آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک

آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک
آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک
8 ماه پیش

 همان‌طور که می‌دانید، یکی از کنترل پنل‌های پرکاربرد برای مدیریت محتوای وب‌سایت، مدیریت دامنه و سایر تنظیمات مربوط به سرور، پلسک (Plesk) می‌باشد. در این کنترل پنل می‌توانید به راحتی یک دامنه جدید ایجاد کنید، آن را به سرور مورد نظر خود متصل کرده، و تنظیمات آن را به دلخواه خود سفارشی کنید. همچنین یکی دیگر از قابلیت‌های این کنترل پنل، امکان ساخت زیردامنه در پلسک می‌باشد که در این مقاله قصد داریم روش کار را توضیح دهیم. ابتدا توضیحات مختصری در مورد کنترل پنل پلسک و کاربردهای آن ارائه خواهیم داد. اگر می‌خواهید با روش ساخت ساب دومین در پلسک آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پلسک (Plesk) چیست؟

پلسک یک کنترل پنل مبتنی بر وب است که امروزه به صورت گسترده توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور مدیریت دامنه وب‌سایت‌های مرتبط استفاده می‌شود. پیکربندی ساده در Plesk به ارائه‌دهنده هاستینگ وب اجازه می‌دهد تا به راحتی هزاران هاست مجازی را روی یک سرور واحد مدیریت کند. پلسک مجموعه کاملی از ویژگی‌های متنوع را برای مدیران وب‌سایت به منظور مدیریت وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد. با Plesk، مدیران وب‌سایت‌ها قادرند به راحتی انواع تنظیمات مدیریت وب‌سایت از جمله راه‌اندازی صندوق پستی، ایجاد حساب‌های FTP، مدیریت پاسخ‌دهی خودکار DNS، افزودن دامنه، افزودن زیردامنه، مدیریت فایل‌های روی دامنه، و ایجاد MySQL را انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش اضافه کردن دامنه جدید در پلسک

 

کنترل پنل پلسک معمولاً به صورت رایگان در انواع طرح‌های هاستینگ وب اعم از اشتراکی، VPS و هاست اختصاصی قابل‌دسترسی است. برخی از ویژگی‌های مهم پلسک به شرح زیر است:

رابط کاربری ساده

پلسک دارای یک رابط کاربری آسان است که به مدیران وب اجازه می‌دهد وظایف مختلف را تنها با چند کلیک انجام دهند. همچنین جعبه ابزار وردپرس داخلی این کنترل پنل، مدیریت تمام تم‌ها و افزونه‌ها را برای شما آسان می‌کند. کنترل پنل را می‌توان به‌گونه‌ای سفارشی کرد که فقط شامل افزونه‌هایی باشد که کاربر بیشتر استفاده می‌کند. یک باکس جستجوی یکپارچه نیز در کنترل پنل وجود دارد که به مشتریان این امکان را می‌دهد نوع افزونه‌های مورد نیاز خود را جستجو کنند.

سطح امنیتی بالا

Plesk بسیار امن است زیرا با یک سیستم حفاظتی قدرتمند محافظت می‌شود که سرور شما را در برابر هرزنامه‌ها محافظت می‌کند. همچنین این ابزار، به طور مداوم اسکن نرم‌افزاری Fail2ban را برای حذف کاربران مخرب و جلوگیری از حملات سرور انجام می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید آدرس‌های IP متعلق به هکرها را از کنترل پنل Plesk مسدود کنید. فایروال ModSecurity نیز در این کنترل پنل به شما امکان می‌دهد قوانین دلخواه خود را برای فایروال تنظیم کنید. بعلاوه، پلسک از SSL برای رمزگذاری صفحه کنترل پنل استفاده می‌کند.

پشتیبانی از 12 زبان دنیا

رابط پلسک از 12 زبان مختلف از جمله انگلیسی، اسپانیایی، چینی، ژاپنی و آلمانی  و غیره پشتیبانی می‌کند.

ابزار ساخت رایگان وب‌سایت

پلسک شامل یک ابزار ساخت وب‌سایت رایگان است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌هایی با قابلیت درگ اند دراپ ایجاد کنید. بیش از 100 تمپلیت از پیش ساخته شده نیز برای انتخاب شما وجود دارد.

پشتیبانی از لینوکس و ویندوز

پلسک برای هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز مناسب است. برخی از سیستم‌عامل‌های لینوکس که توسط کنترل پنل پلسک پشتیبانی می‌شوند عبارت‌اند از Red Hat Enterprise Linux، Debian، Fedora، CentOS، openSUSE، Ubuntu و CloudLinux. این کنترل پنل همچنین از نسخه‌های مختلف سرورهای ویندوز از جمله ویندوز سرور 2003، 2008 و 2008 R2 نیز پشتیبانی می‌کند. کنترل پنل پلسک برای وب مسترهایی که دارای چندین وب‌سایت هستند یک گزینه ایده‌آل است.

مانیتورینگ راه دور

پلسک از مانیتورینگ راه دور پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌توانید وضعیت سرور خود را زمانی که در مرکز سرور نیستید نظارت کنید. مانیتورینگ راه دور به عیب‌یابی سرور در صورت بروز خطا در عملکرد آن کمک می‌کند. همچنین برخی از ابزارهای مدیریت و تعمیر به صورت راه دور در این کنترل پنل در نظر گرفته شده است.

ساخت زیردامنه در پلسک

در این بخش می‌خواهیم در مورد ساخت زیردامنه در پلسک توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم. پیش از شروع مراحل ساخت ساب دومین در پلسک، توضیح می‌دهیم که زیردامنه چیست و به چه منظور استفاده می‌شود.

زیردامنه یا ساب دومین چیست؟

هنگامی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، شاید برایتان پیش بیاید که URL در نوار جستجو بر اساس موقعیت مکانی شما در سایت یا صفحه وب که در حال مشاهده آن هستید کمی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، برای مشاهده و دسترسی به ابزارها و خدمات ارائه شده در آذرآنلاین می‌توانید به azaronline.com مراجعه کنید. با این حال آدرس learn.azaronline.com نیز شما را به همین سایت هدایت می‌کند. اگرچه URL کمی تغییر کرده است، اما هنوز در وب‌سایت آذرآنلاین و تحت دامنه azaronline هستید. بنابراین ساب دومین، یک سری اطلاعات اضافی است که به ابتدای نام دامنه یک وب‌سایت اضافه شده و به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا محتوا را برای یک عملکرد خاص مانند یک وبلاگ یا یک فروشگاه آنلاین از بقیه وب‌سایت جدا و سازمان‌دهی کنند. از سوی دیگر، زیردامنه ها سازمان‌دهی وظایف مختلف وب‌سایت را برای شما ساده می‌کنند و در عین حال دسترسی به این وظایف را برای کاربران آسان‌تر می‌سازند.

آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک

برای آشنایی با روش ساخت ساب دومین در پلسک، در ادامه این بخش همراه ما باشید. مراحل ساخت ساب دومین در پلسک به صورت زیر است:

  1. ابتدا وارد کنترل پنل پلسک خود شوید.
  2. در قسمت Websites & Domains روی گزینه Add Subdomain کلیک کنید.

اضافه کردن subdomian در پلسک

  1. در صفحه بعد، فیلدهای مختلف را به شرح زیر کامل کنید:
  • در باکس Subdomain name، بخشی از آدرسی را که به نام دامنه سایت اصلی شما اضافه می‌شود، تایپ کنید.
  • در باکس Document root، محل مورد نظر دایرکتوری را تایپ کنید که تمامی فایل‌ها و زیرشاخه‌های این سایت در آن نگهداری می‌شوند. می‌توانید از دایرکتوری پیش‌فرض سایت اصلی استفاده کرده یا دایرکتوری دیگری را مشخص کنید.

وارد کردن نام زیردامنه در پلسک

  1. در نهایت روی گزینه OK کلیک کنید. نام زیردامنه جدید اکنون در لیست پایین صفحه نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید محتوای وب خود را در زیردامنه (دایرکتوری روی سرور) آپلود کنید. همچنین امکان تنظیم IP ساب دومین نیز فراهم شده اس

بیشتر بخوانید: آموزش تنظیم IP برای ساب دومین در پلسک

در ادامه با ویدئوی آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک با ما همراه باشید.

آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک - ساخته شدن زیر دامنه در Plesk

جمع‌بندی

در این مقاله، توضیحاتی در مورد کنترل پنل پلسک و کاربردهای آن ارائه کردیم. همچنین روش ساخت زیردامنه در پلسک را توضیح دادیم. این کنترل پنل به دلیل رابط کاربری ساده و همچنین قابلیت‌های متنوعی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، و از همه مهم‌تر، سازگاری با سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس، به خصوص برای کاربردهای شرکتی و سازمانی بسیاری توصیه شده است. در ادامه با ویدئوی آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک با ما همراه باشید.

 

 

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

3079
آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک
100.001
A
A