ایمیل‌ها را چگونه بسازیم؟ آموزش ساخت ایمیل در پلتفرم‌های مختلف

ایمیل‌ها را چگونه بسازیم؟ آموزش ساخت ایمیل در پلتفرم‌های مختلف
ایمیل‌ها را چگونه بسازیم؟ آموزش ساخت ایمیل در پلتفرم‌های مختلف
2 ماه پیش

ایمیل‌ها جزء اولین راه‌های ارتباطی هستند که در اینترنت شکل گرفته‌اند اما به دلیل نوع پروتکل و کاربرد آن‌ها در همه‌جا، تبدیل به ابزاری ماندگار و جدانشدنی از اینترنت شدند. به شکلی که تقریباً هیچ وب سایتی پیدا نمی‌شود که بتوان بدون داشتن ایمیل در آن ثبت‌نام کرد. ایمیل به‌نوعی شناسنامه اینترنتی فرد است؛ تا جایی که شرکت گوگل نیز همه اطلاعات کاربر را بر اساس ایمیل جمع‌آوری می‌کند. ممکن است شما از چندین ایمیل هم استفاده کنید ولی در آخر ایمیل اصلی شما ایمیلی است که بیشتر از همه از آن استفاده می‌کنید. اگر دوست دارید بیشتر با ایمیل و تاریخچه آن آشنا شوید محتوای ایمیل چیست؟ را مطالعه کنید.

بااینکه سرویس Gmail گوگل بیشتر از همه محبوب است و بیشترین کاربران ایمیل را به خود اختصاص داده، اما در اینترنت سرویس‌های زیادی وجود دارند که خدمات ایمیل را ارائه می‌دهند. تا قبل از گوگل، یاهو بیشترین کاربران را دارا بود و قبل از یاهو نیز MSN Hotmail متعلق به شرکت مایکروسافت کاربرد بیشتری داشت که امروز به Outlook تغییر نام داده است. برای آشنایی بیشتر با نرم افزار Outlook و روش راه اندازی آن مطالعه محتوای Outlook چیست؟ توصیه می‌شود.

اما رقابت به همین ۳ سرویس ختم نمی‌شود و سرویس‌های محلی و جهانی مختلفی ایجاد شده که بر اساس نیاز مشتری و ایجاد رقابت طراحی شده‌اند. برای مثال شرکت اپل برای ارائه سرویس‌های خود، کاربران را مجاب به داشتن سرویس ایمیل خود می‌کند که آن را با نام Apple ID می‌شناسیم که سرویس‌های iCloud را در بر دارد. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از این سرویس‌های ایمیل را معرفی و بررسی کنیم و نحوه ثبت‌نام را در آن‌ها آموزش دهیم.

 

ساخت ایمیل با Gmail

همان‌طور که گفته شد، سرویس جیمیل (Email service developed by Google) سرویس ایمیل گوگل است. این سرویس 15 گیگابایت فضا در اختیار کاربر قرار می‌دهد که علاقه ذخیره ایمیل می‌توانید به کمک سرویس گوگل درایو فایل‌های خود را هم در آن نگهداری کنید. نحوه ساخت جیمیل به شرح زیر است:

  • ابتدا وارد آدرس Gmail شوید. در این صفحه‌ای که باز می‌شود بر روی دکمه آبی‌رنگ Create an account کلیک کنید.

ساخت ایمیل با Gmail

  • درصورتی‌که گوگل به هر دلیلی شما را به صفحه ورود هدایت کرد، در این صفحه بر روی دکمه Create account  کلیک کنید و در کادری که باز می‌شود، دکمهٔ For myself را کلیک کنید.

ساخت ایمیل با Gmail

  • در صفحه بعد فرم اصلی ثبت‌نام است که باید آن را پر کنیم. در فیلد First name نام کوچک و در فیلد Last name نام خانوادگی و در فیلد Username نام کاربری یا همان آدرس ایمیل را مشخص می‌کنیم.

ساخت ایمیل با Gmail

  • درصورتی‌که نام کاربری را کسی از قبل گرفته باشد، پیام قرمز رنگ That username is taken. Try another. مواجه می‌شویم که به این معنی است که این نام کاربری توسط شخص دیگری گرفته شده و باید از نام کاربری دیگری استفاده کنید.
  • در فیلد Password باید کلمه عبور را وارد کنید و در فیلد Confirm باید دوباره کلمه عبور را برای تأیید وارد کنید.
  • در حالت عادی کلمه عبوری که وارد می‌کنید قابل دیدن نیست، اما اگر می‌خواهید از واردکردن کلمه عبور مطمئن شوید، می‌توانید تیک Show password  را بزنید تا کلمه عبور قابل رویت باشد. در آخر بر روی دکمه آبی‌رنگ Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.
  • در مرحله بعد، فرم اطلاعات کاربر نمایش داده می‌شود. در فیلد Phone number می‌توانید شماره تلفن را وارد کنید که اختیاری است.

ساخت ایمیل با Gmail

  • در فیلد Recovery email address می‌توانید یک ایمیل را برای بازیابی احتمالی ایمیل جدید وارد کنید؛ یعنی درصورتی‌که کلمه عبور خود را گم کردید، می‌توانید با ریکاوری کردن به این ایمیل، ایمیل ازدست‌رفته جدید را بازگردانی کنید.
  • در سه فیلد  Month, Day و Year باید تاریخ تولد خود را به میلادی وارد کنید.
  • در منوی Gender هم باید جنسیت خود را مشخص کنید.
  • پس از تکمیل این فرم بر روی دکمه آبی‌رنگ Next کلیک کنید تا وارد مرحله آخر شوید.
  • در مرحله آخر برای تأیید شماره تماس، یک پیامک به شما ارسال می‌شود که حاوی کد تأیید است. پس از واردکردن کد تأیید بر روی دکمه آبی‌رنگ Verify کلیک کنید تا ثبت‌نام تکمیل شود.

ساخت ایمیل با Gmail

  • در صفحه بعد پیامی به شما نمایش داده می‌شود که آیا می‌خواهید از شماره شما در سرویس‌های دیگر گوگل هم استفاده شود؟ با زدن دکمه آبی‌رنگ Yes, I'm In می‌توانید این سرویس‌ها را تأیید کنید و یا با زدن دکمه Skip از این پیام رد بشوید.

ساخت ایمیل با Gmail

 

ایجاد ایمیل در Yahoo

سرویس ایمیل یاهو یا یاهو! میل (American email service ) جزو سرویس‌های قدیمی است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرد و می‌توان گفت مردم دنیا به‌واسطه گسترش موتور جستجوی یاهو با ایمیل آشنا شدند. به همین جهت شرکت یاهو نقش بسیار سازنده‌ای در راستای فرهنگ استفاده از ایمیل داشت. اگرچه گوگل توانست در سرویس ایمیل و موتور جستجو از یاهو پیشی بگیرد اما یاهو در سال‌های اخیر بیکار نبوده و فضای ایمیل را تا 1 ترابایت افزایش داده تا رقابتی جدی را با سرویس‌های جیمیل و گوگل درایو آغاز کند. در ادامه ساخت اکانت یاهو را باهم بررسی می‌کنیم:

2.1. ابتدا وارد سایت یاهو به آدرس yahoo.com شوید و بر دکمه ایمیل و یا Sing in در بالای صفحه کلیک کنید. البته می‌توانید یکی آدرس‌ها mail.yahoo.com و یا login.yahoo.com را در مرورگر وارد کنید تا به‌صورت مستقیم وارد صفحه ورود یاهو شوید.

ایجاد ایمیل در Yahoo

2.2. در صفحه ورود بر روی دکمه سفیدرنگ Create an account کلیک کنید.

ایجاد ایمیل در Yahoo

2.3. در صفحه جدید فرم ثبت‌نام نمایش داده می‌شود. در فیلد First name نام و در فیلد Surname  نام خانوادگی را وارد می‌کنید.

ایجاد ایمیل در Yahoo

  • در فیلد Password کلمه عبور را وارد کنید. اگر می‌خواهید از واردکردن کلمه عبور مطمئن شوید، می‌توانید دکمه Show را بزنید تا کلمه عبور قابل روئیت باشد.
  • در فیلد Mobile phone number شماره تماس خود را وارد کنید و از منوی کنار آن پیش شماره کشور خود را انتخاب کنید که برای کشور ایران +98 است. شماره موبایل را بدون 0 در ابتدای شماره وارد کنید.

 ایجاد ایمیل در Yahoo

  • فیلدهای بعدی شامل تاریخ تولد است که با واردکردن Birth Month, Day و Year باید آن‌ها را پر کنید.
  • در فیلد Gender جنسیت خود را وارد می‌کنید که این فیلد اختیاری است.

2.4. در صفحه بعد باید شماره موبایل خود را تأیید کنید. فیلد شماره موبایل طبق شماره‌ای که در مرحله قبل وارد کرده‌اید پر شده و فقط کافی است دکمه آبی‌رنگ Text me a Verification code را کلیک کنید تا کد تأیید برای شما پیامک شود. سپس در فرم بعدی فیلد 5 رقمی را با کدی که برای شما پیامک شده پر می‌کنید و دکمه آبی‌رنگ Verify را کلیک می‌کنید تا ثبت‌نام شما تأیید شود.

 ایجاد ایمیل در Yahoo

  • درصورتی‌که پیامک به هر دلیل این کد برای شما ارسال نشد، می‌توانید متن آبی‌رنگ Resend code را کلیک کنید تا کد جدید برای شما نمایش داده شود.

2.5. در آخر هم پیام Welcome to Yahoo برای شما ظاهر می‌شود که به معنی پایان عملیات ساخت ایمیل است. در آخر بر روی دکمه Done کلید کنید تا وارد صفحه اصلی سایت یاهو بشوید. با کلیک کردن بر روی دکمه Mail می‌توانید با ایمیل خود دسترسی داشته باشید.

 ایجاد ایمیل در Yahoo

ایجاد ایمیل در Outlook

سرویس ایمیل شرکت مایکروسافت یا مایکروسافت آوت لوک (Email service developed part of Microsoft 365) را می‌توان از قدیمی‌ترین سرویس‌های ایمیل شناخت. این سرویس ایمیل قبلاً با نام MSN Hotmail شناخته می‌شد اما با به‌روزرسانی‌هایی که انجام شده سرویس‌های MSN با نام‌های مختلف دیگری به کار خود ادامه دادند و سرویس ایمیل Hotmail هم به Outlook تغییر نام داد. در ادامه نحوه ساخت ایمیل Outlook را به شما آموزش می‌دهیم.

3.1. ابتدا وارد آدرس outlook.com  شوید. در این صفحه بر روی دکمهٔ آبی‌رنگ Create free account کلیک کنید.

ایجاد ایمیل در Outlook

3.2. صفحه بعد در فیلد New email نام کاربری موردنظر خود را وارد کنید و بر روی دکمه آبی‌رنگ Next  کلیک کنید.

ایجاد ایمیل در Outlook

  • درصورتی‌که با پیام قرمزرنگ "Someone already has this email address. Try another name or claim one of these that's available" مواجه شدید، به این معنی است که نام کاربری موردنظر شما قبلاً گرفته شده و باید با نام کاربری دیگری دوباره تلاش کنید.
  • اگر بر روی متن آبی‌رنگ claim one of these that's available کلیک کنید، به شما نام های کاربری که می‌توانید بگیرید را نمایش می‌دهد که با کلیک کردن روی یکی آن‌ها نام کاربری جایگزین می‌شود.

3.3. در صفحه بعد در فیلد Create password باید یک کلمه عبور مناسب وارد کنید. درصورتی‌که می‌خواهید از واردکردن کلمه عبور مطمئن شوید، می‌توانید تیک Show password را بزنید تا کلمه عبور قابل روئیت باشد.

ایجاد ایمیل در Outlook

  • تیک I would like information, tips, and offers about Microsoft products and services  به این معنی است که آیا می‌خواهید از محصولات و تخفیف‌های مایکروسافت با خبر شوید یا خیر. درصورتی‌که تمایل به دریافت این اطلاعات ندارید، این تیک را غیر فعال کنید. سپس بر روی دکمهٔ آبی‌رنگ Next کلیک کنید تا به فرم بعد منتقل شوید.

3.4. در این فرم در فیلد First name نام و در فیلد Last name نام خانوادگی خود را وارد کنید و سپس دکمه آبی‌رنگ Next را کلیک کنید.

ایجاد ایمیل در Outlook

3.5. در مرحله آخر باید فیلد کپچای امنیتی را طبق تصویر با حروف مناسب پر کنید تا واقعی بودن خود را تأیید کنید. این گزینه برای جلوگیری از حمله ربات‌ها و هکرها طراحی شده است. در نهایت بر دکمه آبی‌رنگ Next کلیک کنید تا ثبت‌نام به پایان برسد.

ایجاد ایمیل در Outlook

3.6. در صفحه آخر هم پیام خوش‌آمد گویی و توضیحات تکمیلی ثبت‌نام را خواهید دید.

ایجاد ایمیل در Outlook

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

پروتون‌میل (end-to-end encrypted e-mail service from Proton AG) یک سرویس ایمیل رمزگذاری شده سراسری یا به‌اصطلاح End-to-end encryption است که سعی شده تا امنیت محتوای ایمیل‌ها در آن حفاظت شود. بر این اساس تبادل و ردگیری محتوای ایمیل‌ها غیرممکن خواهد بود. این سرویس ایمیل فقط برای افرادی مناسب است که به‌شدت بر روی محتوای ایمیل خود حساسیت دارند. در ادامه نحوه ثبت‌نام در این سرویس را آموزش می‌دهیم:

4.1. به سایت protonmail.com مراجعه کنید و بر روی دکمه سفیدرنگ SIGN UP کلیک کنید.

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

4.2. سپس در صفحه بعد منوی آکوردین Free Basic account with limited features را باز کنید و دکمهٔ SELECT FREE PLAN را کلیک کنید. این پلن به شما 500 مگابایت فضای ایمیل می‌دهد. البته ممکن است این فضا خیلی کم به نظر برسد اما وقتی پای امنیت وسط باشد، همین فضا هم انتخاب فوق‌العاده‌ای است.

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

4.3. در صفحه بعد فرم ثبت‌نام را می‌بینید. در فیلد Username نام کاربری را وارد کنید. در فیلد Password کلمه عبور را وارد کنید. درصورتی‌که می‌خواهید از واردکردن کلمه عبور مطمئن شوید، می‌توانید چشم کنار کلمه عبور را کلیک کنید تا کلمه عبور قابل روئیت باشد.

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

  • در فیلد Repeat password کلمه عبور موردنظرتان را تکرار کنید. در آخر بر روی دکمه آبی‌رنگ Create account کلیک کنید.
  • Recovery email آدرس ایمیلی که از قبل دارید را وارد می‌کنید؛ و یا اگر ایمیل ندارید، در تب Phone و در فیلد Recovery phone می‌توانید شماره موبایل خود را (بدون صفر در ابتدای شماره) وارد کنید. سپس دکمه Next را کلیک کنید تا به صفحه آخر برسید.

4.5. در این صفحه مجدداً لیست پلن‌ها ظاهر می‌شود و امکانات هرکدام را توضیح داده (که البته تکرار این صفحه یک باگ کوچک در ثبت‌نام است). در ستون Free بر روی Select plan کلیک کنید.

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

4.6. در صفحه آخر باید واقعی بودن خود را با پر کردن تیک I am human مشخص کنید. سپس کمی منتظر بمانید تا وارد صفحه ایمیل شوید.

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

4.7. در این صفحه ابتدا با پیام خوش‌آمد مواجه خواهید شد که با زدن دکمه آبی‌رنگ Get started می‌توانید تنظیمات اولیه را انجام داده و وارد صفحه ایمیل شوید.

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

ایجاد حساب ایمیل در ProtonMail

ایجاد ایمیل در AOL

شرکتAOL هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که تقریباً هم‌زمان با یاهو و مایکروسافت سرویس ایمیل خود را راه‌اندازی کرد اما مانند دیگر شرکت‌ها به شهرت نرسید؛ بااین‌حال به کار خود ادامه داد. این در حالی است که شرکت AOL شرکت‌های زیرمجموعه دیگری دارد و اصل سوددهی این شرکت هم از خدمات دیگری همچون خبرگزاری آنلاین و تحقیقاتی در سیلیکون ولی به دست می‌آید. سرویس ایمیل  AOL Mail هم ظاهراً یک کپی دقیق از سرویس ایمیل یاهو است. حدس من این است که سرویس ایمیل AOL با Yahoo ادغام شده باشد و تنها برای برند سازی از دو نام متفاوت استفاده کرده‌اند. برای ثبت‌نام در این سرویس ایمیل کافی است همان مراحل ساخت ایمیل در یاهو را در صفحه ورود آن تکرار کنید.

 

معرفی سرویس‌های ایمیل ایرانی

تا اینجا سرویس‌های ایمیل مهم و جهانی را معرفی کردیم؛ اما نباید از سرویس‌های ایمیل داخلی هم غافل شد زیرا ممکن است در شرایط اضطراری کارایی داشته باشند. البته ناگفته نماند که این سرویس‌ها حجم بسیار پایین‌تری را نسبت به سرویس‌های خارجی ارائه می‌دهند؛ یعنی در حالت 2 گیگابایت رایگان هستند و برای 3 و 5 گیگابایت هزینه ماهانه دریافت می‌کنند. درحالی‌که سرویس‌های خارجی از 10 گیگابایت تا 1 ترابایت فضای رایگان ارائه می‌دهند. از این سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بااین‌حال سرویس‌هایشان شبیه به هم است و نمی‌توان از آن‌ها برای ذخیره کلود استفاده کرد. البته سرویس‌های کلود ایرانی هم وجود دارند که در ایران خدمات می‌دهند و که البته آن‌ها هم پولی هستند. ولی بهتر بود سرویس‌های ایمیل ایرانی این محدودیت را نداشتند.

 

سخن پایانی

سرویس‌های ایمیل دیگری هم وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد ولی استفاده از آن‌ها دشوار است و خدمات خوبی به کاربران ایرانی ارائه نمی‌دهند. این سرویس‌ها معمولاً محلی هستند و برای کاربران کشورهای خاصی طراحی شده‌اند. برای مثال شرکت یاندکس سرویس‌های مشابه گوگل را برای کاربران روسی بازسازی کرده و سعی داشته تا جایی که ممکن است همه امکانات گوگل را شبیه‌سازی کند که این کار شاید یادآور رقابت بر سر تسلیحات و موشک‌های فضایی در دوران جنگ سرد است. بااین‌حال یاندکس در ایران فیلتر شده و کاربران ایرانی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. یا برای مثال سرویس ایمیل GMX که یک سرویس ایمیل آلمانی است و کاربران ایرانی را تحریم کرده. درنهایت سرویس ایمیل baidu را می‌توان نام برد که برای کاربران چینی کاربرد دارد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3657
A
A