آشنایی با امکانات و تنظیمات وردپرس - آموزش جامع وردپرس - قسمت سوم

آشنایی با امکانات و تنظیمات وردپرس - آموزش جامع وردپرس - قسمت سوم
آشنایی با امکانات و تنظیمات وردپرس - آموزش جامع وردپرس - قسمت سوم
8 ماه پیش

تا اینجا در مقاله‌های آموزش وردپرس با وردپرس آشنا شدیم، تفاوت‌های وردپرس و جوملا را بررسی کردیم و مباحث Xampp و نحوه نصب وردپرس در محیط ویندوز را بررسی کردیم. اکنون در قسمت سوم با بخش تنظیمات وردپرس آشنا می‌شویم.

قسمت سوم آموزش‌های وردپرس

یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از نصب وردپرس باید انجام دهید، رسیدگی به تنظیمات آن است. تنظیمات این سیستم مدیریت محتوا تأثیر زیادی در عملکرد بهتر سایت دارد و کاربران می‌توانند آن‌ها را هر طور که بخواهند سفارشی‌سازی کنند.

اگر شما هم به‌تازگی این سیستم مدیریت محتوا را نصب‌کرده‌اید و می‌خواهید کارتان را با آن شروع کنید، قبل از هر چیزی باید تنظیمات آن را بشناسید و آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

به همین منظور، در این مقاله به قسمت‌های مختلف تنظیمات وردپرس می‌پردازیم و هرکدام را به شکل جداگانه توضیح می‌دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پیش از شروع اشاره‌کنیم حتماً مطلب نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز را بخوانید تا با نصب این سیستم مدیریت محتوا روی سیستم‌عامل خود تنظیمات مختلف زیر را امتحان کنید.

تنظیمات وردپرس

تنظیمات سیستم مدیریت محتوای وردپرس فقط یک بخش نیست و به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که باید نحوه کار با هرکدام را بلد باشید. قسمت‌های اصلی تنظیمات عبارت هستند از:

  • تنظیمات عمومی
  • تنظیمات نوشتن
  • تنظیمات خواندن
  • تنظیمات گفتگو
  • تنظیمات پیوندهای یگانه (یکتا)
  • تنظیمات حریم خصوصی

در ادامه تنظیمات هرکدام از بخش‌های زیر را به‌تفصیل توضیح خواهیم داد، اما قبل از آن باید بدانید چگونه وارد بخش تنظیمات وردپرس شوید.

برای انجام این کار، باید آدرس /wp-admin/ یا wp-login.php/ را به انتهای آدرس سایت خود اضافه کنید و سپس با واردکردن نام کاربری و رمز عبور، وارد پیشخوان وردپرس شوید.

زمانی که نام کاربری و رمز عبور را وارد کردید، می‌توانید وارد داشبورد وردپرس شوید و از این قسمت با کلیک روی گزینه «تنظیمات»، به هر تنظیماتی که مدنظر دارید، دسترسی پیدا کنید.

تنظیمات عمومی

اولین و مهم‌ترین بخش تنظیمات وردپرس، تنظیمات عمومی یا تنظیمات همگانی نام دارد. با مراجعه به این قسمت می‌توانید ویژگی‌های عمومی سایت خود را مشاهده کنید.

wp-03--01

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در قسمت تنظیمات عمومی می‌توانید ویژگی‌هایی را مانند عنوان سایت، معرفی کوتاه، نشانی وردپرس و گزینه‌های دیگر را مشاهده کنید که در ادامه توضیح کوتاهی برای هرکدام داده‌ایم.

  • عنوان سایت: همان‌طور که از اسمش مشخص است، باید عنوان سایت خود را در این قسمت وارد کنید. همچنین دقت کنید هر عنوانی که وارد این قسمت کنید می‌توانید هنگام واردکردن آدرس سایت خود آن را در تب بالای مرورگر ببینید.
  • معرفی کوتاه: در این قسمت باید معرفی کوتاهی (حداکثر سه کلمه) از سایت خود وارد کنید. این معرفی کوتاه بعد از عنوان سایت در تب مرورگر نمایش داده می‌شود.
  • نشانی وردپرس: در این قسمت باید آدرس خود را وارد کنید.
  • نشانی سایت: معمولاً توصیه می‌شود که در این قسمت همان آدرس سایت خود را که در قسمت نشانی وردپرس وارد کردید، قرار دهید؛ اما اگر تمایل دارید صفحه اصلی سایت با دایرکتوری نصب وردپرس یکسان نباشد، می‌توانید آدرس موردنظر را در این بخش وارد کنید.
  • آدرس ایمیل مدیریت: در این قسمت یک آدرس ایمیل وارد کنید که می‌خواهید اطلاعیه‌ها و پیام‌های مهم به آن ارسال شوند.
  • عضویت: اگر این گزینه را انتخاب کنید، به کاربران اجازه داده می‌شود در سایت شما ثبت‌نام کنند.
  • نقش پیش‌فرض کاربر تازه: در این بخش می‌توانید تعیین کنید کاربران جدیدی که عضو سایتتان می‌شوند، چه نقشی داشته باشند. بهتر است همان‌طور که در تصویر می‌بینید، آن را روی گزینه «مشترک» قرار دهید.
  • زبان سایت: در این قسمت می‌توانید زبان سایت را تغییر دهید.
  • زمان محلی: در این بخش می‌توانید زمان سایت خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که زمان انتشار تمام برگه‌ها، نوشته‌ها و موارد دیگر طبق همین زمانی که تعیین می‌کنید انتخاب می‌شود.
  • ساختار تاریخ: در این قسمت می‌توانید تعیین کنید که ساختار نمایش تاریخ سایت چگونه باشد.
  • ساختار زمان: در این قسمت می‌توانید تعیین کنید ساختار نمایش زمان سایت چگونه باشد.
  • روز آغازین هفته: این قسمت برای تعیین روز کاری شروع هفته است. اگر در ایران هستید، این گزینه باید روی روز «شنبه» قرار گیرد.

تنظیمات نوشتن

دومین بخش تنظیمات وردپرس، تنظیمات نوشتن آن است. با کلیک روی این گزینه، با تصویری مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

wp-03--02

در این قسمت می‌توانید ویژگی‌هایی را مانند تعیین دسته پیش‌فرض نوشته‌ها، ساختار پیش‌فرض نوشته‌ها، فرستادن با ایمیل و تعدادی گزینه دیگر مواجه خواهید شد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • دسته پیش‌فرض نوشته‌ها: در این قسمت می‌توانید یکی از دسته‌بندی‌های مطالب وردپرس را به سایت خود اضافه کرده‌اید، به‌عنوان پیش‌فرض انتخاب کنید.
  • ساختار پیش‌فرض نوشته: از این بخش می‌توانید برای تعیین ساختارهایی برای نوشته‌ها در قالب عکس، ویدئو، نقل‌قول، پیوند و گزینه‌های دیگر استفاده کنید.
  • فرستادن با ایمیل: یکی دیگر از قابلیت‌های جالب تنظیمات وردپرس فرستادن با ایمیل است که می‌توانید با استفاده از آن در وردپرس نوشته ارسال کنید. این قابلیت به‌ویژه برای مواقعی مناسب است که دسترسی به پیشخوان وردپرس ندارید و می‌خواهید به آن نوشته ارسال کنید.
  • آگاهی‌دهنده‌های به‌روز شدن سایت: شما می‌توانید با واردکردن آدرس این سرویس‌ها، هنگام ارسال نوشته در سایت آن‌ها را از انتشار مطلب مطلع کنید.

تنظیمات خواندن در وردپرس

سومین زیرمنوی موجود در منوی تنظیمات، خواندن است که با کلیک روی آن، با تصویر زیر روبرو خواهید شد.

wp-03--03

  • صفحه اصلی شما نمایش داده می‌شود: همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در این بخش می‌توانید تعیین کنید در صفحه اصلی شما چه چیزی نمایش داده شود.
  • بیشترین تعداد نوشته‌ها در هر برگه وبلاگ: این قسمت برای مشخص کردن تعداد نوشته‌ها در هر صفحه از سایت مانند صفحه اصلی، صفحه آرشیو مطالب، دسته‌بندی و صفحات دیگر تعیین شده است.
  • بیشترین تعداد نوشته‌ها در خوراک: در این قسمت منظور از خوراک همان آدرس فید سایت است. به کمک این بخش می‌توانید تعیین کنید در آدرس فید سایت شما چه تعداد نوشته نشان داده شود.
  • برای هر نوشته در خوراک، شامل: به کمک این قابلیت می‌توانید مشخص کنید مطالب نشان داده شده در فید سایت به شکل محتوای کامل نشان داده شوند یا به‌صورت خلاصه.
  • نمایش به موتورهای جستجو: در این بخش می‌توانید تعیین کنید موتورهای جستجو مانند گوگل، سایت شما را نشان دهند یا خیر.

تنظیمات گفتگو

یکی دیگر از زیرمنوهای تنظیمات وردپرس، تنظیمات نوشتن نام دارد که با کلیک روی آن با تصویر و گزینه‌های زیر مواجه خواهید شد.

wp-03--04

همان‌طور که می‌توان از نام این قسمت پی برد، تنظیمات مربوط به دیدگاه‌ها و نظرات کاربران در سایت شما است. از قابلیت‌هایی که در این بخش دارد، می‌توان به تعیین محدودیت و فیلتر برای نظرات سایت و نحوه نمایش عکس کاربران هنگام نظر دادن اشاره کرد.

تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌های این قسمت به شرح زیر هستند:

  • تنظیمات پیش‌فرض نوشته: این گزینه به شما اجازه می‌دهد تنظیمات مربوط به نظرات سایت خود را مدیریت کنید. با فعال کردن گزینه «اجازه دادن به دیگر سایت‌ها برای فرستادن بازتاب بر نوشته‌های تازه» می‌توانید امکان ارسال بازخورد را برای نوشته‌های خودتان نیز فراهم کنید.
  • دیگر تنظیمات دیدگاه‌ها: از این بخش می‌توانید تنظیمات مختلفی را که مربوط به قسمت نظرات سایتتان هستند مدیریت کنید. مثلاً می‌توانید مشخص کنید که هنگام ارسال نظر توسط کاربران، حتماً نام و ایمیل خود را وارد کنند. علاوه بر این، می‌توانید با تعیین تعداد روز مشخص در قسمت «بستن دیدگاه در نوشته‌های قدیمی‌تر»، بعد از گذشت تعداد روز مشخص شده توسط شما دیگر امکان مشاهده نظرات جدید وجود نداشته باشد.
  • برایم ایمیل بفرستید هرگاه: با فعال کردن این قابلیت، هر زمان کسی برای سایتتان نظر جدید ارسال کرد، یک ایمیل برایتان می‌آید تا مطلع شوید.

تنظیمات رسانه

پنجمین قسمت تنظیمات وردپرس، تنظیمات رسانه نام دارد که در ادامه قابلیت‌های آن را بررسی خواهیم کرد.

wp-03--05

کاربران در این قسمت از تنظیمات وردپرس می‌توانند تصاویری را که برش می‌خورند، مدیریت کنند. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید برای هر سه اندازه تصاویر که برای تصاویر بندانگشتی (Thumbnail)، میانه و بزرگ استفاده می‌شوند، بیشترین اندازه را در نظر بگیرید تا وقتی می‌خواهید عکس را آپلود کنید، به‌درستی برش بخورد.

همچنین یکی‌دیگر از قابلیت‌های این تنظیمات رسانه، گزینه «پرونده‌ها را ماهانه و سالانه سازمان‌دهی کن» است. شما می‌توانید با فعال کردن این گزینه، تصاویری را که در هاست قرار می‌دهید، طبق ماه و سال طبقه‌بندی کنید تا تمام آن‌ها در یک پوشه قرار نگیرند.

تنظیمات پیوند یگانه

ششمین زیر منویی که در بخش تنظیمات وردپرس قرار دارد، پیوندهای یکتا یا یگانه نام دارد که از محبوب‌ترین قابلیت‌های این سیستم مدیریت محتوا به‌حساب می‌آید.

wp-03--06

با استفاده از تنظیمات این قسمت می‌توانید چگونگی ساختار آدرس برگه‌های سایت خود را مشخص کنید. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، می‌توانید از قالب‌های از پیش تعیین شده مانند ساده، روز و نام، ماه و نام یا عددی و نام استفاده کنید.

همچنین می‌توانید خودتان به‌دلخواه یک ساختار جدید بسازید. نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید، این است که انتخاب گزینه «نام نوشته» می‌تواند گزینه بهتری باشد، زیرا کمک بیشتری به سئو سایت خواهد کرد.

تنظیمات حریم خصوصی

آخرین زیر منویی که در بخش تنظیمات وردپرس مشاهده خواهید کرد، زیرمنوی حریم خصوصی نام دارد که در آن باید سیاست‌ها و قوانین حریم خصوصی سایت خود را مشخص کنید.

wp-03--07

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، می‌توانید برای واردکردن قوانین و سیاست‌های حریم خصوصی یکی از برگه‌هایی را انتخاب کنید که از قبل ساخته‌اید یا یک برگه جدید بسازید. البته اکثر اوقات زمانی که وردپرس را نصب می‌کنید، برگه‌ای با همین عنوان برایتان به‌طور خودکار ساخته می‌شود.

سخن نهایی

تنظیمات وردپرس یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سیستم مدیریت محتوا است که تمام کاربران برای استفاده از آن باید ابتدا این قسمت را پیکربندی کنند.

نکته قابل‌توجه این است که هرکدام از بخش‌های سایت می‌توانند با توجه به نوع سایت شما و تنظیمات دلخواه شما سفارشی‌سازی شوند و لزومی ندارد تمام بخش‌های تنظیمات وردپرس در سایت‌های مختلف یکسان باشند.

منتظر قسمت جدید آموزش جامع وردپرس باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

988
A
A