ابزار آنالیز وب‌سایت

ابزار آنالیز وب‌سایت
ابزار آنالیز وب‌سایت
8 ماه پیش

برای پرورش یک گل، علاوه بر تهیه دانه و کاشتن آن، باید شرایط آن را برای ادامه رشد و نمو فراهم کرد؛ تهیه کود و خاک مناسب برای رسیدن مواد مغذی و فراهم کردن نور و آب، ازجمله مهم‌ترین نیازهای گل محسوب می‌شود؛ اما از کجا باید فهمید که گل چه زمانی و به چه چیزی نیاز دارد؟ مثلاً وقتی حالت پژمرده پیدا می‌کند بدیهی است که یکی از مواد موردنیازش برای رشد به‌اندازه کافی در دسترس نیست؛ باکمی آب، گل، دوباره به حالت اولیه و سرزنده‌اش برمی‌گردد.

گذشته از این مواد اولیه برای ادامه حیات گل، پرورش و رسیدگی به آن نیز از شروط مهم نگهداری از گل است. قرار نیست که گل هرموقع پژمرده شد به آن آب داد. باید این فرایند به‌صورت منظم و دوره‌ای انجام شود و قبل از اینکه چیزی نیاز داشته باشد پیش از آن فراهم‌شده باشد. علاوه بر آب، خاکی که در آن ریشه دارد باید تعویض شود و مواد مغذی از کود دریافت کند.

ایجاد و راه‌اندازی وب‌سایت نیز به همین شکل است. بعدازاینکه مراحل اصلی راه‌اندازی آن یعنی طراحی وب‌سایت، خرید هاست و دامنه صورت گرفت، باید باقی موارد موردنیاز را تهیه کنیم؛ مثل محتوا و بازدید.

پرورش این سایت هم با رفع نواقص و اشکالات و کمبود آن صورت می‌گیرد. دیباگینگ (Debugging) کدهای طراحی، امنیت کدها و هاست، سئو SEO و از همه مهم‌تر بررسی فرایندهای مربوط به بازدید و کاربران سایت (که برای هر نوع سایتی، مهم‌ترین منبع درآمد، یعنی همین کاربران محسوب می‌شوند یا به‌اختصار نرخ تبدیل) ازجمله مواردی است که وبمستر ها باید انجام دهند.

هر نوع عملی که در تغییر و اصلاح سایت صورت می‌گیرد، ارتباط مستقیمی با سئو دارد. به‌طور مختصر سئو یعنی بهینه کردن سایت و محتوای آن به‌منظور کسب بهترین رتبه در جست‌وجوهای موتورهای جست‌وجو. داشتن مهارت و دانش کافی برای این کار مهم‌ترین شرط بهینه‌سازی سایت است؛ و به دنبال این شرایط، داشتن ابزار مناسب برای کسب اطلاعات کافی و به‌روز از سایت و فرایندهایی که در آن صورت می‌گیرد، موضوعی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم.

تحلیل و بررسی سایت، اعم از اینکه چه مقدار ترافیک از دیتای سایت ردوبدل می‌شود، وضعیت سرور و هاست در ساعات مختلف چگونه است، کاربران به چه قسمت سایت علاقه دارند و چه چیزی مدنظرشان هست و بسیاری دیگر اطلاعاتی هستند که این ابزارها جمع‌آوری می‌کنند. بررسی و پردازش این اطلاعات و دریافت نتایج تحلیل آن‌ها، کمک می‌کند بهترین پیکربندی را بر سایت پیاده کنیم و با کسب رتبه‌های بالاتر از سئو، کاربران بیشتر و درنتیجه درآمد بیشتر کسب کنیم.

ابزارها و برنامه‌های بسیار مختلفی در این زمینه وجود دارد که می‌توانند به ما برای کسب و پردازش این اطلاعات به بهترین شکل یاری برسانند؛ در ادامه به بررسی و تشریح تعدادی از محبوب‌ترین این ابزارها و بخشی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

محبوب‌ترین ابزار گوگل برای تحلیل سایت است که اطلاعات بسیار متنوعی را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارد. درواقع این سرویس چند خط کد را به کدهای وب‌سایت اضافه می‌کند که قابلیت ردیابی داده‌ها را دارد. کاربران و بازدیدکننده‌هایی از وب‌سایت بازدید می‌کنند و مادامی‌که در سایت حضور دارند و از آن استفاده می‌کنند گوگل آنالیتیکس آن‌ها را تحت نظر دارد و هرگونه داده و فعالیت آن‌ها را ضبط می‌کند. این داده‌های احتمالی شامل اطلاعاتی ساده‌ای همچون قد وزن سن شغل نام و... از کوکی‌های مرورگرها تا اطلاعات پیچیده‌تر مثل علایق و خصوصیات شخصی واکنش کاربر به محتوای سایت و... است. این داده‌های جمع‌آوری‌شده شامل سه بخش کلی هستند.

اطلاعات نحوه جذب کاربر

این نوع داده نشان می‌دهد که کاربران سایت به چه راه و روشی سایت شما را پیدا کرده‌اند و وارد شده‌اند. آیا آن‌ها با استفاده از موتورهای جست‌وجو بر اساس نتایج جست‌وجو سایت شما و مطالبتان را پیدا کردند؟ آیا آن‌ها با استفاده از لینک‌های ارجاع مطالب سایت که در سایر بخش‌های اینترنت پخش‌شده است، وارد سایتتان شده‌اند؟ یا اینکه آدرس سایتتان را مستقیماً وارد کرده‌اند؟ فهمیدن اینکه عمده بازدید شما از کدام قسمت ورود به سایت است و بهبود نقاط ضعف و پیشرفت در نقاط قوت در بازاریابی دیجیتال سایت، بیشترین تأثیر را دارد.

اطلاعات مربوط به کاربر و رفتارهای آن

نشان می‌دهد که کاربران در طول بازدید از سایت چه اطلاعاتی از خودشان بروز داده‌اند و چه رفتاری را در سایت از خود نشان داده‌اند. مثلاً چگونه بین صفحه‌های وب‌سایت گشت‌وگذار کرده‌اند؟ کمترین و بیشترین بازدید کاربران از چه صفحه‌ای بوده است؟ بررسی و تحلیل این قسمت از داده‌ها باعث می‌شود که ایرادها و مشکلات سایت از نگاه کاربران برایتان نمایان شود و درصدد برطرف کردن آن باشید و عمده کاربران را به بازدیدکننده‌های دائمی یا مشتری‌های دائمی تبدیل کنید.

اطلاعات تبدیل

این بخش از داده نشان می‌دهد که بر اساس سرمایه و هزینه‌های مختلفی که برای سایت انجام داده‌اید چه میزان از این هزینه‌ها برگشته است و درآمدتان از سایت چقدر است. این قسمت داده‌هایی را پیگیری می‌کند که مربوط به هزینه‌های پرداختی در قسمت‌های مختلف سایت است و تعداد کل تبدیل‌های این هزینه‌ها به هزینه‌های بازگشتی در صفحه‌هایی که دارای محتوای درآمدی  هستندرا محاسبه می‌کند. ممکن است این نوع اطلاعات در یک سایت کم و در سایتی بسیار زیاد باشد. این یعنی بر اساس سایت و زمینه‌ای که فعالیت می‌کند، میزان این داده‌ها فرق می‌کند. مثلاً سایتی در صفحات خود تبلیغ دارد و سایتی ندارد و بدیهی است سایتی که تبلیغ دارد حجم داده مربوط به اطلاعات تبدیل آن نسبت به دیگری بیشتر است.

 

در بین این دسته‌بندی، دنبال کردن رفتار کاربران مهم‌ترین ویژگی این سرویس محسوب می‌شود زیرا تحلیل و بررسی این قسمت از داده‌ها بر روند کلی پیشرفت سایت بسیار تأثیر دارد و از این‌رو باید به این بخش توجه جدی کرد؛ اما چند مشکل در رابطه با استفاده از این سرویس وجود دارد.

  • گوگل آنالیتیکز برای آی پی ایران غیرفعال است و برای استفاده از آن باید از ابزارهای تغییر آی پی IP استفاده کرد. این مشکلی نیست که به خاطر آن استفاده از این سرویس را کنار بگذاریم و کاربران ایرانی نیز ثابت کرده‌اند که این‌گونه موارد عملاً در برابرشان مشکل بزرگی نیست. این سرویس با سرویس‌های دیگر گوگل مثل (AdWords, Public Data Explorer, Web Optimize) نیز هماهنگ است و کنار گذاشتن آنالیتیکز یک اشتباه بسیار بزرگ است.
  • برای کار با این سرویس به کمی زبان انگلیسی در این حوزه نیاز دارید. زبان انگلیسی پایه این سرویس است و برای استفاده از آن حداقل باید معنا و مفهوم برخی از قسمت‌ها را بفهمید. در روزگاری که انگلیسی، زبان عمومی جهان است یادگرفتن آن در همه زمینه‌ها مفید خواهد بود.

گوگل سرچ کنسول Google Search Console

این ابزار، مهم‌ترین وسیله برای ارزیابی سئو سایت محسوب می‌شود. برخلاف آنالیتیکز، در این ابزار دیگر خبری از رد پای کاربر وجود ندارد و سرچ کنسول مستقیماً با سایت طرف است. هر آنچه سایت برای سئو نیاز دارد را سرچ کنسول بررسی می‌کند. همچنین سرچ کنسول که در ابتدا گوگل وبمستر تولز شناخته می‌شد، نسبت به آنالیتیکز که در سال 2005 معرفی‌شده، جوان‌تر است. این یعنی سئو سایت قبلاً به این اندازه مهم نبود ولی الان این‌طور نیست؛ همین‌طور که سئو با موتورهای جست‌وجو رابطه تنگاتنگی دارد و یکی از این موتورهای بزرگ خود گوگل است، توجه به سئو و این ابزار بسیار حائز اهمیت است. این یعنی جنگ سایت‌ها برای سئو، که از این رونمایی به بعد بسیار خشن‌تر شد. کلیت سرچ کنسول این است که کاربران به خاطر چه موضوع‌هایی سراغ سایت شما می‌آیند؟ چرا وب‌سایتتان پیشرفت کرده و یا پیشرفت نمی‌کند؟ سایت شما با چه سایت‌های دیگری در ارتباط هست؟ برای اینکه سایتتان بهترین رتبه و رابطه را با موتورهای جست‌وجوگر مثل گوگل داشته باشد، سرچ کنسول مانند چراغی راهتان را روشن می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد سرچ کنسول ابزاری است که فرایندهای قبل از بازدید کاربر از سایت را بررسی می‌کند. این بازدید، از صفحه نتایج موتور جست‌وجو تا سایت است. جست‌وجو هم بر اساس کلمه یا کلماتی است که در موتور جست‌وجو وارد می‌شود که به کوئری معروف است.

فرایند کلی کاری سرچ کنسول بر اساس همین کوئری‌هاست و ردیابی آن‌ها ۴ بخش است:

کلیک‌ها Clicks

تعداد کلیک‌هایی که بعد از جست‌وجوی کوئری بر روی یکی از صفحات سایت وارد می‌شود.

 

ایمپرشن Impression

تعداد دفعاتی است که در صفحه نتایج یک جست‌وجو، صفحه‌های سایت نمایش داده می‌شود.

 

نرخ کلیک یا CTR (Click Through Rate)

تعداد دفعاتی که کاربر بر روی لینک صفحه سایت در صفحه نتایج جست‌وجو کلیک کرده  نسبت به تعداد ایمپرشن. این نرخ بازه‌ای از صفرتا صد را شامل می‌شود.

 

میانگین رتبه یا Average Position

میانگین، رتبه سایت شما در صفحه نتایج جست‌وجوی یک عبارت کلیدی را نشان می‌دهد که با توجه به آن، این رتبه به‌صورت یک میانگین است و خیلی دقیق نیست.

 

سه بخش مهم گزارش اطلاعات بر اساس تحلیل همین کوئری ها، داده‌ها را به‌صورت عددی و گرافیکی به نمایش می‌گذارند.

Overview Report

در این قسمت از سرچ کنسول، گزارشی کلی از وضعیت کوئری های سایت خود را می‌توانید مشاهده کنید. کلمات کلیدی در نتایج جست‌وجوهای سایت‌ها که منجر به بازدید سایت شما شده‌اند نیز در این قسمت قرار می‌گیرند.

Performance

در این قسمت می‌توانید داده‌های مختلف مربوط به سایت را به روش‌های گوناگون دسته‌بندی کنید. مثلاً می‌توانید تعریف کنید که در یک ماه گذشته عمدهٔ بازدید کاربران سایت از چه روش و بستری بوده است؟ لینک مستقیم یا نتایج موتور جست‌وجو؟ همچنین این نتایج را بازهم می‌توان بر اساس کلیدواژه‌ها و کوئری های مختلف دسته‌بندی کرد.

URL Inception

در این بخش از سرچ کنسول، آدرس یک صفحه از سایت به‌طورکلی بررسی می‌شود و وضعیت آن را نمایش می‌دهد. نحوه رندر Render شدن صفحه توسط گوگل، وضعیت ایندکس Index شدن برای گوگل در این قسمت قابل‌مشاهده است.

سایر ابزارها و قابلیت‌های سرچ کنسول که اطلاعات دقیق‌تری در حوزه‌های به‌خصوص سایت را ارائه می‌دهند در سه بخش Index،‌ Experience، Enhancements قرار دارد.

الکسا Alexa

الکسا یک وب‌سایت اینترنتی است که عمده کاری که انجام می‌دهد، بررسی سایت‌ها به روش‌های مختلف و رتبه‌بندی آن‌ها است. الکسا سایت‌های مختلف را بر اساس بازدید صفحات آن سایت، میزان ترافیکی که صفحات آن سایت با کاربران ردوبدل می‌کند، بک‌لینک‌های سایت و... را آنالیز کرده و یک رتبه به آن اختصاص می‌دهد. این رتبه هم به دو قسمت محلی ) یعنی داخل یک کشور) و جهانی (یعنی با سایر سایت‌های جهان( تقسیم‌بندی می‌شود و هر دو مهم هستند. مهم‌ترین عاملی که یک سایت می‌تواند در آن پیشرفت کند، افزایش بازدید کاربران از سایت است. این بازدیدها هم به‌نوبه خود باعث درآمدزایی به شیوه‌های مختلف از سایت می‌شود. پس هرچه کاربران بیشتری از سایت بازدید کنند، درآمد بیشتری حاصل خواهد شد. الکسا با همکاری دایرکتوری‌ها و موتورهای جست‌وجو و بررسی سئو سایت، رتبه‌ای به سایت اختصاص می‌دهد که این رتبه باز بر نتایج موتور جست‌وجو تأثیر می‌گذارد و سایت ازنظر موتور جست‌وجو برای قرار گرفتن در لیست نتایج بهینه‌تر می‌شود. از آن‌طرف کاربران نیز در جست‌وجوهای مختلف به این سایت ترغیب می‌شوند و درنهایت بازدید بالاتر درآمد بیشتر حاصل می‌شود.

برای اینکه الکسا به سایت شما رتبه بدهد، باید نوارابزار آن را نصب و فعال کنید. این ابزار در طی یک دوره سایت شما را کامل بررسی می‌کند و به آن رتبه می‌دهد. سایر خدمات و اطلاعات مهم در رابطه با وب‌سایت در سایت الکسا موجود هست که بیشتر برای بهبود سئو به کار می‌رود.

کوانت کست Quantcast

این سرویس همانند الکسا، سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند و اطلاعات مفیدی را از سایت گردآوری و ارائه می‌کند. در این سرویس نیازی به نصب نوارابزار مخصوصی نیست، در عوض مانند گوگل آنالیتیکز، یک کد مخصوص HTML را به کدهای سایت اضافه می‌کند و با استفاده از کوکی‌های مرورگر کاربران و سایر روش‌ها داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند. خدمات کوانت کست همچون الکسا، بیشتر برای بهبود سئو سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمراش SEMrush

 ابزار محبوب دیگری برای آنالیز وب‌سایت سمراش نام دارد که به‌نوبه خود امکانات و ابزارهای گوناگونی را در اختیار وبمستران می‌گذارد. سمراش در ظاهر بسیار شبیه به سرچ کنسول گوگل است و تعداد زیادی از ابزارهای تحلیل داده آن‌ها شبیه به هم هست. این ابزار هم مانند بسیاری از ابزارهای بررسی سایت تمرکز زیادی روی سئو دارد و به سایت‌ها رتبه می‌دهد؛ اما حوزه‌ای که سمراش برای بهبود سئو تلاش می‌کند، به‌طور گسترده بر روی کلمات کلیدی و کوئری ها تمرکز دارد. سمراش همان‌طور که گفته شد، یک ابزار بهبود سئو مبتنی بر کلمات کلیدی و کوئری ها است؛ ولی با سایر ابزارها مثل گوگل سرچ کنسول و آنالیتیکز و موتورهای جست‌وجو و دایرکتوری‌ها هم به‌منظور تحلیل این کوئری‌ها همکاری می‌کند و برای بهبود این کلیدواژه‌ها در سایت، بهترین انتخاب سمراش است.

نمونه‌هایی از ابزارهای اختصاصی سمراش را در ادامه بررسی می‌کنیم.

Key Word Gap

شکاف کلمات کلیدی در سمراش لیستی از سایت‌ها و کلمات و داده‌هایی را نشان می‌دهد که سایت‌های رقیب در آن‌ها رتبه‌های بهتری کسب کرده است. به کمک فیلترهای این بخش، می‌توان کلماتی را پیدا کرد که تأثیر بالایی بر بهینه بودن سایت برای موتورهای جست‌وجو دارند.

Organic Research

این قابلیت سمراش اجازه می‌دهد سایت‌های مختلف و رقیب را هم بررسی کنید و از داده‌های آن سایت‌ها هم به سود خود استفاده کنید. نقاط ضعف و قدرت آن‌ها را بشناسید و به بهبود سایت خودتان در بازار کمک کنید.

 

ماز MOZ

ماز هم یک ابزار برای بررسی و اعلام نتیجه برای بهبود سئو محسوب می‌شود. سایت ماز بررسی‌های گوناگونی را برای جمع‌آوری اطلاعات مختلف انجام می‌دهد. بررسی لینک‌ها و بک لینک‌های سایت، بررسی رتبه سایت، بررسی کلمات کلیدی سایت، بررسی سرعت سایت و ارورهای سئو نمونه‌هایی از امکانات ماز هستند. تعدادی از این قابلیت‌ها در سایت ماز رایگان هستند و برای استفاده از تعدادی دیگر باید برای اشتراک ویژه هزینه پرداخت کنید.

در بخش (Free SEO Tools) ماز سه بخش جداگانه وجود دارد:

Analyze Domain

در این بخش، ابزار بررسی دامین سایت شما یا هر سایت دیگری قرار دارد و پس از واردکردن دامنه در آن داده‌های مختلفی به‌صورت گرافیکی و عددی نمایش داده می‌شود. Domain Authority, Page Authority, Linking Root Domains, Spam Source ازجمله نتایج داده‌های این بخش هستند.

Key Word Explorer

این ابزار کمک می‌کند که کلمات کلیدی سایت را بررسی و تحلیل کنید و کلمات مؤثر بر سئو را پیدا کنید. Monthly Volume, Organic CTR, SERP Analysis, Mentions نیز بخش‌های این قسمت محسوب می‌شوند.

ماز بار MOZ Bar یک افزونه مخصوص مرورگرهای بر پایه کرومیوم است که این سایت در اختیار می‌گذارد و این افزونه نیز به‌نوبه خود ابزارها و خدمات مفیدی را در بهبود سئو ارائه می‌کند.

ای اچ رفز AHrefs

از دیگر ابزارهای بهبود سئو محسوب می‌شود که بازهم برای استفاده از آن باید برای خرید اشتراک ویژه، هزینه پرداخت کنید. البته این سرویس یک دوره دوهفته‌ای رایگان و آزمایشی را در اختیار وبمسترها می‌گذارد که همین امکان هم بسیار مفید است؛ مانند سایر ابزارها، ای اچ رفز نیز امکانات مختلف و مشابهی دارد. تحلیل رقبا، جست‌وجوی بک لینک‌ها، بررسی محتوا و نظارت بررسی بر وب امکاناتی است که با تهیه اشتراک ارائه می‌کند. جست‌وجوی کلیدواژه‌ها و رتبه‌بندی سایت نیز از موارد مشابه با سایر ابزارهاست؛ اما چیزی که این ابزار را از سایر ابزارها متمایز می‌کند، قدرت بالای ای اچ رفز برای بررسی و تحلیل لینک‌ها، بک لینک‌ها و قدرت لینک سازی سایت و جنبه‌های مختلف تأثیر این لینک‌ها بر سئو است.

سیمیلار وب Similar Web

این سایت نیز پلن های پولی و رایگان مخصوص به خود را دارد و در بازار آنالیزورهای سایت از محبوب‌ترین‌ها است. سیمیلار وب به‌نوعی رقیب جدی الکسا محسوب می‌شود واصلی‌ترین هدف آن بهبود سئو سایت برای دیجیتال مارکتینگ است؛ مانند الکسا و سایرین، سیمیلار وب، ابزارها و بخش‌های مشابهی دارد اما فرق آن با الکسا این است که رتبه‌ها و داده‌های الکسا دقیق نیستند و به‌صورت تخمینی هستند در مقابل سیمیلار وب دقیق‌تر و قابل استنادتر است. دوم اینکه الکسا، خدمات خود را برای آی‌پی‌های ایرانی را عملاً تحریم کرده است و در مقابل سیمیلار وب این‌طور نیست و به سایت‌های ایرانی خدمات خود را ارائه می‌کند. قسمت بسیار مهم این سرویس قابلیت ارزیابی ترافیک سایت (یاTraffic Overview ) است که حتی ترافیک سایت‌های رقیب هم اندازه‌گیری و تحلیل می‌کند که همان‌طور که اشاره شد، در بحث بازاریابی بسیار مهم است.

کریزی اگ (Crazy Egg)

در آخر کریزی اگ را بررسی می‌کنیم که یک ابزار متفاوت از سایر ابزارهای آنالیز وب‌سایت محسوب می‌شود. این ابزار فقط داده‌ها و تحلیل‌های مخصوص رفتارهای کاربران را انجام می‌دهد و بر اساس هیت مپ سایت Heat Map کار می‌کند. هیت مپ نقاطی از صفحه‌های وب‌سایت هستند که توجه کاربران به آن‌ها جلب می‌شود و به‌نوعی در تجربه کاربران تأثیر می‌گذارند. کریزی اگ، این نقاط در صفحات وب‌سایت را به شیوه‌های مختلف ضبط و بررسی می‌کند و داده‌های استخراج‌شده را به‌صورت گرافیکی ارائه می‌کند. ابزارهای مهم این سرویس به ۷ قسمت مختلف تقسیم می‌شود.

Snapshot

اسنپ شات به‌طور خاص بر روی یک صفحه از وب‌سایت تمرکز می‌کند و فرایندهای آن با کاربران را ضبط می‌کند.

 

Heatmap

هیت مپ گزارش گرافیکی و بصری و رنگی از نقاط مختلف سایت است که کاربران با آن‌ها تعامل بالا دارند. مثلاً ماژول برگشت به خانه در سایت توسط کاربران بیشتر مورداستفاده می‌گیرد و اطراف این ماژول در گزارش کریزی اگ به‌صورت زرد مایل به قرمز است. گزارش به دو صورت استفاده ماژول‌ها به مقدار کم‌وزیاد تقسیم می‌شود و قسمت‌های کم‌کاربرد سایت با طیف رنگی سرد یعنی رنگ‌های سرد متمایل به آبی و بی‌رنگ و قسمت‌های پرکاربرد سایت رنگ‌های گرم متمایل به قرمز و زرد نشان داده می‌شود.

 

Confetti

در این قسمت مشاهده می‌کنید که کاربران چه ویژگی‌هایی دارند. به‌عنوان‌مثال چه سیستم‌عاملی یا آدرس ای پی چه مرورگری و... دارند. همچنین درگاه هدایت و ورود کاربران به سایت نیز مشخص می‌شود. همه این داده‌ها بارنگ‌های مختلف هستند و باهم فرق می‌کنند.

 

Scrolling

این ابزار نشان می‌دهد که کاربران چه میزان از صفحات سایت را مشاهده و اسکرول کرده‌اند؛ این نتایج هم مانند نتایج هیت مپ هستند و رنگ‌های سرد و گرم نیز در آن‌ها استفاده‌شده است.

 

Overlay

این ابزار قسمت‌های قابل کلیک صفحات وب‌سایت را مشخص می‌کند و میزان کلیک بر روی هر یک از آن‌ها را نیز با یکرنگ نشان می‌دهد.

 

List Report

این ابزار همه گزارش‌ها و نتایج سایر قسمت‌ها که تاکنون بارنگ و تصویر نشان داده می‌شد را در یک لیست به‌صورت متنی و عددی با جزئیات بیشتر و قابل مرتب‌سازی ارائه می‌کند و دیگر خبری از رنگ نیست.

 

Recordings

این ابزار همه رفتار و تعامل کاربر در صفحات سایت به‌وسیله ماوس را ضبط می‌کند. اینکه کاربر نشانگر ماوس را از کجا به کجا حرکت می‌دهد و چه قسمت‌هایی کلیک می‌کند و چه جایی اسکرول می‌کند و چه دکمه‌هایی استفاده می‌کند، همگی ضبط می‌شوند و به‌صورت طرح گرافیکی نتایج آن ارائه می‌شود

 

در این مقاله بسیاری از ابزارهای محبوب و مشهور را باهم بررسی کردیم. سئو مهم‌ترین واصلی‌ترین عامل پیشرفت سایت محسوب می‌شود. بهبود وضعیت آن، فرایندی دائمی و پیوسته است و نباید فراموش شود. از طرفی اصلی‌ترین قسمتی که سئو بر آن تأثیر می‌گذارد، یعنی موتورهای جست‌وجو و در رأس آن گوگل همواره در حال تغییر الگوریتم‌های سئو است. استفاده از ابزارهای سئو فرایند بهبود آن را آسان‌تر می‌کند. در کنار ابزارهای خود گوگل که اصلی‌ترین و پایه‌ترین ابزارهای سئو هستند، بکارگیری این ابزارها با توجه به تخصص و زمینه‌هایی که ارائه می‌کنند، نیز لازم است و نباید به تعداد محدودی از ابزارها بسنده کرد. مثلاً استراتژی اصلی سئو در AHrefs بر پایه لینک‌ها و ساخت لینک در سایت است. استراتژی سئو در SEMrush بر اساس کوئری ها و کلمات کلیدی است. البته این استراتژی به این معنا نیست که این ابزارها در سایر زمینه‌ها کاربرد ندارند. بلکه یعنی قدرت و توانایی بالای آن‌ها در این موارد بیشتر از سایرین است و بیشتر بر اساس همین استراتژی اصلی انتخاب می‌شوند. درنهایت با استفاده از این تحلیل‌گرها و آنالیزور در کنار هم می‌توان بهترین سایت را از نظر سئو تنظیم کرد.

دریا بهرامی- نویسنده

1627
A
A