معرفی ساده رایانش ابری

معرفی ساده رایانش ابری
معرفی ساده رایانش ابری
8 ماه پیش

رایانش ابری یا Cloud Computing مفهومی است که امروزه تمامی افراد در دنیای فناوری اطلاعات درباره آن شنیده اند و تعاریف زیاد و البته پیچیده ای از آن وجود دارد اما ما در مقاله سعی داریم با معرفی ساده رایانش ابری ، مفهوم کلی آن را توضیح دهیم.

معرفی ساده رایانش ابری

رایانش ابری یا Cloud Computing در اصل یک تکنولوژی ارائه سخت افزار ، نرم افزار ، داده‌ها و هر منبع اشتراکی در کامپیوتر است که از طریق شبکه عظیم مانند اینترنت قابل ارائه باشد.

هنگامی که شما منابع سخت افزاری و یا نرم افزاری را در بستر بزرگ تر و بدون محدودیت از طریق شبکه عظیم داخلی و یا اینترنت به عنوان یک شبکه جهانی دریافت می کنید مفهومی به نام رایانش ابری به میان می آید.

دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات به سمتی حرکت می کند که بتوان امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار بالا را بدون در نظر داشتن سخت افزار محلی در اختیار داشت.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم رایانش ابری مثالی مانند زیر را می توان زد.

فرض کنید شما یک گوشی ساده و معمولی دارید و می خواهید از امکانی به نام منشی تلفنی استفاده کنید. این امکان قابل نصب و استفاده نیست چون گوشی موبایل شما قابلیت نصب نرم افزاری مانند منشی تلفنی را ندارد؛ اما اپراتور شما قابلیتی به نام صندوق صوتی دارد و از آن استفاده خواهید کرد و در ازای آن مبلغی را پرداخت می کنید. به این امکان رایانش ابری گویند.

در اصل شما با سخت افزاری معمولی و پایین قابلیت دریافت امکانی را دارید که به هیچ وجه توانایی استفاده از آن را با گوشی خود نداشتید.

امروزه شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت ، گوگل ، زوهو ، آمازون و … سرویس های خود را در بستر رایانش ابری نیز ارائه می دهند تا شما نیازی به ارتقا سخت افزار و یا نرم افزار نداشته باشید.

برخی سرویس های ارائه دهنده سرویس رایانش ابری

در ادامه مقاله معرفی ساده رایانش ابری مثال هایی از این تکنولوژی نوظهور را توضیح خواهیم داد.

لوگو DropBox

DropBox : دراپ باکس یک سیستم ذخیره سازی داده و اطلاعات است که فضای نا محدود را در ازای پرداختی شما در اختیارتان قرار می دهد.

لوگو OneDrive

oneDrive : فضای ذخیره سازی شرکت مایکروسافت است که همانند DropBox می توانید با پرداخت هزینه جزئی از آن استفاده کنید.

لوگو Google Drive

Google Drive :  فضای ذخیره سازی شرکت Google است که همانند DropBox و OneDrive می باشد.

لوگو Office 365

Office 365 : امروزه تمام کاربران با Office مایکروسافت آشنایی دارند ، مایکروسافت نرم افزار آفیس را به صورت آنلاین با نام Office 365 ارائه داده و شما می توانید همانند آفیس در سیستم شخصی خود از آن استفاده کنید.

بازی های بستر ابری : امروزه شرکت های تولید کننده بازی های گرافیکی زیادی هستند که قابلیت بازی به صورت آنلاین را نیز دارند و شما می توانید بازی خود را در هر جایی که می خواهید با شخص دیگر انجام دهید و پردازش این بازی را بر عهده شرکت ارائه دهنده قرار دهید.

تمامی سرویس های ذکر شده نیاز به پردازش سخت افزاری دارند و این پردازش و یا فضا توسط شرکت ارائه دهنده بر روی سرورهای اینترنت آن شرکت انجام میگیرد و شما نیازی به نصب نرم افزار و یا سخت افزاری خاصی نخواهید داشت.

مزایای استفاده از رایانش ابری

هزینه سخت افزاری پایین :

شما می توانید تمام نرم افزارهای نیازمند به سخت افزار خاص و قدرتمند را ، بدون نیاز به استفاده از سخت افزار جدید ، استفاده کنید.

هزینه نرم افزاری کمتر :

شما برای استفاده از نرم افزارها ، نیازی به پرداخت هزینه بالا برای خرید لایسنس نخواهید داشت و می توانید با هزینه کمتر از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال نیازی به خرید Office مایکروسافت نخواهید داشت و با پرداختی جزئی می توانید از Office 365 ( آفیس آنلاین ) بهره ببرید.

دسترسی ساده :

یکی از مهمترین مزایای استفاده از رایانش ابری ، دسترسی به اطلاعات ، نرم افزار و … از هر نقطه جهان بدون نیاز به سخت افزار شخصی است.

دسترسی گروهی :

شما می توانید از یک فضای ذخیره سازی در رایانش ابری مانند OneDrive استفاده کرده و تمام تیم شما به آن متصل شده و از اطلاعاتتان استفاده کنند.

معایب استفاده از رایانش ابری:

نیاز به سرعت اینترنت مطلوب:

تمامی این سرویس ها در فضای مجازی راه اندازی شده و برای استفاده از آنها نیاز به اینترنتی پر سرعت خواهید داشت تا بتوانید به صورت کامل و مطلوب از آن ها بهره ببرید.

اتصال دائم به اینترنت :

همانطور که در قسمت قبلی گفته شد ، شما علاوه بر سرعت اینترنت بالا ، نیاز به اتصال دائم اینترنت ، برای استفاده از سرویس های رایانش ابری خواهید داشت.

امنیت :

بحث امینت یک مبحث بسیار بزرگ است که برخی کارشناسان معتقد هستند که استفاده از رایانش ابری اطلاعات را در فضا اینترنت پخش کرده و امنیت اطلاعات بسیار بالا است و در مقابل آن بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که استفاده از رایانش ابری یعنی در اختیار گذاشتن کلیه اطلاعات برای همگان.

این مطلب و تعاریف، معرفی ساده رایانش ابری همراه با مثال هایی بود تا شما در ابتدا با مفهوم رایانش ابری به صورت کاملا ساده آشنا شوید.

در مقالات بعدی بیشتر به رایانش ابری و تعاریف آن به صورت تخصصی تر می پردازیم و همچنین مسائلی مانند راه اندازی رایانش ابری ، استفاده از سرویس های موجود رایانش ابری و … را توضیح خواهیم داد.

امیدواریم مطلب معرفی ساده رایانش ابری برای شما مفید واقع شده باشد.

در مطلب بعدی شما می توانید با تاریخچه رایانش ابری آشنا شوید.

9123
A
A