تغییر DNS دامنه IR [زمان تنظیم DNS دامنه IR]

تغییر DNS دامنه IR [زمان تنظیم DNS دامنه IR]
تغییر DNS دامنه IR [زمان تنظیم DNS دامنه IR]
7 ماه پیش

پس از ثبت دامنه، باید نیم‌سرورهایی را که شرکت هاستینگ ارائه می‌کند، بر روی دامنهٔ خود تنظیم نمایید؛ در غیر این‌ صورت، نمایش سایت در اینترنت میسر نخواهد بود. نحوه اتصال دامنه به هاست یا تنظیم DNS دامنه ir از عمده مشکلاتی‌اند که مدیران سایت بعد از خرید دامنه و هاست با آن روبه‌رو هستند. تنظیم DNS دامنه روی دامنه کاری بسیار آسان است که موجب می‌گردد هر کس در مرورگر نام دامنه شما را جستجو کند، بتواند به سرور هاست شما انتقال یافته و محتویات سایت شما را مشاهده نماید. در این مقاله در نظر داریم شما را با مفهوم کلی نیم‌سرورها و تغییر نیم سرور دامنه ir آشنا سازیم.

 

تاریخچه مختصری از DNS

در واقع DNS برگرفته از حروف اختصاری Domain Name System است که در زبان فارسی سامانه نام دامنه و در زبان انگلیسی system to identify resources on a network تعریف می‌شود. سی سال پیش، هنگامی‌که اینترنت هنوز در مراحل اولیه خود بود، اگر کاربران می‌خواستند از یک وب‌سایت دیدن کنند، باید آدرس IP (یک رشته عددی) آن سایت را می‌دانستند؛ چرا که رایانه‌ها فقط قادر بودند با استفاده از اعداد ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، این یک آدرس IP است: 177.23.54.133؛ اما این آدرس طولانی بوده و به خاطر سپردن آن دشوار است؛ بنابراین محققان به دنبال راهی برای ترجمه این اطلاعات در رایانه‌ها بودند که سریع، سبک و مقیاس‌پذیر باشد. در اوایل دهه 1980، پل موکاپتریس سیستمی را ارائه کرد که به‌طور خودکار آدرس‌های IP را با نام دامنه ترسیم می‌کرد و به این ترتیب DNS متولد شد. همین سیستم هنوز هم امروزه به‌عنوان ستون فقرات اینترنت مدرن عمل می‌کند.

 

آشنایی با مفهوم نیم‌سرورها

ساناد سرواژهٔ سامانهٔ نام دامنه ترجمه صفحات وب، که به اختصار DNS خوانده می‌شود. مفهوم DNS مانند دفترچه تلفن برای اینترنت است و می‌توان آن را به نحوه مدیریت تماس‌های تلفنی در موبایل‌ها تشبیه کرد. رایانه‌ها و سایر شبکه‌های موجود در اینترنت، از آدرس IP برای دسترسی به سایت موردنظرتان استفاده می‌کنند. این کار دقیقاً شبیه به شماره‌گیری یک شماره تلفن برای ارتباط برقرار کردن با فردی است که سعی می‌کنید با او تماس بگیرید. بااین‌حال، به لطف DNS، لازم نیست دفترچه آدرس خود را (آدرس‌های IP) نگه‌ دارید و به‌جای آن شما فقط با به خاطر داشتن نام مخاطب خود (نام دامنه سایت مورد نظر) از طریق یک DNS به سرور مربوطه متصل می‌شوید. این سرور پایگاه داده عظیمی را مدیریت می‌کند که نام دامنه را به آدرس IP متصل می‌کند.

پس به عبارتی نیم‌سرورها درواقع نوعی آدرس هستند که به کمک آن‌ها دامنه به هاست متصل می‌گردد. این امر توسط DNS Zone هاست و دامنه مدیریت می‌شود. نحوهٔ مدیریت نیم‌سرورها به این صورت است در هنگام ساخت نیم‌ سرور جدید، در هر دو طرف، یعنی هم‌ هاست و هم دامنه‌ای که نیم‌ سرور متعلق به آن است، می‌بایست نیم‌سرورهای جدید ایجاد و ثبت شوند، سپس این نیم‌سرور پل ارتباطی بین دامنه و IP سرور می‌گردد.

 

با توجه به اینکه کاربران با استفاده از نام دامنه از وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنند اما مرورگرها از طریق آدرس IP با دنیای وب ارتباط دارند؛ لذا نیاز است تا با قواعدی که در مورد نیم‌سرورها وجود دارد آشنا شویم:

  • هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود دارای یک IP خاص است.
  • دستگاه‌های دیگر می‌توانند دستگاه مذکور را به آدرس IP آن پیدا کنند.
  • سرورهایی که میزبان وب‌سایت‌های اینترنتی هستند، از این قاعده مستثنا نیستند.
  • برای پیدا کردن یک وب‌سایت باید آدرس IP آن را وارد کرد که حفظ کردن آدرس IP هزاران وب‌سایت برای کاربران غیرممکن است.
  • DNSها آدرس IP وب‌سایت‌ها را در خود ذخیره کرده و در صورت نیاز به مرورگرها تحویل می‌دهند.

تا اینجای کار آموختیم که هر وب‌سایتی دارای سروری است که روی آن میزبانی می‌شود و هر سرور دارای آدرس IP خاصی است که DNS آدرس IP سایت‌ها را در خود ذخیره می‌کند. وقتی شما آدرس سایت خود را در مرورگر خود وارد می‌کنید، درواقع به مرورگر خود می‌گویید که وب‌سایت موردنظر را برای شما باز کند. برای مرورگر حروف و الفبای سایت شما تعریف نشده است. همچنین نمی‌تواند درک کند، چه نوعی سایتی است؛ بنابراین ابتدا به یک سرور DNS متصل می‌شود. سپس آن سرور آدرس IP سایت ادمین سایت را به مرورگر می‌دهد و در آخر مرورگر می‌تواند وارد سایت گوگل شود. درواقع این مراحل، توسط کنترل پنل هاست و ثبت و اضافه نام دامنه انجام می‌گیرد.

از آنجاکه مدیریت DNS کار مهم و سختی به نظر می‌رسد، اکثر کاربران تمایل دارند که آن را به متخصصان فناوری اطلاعات بسپارند. بااین‌حال، با کمی یادگیری در مورد نحوه عملکرد DNS و نحوه توزیع سرورهای DNS در اینترنت، می‌توانید DNS را با اطمینان و به‌راحتی مدیریت کنید.

 

DNS اختصاصی

هنگامی‌که شما یک فضای میزبانی از نوع‌ هاست تهیه می‌کنید، از سمت شرکت مربوطه نیم‌سرورهایی به شما ارائه داده می‌شود که بایستی برای اتصال دامنهٔ خود به هاست خریداری‌شده آن‌ها را در بخش مربوط به DNS دامنه ثبت نمایید تا پس از انتشار آن‌ها، دامنهٔ شما به هاست متصل گردد؛ اما این نیم‌سرورها به‌صورت اختصاصی برای شما ارائه داده نمی‌شوند و تمامی کاربرانی که از سرویس‌های موجود بر روی سرور هاست شما استفاده می‌کنند نیز همین نیم‌سرور را می‌بایست بر روی دامنهٔ خود تنظیم نمایند، زیرا این نیم‌سرور مختص آن سرور بوده و هاست‌های اشتراکی نیز همگی با IP های مشترک بر روی همان سرور میزبانی می‌شوند. در نتیجه نیم‌سرورهای مشابه نیز خواهند داشت که این نیم‌سرور درواقع متعلق به شرکت ارائه‌دهنده فضای میزبانی‌ هاست است.

اما هنگامی‌که که شما یک اکانت نمایندگی خریداری می‌کنید و می‌خواهید بر روی همان سرور هاست‌هایی را به نام خود به کاربران خود بفروشید، ممکن است به نیم‌سرورهای اختصاصی احتیاج داشته باشید.

شما می‌توانید برای اینکه کاربران به هاست‌های سرویس شما متصل شوند، از همان نیم‌سرور پیش‌فرض سرور استفاده نمایید اما شاید ترجیح دهید که این نیم‌سرورها به نام دلخواه شما باشند تا هم وضعیت مشخص‌تری داشته باشد و هم وابسته بودن آن به میزبانی دیگری مشخص نگردد. برای این منظور شما می‌توانند همانند عملیاتی که برای ساخت نیم‌سرورها در سرورهای مجازی و اختصاصی انجام می‌شود اقدام نمایید و نیم‌سرورهای اختصاصی خود را ایجاد کنید. در این صورت دیگر مشخص نمی‌گردد که این نمایندگی وابسته به کدام شرکت و یا میزبان است.

مطالب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

 

تنظیم dns دامنه ir

اکنون با توجه به اینکه با مفهوم کلی نیم‌سرورها آشنا شدید، به نحوهٔ تنظیم dns دامنه ir خواهیم پرداخت:

 

روش اول

در روش اول به توضیح نحوهٔ تغییر و تنظیم نیم‌ سرور دامنه ir از طریق سایت ایرنیک اشاره خواهیم کرد. جهت تنظیم نیم‌سرورها بر روی دامنه‌های ملی بایستی به کنترل پنل دامنهٔ خود در ایرنیک دسترسی داشته باشید. لذا ابتدا وارد پنل خود در سایت ایرنیک شوید:

تنظیم dns دامنه ir

برای این کار ابتدا از طریق لینک زیر وارد پنل کاربری خود در سایت ایرنیک شوید.

  • در قسمت شناسه یا پست الکترونیک، شناسه کاربری (شناسه کاربری عبارتی است که پس از ثبت‌نام در نیک به شما ارائه می‌شود) یا آدرس ایمیل خودتان را در زمان ثبت‌نام در نیک را وارد نمایید.
  • در باکس گذرواژه (password) بایستی رمز عبور خود را در نیک وارد نمایید.
  • متن نمایش داده‌شده (Captcha) را در باکس مربوطه وارد نمایید. درصورتی‌که متن مربوطه برای شما خوانا نیست، می‌توانید بر روی آیکون Refresh کلیک کنید تا متن دیگری به شما نمایش داده شود.
  • بر روی دکمه ورود کلیک کنید تا به شناسه کاربری خود در نیک وارد شوید.

سایت ایرنیک

از طریق منوهای بالا در بخش دامنه‌ها، دامنه‌های من را انتخاب نمایید و در بخش نام دامنه‌های من، نام دامنه خود را جستجو کنید یا در لیست دامنه‌های پایین صفحه دامنه خود را پیدا نمایید.

 لیست دامنه‌ها در سایت ایرنیک

پس از یافتن نام دامین موردنظر، در پایین صفحه بر روی بخش ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه کلیک نمایید.

صفحه ویرایش دامنه در سایت ایرنیک

اکنون در قسمت نام کارگزار، می‌توانید نسبت به واردکردن نیم‌سرورهای موردنظر در ردیف‌های در نظر گرفته‌شده اقدام نمایید و سپس بر روی دکمه اعمال کلیک نمایید.

 

روش دوم

حال می‌خواهیم شما را با روش دوم تغییر dns دامنه ir از طریق پنل کاربری‌تان در آذرآنلاین آشنا سازیم. اگر دامنه و هاستتان را از شرکت آذرآنلاین تهیه کرده باشید، DNSهای شما به‌صورت خودکار تنظیم می‌گردند. درصورتی‌که هاستتان را از شرکت دیگر تهیه کرده باشید و یا هاست و دامین را با یکدیگر خرید نکرده باشید، شما می‌توانید از طریق پنل کاربری آذرآنلاین مطابق مراحل زیر دامین را به هاست خود متصل نمایید:

  1. ابتدا وارد حساب ناحیهٔ کاربری خود در آذرآنلاین شوید.
  2. از منوی بالا در قسمت دامنه‌ها، بخش « دامنه‌های من » را انتخاب نمایید و در صفحهٔ باز شده دامنهٔ موردنظر خود را انتخاب نمایید تا منوهای مربوطه برایان فعال گردد.
  3. سپس از منوی سمت چپ بر روی بخش مدیریت «Nameserver » کلیک نمایید.
  4. در صفحهٔ باز شده شما می‌توانید نیم‌سرورهای موردنظر خود را با انتخاب بخش « استفاده از Nameserver انتخابی » در فیلدهای خالی بر روی دامنه تنظیم نموده و جهت ثبت تغییرات بر روی « تغییر Nameserver » در قسمت پایین کلیک نمایید.

 

مدت زمان ست شدن dns دامنه ir

لطفاً در نظر داشته باشید، مدت‌زمان ست شدن نیم‌سرورها بر روی دامنه‌های ملی معمولاً تا 4 ساعت زمان‌بر است. چنانچه در هر یک از مراحل فوق با مشکلی روبه‌رو شدید می‌توانید از طریق ارسال تیکت و یا چت آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

12659
تغییر DNS دامنه IR [زمان تنظیم DNS دامنه IR]
100.002
A
A