آموزش کار کردن با ادوبی کانکت

آموزش کار کردن با ادوبی کانکت
آموزش کار کردن با ادوبی کانکت
8 ماه پیش

آموزش کار کردن با ادوبی کانکت

ادوبی کانکت یک نرم‌افزار شبیه‌سازی محیط آموزشی است که برای برگزاری کلاس‌های درس و یا سمینارهای مجازی مورداستفاده مدرسین،اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش آموزان قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار هم برای ویندوز و هم به‌صورت اپلیکیشن برای موبایل ارائه شده است. علاوه بر آن نسخه تحت وب آن نیز برای استفاده کاربران وجود دارد. نصب نرم‌افزار بسیار ساده بوده و تنها با چند کلیک می‌توانید این نرم‌افزار را نصب نمایید.

برای استفاده از نرم‌افزار و ورود به جلسه مجازی، نیاز به نام کاربری و کلمه عبور دارید که از قبل از دانشگاه و یا موسسه برگزارکننده جلسه دریافت خواهید کرد. امکانات زیادی که در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده است، برگزاری یک جلسه مجازی را بسیار ساده کرده و می‌تواند در شرایط خاص، به‌خصوص همه‌گیری ویروس کرونا، جایگزین بسیار مناسبی برای کلاس‌ها و یا سمینارهای حضوری باشد.

راه‌اندازی webinar

برای راه‌اندازی یک جلسه یا وبینار در محیط نرم‌افزار ادوبی کانکت، ، به تب Meetings وارد شوید. در این قسمت دو زیر بخش وجود دارد که عبارت‌اند از Shared Meetings و User Meeting. در این مرحله گزینه Shared Meetings را انتخاب کرده و سپس روی گزینه New Meeting کلیک کنید تا یک جلسه یا کلاس جدید ساخته شود. در صفحه جدید، باید یک سری فیلدها را پر کنید. ابتدا برای جلسه یا وبینار خود یک عنوان انتخاب کنید. سپس در فیلد Custom URL، آدرس وب‌سایتی را که شرکت‌کنندگان از طریق آن وارد ادوبی کانکت می‌شوند، وارد کنید. در قسمت Summary، شرح مختصری در مورد موضوع وبینار و یا جلسه موردنظر وارد کرده و سپس زمان شروع و مدت‌زمان جلسه را وارد کنید.

در منوی Select Template یک قالب از قالب‌های آماده جهت نمایش ادوبی کانکت برای شرکت‌کنندگان انتخاب نمایید. زبان نمایش محیط ادوبی کانکت را در قسمت Language تعیین کرده و درنهایت نوع دسترسی شرکت‌کنندگان را در قسمت Access مشخص کنید. در این قسمت 3 گزینه وجود دارد. گزینه اول مشخص می‌کند که تنها کاربران رجیستر شده می‌توانند به جلسه وارد شوند و کاربران مهمان اجازه ورود نخواهند داشت. گزینه دوم مشخص می‌کند که کاربران رجیستر شده و کاربران مهمان هر دو می‌توانند وارد جلسه شوند. گزینه سوم نیز مشخص می‌کند که هر فردی که به آدرس URL دسترسی دارد می‌تواند وارد جلسه شود. معمولاً گزینه دوم را برای جلسات وبینار و کلاس‌های مجازی انتخاب می‌کنند.

مدیریت کاربران در وب کنفرانس

در محیط ادوبی کانکت، امکانات متعددی از طرف مدیر جلسه به‌منظور مدیریت شرکت‌کنندگان وجود دارد. پس از نصب نرم‌افزار تعریف یک جلسه یا کلاس مجازی، می‌توانید به‌عنوان مدیر جلسه، از طریق پنجره Select Participants شرکت‌کنندگان را انتخاب کنید و یا ایمیل دعوت‌نامه برای آن‌ها ارسال کنید. در خود محیط جلسه نیز امکانات زیادی برای مدیریت کاربران وجود دارد. می‌توانید از قسمت Administration، یک کاربر و یا یک گروه جدید را تعریف کرده و به آن‌ها اجازه دسترسی به اتاق جلسات را بدهید. برای این منظور روی گزینه Users and Groups کلیک دره و سپس دکمه New User یا New Group را انتخاب کنید. سپس پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید اطلاعات کاربر جدید را در آن وارد کنید و درنهایت روی گزینه Add کلیک کنید.

همچنین امکانات دیگری نظیر تعیین سخنران با فعال‌سازی صدای کاربر در جلسه کنفرانس و یا کلاس مجازی برای مدیر وجود دارد. برای این منظور با شروع جلسه و نمایش لیست کاربران و شرکت‌کنندگان حاضر در جلسه، می‌توانید با فعال‌سازی آیکون بلندگو که برای کاربران غیرفعال است، صدای آن‌ها را فعال کرده تا بتوانند در جلسه مشارکت داشته باشند. امکانات دیگری نظیر مشاهده مدت‌زمان حضور افراد در جلسه، زمان ورود و زمان خروج آن‌ها به جلسه مجازی، مدیریت قسمت چت، انتخاب قالب نمایش محیط نرم‌افزار و غیره همگی ازجمله قابلیت‌های مدیریت است که برای مدیر جلسه در محیط ادوبی کانکت در نظر گرفته شده است.

آپلود کردن تصاویر و فایل

محیط نرم‌افزار ادوبی کانکت، امکان بارگذاری فایل و یا اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش را به مدیر جلسه می‌دهد. درصورتی‌که شرکت‌کننده به‌عنوان ارائه‌دهنده یا Presentor در جلسه مجازی تعریف شده باشد، در این صورت او نیز می‌تواند فایل خود را در جلسه به اشتراک بگذارد، در غیر این صورت اشتراک‌گذاری فایل تنها در اختیار میزبان یا همان مدیر جلسه خواهد بود.

برای بارگذاری تصاویر و یا هر سند دیگر، در قسمت Share  روی گزینه Document کلیک کنید تا صفحه مربوط به آپلود فایل نمایش داده شود. در این صفحه لیستی از فایل‌هایی که قبلاً، به اشتراک گذاشته‌اید نمایش داده خواهد شد. همچنین از دکمه Browse My Computer می‌توانید فایل جدیدی را از کامپیوتر خود بارگذاری کرده و جهت نمایش در محیط نرم‌افزار، اشتراک‌گذاری کنید. پس از بارگذاری فایل موردنظر، از لیست موجود در صفحه، فایل را انتخاب کرده و روی گزینه Share که در بالا سمت راست قرار دارد، کلیک کنید. در این صورت تصویر یا هر فایل دیگری که آپلود کرده‌اید، اشتراک‌گذاری خواهد شد.

آپلود کردن و نمایش PowerPoint

برای نمایش فایل پاورپوینت در محیط ادوبی کانکت دو روش وجود دارد. در روش اول می‌توانید فایل پاورپوینت را به‌صورت یک سند به روشی که در قسمت قبل گفته شد، آپلود کرده و سپس فایل آپلود شده را اشتراک‌گذاری کنید. در روش دوم نیز می‌توانید فایل پاورپوینت موردنظر خود را روی دسکتاپ کامپیوتر باز کرده و سپس گزینه اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش را فعال نمایید. با این کار، فایل شما به‌صورتی که در دسکتاپ برای شما نمایش داده می‌شود، برای شرکت‌کنندگان در جلسه نیز نشان داده خواهد شد. در روش دوم درواقع شما صفحه دسکتاپ خود را که محتوای فایل پاورپوینت است با کاربران به اشتراک گذاشته‌اید.

برای اینکه عملکرد بهتری دریافت کنید، می‌توانید فایل را به پی‌دی‌اف تبدیل کنید و سپس به نمایش گذارید.

نحوه استفاده از تخته وایت برد جهت نگارش و نمایش به سایرین

یکی از ابزارهایی که در اختیار مدرس و یا مدیر جلسه قرار دارد، تخته وایت برد است. از این تخته می‌توانید برای ترسیم اشکال، نوشتن فرمول‌ها و یا هر متن دیگری برای شرکت‌کنندگان استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت، در پنجره Share علاوه بر گزینه‌های Screen (مربوط به صفحه دسکتاپ) و Document (مربوط به اشتراک‌گذاری فایل) گزینه دیگری تحت عنوان whiteboard نیز وجود دارد که با کلیک روی آن، وارد پنجره سفیدی خواهید شد. از این طریق می‌توانید متن، شکل، فرمول و یا هر آبجکت دیگری را در آن وارد کنید. در نوار کناری وایت برد، گزینه‌هایی برای ترسیم اشکال هندسی، نوشتن text و یک آیکون مداد برای استفاده از قلم نوری که قابلیت تغییر اندازه قلم و رنگ آن را نیز دارا است، وجود دارد.

چت کردن با شرکت‌کنندگان در کنفرانس یا کلاس

یکی از قابلیت‌هایی که برای ادوبی کانکت در نظر گرفته شده است، امکان چت و گفتگوی نوشتاری است. این چت می‌تواند به یکی از سه شکل زیر انجام گیرد:

  • چت خصوصی بین شرکت‌کنندگان در جلسه یا دانشجویان کلاس مجازی
  • چت خصوصی بین شرکت‌کنندگان و مدرس یا مدیر جلسه
  • چت بین شرکت‌کنندگان به‌صورت عمومی که برای همه قابل‌نمایش است.

در قسمت چت در پنجره ادوبی کانکت، با فشردن کلیک راست موس، چند گزینه نمایش داده می‌شود. گزینه اول Start Chat With است که به‌صورت یک نوارابزار نمایش داده شده و می‌توانید نام مدرس و یا شرکت‌کننده‌ای که می‌خواهید با او چت خصوصی را آغاز کنید، از قسمت نوار انتخاب نمایید. در محیط چت ادوبی کانکت، امکان ارسال متن، ایموجی‌های مختلف، لایک و دیسلایک و غیره وجود دارد. برای چت عمومی نیز می‌توانید در قسمت چت، در کادر مربوط به وارد کردن متن، هر متنی که می‌خواهید وارد کرده و سپس دکمه Enter را فشار داده یا گزینه Send را بزنید.

کنفرانس صوتی جهت آموزش مجازی

یکی از قابلیت‌های مهم در ابزار ادوبی کانکت، امکان ارائه صوتی و یا تصویری سمینار است. کنفرانس یا سمینار موردنظر که توسط یک ارائه‌دهنده و یا مدرس انجام می‌گیرد، در حالت عادی با فعال‌سازی صوت و استفاده از یک میکروفون، به‌صورت صدا برای شرکت‌کنندگان پخش می‌شود. درصورتی‌که شخص ارائه‌دهنده با مدیر جلسه متفاوت است، بهتر است در هنگام ارائه سمینار توسط شخص ارائه‌دهنده، مدیر جلسه صدای خود را غیرفعال کند تا مشکل تداخل صدا از بین رفته و صدایی شفاف و واضح برای شرکت‌کنندگان پخش شود. برای غیرفعال کردن صوت به‌صورت موقت از گزینه Mute My Microphone و یا کلید میانبر Ctrl+M استفاده کنید.

کنفرانس تصویری جهت آموزش مجازی

همان‌طور که گفته شد، یکی از قابلیت‌های دیگر در ادوبی کانکت، ارائه کنفرانس و یا آموزش مجازی به‌صورت تصویری است. مدرس، ارائه‌دهنده و یا مدیر جلسه که قصد آموزش یا برگزاری سمینار را دارد، با فعال‌سازی قسمت ویدئو که با کلیک روی آیکونی به همین شکل در محیط ادوبی کانکت فعال می‌شود، امکان اشتراک‌گذاری تصویر خود را داشته و می‌تواند موضوع موردبحث را به‌صورت تصویری برای سایر شرکت‌کنندگان ارائه دهد. لازم به ذکر است درصورتی‌که ارائه‌دهنده شخصی غیر از مدیر جلسه باشد، امکان فعال‌سازی تصویر وی باید توسط مدیر جلسه فراهم شود. برای این منظور، دسترسی تصویری توسط مدیر برای فرد ارائه‌دهنده فعال شده و تصویر وی برای سایر شرکت‌کننده‌ها قابل‌مشاهده خواهد بود. استفاده از وب کم و یا استفاده از دوربین سلفی در گوشی تلفن همراه، لازمه ارائه کنفرانس به‌صورت تصویری است.

همچنین می‌توانید با فعال‌سازی آیکون دوربین و نمایش تصویر خود، با کلیک روی گزینه Pause یک تصویر ثابت از خود نمایش دهید که به‌صورت عکس برای شرکت‌کنندگان نشان داده می‌شود.

به اشتراک گذاشتن صفحه دسکتاپ برای سایر شرکت‌کنندگان

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز بیان شد، در پنجره Share، گزینه‌ای تحت عنوان Screen وجود دارد که مدیر جلسه و یا مدرس می‌تواند با فعال‌سازی آن دسکتاپ خود را برای سایر شرکت‌کنندگان به اشتراک بگذارد. در این صورت هر فایل یا تصویری که در دسکتاپ مدیر نمایش داده شود، برای سایر افراد نیز قابل‌مشاهده خواهد بود. درصورتی‌که از کامپیوتر استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که تنظیمات صفحه‌نمایش خود را برای اشتراک‌گذاری موفق صفحه دسکتاپ، روی رزولوشن پایین (مثلاً 1024×768 ) قرار دهید. برای تغییر رزولوشن در ویندوز روی صفحه دسکتاپ کلیک راست کرده و از منوی Screen Resolution اقدام کنید.

ضبط کنفرانس‌ها و به اشتراک گذاشتن فایل ویدئویی

یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه در ادوبی کانکت، امکان ضبط جلسه و بارگذاری آن است. برای ضبط فیلم کلاس روی منوی Meeting گزینه Record Meeting را انتخاب کرده و در پنجره‌ای که باز می‌شود، نامی برای فایل ضبط شده خود انتخاب کنید. بهتر است این نام شامل عنوان جلسه، تاریخ شروع جلسه و شماره جلسه باشد تا در ادامه امکان بارگذاری جلسات مختلف به ترتیب تاریخ برگزاری وجود داشته باشد. در انتهای جلسه پس از پایان، روی دکمه قرمز رنگ کلیک کرده و گزینه Stop Recording را انتخاب کنید. با این کار، فایل ضبط شده کلاس شده در پوشه نصب شده نرم‌افزار ادوبی کانکت با نامی که قبلاً انتخاب کرده بودید، ذخیره می‌شود.

برای آنکه این فایل را دانلود کرده و درجایی دیگر مثل سایت دانشگاه آپلود نمایید، لازم است با نام کاربری و رمز عبور خود وارد محیط نرم‌افزار شده و از منوی Meeting به قسمتManage Meeting Information  وارد شوید. در این صفحه، گزینه Recordings را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، لیستی از فایل‌های ضبط شده جلسات وجود دارد. در این قسمت، می‌توانید آدرس URL فایل موردنظر را برای نمایش عمومی یا خصوصی (تنها برای کسانی که در جلسه حضور داشتند و دارای نام کاربری و کلمه عبور هستند)، کپی کرده و لینک آن را در اختیار دیگران قرار دهید. یا اینکه می‌توانید فایل موردنظر را به فرمت‌های مختلف تبدیل کرده و سپس دانلود کنید. برای این کار در کنار فایل موردنظر از منوی Action، گزینه Make Offline را انتخاب کرده تا پنجره تبدیل فایل تصویری برای شما باز شود. در این صفحه فرمت فایل تصویری و کیفیت آن را انتخاب کرده و گزینه Procced with Offline Recording را کلیک کنید. با این کار فایل کلاس شما پس از تبدیل شدن به فرمت موردنظر، به‌صورت خودکار روی کامپیوترتان دانلود خواهد شد.

برگزاری نظرسنجی

برای برگزاری نظرسنجی در جلسه و یا کلاس مجازی در محیط ادوبی کانکت، کافی است با سطح دسترسی مدیر جلسه یا همان Host وارد محیط نرم‌افزار شده و در منوی ابزار روی گزینه Pods کلیک کنید. در منوی Poll روی گزینه Add New Poll کلیک کرده و در پنجره‌ای که باز می‌شود، نوع نظرسنجی را انتخاب کنید. سه نوع نظرسنجی در این بخش وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • Multiple Choice یا انتخاب چند گزینه
  • Multiple Answers یا انتخاب چند پاسخ
  • Short Answer یا پاسخ کوتاه

با انتخاب نوع نظرسنجی، پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید سؤال موردنظر را در کادر Question نوشته و در کادر Answer نیز گزینه‌ها و یا انتخاب‌های موردنظر را وارد کنید. پس از تکمیل فرم نظرسنجی، گزینه Open را در بالای پنجره کلیک کرده و به‌این‌ترتیب فرم نظرسنجی برای شرکت‌کنندگان نمایش داده می‌شود.

جمع‌بندی

نرم‌افزار ادوبی کانکت یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های برای برگزاری کلاس، جلسات، وبینار و رویدادهای آنلاین است. ادوبی کانکت ویژگی‌های زیادی را در اختیار ارائه‌دهندگان قرار می‌دهد که تنها نرم‌افزارهای محدودی چنین قابلیت‌هایی دارند. در این مقاله سعی کردیم تا به‌طور کامل این قابلیت‌ها را بررسی کرده و راهنمای کاملی برای استفاده از ادوبی کانکت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه برای آشنایی کامل با وبینارها و نحوه برگزاری آن، توصیه می‌کنیم مقاله وبینار چیست؟ را مطالعه کنید.

 

دریا بهرامی- نویسنده

2069
A
A