آموزش وردپرس [صفر تا صد آموزش رایگان وردپرس ]

آموزش وردپرس [صفر تا صد آموزش رایگان وردپرس ]
آموزش وردپرس [صفر تا صد آموزش رایگان وردپرس ]
3 ماه پیش

قسمت اول- بخش اول: آشنایی با وردپرس- مقایسه وردپرس و جوملا

بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، یک وب‌سایت برای خود بسازید! این جمله می‌تواند شعار بسیاری از سایت‌سازهای رایج بازار باشد. سایت‌سازها یا به‌اصطلاح فنی‌تر «سیستم مدیریت محتوا یا CMS»ها آمده‌اند تا کاربران بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی پیچیده و در کمترین زمان، وب‌سایت خود را آماده و به بهره‌برداری برسانند.

سیستم مدیریت محتواهای مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد که هرکدام نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند اما درصد بسیار زیادی از وب‌سایت‌ها از CMS های وردپرس و جوملا استفاده می‌کنند. ابتدا به معرفی وردپرس بپردازیم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک پلتفرم قدرتمند متن-باز برای ساختن انواع وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. آشنایی جزئی با وردپرس می‌تواند کمک‌رسان شما در مسیر ساخت وب‌سایت‌ها با موضوعات مختلف شود. سایت‌هایی نظیر یک وبلاگ ساده تا یک وب‌سایت فروشگاهی با درآمد چند میلیون تومانی یا وب‌سایت شرکتی و یا یک وب‌سایت مخصوص نمونه کارهایتان را می‌توانید به‌سادگی بسازید. درواقع وردپرس یک راهکار شگفت‌انگیز برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به شمار می‌رود.


برای آشنایی بیشتر با وردپرس، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود.
وردپرس چیست؟

تاریخچه وردپرس

هسته وردپرس که در ابتدا مختص وبلاگ نویسی بود، توسط مت مولِنوِگ و مایک لیتل پایه‌گذاری شد. از همان ابتدا وردپرس به‌صورت متن-باز عرضه شد که نتیجه آن، استقبال گسترده وبلاگ نویسان از آن بود. بعد از به‌روزرسانی‌های متعددی که در هسته وردپرس رخ داد حال می‌توان در کنار وبلاگ نویسی، انواع مختلف وب‌سایت نیز راه‌اندازی کرد.

جوملا چیست؟

جوملا نیز بعد از وردپرس جزو یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است.

همانند وردپرس، جوملا نیز بر پایه زبان برنامه‌نویسی PHP و معماری نرم‌افزاری MVC توسعه داده شده است و از پایگاه داده MySQL استفاده می‌کند. این سیستم نیز متن-باز بوده و توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند مطابق نیاز خود از آن استفاده کنند.

توسط جوملا می‌توانید وب‌سایت‌های مختلفی بسازید، وب‌سایت‌هایی مثل یک وبلاگ خبری، فروشگاه‌های اینترنتی، انجمن‌ها و... . شاید یکی از مهم‌ترین نکته‌ها هنگام استفاده از جوملا این باشد که برای بهره‌مندی از تمامی امکانات این سیستم مدیریت محتوا، باید با زبان برنامه‌نویسی PHP آشنایی داشته باشید.

تاریخچه جوملا

سیستم مدیریت محتوا جوملا در سال 2001 توسط برخی از اعضای تیم نرم‌افزاری مامبو متولد شد. جوملا نیز همانند وردپرس به‌صورت متن-باز عرضه شد و توانست سهم نسبتاً خوبی از وب‌سایت‌ها را شامل شود.

سؤال مهم، وردپرس یا جوملا؟

در بخش‌های قبلی مقاله با هر دو سیستم مدیریت محتوا آشنا شدید و تاریخچه هرکدام را نیز کم‌وبیش مطالعه کردید.

حال در این بخش تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو سیستم مدیریت محتوا را بررسی کرده و برتری‌های هریک نسبت به دیگری را بیان می‌کنیم.

وردپرس و جوملا در برخی ویژگی‌ها کاملاً مشابه هم هستند؛ ویژگی‌هایی مانند:

  • هر دو با زبان PHP توسعه داده شده‌اند و با MySQL به دیتابیس متصل می‌شوند.
  • هر دو کاملاً رایگان بوده و متن-باز نیز هستند.
  • از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند.
  • در هر دو CMS قابلیت نصب قالب شخصی‌سازی‌شده و همچنین انواع افزونه وجود دارد.

حال که با شباهت‌ها آشنا شدید، بهتر است این دو را وارد چالش کنیم.

استفاده آسان

در ابتدای این مقاله ذکر کردیم که وجود سیستم‌های مدیریت محتوا کمک می‌کند تا بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی خاص، وب‌سایت مطلوبی را پیاده‌سازی کنیم؛ بنابراین وجود رابط کاربری راحت و ساده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب CMS است. کاربر باید در با صرف زمان کوتاه، رابط کاربری سیستم مدیریت محتوا را یاد گرفته و وب‌سایت خود را مدیریت کند.

وردپرس: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های وردپرس، رابط کاربری آسان و ساده آن است. در همان نگاه اول همه‌چیز کاملاً منظم و ساده به نظر می‌آید و واقعاً نیز همین‌طور است.

استفاده از وردپرس نیاز به دانش خاصی نداشته و با صرف مدت‌زمان کوتاهی، می‌توانید انواع وب‌سایت‌ها را برای خود دست‌وپا کنید.

جوملا: کنترل پنل جوملا نسبت به وردپرس در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد، چراکه استفاده از آن نیازمند صرف مدت‌زمان بیشتری نسبت به وردپرس است. همچنین استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات آن، نیازمند دانش برنامه‌نویسی خاصی است.

تعداد افزونه‌ها و قالب‌ها

وجود قالب‌های رایگان و پریمیوم و همچنین انواع افزونه‌های کاربردی مختلف باعث محبوبیت یک CMS می‌شود. وردپرس و جوملا هردو دارای انواع افزونه‌ها و قالب‌های مختلفی هستند اما ازنظر تعداد و همچنین کیفیت تفاوت زیادی دارند.

وردپرس: این سیستم مدیریت محتوا دارای بیشترین قالب و افزونه رایگان و پریمیوم است. همچنین کیفیت قالب‌ها و افزونه‌های تولید شده برای وردپرس در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

جوملا: نسبت به وردپرس از تعداد قالب و افزونه کمی برخوردار است. برخلاف ماهیت رایگان جوملا، برای داشتن پلاگین‌های خوب و کاربردی نیازمند پرداخت هزینه است.

محبوبیت

برای سنجش میزان محبوبیت این دو سیستم مدیریت محتوا باید به تعداد سایت‌های فعال بر پایه این دو را مقایسه کنیم.

وردپرس: آماری که از تعداد سایت‌های فعال بر پایه وردپرس ارائه می‌شود، حاکی از آن است که حدود 40 درصد از وب‌سایت‌های سطح اینترنت از وردپرس قدرت گرفته‌اند. این آمار تا تاریخ تیرماه سال 1400 معتبر بوده است. آمار زمانی جالب می‌شود که بدانید حدود 64 درصد از وب‌سایت‌هایی که از CMS های رایج استفاده می‌کنند از وردپرس قدرت گرفته‌اند.

جوملا: تنها حدود 3 درصد از کل وب‌سایت‌هایی که بر پایه CMS های رایج توسعه داده شده‌اند را شامل می‌شود. این آمار زمانی به فاجعه نزدیک می‌شود که بدانید از کل وب‌سایت‌های جهان تنها 2 درصد از جوملا قدرت گرفته‌اند.

پشتیبانی

از نظر پشتیبانی، وردپرس به دلیل محبوبیت بالا و همچنین وجود توسعه‌دهنده‌های پرشمار وردپرس و انجمن گفتگوهای مختلف در زمینه وردپرس، بالاتر از جوملا قرار می‌گیرد.

از نظر به‌روزرسانی، هردو سیستم مدیریت محتوا در وضعیت خوبی قرار دارند.

سئو

به دلیل روش‌های بهینه‌سازی مطلوب، وردپرس از نظر سئو نسبت به جوملا در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد؛ چراکه یکی از فاکتورهای مهم در مبحث سئو، سرعت بارگذاری وب‌سایت است که وردپرس نسبت به جوملا سریع‌تر بوده و به‌مرور زمان و با افزایش مقیاس سایت، نیاز به منابع معقولی نسبت به جوملا پیدا می‌کند.

بدون داشتن تجربه و تخصص هم می‌توانم با وردپرس یک سایت حرفه‌ای درست کنم؟

البته که می‌توانید! وردپرس با دارا بودن برخی افزونه‌های صفحه ساز مثل افزونه صفحه ساز المنتور و یا ویژوال کامپوزر امکان طراحی صفحات حرفه‌ای وب‌سایت را برایتان فراهم می‌کند. در این سری مقالات کوشیده‌ایم تا آموزش جامع و کامل وردپرس را در قالب یک دوره آموزشی از سری مقالات ارائه کنیم. پس از مطالعه این آموزش‌ها می‌توانید به‌صورت کامل و حرفه‌ای وب‌سایت خود را بسازید.

چرا خیلی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که سریع به درآمد می‌رسند، از وردپرس استفاده می‌کنند؟

کار با وردپرس برای یک کاربر عادی بسیار ساده است و کافی است طی چند ساعت، تسلط نسبی بر آن پیدا کند. همچنین وجود فروشگاه‌ساز ووکامرس، کار را برای فروشگاه‌های اینترنتی بسیار ساده کرده است. مدیر فروشگاه با چند کلیک ساده می‌تواند پیکربندی آن را انجام دهد و محصول خود را بدون هیچ دردسر و پیچیدگی خاصی به وب‌سایت اضافه کند.

مزایای رد نشدنی وردپرس چیست؟

وردپرس دارای ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی است که پرداختن به این موضوع نیاز به چندین مقاله دارد؛ اما یکی از شاخص‌ترین مزایای وردپرس، برخورداری از قالب‌های فارسی معتبر و افزونه‌های کاربردی فارسی است. افزونه‌هایی که توسط توسعه‌دهنده‌های ایرانی ساخته شده‌اند، بیشترین سازگاری را با وب فارسی دارند. همچنین قالب‌های توسعه داده شده توسط تیم‌های ایرانی نیز بهترین پشتیبانی را در کنار سازگاری بالا با محتوای وب فارسی، ارائه می‌کنند.

پیکربندی ساده درگاه پرداخت های اینترنتی، رفع مشکلات وردپرس در کمتر از یک ساعت، سریع و سبک بودن وب‌سایت نیز از دیگر مزایای وردپرس است.

بسیاری از وب‌سایت‌های مطرح ایرانی نظیر مدیر سبز، دیجیاتو، میهن وردپرس، دانلودها، دیجیکالا مگ و همیار وردپرس از وردپرس برای وب‌سایت خود استفاده کرده‌اند.

با وردپرس، چه فرصت‌هایی برای کسب‌وکارمان ایجاد می‌شود؟

وردپرس به دلیل وجود رابط کاربری ساده و آسان باعث صرفه‌جویی در زمانی می‌شود که قرار است بر روی یادگیری آن تمرکز شود.

 همچنین به دلیل توسعه‌پذیر بودن وردپرس بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی خاص، باعث کاهش ارتباطات بین مارکرتر و برنامه‌نویس شده و همین عوامل باعث چابک‌تر شدن کسب‌وکار می‌شود.

چه زمانی بهترین موقع برای ساخت سایت با وردپرس هست؟

همین الان! با استفاده از مقالات آموزشی آذرآنلاین برای آموزش جامع وردپرس، وب‌سایت دلخواه خود را بسازید.

خلاصه کلام

وردپرس در مقایسه با جوملا در سطح بسیار بالایی قرار دارد. بیشتر از 39 درصد از کل وب‌سایت‌های دنیا بر پایه وردپرس ساخته شده‌اند. جوملا از این سفره فقط سهم 2 درصدی را دارد.

برخورداری از حجم عظیمی از انواع افزونه‌های کاربردی به زبان فارسی و قالب‌های استاندارد و سازگار با وب فارسی از دیگر مزیت‌های وردپرس نسبت به جوملا است.

وردپرس دارای جامعه پشتیبانی گسترده نیز هست و بروز هرگونه مشکل فنی در آن به‌راحتی با چند جستجوی ساده قابل‌حل است.

ازنظر امنیت نیز هردو مشابه هم بوده و هردو دارای آپدیت‌های منظم هستند.

شما با آموزش وردپرس به‌راحتی خواهید توانست انواع وب‌سایت‌ها را بسازید و از آن‌ها کسب درآمد کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

3728
آموزش وردپرس [صفر تا صد آموزش رایگان وردپرس ]
100.002
A
A