دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016
دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016
8 ماه پیش

حتماً پس از ارائه ویندوز سرور 2016 ، همانند هر دوره معرفی ویندوز این سوال برای شما پیش آمده که دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016 چیست ؟

مدیران شبکه عموماً پس از ارائه ویندوز سرور جدید منتظر نسخه R2 می‌مانند اما در توزیع سرور 2016 گویا این اتفاق رخ نخواهد داد.

در دوره های پیشین مانند سرور 2008 و سرور 2012 ، پس از 1 الی 2 سال ویندوز نهایی و آپدیت شده هر نسخه با نام افزوده شده R2 به بازار عرضه می‌شد ولی در این نسخه مایکروسافت با ارائه یک پک کامل آپدیت همانند ویندوزهای XP عمل کرده و نسخه جدیدی را ارائه نکرده است.

حال امروزه وقت آن رسیده که از خود بپرسیم آیا ویندوزهای سرور خود را به ویندوز سرور 2016 آپگرید کنیم یا خیر؟

در این مقاله به توضیح کلی مزیت‌های جدید ویندوز 2016 می‌پردازیم و سعی داریم با توضیحات کامل زمینه را برای انتخاب شما جهت مهاجرت به ویندوز 2016 باز بگذاریم.

شاید در انتهای این مقاله به پاسخ مورد نظر و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016 برسیم.

دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

به گفته مدیران ارشد مایکروسافت ویندوز سرور 2016 یک انقلاب در صنعت سیستم عامل های ویندوز است و با بازنویسی هسته اصلی و تغییرات گسترده در پس پرده آن شما با ویندوزی متفاوت روبه‌رو خواهید شد.

حال به توضیح برخی ویژگی‌های منحصر بفرد این نسخه از ویندوز خواهیم پرداخت.

در مجموع می‌توان ویندوز سرور 2016 را با 10 دلیل با ویندوز سرورهای قدیمی متمایز دانست.

1- نانو سرور

وجود یک سیستم عامل بسیار کوچک و بسیار سریعتر از ویندوز core یکی از قابلیت‌هایی است که در ویندوز سرور 2016 به آن بها داده شده است . نانو سرور چندین برابر سریع تر ، سبک تر و روان تر از ویندوز Core و ویندوز کامل است و بدلیل حذف بسیاری از مؤلفه‌ها و محیط کاربری لوکال آن ، امنیت بیشتری دارد و متعاقباً نیاز بسیار کمتری به آپدیت و بروزرسانی دارد.

نانو سرور و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

2- ویندوز سرور کانتینر و Hyper-V کانتینر

ویژگی کانتینر در ویندوز سرور باعث می‌شود رول‌ها و نرم افزارهای جانبی پس از نصب در محدوده‌ای ایزوله شروع به فعالیت کنند ، به صورتی که گویی نرم افزار از منابعی مشخص استفاده کرده و در ویندوزی دیگر در حال اجرا می‌باشد. همین دلیل باعث می‌گردد تمامی نرم افزارهای جانبی و رول ها به سرعت و عملکرد بهتری نسبت به قبل سرویس دهی کنند.

ویژگی کانتینر Hyper-V دقیقا به مانند کانتینر ویندوز است ولی با این تفاوت که هر سرور مجازی در یک بخش قرار می‌گیرند و استفاده از منابع سخت افزاری به صورت ایزوله قابل استفاده می‌باشد.

کانتینر و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

3- پشتیبانی از داکر

داکر یک نرم افزار متن باز و رایگان است که در لینوکس استفاده می‌شد و وظیفه آن مدیریت کانتینرها است ، ویندوز سرور 2016 ، Docker را اضافه کرده تا کاربران به کمک آن بتوانند کانتینرهای Hyper-V و ویندوز خود را مدیریت کنند.

داکر و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

4- Rolling upgrade برای کلاستر Hyper-V و کلاستر Storage

در کل این قابلیت این امکان را ایجاد می‌کند که در یک کلاستر ویندوز 2012R2 یک ویندوز 2016 را عضو کنید و تمام وظایف را بر عهده کلاستر ویندوز 2016 بگذارید، ویندوز سرور 2016 تمام سرویس دهی را به صورت کامل و مانند قبل پشتیبانی کرده تا شما ویندوزهای 2012R2 خود را آپگرید کنید. این قابلیت یکی از مهمترین و البته کاربردیترین قابلیت‌های ویندوز سرور 2016 بشمار می رود.

Rolling upgrade , دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

5- اضافه کردن کارت شبکه و رم به ماشین مجازی در حال اجرا در Hyper-V

در نسخه‌های قبلی Hyper-V قابلیت اضافه کردن کارت شبکه به صورت hot plug وجود نداشت که در این نسخه اضافه شده است ؛ همچنین در نسخههای قبلی برای کم یا زیاد کردن رم ماشین مجازی در حال سرویس دهی باید از Dynamic Ram استفاده می‌کردید که مزایا و معایب خود را داشت ، اما در این نسخه از Hyper-V قابلیت افزایش و کاهش رم در هنگام اجرای ماشین مجازی در نظر گرفته شده است.

اضافه کردن رم بلادرنگ به ماشین مجازی و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

6- مجازی سازی تو در تو

یکی از جذابترین تغییرات در ویندوز سرور 2016 مجازی سازی تو در تو یا همان Nested Virtualization است . در ویندوز های قبلی شما تنها توانایی راه اندازی Hyper-V بر روی یک سیستم فیزیکی را داشتید و حال در این نسخه به لطف کانتینر شما توانایی این را خواهید داشت که Hyper-V را در یک ماشین مجازی Hyper-V دیگر نصب و اجرا نمایید. در اصل توسط این قابلیت شما می‌توانید در یک سرور مجازی ، سرورهای مجازی دیگری را بسازید و استفاده کنید.

مجازی سازی تو در تو و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

7- پاورشل دایرکت

با استفاده از قابلیت پاورشل دایرکت شما نیازی ندارید که برای مدیریت سرور مجازی مختلف و یا حتی ویندوز هاست خود مداوم بین آنها حرکت کنید و تنها با وارد کردن 1 دستور شما به ویندوز های دیگر دسترسی داشته و می‌توانید دستورات خود را وارد و اجرا نمایید.

پاورشل دایرکت و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

8- بوت امن لینوکس

Secure boot قابلیتی است که در فریمور UEFI قرار دارد و از روتکیتها و بدافزارها در هنگام بوت جلوگیری می کند ؛ در Hyper-V قبلی این ویژگی تنها برای ویندوز نسل 8 به بعد قابل فعال سازی بود ، ولی در Hyper-V 2016 این قابلیت در ماشین مجازی نسل 2 برای لینوکس‌ نیز فراهم شده است.

بوت امن لینوکس و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

9- سرویس گارد هاست و شیلد ماشین مجازی

با فعال سازی Host guardians Service ، هاست اصلی به صورت کامل ایزوله شده و با هیچ دسترسی اجازه ورود به سیستم را نخواهد داد ، حتی Administrator رول Hyper-V از داخل ماشین های مجازی به سیستم عامل هاست دسترسی نخواهد داشت.

در کنار این سرویس یک سرویس گارد و یا شیلد برای ماشین مجازی فراهم شده که با فعال سازی آن هارددیسک های ماشین مجازی با بیت لاکر کدگذاری شده و تنها از داخل ماشین مجازی مرتبط قابل دسترسی خواهد بود.

سرویس گارد هاست و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

10- قابلیت فضای ذخیره سازی مستقیم

در ویندوز سرور 2016 امکانی اضافه شده است که توسط آن شما می‌توانید تمام فضای ذخیره سازی در یک کلاستر به صورت مستقیم کنترل کرده و تمام اطلاعات را به صورت یکسان در آنها ذخیره سازید. نکته جالب این قابلیت پشتیبانی همزمان از JBOD و هارددیسک‌های اینترنال و سایر سیستم های ذخیره سازی خارجی می‌باشد. همچنین در ویندوز 2016 قابلیت شناسایی رفتار سخت افزاری هارددیسک های SSD و SAS برای افزایش سرعت و کارایی هارددیسک اضافه شده است.

فضای ذخیره سازی مستقیم و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

نتیجه توضیحات و دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016

با توضیح کامل موارد جدید اضافه شده و مهم ویندوز سرور 2016 و اهمیت استفاده از هر یک از این سرویس‌ها در دنیای امروزی شاید شما دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016 پی برده باشید.

در انتهای مقاله می‌توان یک خاصیت را به دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016 اضافه کرد و آن چیزی نیست جز بهسازی و نوسازی کرنل ویندوز سرور 2016 و به دنباله همین بهسازی و بازنویسی امنیت بیشتر ویندوز سرور 2016 از سایر ویندوزهای سرور بوده که در نهایت منجر به محافظت ویندوز سرور شما از حملات سایبری نیز خواهد شد.

امیدواریم از مقاله بررسی دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016 ، استفاده لازم را برده باشید.

5678
دلایل مهاجرت به ویندوز سرور 2016
100.002
A
A