کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع های CentOs و Ubuntu 12.04 سرور

کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع های CentOs و Ubuntu 12.04 سرور
کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع های CentOs و Ubuntu 12.04 سرور
5 ماه پیش

کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع‌های CentOS و Ubuntu 12.04 مشابه است، اما باید توجه داشته باشید که Ubuntu 12.04 دیگر یک نسخه قدیمی است و پیشنهاد می‌شود از نسخه‌های جدیدتر آن استفاده کنید. انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای VPS بسیار مهم است، به خصوص برای کسانی که به تازگی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند. در ادامه قصد داریم در مورد کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع های CentOs و Ubuntu 12.04 سرور بیشتر صحبت کنیم و نحوه کانفیگ آدرس IP استاتیک را با این سرور شرح دهیم.

 

کانفیگ آدرس IP استاتیک چیست؟

کانفیگ آدرس IP استاتیک در واقع یک آدرس IP ثابت به دستگاه می‌دهد که این آدرس IP همیشه یکسان باقی می‌ماند. این نوع آدرس IP برای دستگاه‌هایی که نیاز به ثبات در شبکه دارند، همچون سرورها یا دستگاه‌های شبکه استفاده می‌شود. IP آدرس یک دستگاه را در شبکه مشخص می‌کند تا بتواند با دستگاه‌های دیگر در شبکه ارتباط برقرار کند و به عبارت دیگر مکان یا مکانی که دستگاه در شبکه دارد را به صورت دقیق مشخص نماید.

 

CentOS چیست؟

CentOS یکی از توزیع‌های لینوکس است که به صورت منبع باز (Open Source) در دسترس کاربران قرار دارد. نام "CentOS" مخفف "Community Enterprise Operating System" است، این توزیع با هدف ارائه یک سیستم عامل پایدار و پشتیبانی شده با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مشابه به "RHEL" اما بدون هزینه‌ لایسنس به کاربران لینوکس عرضه شده است. از توزیع CentOS می‌توان در محیط‌های سروری، مراکز داده، ابری و محیط‌های توسعه‌ نرم‌ افزاری استفاده کرد. از آنجایی که از توزیع‌های جدیدتر CentOS همچون CentOS 8 و CentOS Stream نیز عرضه شده است، توصیه می‌شود از نسخه‌های جدیدتر و با پشتیبانی بیشتر استفاده کنید. مهمترین ویژگی‌های سنت‌اواس (CentOS) عبارتند از:

  • مبتنی بر RHEL :CentOS از Linux distro based on Red Hat Enterprise Linux استخراج شده و مشابه RHEL عمل می‌کند. این به معنای داشتن پشتیبانی و پایداری مشابه با RHEL است.

  • پشتیبانی و پایداری: CentOS از منابع RHEL گرفته شده و به همین دلیل از پایداری بالا و پشتیبانی در طولانی مدت برخوردار است.

  • بدون هزینه لایسنس: CentOS رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای استفاده از آن نباید پرداخت کرد. این ویژگی آن را به عنوان یک جایگزین مناسب و اقتصادی برای RHEL تبدیل کرده است.

  • منابع منبع باز: تمام کدهای موجود در CentOS به صورت متن باز منتشر می‌شوند، linux distribution developed by Canonical این به کاربران اجازه می‌دهد تغییرات لازم را به راحتی اعمال کنند.

  • محیط‌های گوناگون: مانند بسیاری از توزیع‌های لینوکس، CentOS هم امکان دسترسی به محیط‌های گرافیکی و رابط‌های کاربری متنوعی مانند GNOME، KDE و موارد دیگر را دارد.

  • پشتیبانی از مجموعه‌های نرم‌افزاری متنوع: CentOS از مجموعه‌های نرم‌افزاری گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند که به شما امکان اجرای برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف را می‌دهد.

 

کانفیگ آدرس IP استاتیک با استفاده از CentOS 8

برای اینکه بتوانیم کانفیگ آدرس IP را با استفاده از CentOS 8 تغییر دهیم باید مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام طی کنیم، برای انجام کلیه گام ها با یوزر root لاگین نمایید.

گام اول: فایل etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0/ توسط یک ویرایشگر باز کنید.

گام دوم: عبارات مربوط به تنظیم شبکه در فایل ifcg-eth0 را درج کنید. برای این کار باید کلید i را از کیبورد فشار دهید تا قادر باشید فایل را ویرایش نمایید.

Onboot: yes

NM_CONTROLLED= no

BOOTPROTO: static

IPADDR= your_ip (مورد نظر خود را وارد کنید IPآدرس )

NETMASK= your_subnetmask شبکه خود را وارد نمایید) Subnet mask (باید

GATEWAY=your_gateway   (آدرس شبکه خود را وارد کنید. )

گام سوم: با دستور زیر سرویس شبکه را ریستارت نمایید.

service network restart

گام چهارم: برای اطمینان از صحت تنظیمات آدرس IP و ثبت آن به درستی می توانید دستور زیر را اجرا کنید.

ifconfig

گام پنجم: بعد از کانفیگ آدرس IP باید DNS ها را تنظیم نمایید، تنظیمات DNS ها در فایل etc/recolv.conf/ قرار دارند.

 

کانفیگ آدرس IP استاتیک Ubuntu 12.04

اوبونتو (Ubuntu) دارای یک توزیع گنو/لینوکس بر مبنای دبیان است و به همین دلیل کانفیگ آدرس IP استاتیک Ubuntu 12.04 با سایر توزیع‌های لینوکس تفاوت دارد. آدرس IP شما در سیستم عامل تان می‌تواند پویا یا استاتیک باشد، اما در هر صورت باید بتواند به آدرس IP LAN روتر شما متصل شود. اگر سرور اوبونتو از یک اتصال با سیم استفاده می‌کند و می‌خواهید از یک آدرس IP ثابت استفاده کنید، آن را به رابط شبکه سیمی خود اختصاص دهید. ولی اگر سرور اوبونتو از اتصال بی سیم استفاده می‌کند و قصد دارید از یک آدرس IP ثابت استفاده کنید، شما باید آن را به شبکه بی سیم خود اختصاص دهید. معمولاً در سیستم هایی همچون  CentOS، RedHat و SUSE برای هر رابط کاربری یک فایل پیکربندی جداگانه انتظار دارید، اما در اوبونتو همه تنظیمات در یک فایل واحد ترکیب می‌شوند. مراحل کانفیگ آدرس IP استاتیک Ubuntu 12.04 دقیقا مشابه CentOS 8 و به شرح زیر است:

گام اول: فایل /etc/network/interfaces را با ویرایشگر vi باز نمایید. هنگامی که آدرس IP خود را به صورت دستی تغییر می‌دهید، لینوکس به طور اتوماتیک متوجه می‌شود که شما قصد دارید از سرور DHCP به آدرس IP استاتیک بروید. این اطلاعات در دستور ifconfig به صورت ثابت شکل گرفته است.

گام دوم: همانند عبارات زیر آدرس IP و سایر تنظیمات خود را وارد کنید.

گام سوم: آدرس سرورهای DNS را با ورود به ویرایشگر vi تنظیم کنید.

گام چهارم: دستور زیر را وارد کرده تا DHCP-Client حذف گردد تا IP تنظیم شده شما به صورت ثابت باقی بماند.

apt-get remove dhcp-client

گام پنجم: کارت شبکه را با دستور زیر ریستارت کنید.

ifdown eth0 && ifup eth0

 

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد نحوه کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع‌های CentOS و Ubuntu 12.04 صحبت کردیم و روش تغییر IP ثابت را در لینوکس به صورت کامل توضیح دادیم تا به راحتی و فقط با طی کردن مراحل زیر بتوانید IP ثابت را تغییر دهید.

سوالات متداول

IP چیست؟

IP مخفف عبارت Internet Protocol است، این آدرس در واقع برچسبی عددی همچون ۱۹۲.۰.۱.۲ است که به هر دستگاه استفاده ‌کننده از شبکه اینترنت داده می‌شود. آدرس IP دو هدف را دنبال می‌کند: یکی شناسایی رابط شبکه و دیگری آدرس ‌دهی مکان Device استفاده‌ کننده از شبکه.

آیا تغییر IP در توزیع Ubuntu امکان پذیر است؟

بله، ساده‌ترین و توصیه‌شده‌ترین راه برای اختصاص آدرس IP استاتیک به دستگاه در شبکه محلی، تنظیم DHCP استاتیک در روتر است. DHCP استاتیک که گاهی DEHCP Reservation نیز نامیده می‌شود، ویژگی‌ای است که در اکثر روترها یافت می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا هر‌بار که دستگاه از سرور DHCP آدرسی را درخواست می‌کند، به‌ طور خودکار همان آدرس IP به دستگاه شبکه خاصی اختصاص داده شود. این کار با استفاده از اختصاص IP ثابت به آدرس منحصر‌به‌فرد MAC دستگاه انجام می‌شود.

آیا می‌توان آدرس IP ثابت را تغییر داد؟

بله، راهکارهای متنوعی برای تغییر IP ثابت در سیستم‌عامل‌های گوناگون وجود دارد، در این مقاله نحوه انجام این کار را در سیستم‌عامل لینوکس و توزیع‌های Ubuntu و CentOS توضیح دادیم.

انواع آدرس IP کدام است؟

به‌ طور کلی دو نوع اصلی آدرس IP عبارت است از: آی‌ پی ثابت (استاتیک) و آی ‌پی متغیر (داینامیک).

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

31099
کانفیگ آدرس IP استاتیک در توزیع های CentOs و Ubuntu 12.04 سرور
100.004
A
A