آموزش اضافه کردن IP دوم به ابونتو

آموزش اضافه کردن IP دوم به ابونتو
آموزش اضافه کردن IP دوم به ابونتو
8 ماه پیش

سیستم عامل لینوکس یکی از سیستم عامل‌های بسیار محبوب در میان کاربران است که توزیع‌های مختلفی همچون اوبونتو، فدورا، دیبان و CentOS دارد. این توزیع ها مبتنی بر هسته لینکوس هستند (linux distribution developed by canonical)که اوبونتو از جمله محبوب ترین و پرکاربردترین در بین سایرین است. اوبونتو که یک سیستم عاملی متن باز و رایگان با میلیون ها کاربر است، می توان به راحتی کدهای آن را تغییر داد و روی سرورها و سیستم های خود نصب کرد. در این مطلب قصد داریم آموزش اضافه کردن IP دوم به اوبونتو را به شما آموزش دهیم. این روش بسیار آسان است و هر فردی به تنهایی می تواند با این آموزش آن را انجام دهد. 

 

اوبونتو چیست؟

اوبونتو (Ubuntu) یکی از انواع مختلف توزیع گنو/ لینوکس بر مبنای دبیان است که رشد بسیار خوبی در میان مصرف کنندگان از ویندوز داشته است. از جمله بهترین ویژگی های آن می توان به پشتیبانی بسیار خوب از تمام زبان های جهان همچون زبان فارسی اشاره کرد. این سیستم عامل بر خلاوف ویندوز که یک محصول تجاری است، به صورت یک محصول متن باز کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. این سیستم عامل با هدف گسترش پیدا کردن استفاده از رایانه‌ها توسط شرکت تولید شده است. علاوه بر این موضوع لینکوس برخلاف ویندوز که تنها از شرکت مایکروسافت تولید می‌شود، این سیستم به واسطه گروه ها و شرکت های معتبر زیادی قابل ارائه است. 

اوبونتو در لینکوس دارای دو نسخه اصلی Desktop Edition  و Server Edition است. نسخه اول بیشتر برای کامپیوتر و لپ تاپ های شخصی و نسخه دوم بیشتر برای راه اندازی کامپیوترهایی که سرورهای ویژه دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

Ubuntu Desktop بیشتر به عنوان محصول دسکتاپ یا همان مدیریت میز کار شناخته می شود و کمتر استفاده سروری دارد. توزیع اوبونتو دسکتاپ یک محصول فوق العاده قوی و قدرتمند است و سیستم عاملی رایگان است. پشتیبانی این توزیع هم به صورت Community و هم به صورت حرفه ای و تجاری انجام می‌گیرد. در طراحی این محصول از گنو بهره گرفته شده است که یکی از معروف ترین و محبوب ترین دسکتاپ های لینوکسی است. 

Ubuntu Server را هم می توان به راحتی روی سرورها نصب و راه اندازی کرد. بیشتر افراد مبتدی در حوزه لینوکس از این توزیع به عنوان یک سرور استفاده می کنند. این نسخه از اوبونتو امکانات بسیار خوبی همچون وب هاستینگ ایمیل را به کاربران ارائه می‌دهد. 

 

کاربرد اوبونتو چیست؟

همان طور که پیش تر به این موضوع اشاره کردیم نسخه دسکتاپی اوبونتو یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که می خواهند به تازگی وارد دنیای سیستم عامل لینوکس شوند. این سیستم عامل به دلیل رابط کاربری بسیار راحت، جز بهترین و پر مصرف ترین نرم افزارها برای آشنا هر چه بیشتر با محیط لینوکس است. اما باید بگوییم که نسخه سرور اوبونتو کاربرد بسیار گسترده تری دارد. 

شما با استفاده از Ubuntu می توانید یک سرور ایمیل مجازی را راه اندازی و مدیریت کنید. این خدمات بیشتر برای کسانی مناسب است که می خواهند در فضای سرور از وب سایت های خود پشتیبانی کنند؛ چرا که راه حل های آسان و راحتی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. علاوه بر آن با اوبونتو می توان یک سرور پایگاه داده را به راحتی مدیریت و کنترل کرد. اوبونتو به ویژه برای ارائه خدمات ابری و همچنین سرورهای ابری کاربرد فوق العاده ای دارد. از آن جایی که نسخه سرور این سیستم عامل رایگان است، در سراسر جهان علاقه مندان زیادی وجود دارند که از آن استفاده کنند. 

 

آموزش اضافه کردن IP دوم به اوبونتو

اضافه کردن IP دوم به ابونتو نیاز به وارد کردن چند دستور دارد که در این آموزش به بررسی و آموزش دستورات لینوکس مورد نظر می پردازیم. این فرایند به دو شکل قابل اجرا می‌باشد. 

  1. اضافه کردن IP دوم به صورت موقت (تا زمانی که سیستم ریبوت شود)

  2. اضافه کردن IP دوم به صورت دائم (در صورت ریبوت شدن سیستم IP دوم حذف نمی شود)

اضافه کردن IP دوم به ابونتو به صورت موقت

وارد محیط ترمینال لینوکس ابونتو خود شوید و دستور زیر را جهت اضافه شدن IP دوم وارد کنید.

sudo ifconfig eth0:0 192.168.1.2 netmask 255.255.255.0 up

در مثال بالا آدرس 192.168.1.2 به عنوان IP دوم به ابونتو اضافه خواهد شد.

در نظر داشته باشید دستور IP بالا تا زمان ریبوت شدن سیستم پا برجاست و پس از ریبوت شدن سیستم عامل، از بین می رود.

اضافه کردن IP دوم به ابونتو به صورت دائم 

وارد محیط ترمینال لینوکس ابونتو خود شوید و با یک ویرایشگر فایل etc/network/interfaces/ را باز کنید.

nano /etc/network/interfaces

سپس عبارت زیر را در انتهای فایل باز شده وارد نمایید.

auto eth0:0

iface eth0:0 inet static

  address 192.168.1.2

  network 192.168.1.0

  netmask 255.255.255.0

به جای آدرس IP نوشته شده، شما IP مورد نظر خود را وارد کنید.

نکته کلیدی در این بخش، اضافه شدن گزینه eth0:0 است که باید رعایت گردد و مابقی خطوط همانند تنظیم اولین IP است. حالا فایل را ذخیره کرده و از آن خارج شوید و سپس با دستورات زیر یک بار کارت مجازی اضافه شده را خاموش/روشن کنید.

ifdown eth0:0

ifup eth 0:0

 

توضیحات لازم درباره فایل پیکربندی 

در ادامه نکاتی را برای شما ذکر می کنیم که لازم است هنگام اضافه کردن آی پی حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • گذاشتن space امری بسیار مهم و ضروری است و اگر تنها یک بار space را کم یا زیاد قرار دهید هیچ گونه تنظیماتی اعمال خواهد شد. برای پرش هم می‌توانید از دو space همزمان استفاده کنید. 

  • بعد از کلمه ethernets باید حتما به خط بعدی بروید و دوباره از نو شروع به نوشتن کنید و نام کارت شبکه هایی که می خواهید آن را پیکربندی کنید را مشخص نمایید. 

  • برای تنظیم دستی ابتدا باید مقدار dhcp را no بگذارید و سپس در سطر بعدی مقدار addresses را همان آدرس آی پی مورد نظر خود بگذارید و روی subnet mask شبکه آن را تنظیم کنید. 

  • برای راحتی کار می توانید متنی را که ما برای شما قرار دادیم را کپی کنید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را طبق نیاز خود شخصی سازی کنید. 

سوالات متداول

چرا اوبونتو محبوب است؟

اوبونتو به دلیل دارای بودن ویژگی هایی همچون رایگان و منبع باز بودن، امنیت بالا، مصرف بهینه منابع سیستم، محیط زنده و قابل سفارشی سازی و غیره در بین کاربران بسیار محبوب است. 

چه برنامه های پیش فرض کاربردی برای استفاده از اوبونتو لازم است؟

برنامه هایی همچون مرورگر وب، برنامه ایمیل، آفیس آزاد، نرم افزارهای چند رسانه ای، ابزارهای توسعه نرم افزاری و برنامه های اینترنتی استفاده از اوبونتو را برای کاربران آسان می‌کند. 

دلایل استفاده کاربران از اوبونتو؟

سهولت استفاده، پشتیبانی بلند مدت، جامعه کاربری قوی، برنامه های پیش فرض، قابلیت پشتیبانی از سخت افزار، محیط توسعه ، قدرت و امنیت، توسعه و همکاری منبع باز، انعظاف پذیری و پشتیبانی از پلتفرم های مختلف 

اوبونتو بیشتر برای چه افرادی مناسب است؟

اوبونتو بیشتر مناسب افرادی است که به به دنبال یک سیستم عامل ساده اما قدرتمند و پایدار هستند. همه کاربران عادی، توسعه دهندگان نرم افزار، سازمان ها و کسب و کارها، دانشجویان و پژوهشگران، کاربران سرور و علاقه مندان به حرفه ای سازی IT می توانند از اوبونتو استفاده کنند. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

6793
A
A