معرفی ابزارهای جایگزین الکسا

معرفی ابزارهای جایگزین الکسا
معرفی ابزارهای جایگزین الکسا
8 ماه پیش

وب‌سایت الکسا از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا به دلیل ارائه رتبه‌بندی بر اساس ترافیک اندازه‌گیری شده وب‌سایت شناخته شد اما درنهایت گسترش یافت و مجموعه کاملی از محصولات بازاریابی ازجمله ابزار تحلیل و بررسی سایت و بک لینک و... را هم ارائه کرد.

اکنون‌که الکسا بازنشسته شده است بدیهی است که باید به فکر جایگزین مناسبی برای ابزارها و قابلیت‌های آن‌که دیگر در دسترس نیست، باشیم؛ بنابراین مجبور به استفاده از سرویس‌ها و ابزارهای دیگری هستیم.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین و بهترین ابزارهای جایگزین الکسا اشاره خواهیم کرد.

Google Analytics 

alexa-google-anlytics

ابزار گوگل سرچ کنسول خدمتی است که شرکت گوگل آن را تقریباً به‌رایگان در اختیار وبمسترها و همچنین متخصصان سئو قرار داده است. به‌وسیله این سرویس می‌توانیم وب‌سایتمان را تجزیه‌وتحلیل کنیم و خطاهای احتمالی را رفع کنیم؛ گوگل سرچ کنسول داده‌های بسیار کاربردی را در اختیارمان قرار می‌دهد؛ داده‌هایی ازجمله دامنه‌های ارجاع دهنده، نحوه عملکرد وب‌سایت بر روی موبایل، نتایج جستجو غنی، لینک‌ها و بک لینک‌های سایت، امکان ثبت نقشه سایت در گوگل، ریسپانسیو بودن سایت، نرخ کلیک کلمات کلیدی در سایت، صفحات ایندکس شده‌ی سایت، خطاهای امنیتی، کلمات، عبارات و صفحاتی که بیشترین ترافیک را برای وب‌سایت ما جذب کرده‌اند  و…

به‌این‌ترتیب می‌توانیم متوجه شویم وب‌سایت ما از نظر سئو در چه شرایطی قرار دارد و برای بالا بردن و بهینه‌سازی آن چه‌کارهایی بهتر است انجام گیرد.

Google Search Console

alexa-search-console

یکی دیگر از جذاب‌ترین و پرکاربردترین سرویس‌های گوگل در جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های کسب‌شده از رفتار کاربران در وب‌سایت‌ها، گوگل آنالیتیکس است  که از ابزارهای بسیار قدرتمند تحلیل وب‌سایت به شمار می‌آید. برای آنکه بتوانیم سئو سایت خود را بهبود ببخشیم، شناخت مخاطب و سلیقه او کمک بسیار مهمی به ما خواهد کرد؛ اینکه بدانیم مخاطبانمان چه نوع محتوایی را بیشتر می‌پسندند، از چه گروه سنی و چه کشوری هستند و با چه دستگاهی از وب‌سایتمان دیدن می‌کنند، می‌تواند در تدوین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کند. به همین دلیل گوگل آنالیتیکس برای کمک به مدیران سایت و وبمسترها طراحی‌شده است تا در مشاهده داده‌های مرتبط با ترافیک سایت مانند تعداد بازدیدکنندگان سایت، صفحاتی که بازدید می‌کنند و نحوه تعامل آن‌ها با سایت بتوانند دقیق‌تر عمل کنند.

SEMrush

alexa-Semrush

این ابزار یکی از بهترین ابزارهای سئو در وب‌سایت است که برای تحقیقات کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل رقبا و بهینه‌سازی تبلیغات Google Ads طراحی و توسعه‌یافته است. مهم‌ترین دلیلی که دیجیتال مارکترها از ابزار آنالیز سایت SEMRush استفاده می‌کنند این است که بر عملکرد رقابتی بین سایت خود و رقیبانشان نظارت ‌کنند. یکی از قسمت‌های عالی این ابزار، استفاده از حروف اضافه است که با فیلتر کردن آن در حین جستجوی کلیدواژه مرتبط به ما کمک می‌کند تا دقیقا همان عبارت‌هایی که مدنظرمان است، پیشنهاد شود. سمراش در تحلیل، بررسی و یافتن کلمات کلیدی، یکی از بهترین ابزارهای جایگزین الکسا بوده و با استفاده از آن، به‌راحتی می‌توان کلیدواژه‌های کانونی خیلی خوبی را جهت بهبود رتبه وب‌سایتمان استخراج‌ کنیم. با سمراش می‌توانیم روندهایی را که در حوزه فعالیتمان ایجاد می‌شود، شناسایی کنیم. این سرویس، سئو وب‌سایت ما را متمایز کرده و در بهبود صفحات کمک می‌نماید. بدین ترتیب می‌توانیم صفحه خود را بهتر درک کنیم و آن را برای سئو و جهت تولید بهتر محتوا بهینه نماییم.

Similar WEB

alexa-similar-web

سیمیلار وب ابزاری است که  اطلاعات دقیقی در مورد تحلیل و بررسی سایت و چشم‌اندازی جامع از پلن های بازاریابی را ارائه می‌دهد. میزان کل بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های مختلف را تخمین می‌زند و اجازه می‌دهد منابع ترافیکی برتر رقبا را ببینیم. این ابزار قدرتمند ممکن است در مواردی  نتایجی ۱۰۰ درصد دقیق نمایش دهد. البته سیمیلار وب همه اطلاعات را به‌طور رایگان و عمومی به نمایش درنمی‌آورد و برای مشاهده اطلاعات دقیق سایت خود و یا رقیب می‌بایست یکی از اشتراک‌های این سایت را خریداری نمائیم. 

بخشی از امکانات مهم‌ترین امکانات سرویس سیمیلار وب عبارت‌اند از: مشاهده آمار بازدید سایت، منابع ترافیک ورودی وبسایت، میزان بازدید، متوسط زمان ماندن کاربران، بانس ریت یا همان نرخ پرش و استخراج کلمات کلیدی یک سایت.

Ahrefs

alexa-ahrefs

Ahrefs یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل سئو سایت به شمار می‌آید که توسط شرکتی با همین اسم ارائه‌شده است. این سرویس به‌عنوان یک ابزار تحلیل‌کننده برای بررسی اعتبار بک لینک شناخته می‌شود؛ اما Ahrefs بسیار فراتر از یک ابزار بررسی بک لینک‌ها است؛ به دلیل بررسی بک لینک‌ها، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی لینک‌های زنده است. ابزار Ahrefs از کراولرها و ایندکس‌هایی که خودش طراحی کرده به‌منظور تحلیل وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. بر اساس آنچه Ahrefs ادعا می‌کند، ایندکس این وب‌سایت شامل یک تریلیون وب‌سایت می‌شود. علاوه بر این، این فهرست در بازه‌های زمانی کوتاه به‌روز می‌شود و اطلاعات جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 این وب‌سایت حاوی ابزارها و ویژگی‌های سئوی بسیار زیادی ازجمله رنک‌ها و کلیدواژه‌ها می‌باشد. ابزارهای Ahrefs می‌توانند کارهای مختلفی را درزمینهٔ سئو سایت انجام دهند. در حقیقت Ahrefs یک مجموعه نرم‌افزاری SEO است که شامل ابزارهایی برای ایجاد لینک، تحقیقات کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل رقبا، ردیابی رتبه و امتیاز سایت است. بیشتر ویژگی‌های Ahrefs برای متخصصان بازاریابی طراحی‌شده است.

Bing Webmaster

alexa-bing

باوجود ابزارهای وبمستری گوگل، عده زیادی فراموش کرده‌اند که بینگ وبمستر هم مجموعه‌ای کامل از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل جستجو و وب‌سایت را ارائه کرده است. Microsoft Bing Webmaster اجازه دسترسی به پکیج کاملی از ابزارها را می‌دهد که با آن‌ها می‌توانیم سایت خود را رصد کنیم. مثل ابزارهای گزارش‌گیری، رفع ایراد،  ابزارهای سئو در آنالیز سایت، مدیریت بک لینک‌ها و بازنگری کلمات کلیدی. ازجمله این قابلیت‌های مهم، می‌توان به تولید گزارش درباره کلمات کلیدی، مطالعه کلمات کلیدی و داده‌های مربوط به پویش (Crawling) وب‌سایت‌ها اشاره کرد.

MOZ

alexa-moz

ماز یکی از بهترین وب‌سایت‌های دنیا در بهینه‌سازی نرخ تبدیل است. این ابزار سئوی همه‌کاره‌ای است که در بهبود جایگاه موتورهای جستجو کمک می‌کند. از مهم‌ترین امکانات ماز می‌توان به جستجوی لینک‌ها، جستجوی کلمات کلیدی و بررسی رتبه اشاره کرد. ماز طوری طراحی‌شده که می‌تواند ما را راهنمایی کند تا از پتانسیل سایت خود برای داشتن بالاترین رتبه، بیشترین استفاده را ببریم. به‌عنوان‌مثال این ابزار محتوای وبسایت را ممیزی می‌کند و بعد پیشنهاداتی را برای بهبود آن ارائه می‌دهد.

ماز دو محصول را برای کمک به مشاغل در فعالیت‌های SEO خود ارائه می‌دهد. یک سری از امکانات این وب‌سایت به‌صورت رایگان و مابقی پولی می‌باشد. MOZ Local  که برای کسب‌وکارهای کوچک استفاده می‌شود و MOZ PRO؛ برای استفاده از خدمات پولی، اکانت MOZ pro باید داشته باشیم.

Seolyzer

alexa-seolyzer

سئولایزر ابزاری فوق‌العاده برای تجزیه‌وتحلیل ورود به سیستم با برخی از ویژگی‌های جالب مانند تجزیه‌وتحلیل در زمان واقعی و طبقه‌بندی صفحه است. سئولایزر ازجمله ابزارهای رایگان سئو برای کراول سایت و بهینه‌سازی سایت است. با کمک این ابزار می‌فهمیم که موتورهای جستجو چگونه وب‌سایت ما را مشاهده می‌کنند. سئولایزر اطلاعاتی را استخراج می‌کند که ربات‌های کراولر در حین پیمایش سایت، در فایل‌های لاگ سرور باقی می‌گذارند. با کمک این اطلاعات قادر به شناسایی و ایجاد KPI های SEO خودمان هستیم. این ابزار همچنین کدهای خطا، تغییر مسیرها و سرعت و عملکرد صفحه را شناسایی می‌کند.

Rankwatch

alexa-rankwatch

از دیگر ابزارهایی که می‌توان برای جایگزین الکسا نام برد، Rankwatch است. این سرویس هم یک ابزار مفید و جایگزین سایت الکسا است. رنک واچ با بروز رسانی‌های سریع اطلاعات مختلفی از وب‌سایت را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. سئو کاران می‌توانند از این سایت برای بررسی بک لینک‌ها، بررسی رتبه وب‌سایت‌ها، تحقیق کلمات کلیدی و… استفاده کنند. رنک واچ لیستی از رقبا با کلمه کلیدی آن‌ها در اختیارمان قرار می‌دهد. رنک واچ کاربران را قادر می‌سازد تا حضور رقبا را پیگیری کرده و تجزیه‌وتحلیل استراتژیک و مقایسه ایی از وب‌سایت رقبا دریافت کنند؛ همچنین می‌توان تعیین کرد که آیا رقبای ما ارگانیک، طبقه‌بندی‌شده یا پولی هستند.

قابلیت رنک ترکینگ برای بررسی رتبه وب‌سایت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، بررسی بک لینک‌ها، بررسی کلمات کلیدی و … در کنار بقیه قابلیت‌ها، این سرویس را به ابزاری بسیار کاربردی تبدیل کرده است.

الکسا یکی از ابزارهای کاربردی برای وب‌سایت‌ها بود و اکنون که این وب‌سایت بسته شده نیاز داریم دنبال ابزارهای جایگزین السکا باشیم. شما پس از بسته شدن الکسا از کدام یک از ابزارهای جایگزین الکسا استفاده می‌کنید؟ دلیل انتخاب خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد مطالعه : بررسی وضعیت سئو در ابزار سرچ کنسول

دریا بهرامی- نویسنده

1579
A
A