سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟
سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟
8 ماه پیش

در این مطلب از سری مطالب دانشنامه آذرآنلاین با موضوع سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟ در خدمت شما خواهیم بود.

سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS مخفف کلمه Content management system که به معنی سیستمی برای مدیریت سایت می‌باشد و معمولا بیشتر سایت‌ها دارای سیستم مدیریت محتوا هستند .

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟

یک وب سایت در دنیای اینترنت دو حالت دارد یا سایت به صورت استاتیک خواهد بود یا به صورت داینامیک .

در سایت های استاتیک نیازی به سیستم مدیریت محتوا نیست و تنها با ساخت صفحات توسط HTML یا زبان برنامه نویسی ساده دیگری می توان سایت را ایجاد کرد اما اگر به سایت داینامیک نیاز داشته باشید باید حتما از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید .

در سیستم استاتیک تمامی اجزای سایت را باید ساخت و تمامی ویرایش‌ها و تغییرات را به صورت دستی در کدها باید اعمال کرد ، اما در سیستم داینامیک به این صورت نیست و شما با استفاده از پنلی که در اختیار دارید می توانید تمامی بخش‌های سایت را تغییر بدهید و نیازی به برنامه نویسی نخواهید داشت و سیستم خود تمامی موارد را به کد تبدیل کرده و بر روی سایت نمایش می‌دهد.

اهمیت سیستم مدیریت محتوا

اهمیت سیستم مدیرت محتوا برای راه اندازی یک وبسایت به اندازه‌ای است که بعد از هاست و دامنه جزء ملزومات اصلی برای این کار است مگر اینکه قصد داشته باشید سایت خود را به روش ایستا (استاتیک) مدیریت کنید.

سیستم های مدیریت محتوا بر حسب زمینه فعالیت آنها متفاوت است و به صورت اختصاصی در بعضی زمینه ها cms های تخصصی تری نوشته شده که کار مدیریت سایت راحت صورت گیرد .

سیستم های مدیریت محتوا معمولا برای تمامی زبان های برنامه نویسی تحت وب نوشته شده و هر کدام مخصوص آن زبان می‌باشد و نمی توان از یک سیستمی که بر پایه php است برای سایتی با برنامه نویسی ASP.net استفاده نمود.

سیستم مدیریت محتوا امروزه از حد یک اسکریپت ساده جهت افزودن محتوا فراتر است و قابلیت‌های بیشماری را مانند طراحی صفحات داخلی سایت ، افزودن قابلیت‌های بیشمار توسط افزونه‌ها و ماژول‌های خارجی و ... در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سیستم مدیریت محتوا به صورت رایگان و تجاری در اینترنت عرضه می گردد و یا هر شخص ممکن است با توانایی‌هایی که دارد یک سیستم مدیریت محتوا برای خود طراحی کند.

از سیستم های مدیریت محتوا پر طرفدار و معروف می‌توان به وردپرس ، جوملا ، دیتالایف ، نیوک ، دروپال ، اپن کارت ، مگنتو و ... نام برد.

امیدواریم مطلب سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟ برای شما مفید واقع شده باشد.

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

10666
سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟
100.005
A
A