فعال سازی Cloudflare (تنظیم CDN کلودفلر)

فعال سازی Cloudflare (تنظیم CDN کلودفلر)
فعال سازی Cloudflare (تنظیم CDN کلودفلر)
8 ماه پیش

فعال سازی کلودفلر (cloudflare) معمولا به منظور بالا بردن امنیت و سرعت وب سایت انجام می‌شود، کلودفلر سرعت وب سایت را برای مخاطبان بالا می‌‍برد و امنیت سایت شما به صورت کامل با فعال سازی Cloudflare تامین می‌شود. کلودفلر در واقع یک سرویس نرم افزاری است که با نصب و فعال سازی آن روی وب سایت خود می‌توانید کارایی، عملکرد و امنیت سایت را بالا ببرید، کلودفلر سرویس CDN را با امکانات پیشرفته و بیشتر به شما ارائه می‌دهد. کلودفلر با تهیه کپی‌های متعددی از مطالب وب سایت شما در سرورهای مختلف، سرعت دسترسی و بالا آمدن مطالب در وب سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. فعال سازی کلودفلر مزیت‌های زیادی دارد و روشی کم هزینه برای افزایش امنیت وب سایت محسوب می‌شود. در ادامه قصد داریم نحوه فعال سازی کلودفلر و مزایای استفاده از آن را به صورت کامل در اختیار شما بگذاریم.

 

مهمترین مزیت فعال سازی کلودفلر (cloudflare) چیست؟

وقتی که شما کلودفلر را روی وب سایت خود فعال می‌کنید، مخاطبان سایت شما خیلی سریع تر و راحت تر از طریق نزدیکترین سرور به اطلاعات سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. در واقع اگر cloudflare روی وب سایت فعال باشد و سرور اصلی وب سایت شما یک سرور خارجی در کشور آلمان باشد، وقتی کاربر وب سایت از ایران قصد بازدید از مطالب وب سایت را دارد به نزدیکترین سرور که اطلاعات وب سایت روی آن ذخیره شده وصل می‌شود تا مطالب سایت با سرعت بیشتری به مخاطب نشان داده شود. این قابلیت کارایی و عملکرد وب سایت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و یک از مزیت‌های اصلی فعال سازی کلود فلر محسوب می‌شود.

 

CDN یا شبکه تحویل محتوا چیست؟

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) یا همان CDN سرعت کند بارگذاری مطالب وب سایت، مشکلات مربوط به لود نشدن فیلم یا باز نشدن یک عکس ساده را برطرف می‌کند. اگر وب سایت شما محتوای زیادی دارد و سرعت پایین آن باعث شده کاربران وب سایت شما کلافه شوند، فعال سازی CDN یا شبکه تحویل محتوا می‌تواند این مشکل را به صورت کامل برطرف کند. سی دی ان (CDN) وظیفه رساندن، توزیع محتوا و اطلاعات به سرور بازدید کننده سایت را بر‌عهده دارد و سرعت وب سایت شما را با ذخیره اطلاعات سایت در سرورهای مختلف بالا می‌برد.

سی دی ان به عنوان layer in the Internet ecosystem addressing bottlenecks عمل می‌کند، CDN سرور‌های مختلف را در نقطه‌های اتصال اینترنت قرار می‌دهد تا همه مخاطبان یک وب سایت در نقاط مختلف کره زمین بتوانند به صورت همزمان مطالب وب سایت را ببینند، بدون اینکه سرعت بالا آمدن سایت کاهش یابد. معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده خدمات CDN سرور اصلی را در یک مکان استراتژیک با امنیت بالا قرار می‌دهند تا مطالب وب سایت از هرگونه خطا، خاموشی و حملات شبکه در امان باشد. Cdn کلودفلر یک سیستم نرم افزاری پیشرفته است که سرعت بالا آمدن وب سایت و امنیت مطالب را به بهترین شکل ممکن تامین می‌کند.

 

CDN های ایرانی

اغلب شرکت‌های ارائه دهنده خدمات CDN در خارج از ایران مستقر هستند و با بهترین کیفیت و با پیشرفته ترین سرورهای با کاربران ایرانی هم خدمات ارائه می‌دهند. اما در سال‌های اخیر برخی از web infrastructure and website security company شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، CDN های ایرانی را هم راه اندازی کرده‌اند تا کاربران از داخل کشور هم به راحتی بتوانند این خدمات را دریافت کنند. برخی از مشهورترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه تحویل محتوا یا همان سی دی ان ایرانی عبارتند از:

  • ابر آروان: مشهورترین شرکت ارائه دهنده خدمات CDN در ایران است که اغلب طراحان وب سایت در داخل کشور به خوبی آن را می‌شناسند. این وب سایت ایرانی که با نام تجاری آروان کلود در جهان شناخته می‌شود، بهترین خدمات cdn را به کاربران خود ارائه می‌دهد. پشتیبانی از معماری Anycast، ارائه SSL رایگان، ترافیک و تعداد درخواست نامحدود در پلن رایگان از جمله مزیت‌های تهیه CDN از این شرکت است. رایگان نبودن CDN های این شرکت را می‌توان یکی از مهمترین معایب مجموعه ابرآروان دانست.

  • ابر دراک: ابر دراک بهترین شبکه توزیع محتوا در ایران را دارد و یکی از معروفترین شرکت‌های ایرانی است که خدمات سی دی ان به کاربران خود ارائه می‌دهد. ابر دراک این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا هزینه CDN را پس از مصرف پرداخت کنند، همچنین امکان تعریف سطح دسترسی برای اعضای تیم هم یکی از ویژگی‌های خدمات سی دی ان ابردراک است. عدم نمایش تعرفه‌های CDN قبل از ثبت ‌نام را هم می‌توان جز معایب خرید خدمات CDN از ابر دراک دانست.

  • میزبان کلود: میزبان کلود یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی در زمینه CDN است، این شرکت سرویس توزیع محتوای ایرانی را با امکان تعریف پلن به مشتریان خود ارائه می‌دهد. داشتن پلن رایگان، امکان تعریف پلن بر اساس نیاز و پشتیبانی از CDN ابری هم از دیگر مزیت‌های خدمات شرکت میزبان کلود است. کاربرانی که از خدمات رایگان این شرکت استفاده می‌کنند، محدودیت در تعداد درخواست‌ دارند.

  • پارس پک: یکی از قدیمی ترین شرکت‌های هاستینگ در ایران است که، بهترین CDN های ایرانی را بدون هزینه به صورت کاملا رایگان به کاربران خود ارائه می‌دهد. ترافیک نامحدود داخلی و خارجی بدون هزینه، پشتیبانی از CDN ویدئو، کاهش حجم کدها در پلن رایگان را هم می‌توان از دیگر مزیت‌های خدمات پارس پک دانست.

  • ایران سرور: ایران سرور هم جز شرکت‌هایی است که CDN های ایرانی را به صورت رایگان به کاربران خود ارائه می‌دهد. امکانات جامع در نسخه رایگان، صدور رایگان گواهینامه SSL/TLS، شباهت رابط کاربری به کلودفلر از جمله بهترین مزیت‌های استفاده از CDN های ایران سرور است.

  • آسیاتک: یکی از مشهورترین سایت‌های ایرانی در زمینه ارائه خدمات هاستینگ، شرکت آسیاتک ایران است. CDN های ایرانی آسیاتک دارای سرورهای لبه بهینه شده با SSD، امکان اتصال به شبکه جهانی بنابر نیاز کاربر هم است و کاربران معمولا از سرعت این سی دی ان ها رضایت زیادی دارد.

  • افرا نت: پشتیبانی از بارگذاری فایل‌های بزرگ و امکان ایجاد سطح دسترسی برای اعضای مختلف تیم را می‌توان از جمله مهمترین مزیت‌های استفاده از خدمات سی دی ان‌ های افرانت است. افرانت یکی از بهترین CDN های ایرانی است و تنها نقطه ضعف خدمات این شرکت نداشتن پلن رایگان است.

 

مزایای استفاده از CDN

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اغلب صاحبان کسب و کارها برای افزایش سرعت وب سایت خود و حفظ امنیت اطلاعات مطالب وب سایت به سراغ CDN ها می‌روند و مهمترین مزیت استفاده از CDN بدون شک افزایش سرعت وب سایت است. از دیگر مزایای استفاده از CDN ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت بارگیری و بهبود عملکرد وب سایت

  • کاهش فشار بر سرور میزبان اصلی

  • افزایش مقاومت در برابر حملات DDoS و افزایش امنیت وب سایت

  • بهبود کارایی در محدودیت‌های جغرافیایی

  • کنترل پهنای باند و کاهش هزینه وب سایت

  • بهبود سئو وب سایت

 

Cloudflare چیست؟

Cloudflare یک سیستم نرم افزاری توزیع شبکه محتوا یا همان CDN است که به افزایش سرعت راه اندازی سایت شما کمک می‌کند. فعال سازی کلودفلر برای کسانی که با مشکل کندی سایت روبرو هستند، یک راهکار عملی ارزان و مطمئن است که برای امنیت وب سایت هم خطری ندارد. کلودفلر خدمات CDN را در سطوح مختلفی به کاربران خود ارائه می‌دهند، امکانات سطح رایگان این سی دی ان برای وب سایت‌هایی که تازه راه اندازی شده مناسب است.  

 

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

برای فعال سازی کلودفلر (Cloudflare) ما باید ابتدا وارد وب سایت مربوط به این سیستم نرم افزاری شویم. مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare) به شرح زیر است:

مرحله اول: برای این کار ابتدا باید وارد وب سایت www.cloudflare.com شوید و با استفاده از ایمیل برای خود یک حساب کاربری در سایت کلودفلر ایجاد کنید و سپس با استفاده از اکانت خود برای فعال سازی کلود فلر وارد سایت شوید.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare) 

مرحله دوم: پس از ورود به حساب کاربری خود، صفحه زیر برای شما باز می‌شود که باید روی گزینه Add site کلیک کرده و آدرس وب سایت خود را ثبت نمایید.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

مرحل سوم: پس از وارد کردن اطلاعات وب سایت، رکوردهای DNS سایت شما نمایش داده می‌شوند و در این مرحله به راحتی می‌توانید از میان ساب دامین‌ها، گزینه مورد نظر را برای فعال کردن کلودفلر سایت خود انتخاب کنید. در صورتی که رکوردی اضافه نشده از بالای صفحه می‌توانید آن را اضافه کنید. هر رکوردی که ابر نارنجی رنگ در مقابل آن روشن است شامل CDN خواهد شد و در صورتی که ابر خاکستری است CDN بر روی آن لینک فعال نمی‌شود. اگر آدرسی را می‌خواهید به CDN اضافه کنید بر روی ابر آن کلیک کنید. در آخر هم باید روی گزینه Continue  کلیک کنید.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare) 

مرحله چهارم: در این مرحله کاربر باید پلن مورد نظر خود را انتخاب کند، بهترین گزینه برای سایت‌های ایرانی پلن رایگان یا همان گزینه Free  است.

 مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

مرحله پنجم: پس از انتخاب پلن Name server های شما و Name server که شما باید تنظیم کنید هم به شکل زیر به شما نمایش داده خواهد شد. اکنون در مرحله Change your nameservers قراردارید که پیغام Complete your nameserver setup  را به شما نشان می‌دهد. کمی اسکرول کنید تا دقیقا همچون تصویر زیر DNS های جدید کلودفلر برای دامنه سایتتان را مشاهده کنید. اکنون می بایست DNS های دامنه ی سایت خود را بر روی DNS های داده شده تنظیم نمایید و DNS های قبلی را حذف نمایید.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

مرحله ششم: در این مرحله باید به پنل مدیریت دامنه خود رفته و نام Name Server را تغییر دهید. نام‌های Name Server جدید شما در صفحه اول اکانت کلودفلر شما نمایش داده می‌شود.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

مرحله هفتم: پس از چک کردن Name Server ها و تغییر آنها، وضعیت کلودفلر شما به حالت فعال در خواهد آمد و وضعیت دامنه شما به شکل زیر نشان داده می‌شود.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

مرحله هشتم: در این بخش باید تنظیمات مربوط به امنیت وب سایت را انجام دهید، همان طور که در تصویر هم مشاهده می‌کنید سطح امنیت در حال حاضر روی مدیوم است. در این مرحله شما باید گزینه Automatic HTTPS Rewrite  را فعال کنید، تا تمامی لینک های سایت شما با https نمایش داده شود.

مراحل فعال سازی کلودفلر (cloudflare)

چطور کش کلودفلر را پاک کنیم؟

برای از بین بردن داده‌های قدیمی ذخیره شده در کش کلودفلر می‌توانید از کدهای دستوری استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا وارد حساب کاربری خود در کلودفلر شوید و "تنظیمات کش کلودفلر "را انجام دهید.

پاک کردن کش کلودفلر

در مرحله بعد باید تنظیمات Purge Caching را با انتخاب یکی از دو گزینه "Custom Purge" و "Purge Everything"  تغییر دهید.

پاک کردن کش کلودفلر

در مرحله بعد شما باید URL را انتخاب و لینک فایل مورد نظر را اضافه کنید. در نهایت کدها را وارد کرده و روی دکمه "Purge" کلیک کنید.

.platform/routes.yaml

https://{default}/:

        type: upstream

        ...

        cache:

        enabled: false

پاک کردن کش کلودفلر 

مزایا و معایب کلودفلر

مزایا و معایب کلودفلر جز مواردی است که کاربران باید قبل از فعال سازی کلودفلر نسبت به آن آگاه باشند. استفاده از کلودفلر مزیت‌های زیادی دارد و به گفته بسیاری از طراحی وب سایت، فعال سازی کلودفلر به بهبود عملکرد سایت کمک زیادی می‌کند.

 

مزایای کلودفلر:

  • سهولت در نصب و راه اندازی روی وب سایت

  • سرعت و کیفیت بالا

  • داشتن سطح دسترسی رایگان

  • افزایش امنیت محتوای وب سایت و با استفاده از فایروال‌های قوی

  • ارائه  SSL رایگان  به کاربران خود همزمان با زمان فعال سازی کلودفلر

  • جلوگیری از حملات  DDOS

  • بهبود سئو سایت و دسترسی سریع تر کاربران به محتواهای سایت در موتورهای جستجو

 

معایب کلودفلر:

  • اگر کلود فلر آسیب ببیند، سایت هم به صورت کامل از دسترس خارج می‌شود.

  • احتمال اینکه برخی از کاربران وب سایت شما از طرف کلودفلر هکر شناخته شوند هم همیشه وجود دارد.

  • کلودفلر روی هاست اشتراکی به سختی فعال می‌شود و باید در زمان خرید هاست به این موضوع توجه داشته باشید.

  • استفاده از کلودفلر برای وب سایت‌هایی مفید است که ترافیک بالایی دارند.

 

سخن پایانی

سرعت سایت از جمله مهم‌ ترین عوامل افزایش فروش در کسب ‌و کارهای اینترنتی محسوب می‌شود، استفاده از CDN یکی از بهترین راهکارهای طراحان وب سایت برای افزایش سرعت سایت است. کلودفلر یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های CDN در جهان است و روی بسیاری از وب سایت‌های بزرگ برای کنترل سرعت وب سایت از کلودفلر استفاده می‌کنند. در آخر باید بگوییم که اگر می‌خواهید سرعت وب سایت شما افزایش یابد، باید حتما از CDN های ایرانی و یا خارجی استفاده کنید. در این مقاله نحوه فعال سازی کلودفلر و مزیت‌های استفاده از آن را به صورت کامل آموزش دادیم تا به راحتی بتوانید با راه اندازی آن سرعت لود وب سایت خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

کلود فلر چیست؟

کلودفلر یک سیستم نرم افزاری است که به عنوان CDN روی وب سایت راه اندازی می‌شود تا سایت با سرعت بهتری به کاربران مطالب را نمایش دهد.

بهترین CDN های ایرانی کدام است؟

در حال حاضر شرکت‌های معروفی بسیاری همچون ابرآروان، افرانت، آسیاتک، ایران سرور و پارس پک خدمات CDN به کاربران خود به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه ارائه می‌کنند.

آیا استفاده از کلودفلر رایگان است؟

بله، شما می‌توانید به صورت رایگان از کلود فلر استفاده کنید، البته این نرم افزار سطوح پیشرفته تری هم دارد که با پرداخت هزینه امکان فعال سازی آن وجود دارد.

استفاده از کلودفلر چه مزیت‌هایی دارد؟

بهبود عملکرد و کارایی وب سایت از جمله مهمترین مزیت‌های استفاده از کلودفلر است. همچنین سئو سایت هم در زمان استفاده کلودفلر عملکرد بهتری دارد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

15904
فعال سازی Cloudflare (تنظیم CDN کلودفلر)
100.0014
A
A