ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل

ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل
ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل
3 ماه پیش

هنگامی‌که شما دامنه خود را ریدایرکت می‌کنید بهتر است آدرس بک لینک‌ها را تغییر ندهید و آن‌ها را به دامنه جدید هدایت کنید. دلیل اصلی اینکه باید آدرس بک لینک‌ها را تغییر ندهید این است که بک لینک‌ها یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل هستند. با تغییر آدرس بک لینک‌ها، رتبه و اعتباری که این بک لینک‌ها برای سایت شما ایجاد کرده‌اند از بین خواهد رفت.

همچنین تغییر آدرس می‌تواند باعث ایجاد شکست در لینک‌های خارجی شما شود. این باعث می‌شود که کاربرانی که روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند، به صفحه‌های 404 یا خطا هدایت شوند. این موضوع نیز نه‌تنها به تجربه کاربری آسیب می‌رساند بلکه موتورهای جستجو نیز نمی‌توانند به‌درستی سایت شمارا ارزیابی کنند و رتبه‌بندی صحیح را برای آن اعمال کنند. به همین دلیل برای حفظ اعتبار بک لینک‌ها و رتبه‌بندی سایتتان بهتر است آدرس بک لینک‌ها را در هنگام ریدایرکت تغییر ندهید و آن‌ها را به دامنه جدید هدایت کنید.

 

آیا Rebrand با تغییر آدرس متفاوت است؟

Rebrand به تغییر نام، برند یا هویت یک سازمان اشاره دارد. در این فرایند ممکن است آدرس وب‌سایت نیز تغییر کند. اگر هنگام این عملیات نام دامنه را نیز تغییر دهید، باید روش‌های مناسبی را برای ریدایرکت دامنه و انتقال بک لینک‌ها و ترافیک به دامنه جدید اعمال کنید. در این صورت ممکن است بخشی از اعتبار بک لینک‌ها و رتبه‌بندی سابق شما از بین برود و نیازمند تلاش بیشتری برای بازیابی رتبه‌بندی سابق باشید.

پیاده‌سازی ریدایرکت 301 از دامنه قبلی به دامنه جدید و انتقال بک لینک‌ها و روابط خارجی به‌صورت صحیح ازجمله اقداماتی هستند که می‌توانند در حفظ رتبه‌بندی گذشته کمک کنند. همچنین می‌توانید از روش‌های دیگر مانند به‌روزرسانی لینک‌های خارجی و اشتراک‌گذاری اطلاعیه‌هایی درباره تغییر نام برند و آدرس وب‌سایت استفاده کنید تا بازدیدکنندگان و سایر وب‌سایت‌ها به تغییرات آگاه شوند و ارتباط با شمارا به دامنه جدید هدایت کنند.

 

ریدایرکت دامنه چیست؟

ریدایرکت دامنه یا Domain Redirect به فرایندی اشاره دارد که در آن‌یک دامنه به‌طور دائم یا موقت به دامنه دیگری هدایت می‌شود. این عمل به معنای ایجاد یک لینک بین دو دامنه است که هنگامی‌که کاربران یا موتورهای جستجو به دامنه اصلی دسترسی می‌یابند، به‌طور خودکار به دامنه مقصد هدایت می‌شوند.

درصورتی‌که از ریدایرکت دائم استفاده شود (301 Redirect)، تمام ترافیک، بک لینک‌ها، رتبه‌بندی در موتورهای جستجو و منابع دیگر به دامنه مقصد منتقل می‌شوند. این نوع ریدایرکت معمولاً در صورتی استفاده می‌شود که شما قصد دارید دامنه قبلی را کاملاً جایگزین کنید و به دامنه جدید ادامه دهید.

اما در صورت استفاده از ریدایرکت موقت (302 Redirect)، فقط ترافیک کنونی به دامنه مقصد هدایت می‌شود و ترافیک، بک لینک‌ها و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو برای دامنه اصلی حفظ می‌شوند. این نوع ریدایرکت معمولاً در مواقعی که شما به‌طور موقت نیاز دارید کاربران را به دامنه دیگری هدایت کنید، مانند هنگام انجام تغییرات فنی یا تعمیرات سایت استفاده می‌شود.

با استفاده از ریدایرکت، شما می‌توانید ترافیک و کاربران را به دامنه جدید هدایت کنید، به موتورهای جستجو اطلاع دهید که دامنه تغییر کرده است و رتبه‌بندی را به‌درستی حفظ کنید. برای پیاده‌سازی آن نیز می‌توانید از تنظیمات سرور، فایل.htaccess، یا ابزارهای مدیریت محتوا ورد پرس و سیستم‌های مشابه استفاده کنید.

 

انواع ریدایرکت

در ریدایرکت دامنه انواع مختلفی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند ترافیک و کاربران را به‌طور صحیح هدایت کنید. برخی از انواع رایج ریدایرکت شامل موارد زیر است.

ریدایرکت 301

 این نوع ریدایرکت به‌عنوان ریدایرکت دائم شناخته می‌شود. هنگام استفاده از ریدایرکت 301، شما به موتورهای جستجو و کاربران اعلام می‌کنید که دامنه مبدأ کاملاً و به‌طور دائم به دامنه مقصد منتقل‌شده است. تمام ترافیک، بک لینک‌ها و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو به دامنه مقصد منتقل می‌شوند. این نوع ریدایرکت برای تغییر دامنه یا انتقال سایت به دامنه جدید بسیار مناسب است.

 

ریدایرکت 302

 ریدایرکت 302 به‌عنوان ریدایرکت موقت شناخته می‌شود. در این حالت شما به موتورهای جستجو و کاربران اعلام می‌کنید که دامنه مبدأ به‌طور موقت به دامنه مقصد هدایت‌شده است. ترافیک و رتبه‌بندی برای دامنه مبدأ حفظ می‌شود و فقط ترافیک کنونی به دامنه مقصد هدایت می‌شود. این نوع ریدایرکت معمولاً برای تعمیرات موقت سایت یا تغییرات فنی استفاده می‌شود.

 

ریدایرکت 307

 ریدایرکت 307 نیز به‌عنوان ریدایرکت موقت شناخته می‌شود که مشابه ریدایرکت 302 است و نشان می‌دهد که دامنه مبدأ به‌طور موقت به دامنه مقصد هدایت‌شده است. ترافیک و رتبه‌بندی برای دامنه مبدأ حفظ می‌شود و فقط ترافیک کنونی به دامنه مقصد هدایت می‌شود؛ اما ریدایرکت 307 برای مواردی که از POST درخواست استفاده می‌کنند مناسب‌تر است.

 

ریدایرکت متعدد (Multiple Redirect)

در برخی موارد ممکن است شما بخواهید ترافیک را از یک دامنه به چندین دامنه هدایت کنید. در چنین مواردی از ریدایرکت متعدد استفاده می‌شود. مثلاً شما می‌توانید ترافیک را از دامنه اصلی به نسخه‌های مختلف دامنه مانند www و بدون www هدایت کنید.

 

کاربرد ریدایرکت دامنه

ریدایرکت دامنه می‌تواند در موارد زیر مفید باشد.

تغییر دامنه

 هنگامی‌که شما قصد تغییر دامنه سایت خود رادارید ممکن است بخواهید ترافیک و کاربران را از دامنه قبلی به دامنه جدید هدایت کنید. با استفاده از ریدایرکت دامنه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کاربران به‌صورت خودکار به دامنه جدید هدایت و ترافیک و رتبه‌بندی سایت شما حفظ می‌شود.

ادغام و انتقال سایت

می‌توانید از ریدایرکت دامنه برای ادغام دو یا بیشترین سایت باهم یا وصل کردن سایت به دامنه جدید استفاده کنید. این برای اطمینان حاصل کردن از انتقال ترافیک، بک لینک‌ها و رتبه‌بندی سایت به دامنه جدید بسیار مفید است.

نسخه‌های مختلف دامنه

در برخی موارد، ممکن است شما نسخه‌های مختلف یک دامنه را در اختیار داشته باشید، مانند نسخه‌های با www و بدون www یا نسخه‌های با پسوند. com و.net با استفاده از ریدایرکت دامنه، می‌توانید تمام ترافیک را به یک نسخه از دامنه هدایت کرده و از تفرقه و تکرار محتوا جلوگیری کنید.

تغییرات ساختار URL

درصورتی‌که شما تغییراتی در ساختار URL صفحات سایت خود اعمال می‌کنید، ممکن است لینک‌های قبلی معتبر نباشند و به خطا برخورد کنند. با استفاده از Redirect می‌توانید لینک‌های قدیمی را به لینک‌های جدید هدایت کرده و از ایجاد خطاهای 404 و از دست رفتن رتبه در موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

 

آیا تغییر ساختار url هم‌زمان با دامنه درست است؟

تغییر ساختار URL هم‌زمان با تغییر دامنه می‌تواند مؤثر و منطقی باشد؛ اما نیازمند بررسی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب است. در نظر داشته باشید که تغییر ساختار URL ممکن است تأثیرات جدی در رتبه‌بندی و نمایش صفحات شما در موتورهای جستجو داشته باشد.

اگر این تغییر را به همراه تغییر دامنه انجام دهید می‌توانید از روش‌های ریدایرکت 301 استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بگویید صفحات جدید را به‌جای صفحات قبلی هدایت کنند. این روش به موتورهای جستجو کمک می‌کند رتبه‌بندی و اعتباری که صفحات قبلی داشتند را به صفحات جدید منتقل کنند. همچنین اطمینان حاصل کنید که لینک‌های داخلی و خارجی به صفحات جدید هدایت شوند تا کاربران و موتورهای جستجو بتوانند به‌صورت صحیح به صفحات جدید دسترسی پیدا کنند.

درنهایت، توجه داشته باشید که تغییر دامنه و ساختار URL دو تغییر مجزا بوده و هرکدام نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی جداگانه هستند. بنابراین بهتر است هر تغییر را به‌تنهایی انجام داده و تأثیرات آن را بررسی کنید. سپس در صورت انتقال، به مرحله بعدی بروید.

 

تفاوت بین ریدایرکت‌ها و تگ Canonical

ریدایرکت‌ها و تگ Canonical هر دو ابزارهایی هستند که برای مدیریت انتقالات و هدایت‌های صفحات وب استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. در ادامه به تفاوت‌های اصلی بین این دو می‌پردازیم.

هدف اصلی

 هدف اصلی ریدایرکت، هدایت ترافیک و کاربران از یک مکان به مکان دیگر است. این مکان می‌تواند یک صفحه جدید، یک دامنه دیگر یا یک مسیر متفاوت درون یک سایت باشد. ریدایرکت برای انتقال دائم یا موقت ترافیک استفاده می‌شود. هدف اصلی تگ Canonical، تعیین نسخه اصلی یک صفحه در میان نسخه‌های مشابه است. این تگ به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که کدام نسخه از صفحات وب، اصلی و قابل‌توجه است و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود.

 

استفاده در موارد مختلف

 ریدایرکت معمولاً برای مواردی مانند تغییر دامنه، تغییر آدرس صفحه، انتقال سایت به مکان دیگر و همچنین مواردی استفاده می‌شود. این کار می‌تواند برای حفظ ترافیک، رتبه‌بندی و بک لینک‌ها مفید باشد.

تگ Canonical معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که صفحات مشابهی با محتوای یکسان یا مشابه را داریم. به‌عنوان‌مثال وقتی صفحه‌ای چندین نسخه دارد که از طریق URLهای مختلف قابل‌دسترسی است، تگ Canonical بر روی نسخه اصلی قرار داده می‌شود تا به موتورهای جستجو بگوید که کدام نسخه باید در نتایج جستجو نمایش داده شود.

 

 تأثیر بر SEO

استفاده نادرست یا ناصحیح از ریدایرکت ممکن است تأثیر مخربی بر رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو داشته باشد؛ بنابراین باید دقت کرد که به‌درستی پیاده‌سازی شوند و به صفحات معتبر و مرتبط هدایت شوند. تگ Canonical به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که نسخه اصلی صفحه کدام است و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود. این کار می‌تواند به جلوگیری از تکرار محتوا و تفرقه صفحات کمک کند و برای بهبود SEO و رتبه‌بندی سایت مفید باشد.

 

نوع انتقال

ریدایرکت می‌تواند به‌صورت 301 (انتقال دائم) یا 302 (انتقال موقت) انجام شود به موتورهای جستجو اعلام کند که مکان جدید برای صفحه دائمی است و تمام رتبه‌بندی و بک لینک‌ها به مکان جدید منتقل می‌شود. ریدایرکت 302 به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که انتقال صفحه به مکان جدید موقتی است و رتبه‌بندی و بک لینک‌ها حفظ می‌شوند.

- تگ Canonical: تگ Canonical از نوع 301 استفاده می‌کند. این به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که نسخه اصلی صفحه در مکان دیگری وجود دارد و تمام رتبه‌بندی و بک لینک‌ها به نسخه اصلی منتقل می‌شود.

بنابراین، با درنظرگرفتن تفاوت‌های فوق، ریدایرکت‌ها و تگ Canonical باهدف‌ها و موارد استفاده متفاوتی از یکدیگر استفاده می‌شوند. همچنین، توجه و دقت در پیاده‌سازی صحیح هر دو ابزار بسیار مهم است تا هدایت و مدیریت صفحات وب به‌درستی صورت پذیرد و تأثیر مثبتی بر تجربه کاربران و رتبه‌بندی سایت داشته باشد.

 

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت 301 یک نوع ریدایرکت است که به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که یک صفحه به‌طور دائم به مکان جدیدی منتقل‌شده است. این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه اصلی دیگر در مکانی دیگر و با URL جدید وجود دارد و تمام رتبه‌بندی، بک لینک‌ها و رتبه‌های سایر صفحات به مکان جدید انتقال پیدا می‌کنند.

وقتی یک ریدایرکت 301 پیاده‌سازی می‌شود، مرورگرها و موتورهای جستجو برای هر درخواست جدید به URL قدیمی، به آدرس جدید هدایت می‌شوند و موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که صفحه به‌طور دائم به مکان جدید منتقل‌شده است. درنتیجه، رتبه‌بندی و بک لینک‌ها به مکان جدید منتقل می‌شوند و کاربران و موتورهای جستجو به صفحه جدید هدایت می‌شوند.

استفاده از ریدایرکت 301 معمولاً در مواردی مانند تغییر آدرس دامنه، تغییر آدرس صفحه، انتقال سایت به مکان جدید و موارد مشابه استفاده می‌شود. با استفاده از ریدایرکت 301، می‌توانید ترافیک، رتبه‌بندی و بک لینک‌های صفحات را حفظ کرده و کاربران را به‌صورت شفاف و مناسب به مکان جدید هدایت کنید.

مهم است که ریدایرکت 301 به‌درستی پیاده‌سازی شود و صفحه جدید دارای محتوای مرتبط و مشابه با صفحه قبلی باشد تا کاربران و موتورهای جستجو تجربه یکپارچه‌تری داشته باشند. همچنین، بهتر است از ریدایرکت 301 به‌جای ریدایرکت 302 (انتقال موقت) استفاده شود، مگر اینکه واقعاً نیاز به ریدایرکت موقت باشد.

 

ریدایرکت ۳۰۲ چیست؟

ریدایرکت 302 یک نوع ریدایرکت است که به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که محتوای یک صفحه به‌طور موقت به یک مکان جدید منتقل‌شده است. با استفاده از این ریدایرکت، موتورهای جستجو و مرورگرها به درخواست جدید به URL قدیمی، به آدرس جدید هدایت می‌شوند و موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که صفحه به‌طور موقت به مکان جدید منتقل‌شده است. این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه اصلی در مکان قبلی و با URL قدیمی همچنان موجود است و ممکن است در آینده به مکان قبلی بازگردد.

ریدایرکت 302 معمولاً برای مواردی مانند صفحات موقتی، آزمایش محتوا، اعلان‌های فصلی یا تغییرات موقت در ساختار وب‌سایت استفاده می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید کاربران و موتورهای جستجو را به مکان جدید هدایت کنید، اما تأثیر کمتری روی رتبه‌بندی و بک لینک‌ها دارد و موتورهای جستجو همچنان به صفحه قدیمی ارجاع می‌دهند؛ بنابراین اگر شما قصد دارید تغییرات به‌صورت دائم باشد و می‌خواهید رتبه‌بندی و بک لینک‌ها به مکان جدید منتقل شود، این Redirect بهترین گزینه است.

 

اگر یک صفحه از سایت به‌طور کامل حذف شود باید از چه ریدایرکتی استفاده کنیم؟

اگر یک صفحه از سایت به‌طور کامل حذف‌شده و شما نمی‌خواهید آن را با یک صفحه جدید جایگزین کنید، بهترین روش برای اعلام حذف آن استفاده از ریدایرکت 301 به صفحه دیگری است که محتوای مرتبط با صفحه حذف‌شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این روش به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه قبلی دیگر وجود ندارد و به‌جای آن باید به صفحه جدید هدایت شوند.

با استفاده از ریدایرکت 301، کاربران و موتورهای جستجو به صفحه جدید هدایت می‌شوند و این ریدایرکت منجر به انتقال رتبه‌بندی و بک لینک‌ها به صفحه جدید می‌شود. همچنین اگر کاربران به صفحه حذف‌شده لینک شده باشند یا مواردی مانند آگهی‌ها، بک لینک‌ها و نشانی‌های قدیمی وجود داشته باشند، به‌جای رسیدن به صفحه خطای 404 "صفحه پیدا نشد"، به صفحه جدید هدایت می‌شوند. 

 

چگونه ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل انجام دهیم

برای انجام ریدایرکت دامنه بدون تغییر رتبه در گوگل، شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • پس از خریدهاست و دامنه خود، به‌صورت کامل DNS های مربوطه را تنظیم و صبر کنید تا پروسه تغییر دی‌ان‌اس ها که معمولاً 24 تا 72 طول می‌کشد انجام شود.

  • پس‌ازاینکه از تغییر DNS ها مطمئن شدید واردهاست شوید.

  • سپس به بخش مدیریت فایل خود بروید و با یک ویرایشگر فایل htaccess. را بازکنید.

  •  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • و کدهای زیر را در htaccess. اضافه کنید.

Options +FollowSymlinks

RewriteEngine On

RewriteCond% {HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC]

RewriteRule ^ (.*) $ http://newdomain.com/$1 [L,R=301]

RewriteCond% {HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC]

RewriteRule ^ (.*) $ http://newdomain.com/$1 [L,R=301]

  • دقت کنید که نام دامنه فعلی خود را به‌جای عبارت http://olddomain.com و نام دامنه جدید خود را به‌جای عبارت http://newdomain.com جایگزین کنید.

  •  پس از اعمال تغییرات فوق در فایل htaccess.، آن را ذخیره کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل
  • با انجام مراحل فوق تنظیمات موردنیاز دامنه انجام می‌شود و حال برای شناسایی دامنه خود باید وارد اکانت گوگل وب مستر شوید.

  • تنظیم گوگل وب‌مستر برای تغییر دامنه

  •  به آدرس https://www.google.com/webmasters/tools بروید.

  • برای وارد شدن به بخش تنظیمات روی نام دامنه فعلی خود کلیک کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل - گوگل وب‌مستر تولز

  • آیکون چرخ‌دنده‌ای که در بالای سمت راست صفحه قرار دارد را زده و change of address را انتخاب کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • رفتن به change of address برای تغییر آدرس

  • در این بخش برای تغییر دامنه 4 عمل را باید انجام دهید. (مانند تصویر)  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل - صفحه تغییر دامین

  •  دکمه new site را زده و نام دامنه جدید خود را وارد کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • سپس در بخش دوم (Confirm that 301-redirects work properly) بر روی گزینه Check کلیک کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • صبر کنید تا گوگل تأییدیه ریدایرکت دامنه را چک کند.

  • سپس در بخش سوم (Check that verification methods are still present) بر روی گزینه Check کلیک کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

  • پس بر روی submit کلیک کنید.  ریدایرکت دامنه را بدون تغییر رتبه گوگل

 

آموزش انتقال در حالتی که آدرس صفحات دامنه جدید با صفحات دامنه قبلی متفاوت هستند

بهتر است ریدایرکت صفحات دامنه قبلی به صفحات دامنه جدید را به‌صورت دستی و گروهی انجام دهید. در این حالت شما باید برای هر صفحه قاعده‌ای تعیین کنید که آدرس صفحه قبلی با آدرس صفحه جدید متفاوت است. سپس برای هر صفحه، ریدایرکت 301 را به صفحه متناظر در دامنه جدید تنظیم کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر در سایت قدیمی شما دسته‌بندی با عبارت "cat" و پست‌ها با عبارت "post" شناخته می‌شوند و در سایت جدید دسته‌بندی با عبارت "list" و پست‌ها با عبارت "p" شناخته می‌شوند، شما می‌توانید برای هر آدرس صفحه قدیمی که با "cat" شروع می‌شود ریدایرکت را به همان آدرس در دامنه جدید با تفاوتی که به‌جای "cat"، کلمه "list" باشد تنظیم کنید.

در حقیقت شما باید بررسی کنید که آیا ساختار قدیمی و جدیدتان تعیین‌کنندهٔ قاعده‌های مشابهی دارند. اگر قاعده‌های مشابهی وجود دارند می‌توانید از روش گروهی استفاده کنید؛ اما اگر قاعده‌ها متفاوت هستند باید به‌صورت دستی ریدایرکت را برای هر صفحه انجام دهید.

 

آموزش انتقال از دامنه‌ای به دامنه دیگر با همان ساختار URL برای لینک‌های داخلی

برای انتقال از یک دامنه به دامنه دیگر با همان ساختار URL برای لینک‌های داخلی، شما می‌توانید از روش ریدایرکت 301 استفاده کنید. این روش به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که صفحه قدیمی به صفحه جدید منتقل‌شده است و تمام رتبه‌بندی و محتوای صفحه قدیمی باید به صفحه جدید منتقل شود.

برای استفاده از این روش شما می‌توانید از فایل.htaccess در سرور استفاده کنید. در این فایل، برای هر صفحه قدیمی که می‌خواهید به صفحه جدید منتقل شود یک قانون ریدایرکت را تنظیم کنید.

در اینجا یک مثال مربوط به فایل.htaccess برای انتقال از دامنه قدیمی به دامنه جدید با همان ساختار URL را ذکر کرده‌ایم:

RewriteEngine On

RewriteCond% {HTTP_HOST} ^oldsite\.com$ [NC]

RewriteRule ^ (.*) $ http://newsite.com/$1 [L,R=301]



این قانون می‌گوید که هرگاه دامنه ورودی oldsite.com باشد همهٔ صفحات را به دامنه جدید newsite.com با همان ساختار URL منتقل کنید. با استفاده از این قانون شما می‌توانید برای تمامی لینک‌های داخلی در صفحات قدیمی، ریدایرکت به صفحات معادل در دامنه جدید ایجاد کنید.

 

آموزش ریدایرکت از http به https

برای ریدایرکت http به https چندین روش وجود دارد که باتوجه‌به هاست و سیستم مدیریت محتوا می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه چند روش رایج برای این ریدایرکت بررسی می‌کنیم.

ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس

در این مقاله به بررسی روش‌های ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس می‌پردازیم. ورد پرس یک سیستم مدیریت محتوا محبوب است و برای انتقال از HTTP به HTTPS، افزونه‌های متعددی در اختیار کاربران قرار داده‌شده است. یکی از افزونه‌های ساده و کارآمد برای این منظور، "SSL واقعاً ساده" (Really Easy SSL) است.

ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس

برای استفاده از این افزونه و انجام ریدایرکت HTTP به HTTPS، مراحل زیر را انجام دهید:

  • نصب افزونه:

- به بخش "افزودن افزونه‌های جدید" در داشبورد ورد پرس بروید.

- افزونه "SSL واقعاً ساده" را جستجو کنید و نصب کنید. ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس

  • تنظیمات افزونه:

- پس از نصب، از منوی "تنظیمات"، گزینه "SSL" را انتخاب کنید.

- به صفحه تنظیمات افزونه منتقل می‌شوید.

- در این صفحه، می‌توانید تنظیمات مربوط به ریدایرکت HTTP به HTTPS را فعال کنید.

ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس

  • فعال‌سازی ریدایرکت:

- در بین گزینه‌ها، گزینه "فعال کردن تغییر مسیر 301 توسط htaccess" وجود دارد.

- با فعال‌سازی این گزینه، ریدایرکت HTTP به HTTPS به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

با انجام مراحل فوق، ورد پرس شما به‌طور خودکار هر درخواست ارسال‌شده به HTTP را به HTTPS هدایت می‌کند و کد 301 (Permanent Redirect) برمی‌گرداند. این کار باعث می‌شود که ارتباط با سایت شما از طریق اتصال امن HTTPS برقرار شود.

ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس

با استفاده از افزونه SSL می‌توانید روند ریدایرکت HTTP به HTTPS را در ورد پرس بسیار ساده‌تر و مؤثرتر کنید.

 ریدایرکت HTTP به HTTPS در ورد پرس

 

ریدایرکت HTTP به HTTPS با استفاده از کنترل پنل Cpanel

با استفاده از این روش، می‌توانید با یک کلیک ساده ریدایرکت HTTP به HTTPS را روی دامنه خود فعال کرده و از اتصال امن به سایت خود استفاده کنید. برای انجام ریدایرکت HTTP به HTTPS با استفاده از Cpanel، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ورود به Cpanel:

- وارد کنترل پنل Cpanel خود شوید.

- منوی Domains را جستجو و انتخاب کنید.

  • مشاهده فهرست دامنه‌ها:

- در صفحه Domains، فهرستی از تمام دامنه‌های فعال روی‌هاست شما نمایش داده می‌شود.

- در این فهرست، اطلاعاتی مانند نام دامنه، پوشه Root ریدایرکت‌های دامنه و گزینه‌های مدیریت و تغییرات دامنه را مشاهده می‌کنید.

  • فعال‌سازی ریدایرکت HTTP به HTTPS:

- در فهرست دامنه‌ها، می‌توانید یک گزینه برای ریدایرکت HTTP به HTTPS مشاهده کنید.

- با فعال‌سازی این گزینه، این ریدایرکت به‌صورت کاملاً خودکار بر روی دامنه شما اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است که قبل از انجام هرگونه تغییرات در تنظیمات دامنه خود، بهتر است یک نسخه پشتیبان از سایت خود ایجاد کنید تا در صورت بروز خطاهای غیرمنتظره بتوانید به حالت قبلی برگردید.

 

ریدایرکت HTTP به HTTPS با استفاده از تغییرات در فایل htaccess

اگر دسترسی به تنظیمات سایت خود را نداشته باشید یا روش‌های دیگر برای اعمال ریدایرکت HTTP به HTTPS را نتوانید استفاده کنید، می‌توانید این روش را به کار بگیرید که در آن تغییرات مربوطه را مستقیماً در فایل htaccess اعمال می‌کنید.

نکته: قبل از اعمال تغییرات در فایل htaccess حتماً یک نسخه پشتیبان از فایل را تهیه کنید.

برای اعمال ریدایرکت HTTP به HTTPS با استفاده از فایل htaccess مراحل زیر را انجام دهید:

  • تهیه بک‌آپ فایل htaccess:

- قبل از هرگونه تغییر در فایل htaccess یک نسخه پشتیبان از آن را تهیه کنید. این کار را با کپی کردن فایل htaccess و ذخیره آن در یک مکان امن انجام دهید.

  • ویرایش فایل htaccess:

- با استفاده از ویرایشگر متنی، فایل htaccess را بازکنید.

- کدهای زیر را در ابتدای این فایل اضافه کنید:

    

apache

 RewriteEngine On

 RewriteCond% {HTTPS} off

 RewriteRule ^ (.*) $ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

     

  • ذخیره تغییرات:

- پس از اضافه کردن کدهای بالا، فایل htaccess را ذخیره کنید.

با اعمال تغییرات به این صورت در این فایل، سرور شما هر درخواست HTTP را به HTTPS ریدایرکت می‌کند. این کدها با استفاده از ماژول mod_rewrite در آپاچی (Apache) عمل می‌کنند و با بررسی وضعیت HTTPS برای هر درخواست، ریدایرکت را انجام می‌دهند.

قبل از استفاده از این روش توصیه می‌کنیم سایر روش‌ها را امتحان کنید؛ زیرا استفاده از فایل htaccess برای اعمال ریدایرکت HTTP به HTTPS آخرین گزینه است و ممکن است در برخی موارد مشکلاتی ایجاد کند. همچنین مطمئن شوید که سرور شما از ماژول mod_rewrite پشتیبانی می‌کند و این ماژول فعال است.

 

نتیجه‌گیری

درنتیجه ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل می‌تواند یک راهکار مؤثر برای تغییر دامنه و حفظ رتبه وب‌سایت شما باشد. با انجام مراحل مذکور، شما می‌توانید دامنه خود را به دامنه جدید ریدایرکت کرده و درعین‌حال از از دست دادن رتبه در موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل جلوگیری کنید.

تأکید می‌شود که در انجام این مراحل، دقت و دانش فنی لازم است. اطمینان حاصل کنید که تمامی تنظیمات DNS، فایل htaccess و تغییرات موردنیاز در Google Search Console به‌درستی انجام‌شده باشند. همچنین پیش از اقدام به تغییر دامنه، از اهمیت پشتیبان گیری از داده‌های وب‌سایت خود مطمئن شوید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

8625
ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل
100.0026
A
A