الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار گوگل

الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار گوگل
الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار گوگل
9 ماه پیش

گوگل یک موتور جستجوی فوق هوشمند است. امروزه گوگل به کمک الگوریتم‌های جستجوی مختلفی که استفاده می‌کند، دقت و سرعت جستجو را به مراتب نسبت به گذشته بهبود داده است. الگوریتم‌های جستجوی هوشمند که به عنوان الگوریتم‌های بهینه‌سازی نیز معروف هستند، برای رسیدن به پاسخ در کمترین زمان و بالاترین سرعت در حل مسائل بهینه‌سازی استفاده می‌شوند. 

این الگوریتم‌ها که اغلب از پدیده‌های مختلف در دنیای واقعی الهام می‌گیرند، با مدل‌سازی ریاضی این پدیده‌ها، یافتن پاسخ را سرعت می‌بخشند. گوگل هم به عنوان یک موتور جستجو، برای بالاتر بودن سرعت و راندمان جستجو، از این الگوریتم‌های هوشمند استفاده می‌کند. 

یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های جستجوی گوگل، الگوریتم مرغ مگس‌خوار است که چند سالی است مطرح شده و در آپدیت‌های جدید موتور جستجوی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در این مقاله قصد داریم این الگوریتم جستجو را معرفی کرده و جزئیاتی را در مورد آن ارائه دهیم.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل چیست؟

برخلاف به‌روزرسانی‌های قبلی الگوریتم‌های جستجوی پاندا و پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس‌خوار به‌عنوان یک نسخه کامل از الگوریتم اصلی جستجو ارائه شده است که مزایای الگوریتم‌های قبلی را در کنار یک سری قابلیت‌های جدید، دارا می‌باشد. 

در این الگوریتم، از روش جستجوی طعمه توسط مرغ مگس‌خوار برای ارائه نتایج جستجوی منطبق با خواسته جستجوگران گوگل الهام گرفته شده است!

گوگل، الگوریتم مرغ مگس‌خوار را در 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد، اما در واقع مدت کمی از به‌کارگیری این الگوریتم توسط موتور جستجوی عمومی گوگل نمی‌گذرد. 

نسخه‌های قبلی الگوریتم‌های جستجوی گوگل شامل الگوریتم پاندا و پنگوئن، گزارشات قابل‌توجهی از ترافیک و رتبه‌های غیرواقعی را برای وب‌سایت‌های ایندکس شده ارائه کردند و به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت که الگوریتم پیچیده‌تر و هوشمندتری برای ارائه نتایج جستجو به کاربران استفاده کند. 

همچنین استفاده از این الگوریتم در جستجوی گوگل، روی سئوی وب‌سایت‌های ایندکس شده، تأثیر قابل‌توجهی داشت. اغلب این تأثیر به صورت مثبت گزارش شده است و تأثیرات منفی و کاهش رتبه وب‌سایت‌ها به ندرت پیش آمده است.

عملکرد الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

برخلاف الگوریتم جستجوی پنگوئن و پاندا، مرغ مگس‌خوار یک الگوریتم جستجوی مبتنی بر جریمه نیست، یعنی هدف آن، حذف صفحات نتایج موتور جستجو دارای محتوای با کیفیت پایین تعریف نشده است، بلکه تغییرات اساسی در این الگوریتم، نحوه واکنش گوگل به انواع query ها است. 

این یک روش جدید برای درک معنای واقعی عبارت مورد جستجو است، نه عبارات جداگانه درون آن. استفاده از مترادف‌های کلمات کلیدی برای یافتن نتایج بهینه‌تر، به کمک الگوریتم مرغ مگس‌خوار انجام می‌شود. 

همچنین به جای فهرست کردن نتایج دارای عبارات یا کلمات کلیدی دقیق، گوگل نتایج بیشتری را که با موضوع مورد جستجو ارتباط معنایی دارند، نمایش می‌دهد.

در الگوریتم‌های جستجوی قبلی گوگل، از مترادف‌های عبارت‌های مورد جستجو استفاده می‌شد، اما در الگوریتم جدید مرغ مگس‌خوار، موضوع عبارت توسط گوگل شناسایی شده و در نتیجه گوگل تشخیص می‌دهد که کاربر دقیقاً به دنبال چه محتوایی است. از این مفهوم، با عنوان جستجوی معنایی یا مفهومی یاد می‌شود.

الگوریتم‌هایی که بر این اساس کار می‌کنند، با عنوان فناوری جستجوی مبتنی بر مفهوم (semantic search) نامیده می‌شوند. هدف اصلی در این الگوریتم‌های جستجو، نزدیک‌تر کردن تعامل بین کاربر و موتور جستجو است به‌گونه‌ای که موتور جستجو، مفهوم مورد نظر کاربر را درک کند. 

مرغ مگس‌خوار نیز یکی از همین الگوریتم‌های جستجو است و از فناوری مبتنی بر مفهوم، در قالب نموداری تحت عنوان نمودار آگاهی گوگل (knowledge graph) استفاده می‌کند. این نمودار در واقع، نتایج جستجو را به صورتی برای کاربر نمایش می‌دهد که ارتباط بین کلمات جستجو شده و نتایج پیدا شده توسط موتور جستجو، برای کاربر بیشتر قابل‌درک خواهد بود.  

در این روش جستجو، کاربر با وارد کردن عبارت‌های مرتبط با موضوع مورد نظر، می‌تواند به سرعت به نتیجه مطلوب برسد. به عنوان مثال فرض کنید کاربر به دنبال عنوان فیلمی خاص است مانند The Hangover. 

این فیلم در مورد زندگی سه جوان است که در شهر وگاس زندگی می‌کنند. کافی است کاربر این عبارت را جستجو کند: «فیلمی که در مورد سه جوان در وگاس است، چیست؟». 

موتور جستجوی گوگل بر اساس الگوریتم مرغ مگس‌خوار قادر است مفهوم عبارت مورد نظر را تفسیر کرده و کلیه فیلم‌هایی که با این موضوع یا محتوا ایندکس شده‌اند، جستجو کند. به این ترتیب عنوان فیلم مورد نظر برای کاربر نمایش داده خواهد شد.

 نمودار آگاهی (knowledge graph) چیست؟

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس‌خوار، گوگل نمودار آگاهی خود را راه‌اندازی کرد. این نمودار نه یک نمودار واقعی، بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌های SERP است که برای ارائه پاسخ‌های سریع و دقیق به سؤالات کاربران در مورد افراد، مکان‌ها و هر چیز دیگری طراحی شده است.

به عنوان مثال، اگر عبارت chocolate chip cookies را به معنی «شیرینی‌های شکلاتی چیپسی شکل» جستجو کنید، نمودار آگاهی به صورتی که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، نمایش داده خواهد شد. 

SERP حاوی نتایج ارگانیک استاندارد و لینک‌های موجود به وب‌سایت‌های مناسب است، اما در کنار این موارد، مجموعه‌ای غنی از داده‌ها، از جمله دستور پخت، موارد مهم در تغذیه این دسر، موضوعات پیشنهادی و دسرهای مشابه را نیز شامل می‌شود.

نمودار آگاهی مربوط به جستجوی عبارت chocolate chip cookies

 

اما سؤال اصلی اینجاست: گوگل چگونه تشخیص می‌دهد که این نتایج منعکس‌کننده هدف جستجوگر است و به اندازه کافی نیازهای او را برطرف می‌کند؟ اینجاست که جستجوی مبتنی بر مفهوم وارد عمل می‌شود. 

الگوریتم جستجوی مبتنی بر مفهوم، نتایج مناسب SERP را با پرسش‌های کاربران اینترنت مطابقت می‌دهد. این مطابقت بر اساس خود کلمات و یا عبارت کلیدی جستجو شده نیست، بلکه از نظر مفهوم ضمنی مورد پرسش کاربر است.

 تسلط گوگل در جستجوی مبتنی بر مفهوم این موتور جستجو را قادر می‌سازد دنیای واقعی و روابط بین اجزای آن را درک کند. دقت الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار بر تطبیق موضوع مورد جستجو با نتایج، تا حد زیادی به هوشمند بودن موتور جستجو و قابلیت تجزیه ارتباط معنایی آن‌ها با هم متکی است.

جستجوی مبتنی بر مفهوم یک موضوع پیچیده است، بنابراین در اینجا مثال دیگری از نحوه کارکرد آن در وب آورده شده است. تصور کنید که یک کاربر گوگل این عبارت را در موتور جستجو تایپ کرده یا به صورت صوتی جستجو کند: «بهترین مکان برای چینی‌ها». 

تنها با درک هدف و موضوع پرسش، گوگل به کمک الگوریتم مرغ مگس‌خوار تشخیص می‌دهد که منظور از مکان جایی مانند رستوران است و منظور از چینی، نوعی غذای مخصوص چینی در آن رستوران است. بنابراین بدون آنکه عباراتی مربوط به رستوران و یا خوراک در عبارت جستجو شده وجود داشته باشد، گوگل برخی از رستوران‌هایی که غذای چینی را سرو می‌کنند، نمایش می‌دهد:

نتایج جستجوی عبارت «بهترین مکان برای زبان چینی

توضیح عکس: جستجوی مبتنی بر مفهوم در موتور جستجوی گوگل چگونه است؟

 

ارتباط الگوریتم جستجو و نوع جستجو

از سال 2013، قابلیت جستجوی صوتی نیز به گوگل اضافه شد. این قابلیت، موجی تازه در روش‌های جستجوی گوگل و تأثیر آن روی سئوی وب‌سایت‌ها ایجاد کرد. به عبارت دیگر، علاوه بر تشخیص کلمه، حالا گوگل می‌بایست زبان فرد جستجوگر را نیز شناسایی کرده و موضوع مورد نظر او را از روی گفتارش، تشخیص دهد. 

به زبان ساده‌تر، قبلاً گوگل فقط می‌توانست کلمه مورد جستجوی کاربر را تشخیص دهد، اما حالا گوگل مجبور است موضوع و هدف جستجوگر را هم شناسایی کند، حتی اگر کلمه‌ای مرتبط با آن در گفتار یا متن جستجو شده وجود نداشته باشد. الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار، گوگل را در تحقق این هدف کمک کرد. 

از سوی دیگر، این الگوریتم باعث توسعه گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و استفاده از آن‌ها به عنوان یک ابزار جستجو در اینترنت شد.

تأثیر الگوریتم مرغ مگس‌خوار روی سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو با معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار تا حدودی تغییر کرد. دلیل این مسئله هم این است که گوگل دیگر به کلمات کلیدی حساس نیست و به آن‌ها رتبه نمی‌دهد، بلکه محتوا و موضوع مورد نظر کاربر هم در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل مهم هستند. 

بسیاری از سئو کاران و بازاریاب‌های دیجیتالی متوجه شدند که علاوه بر تمرکز بر کلمات کلیدی، حالا باید موضوع و هدف کاربر بالقوه را هم شناسایی کنند.

گوگل مدت‌هاست که اعتبار صفحه را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مهم در نظر می‌گیرد. با تأکید بیشتر بر محتوای صفحه، اعتبار اهمیت بیشتری پیدا کرده و نتایج جستجو را مرتبط‌تر می‌کند. این هدف اصلی، با معرفی الگوریتم هوشمندی مانند الگوریتم مرغ مگس‌خوار، برای گوگل قابل‌دستیابی شد. 

به این ترتیب گوگل تضمین کرده است که مناسب‌ترین وب‌سایت‌ها از نظر موضوعی برای کاربر نمایش داده می‌شود. این مسئله برای صاحبان کسب‌وکارها هم یک مزیت است، زیرا گوگل کاربرانی را به وب‌سایت آن‌ها هدایت می‌کند که بیشترین تشابه بین موضوع مورد جستجوی آن‌ها و خدمات یا محصولات ارائه شده فروشنده وجود داشته است. 

این مسئله افزایش ترافیک جستجو را به دنبال داشته و به بهبود نرخ تبدیل وب‌سایت‌های تجاری کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، معیار PageRank که به اهمیت لینک‌های یک صفحه می‌پردازد، یکی از اجزای اصلی الگوریتم مرغ مگس‌خوار است. این معیار به گوگل کمک می‌کند که با بررسی وب‌سایت‌های لینک شده به/از وب‌سایت شما و شناسایی موضوعات این وب‌سایت‌ها، موضوع مورد بحث در سایت شما را هم تشخیص دهد. 

مثلاً شما صاحب یک کسب‌وکار تولیدی هستید و وب‌سایت‌های فروش محصولات خود را به صورت لینک مستقیم در صفحه اول سایتتان استفاده کرده‌اید. شناسایی وب‌سایت فروش برای گوگل ساده‌تر است و با تشخیص نوع محصولی که در این لینک‌ها به فروش می‌رسد، گوگل می‌تواند نوع محصول تولیدی شما را راحت‌تر تشخیص داده و جستجوگران را به آسانی به وب‌سایت شما هدایت کند. 

البته این معیار قبلاً هم در الگوریتم پنگوئن مورد استفاده قرار می‌گرفت، با این تفاوت که گوگل تنها به ارتباط کلمات کلیدی بین سایت شما و لینک‌های داخلی آن می‌پرداخت و بررسی موضوع و نوع محصول انجام نمی‌شد.

بنابراین، آنچه در حال حاضر برای مراکز تجاری و کسب‌وکارها اهمیت بیشتری دارد، موضوعی است که لینک مورد نظر در آن قرار دارد. در واقع انکر تکست موردنظر لزوماً نباید کلمات کلیدی مورد جستجو را در خود داشته باشد، بلکه کافی است موضوع و زمینه آن به موضوع مورد جستجوی کاربر مشابهت داشته باشد.

البته باید گفت که کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند. الگوریتم مرغ مگس‌خوار قدرت بیشتری به query های مبتنی بر عبارت اضافه کرده و به طور مؤثر به بهینه‌سازی محتوی وب‌سایت‌ها بر اساس query ها کمک می‌کند. 

به همین دلیل وب‌سایت شما می‌بایست انواع مختلف query ها را پوشش دهد. انواع query هایی که برای الگوریتم مرغ مگس‌خوار مهم هستند و به شناسایی وب‌سایت شما توسط موتور جستجو کمک می‌کنند، query های اطلاعاتی (informational)، هدایت‌کننده (navigational) و تراکنشی (transactional) هستند.

با این الگوریتم، وجود کلماتی مانند «چه کسی»، «چه»، «کجا» و «چگونه» در عبارت‌های مورد جستجوی کاربر، در صورتی که وب‌سایت شما از نظر مفهومی و زمینه‌ای ایندکس شده باشد، برای سئوی سایت شما بسیار مفید خواهد بود و ترافیک بیشتری را به سایتتان هدایت می‌کند. 

همانند الگوریتم‌های قبلی، باز هم تأکید می‌شود که برای بهبود سئوی سایت، از محتوای با کیفیت بالا، منحصر به‌فرد و مرتبط با موضوع و هدف کسب‌وکار برای جذب ترافیک استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار گوگل است که مدتی است توسط این موتور جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، مطالبی را ارائه کردیم. این الگوریتم از ابتدا به همه صاحبان وب‌سایت این پیام را رساند که گوگل دیگر به دنبال کلمات کلیدی برای شناسایی وب‌سایت‌ها نیست، بلکه کل query ها را از نظر مفهومی و هدف مورد نظر کاربر، در نظر می‌گیرد.

به زبان ساده این یعنی گوگل به دنبال ایجاد ارتباط بین زبان عامیانه و طبیعی کاربران در جستجوی مطالب و محتوای وب‌سایت‌های مرتبط است. وب‌سایت‌هایی که مرتبط‌ترین پاسخ‌ها را نسبت به سؤالات مورد جستجوی کاربران با زبان ساده و عامیانه در خود داشته باشند، بیشترین رتبه را از نظر گوگل کسب خواهند کرد. 

علاوه بر این، الگوریتم جستجوی مرغ مگس‌خوار باعث شده است که وب‌سایت‌های دارای موضوع مرتبط با پرسش جستجوگر، در نتایج بالاتر در فهرست SERP نمایش داده شوند.

دریا بهرامی- نویسنده

1195
A
A