تاریخچه رایانش ابری

تاریخچه رایانش ابری
تاریخچه رایانش ابری
9 ماه پیش

در مقاله معرفی ساده رایانش ابری توضیحاتی ساده و اجمالی جهت آشنایی با رایانش ابری داده شد. حال برای آشنایی بیشتر به توضیح تاریخچه رایانش ابری خواهیم پرداخت.

در ابتدا شایان ذکر است که تاریخچه های متفاوتی را برای رایانش ابری گفته شده ولی ما سعی کردیم بهترین آن که به گفته موسسه تحقیقات Gartner امریکا توضیح داده شده را در این مطلب بیان کنیم.

تاریخچه رایانش ابری

دهه 1960

پیدایش مفهوم رایانش ابری به دهه 1960 میلادی باز می گردد. در آن زمان پروفسور جان مک کارتی که یکی از بنیان گذاران هوش مصنوعی است ، اظهار داشت ” رایانش ابری روزی به عنوان یک صنایع همگانی سازماندهی خواهد شد 

در ادامه در سال 1966 پارک هیل داگلاس در کتابی به عنوان ” مشکل صنعت همگانی رایانه “به مواردی مانند توهم دسترسی نا محدود ، تدارک الاستیک ، ارائه امکانات به صورت صنعت همگانی به صورت خصوصی و دولتی و انجمنی اشاره کرد.

اما واژه هایی که در دهه 1960 استفاده شد هیچ کدام مفهوم امروزی ابر را نداشت و به صورت لفظی از آن به عنوان صنعت همگانی استفاده می شد.

در سال 1969 ایده شبکه کهکشانی یا شبکه بین کهکشانی که امروزه به آن اینترنت می گویند توسط J.C.R. Licklider به میان آمد و پس از مدتی موسسه تحقیقات امریکا شبکه ARPANET را توسعه و فعال کرد تا هر شخصی بتواند به برنامه ها و اطلاعات از سراسر این شبکه دسترسی داشته باشد.

دهه 1970

در این دهه نرم افزار های مجازی سازی مانند VMware معرفی شدند و توانستند چندین سیستم عامل را در یک سیستم عامل میزبان قرار داده و هر یک به صورت جداگانه سرویس دهی کنند.

سال 1997

اولین تعریف شناخته شده از رایانش ابری در سال 1997 توسط پروفسور رامناث چلاپا ( Ramnath Chellappa ) در دالاس صورت پذیرفت. وی در سخنرانی خود گفت : ” یک نمونه محاسباتی در جایی که حداکثر توان محاسباتی قرار دارند بزودی از مرزهای اقتصادی گذشته و به تنهایی قادر به محاسبات نخواهند بود و باید از محدودیت های فنی گذر کرد. ”

به گفته ساده تر می توان گفت منظور از صحبت وی ، پردازش هایی است که امروزه در برخی از نرم افزار ها و سرویس ها از عهده یک سرور خارج بوده و مرز توانایی پردازنده ها بیش از این نیست و باید چندین سرور در کنار هم سرویس ها را پردازش و ارائه دهند.

سال 1999

در اواخر دهه 1990 شرکتی به نام Salesforce.com شروع به فعالیت کرد و حوزه فعالیت آن ، تبدیل اپلیکشین های جامع و کاربردی سازمان ها به صورت وب بود . فعالیت این شرکت شروعی بود تا سازمان ها بتوانند محوریت فعالیت خود را توسط یک نرم افزار و به صورت یکپارچه بر روی یک بستر ( اینترنت ) انجام دهند.

دهه 2000

دهه 2000 اوج شکوفایی تکنولوژی Cloud Computing بود ، جایی که در سال 2003 شرکت Xen نرم افزار Virtual Machine Monitor را توسعه داد. این سیستم اجازه می داد تا تعداد زیادی سیستم عامل مهمان بر روی چندین سرور قرار گیرند و از منابع سرورها به صورت اشتراکی استفاده کنند.

تا بدین جای مقاله نحوه شکل گیری برخی از سرویس ها را در سال های متفاوت توضیح دادیم و با کنار هم گذاردن این پازل متوجه خواهید شد که ایده و تکنولوژی Cloud Computing به چه صورت شکل گرفته است.

شرکت هایی که اولین بار از مفهوم ابر استفاده کردند

در سال 2006 شرکت آمازون با مدرن سازی دیتاسنتر خود یکی از اولین شرکت هایی بود که رایانش ابری را به مفهموم امروزی گسترش داد تا شرکت های دیگری بمانند مایکروسافت و گوگل رو به رایانش ابری بیاورند.

در ابتدا شرکت آمازون سرویس Cloud خود را با نام Elastic Compute Cloud ( رایانش ابری کشسانی ) معرفی کرد، که این سرویس اجازه می داد کاربران نرم افزارهای خود را بر روی سرور ها استفاده کنند.

پس از مدتی آمازون سرویس به نام Simple Storage Service را با هدف اشتراک گذاری فضا ذخیره سازی اطلاعات پایه گذاری کرد و امروزه شاهد فضاهای میزبانی زیادی مانند OneDrive ، DropBox ، Google Drive و … هستیم.

پس از آمازون در سال 2007 گوگل و آی بی ام به همراه چند دانشگاه پروژه تحقیقاتی در مقیاس بزرگ را در زمینه رایانش ابری آغاز نمودند.

در سال 2013 بازار فروش رایانش ابری افزایش چشم گیری داشت و در سال 2014 این روند تا جایی پیشروی کرد که اکثریت شرکت ها رو به این سرویس آوردند.

پیش بینی می شود در سال 2020 تمام سرویس های اینترنتی در بستر Cloud عرضه شود.

در ادامه نوار زمانی را که در این تاریخچه نسبت به آن توضیحاتی را ارائه کردیم خواهید دید.

نوار زمان تاریخچه رایانش ابری

امیدواریم مقاله تاریخچه رایانش ابری برای شما مفید واقع شده باشد.

در مقالات بعدی معماری رایانش ابری را توضیح خواهیم داد.

12735
A
A