS روی ویندوز سرور 2008 پیچیده است؟

نصب IIS روی ویندوز سرور 2008 بسیار آسان است و با دنبال کردن مراحل ساده‌ای که در پنجره « Turn Windows features on or off» هستند، می‌توانید به راحتی IIS را نصب کنید.

آیا برای نصب IIS روی ویندوز سرور 2008 نیاز به دانش فنی خاصی دارم؟

برای نصب IIS روی ویندوز سرور 2008، نیاز به دانش فنی خاصی ندارید. مراحل نصب بسیار ساده هستند و شما با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید به راحتی IIS را نصب کنید.

آیا پس از نصب IIS روی ویندوز سرور 2008، باید تنظیمات دیگری را تغییر دهم؟

پس از نصب IIS روی ویندوز سرور 2008، شاید نیاز به تنظیمات دیگری باشد، اما این تنظیمات بستگی به نوع کاربرد IIS شما دارد. در بسیاری از موارد، تنظیمات پیش‌فرض کافی هستند.

آیا می‌توانم IIS را بعدا حذف کنم؟

بله، می‌توانید IIS را بعدا حذف کنید. برای حذف IIS، به Control Panel بروید و بر روی Programs کلیک کنید. سپس روی Turn Windows features on or off کلیک کنید و گزینه Internet Information Services (IIS) را از لیست حذف کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

12497
آموزش نصب iis در ویندوز سرور 2008
100.001
A
A