اهمیت محتوا در وب‌سایت

اهمیت محتوا در وب‌سایت
اهمیت محتوا در وب‌سایت
4 ماه پیش

محتوای ارزشمند، محتوایی است که وب‌سایت شما را از سایر رقبا و سایت‌های دیگر متمایز می‌کند. محتوا در وب‌سایت، باعث افزایش فروش و رونق کسب‌وکار شما می‌شود.

اما اجازه دهید در ابتدا، چند سؤال از شما بپرسیم:

  • چرا از یک وب‌سایت دیدن می‌کنید؟
  • در یک وب‌سایت به دنبال چه چیزی هستید؟
  • چرا وب‌سایت‌ها وجود دارند؟

پاسخ همهٔ این سوال‌ها، محتوای یک وب‌سایت است.محتوای یک وب‌سایت امر بسیار مهمی است و نقش‌های متفاوتی در دنیای وب برای همه ما ایفا می‌کند. همه ما از انواع مختلف محتوای وب یا محتوای مبتنی بر وب، به فرم‌ها و روش‌های مختلف برای اهداف خود استفاده می‌کنیم.

اهمیت محتوا در وب‌سایت

یکی از مزایای اصلی داشتن محتوای مفید در وب‌سایت این است که تعداد افرادی که از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، وارد وب‌سایت شما می‌شوند، افزایش می‌یابد و موتورهای جستجو، به محتوای خوب و با ارزش امتیاز مثبت می‌دهند. همچنین سئو در دیده شدن محتوای وب‌سایت، اهمیت زیادی دارد و برای اینکه وب‌سایت شما مؤثر باشد، مشتریان و مخاطبان باید بتوانند به‌سادگی آن را پیدا کنند.همان‌طور که در قسمت بالا بیان کردیم، موتورهای جستجو محتوای مفید را دوست دارند اما یک محتوای عالی به‌تنهایی کافی نخواهد بود و باید فاکتورهای به‌خصوصی در آن رعایت شود. شما باید قوانین مربوط به کلمات کلیدی، بک‌لینک‌های داخلی و خارجی و سایر عناصر بهینه‌سازی موتورهای جستجو را در محتوای خود رعایت کنید تا سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو، رتبه بهتری بگیرد و بیشتر نمایان شود.محتوای وب‌سایت زمانی خوب است که برای بازدیدکنندگان مفید باشد، از کلمات کلیدی استفاده شود، مشارکت بازدیدکنندگان را افزایش دهد و اعتماد ایجاد کند.

انواع متداول محتوای یک وب‌سایت

محتوا انواع مختلفی دارد و هر نوع محتوایی در یک وب‌سایت، نقش و اهمیت و مزایای خاص خود را به همراه دارد. استفاده از انواع محتوا می‌تواند تاثیر بهتری بر جذب مخاطبین داشته باشد.

محتوای متنی

محتوای متنی پایه و اساس هر وب‌سایتی است و برای به اشتراک‌گذاری انواع اطلاعات مثل محتوای آموزشی، آمار، داده‌ها و اطلاعات شرکت و توضیحات محصول استفاده می‌شود.وقتی صحبت از سئو و رتبه‌بندی موتورهای جستجو می‌شود، محتوای متنی وب‌سایت است که بیشترین کمک را به این امر می‌کند.

محتوای بصری

اکثر وب‌سایت‌ها به‌غیراز متون، دارای محتوای بصری نیز هستند؛ این محتوا می‌تواند به اشکال مختلفی از جمله تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و فیلم‌ها باشد.محتوای بصری چشم‌نواز است و مطالب را به شکل جذاب‌تری ارائه می‌کند. هر سه نوع از این محتوا موارد استفاده و مزایای خاص خود را دارند.

تصاویر (Pictures)

تصاویر بیشتر در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند. تصاویر محتوا را جذاب‌تر می‌کنند و به آن ارزش می‌بخشند. یک قطعه محتوای متنی با تصویری جذاب و مناسب به بازدیدکننده کمک می‌کند تا آن را به‌سرعت بفهمد و علاقه به بیشتر خواندن در او ایجاد شود.

اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک‌ها یک‌قدم جلوتر از تصاویر هستند و راهی مؤثر برای ارائه اطلاعات و داده‌های بیشتر هستند. یک اینفوگرافیک، ارائه سازمان‌یافته‌ای از محتواهای مبتنی بر داده است.اینفوگرافیک مزایای مختلفی دارد. شما می‌توانید حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات را در یک طرح بصری واحد ارائه دهید تا خواندن و درک سریع را بسیار آسان کند که یک روش بسیار محبوب برای انتشار و بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.ویدیوهاویدئوها شاید بهترین و محبوب‌ترین نوع برای استفاده و اشتراک‌گذاری محتوا در اینترنت و وب‌سایت‌ها باشند. ویدئوها ارزش زیادی برای هر صفحه وب‌سایت ایجاد می‌کنند و بسیار محبوب هستند و در مقایسه با متون، تصاویر و حتی اینفوگرافیک‌ها توسط مخاطبان بسیار بیشتری دیده می‌شوند.از این طریق می‌توان اطلاعات یا حتی داده‌ها را به روش‌های جالب بسیاری نشان داد. ویدئوها بسیار جذاب‌تر هستند و بسیار بیشتر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و روش مؤثرتری برای بازاریابی محتوا هستند.

محتوای صوتی

پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی، جلسات صوتی آنلاین مختلف و... نیز نوعی از محتوای در حال گسترش هستند و می‌توانند محتوای مناسبی به کاربران ارائه کنند.

شش دلیل برای اهمیت ایجاد محتوای باکیفیت در وب‌سایت

امروزه صاحبان مشاغل کوچک می‌توانند به‌سرعت یک وب‌سایت تجاری را با هر تعداد از محصولات راه‌اندازی کنند اما توجه داشته باشید که داشتن یک وب‌سایت زیبا با یک وب‌سایت باکیفیت بالا یکسان نیست.مخاطبان شما با در نظر داشتن اهداف خاصی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و در طول هر بازدید، کیفیت و ارزش محتوای ارائه شده می‌تواند تعیین کند که آیا بازدیدکننده در وب‌سایت شما بماند یا برود.

محتوای باکیفیت چیست؟

محتوا ترکیبی از اطلاعات نوشتاری، گرافیکی، تصویری و صوتی است که در سایت شما ارائه شده و به افراد تحویل داده می‌شود.محتوای باکیفیت بالا می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را برای سرمایه‌گذاری مقرون‌به‌صرفه به همراه داشته باشد.این محتوا شامل توضیحات محصول و خدمات، صفحات اطلاعات شرکت، فیلم‌ها، آموزش‌ها، عکس‌ها و پست‌های وبلاگ است.برای داشتن یک محتوای باکیفیت، محتوای خود را بر محصولات، خدمات، شرکت و هرآنچه که وب‌سایت شما را منحصربه‌فرد و باارزش می‌کند، متمرکز کنید.محتوای موردنیاز و طبق انتظار کاربران خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید.با استفاده از تحقیقات معتبر و با استناد به منابع خود، محتوا تولید کرده و اعتبار کسب کنید.از ترفندهایی که صرفاً برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو طراحی شده‌اند، اجتناب کنید.محتوایی که منتشر می‌کنید ممکن است بر اساس موضوع یا نوع متفاوت باشد اما هدف نهایی محتوا باید ارتقای آگاهی از نام تجاری (Brand Awareness)، وفاداری به نام تجاری و جذب بازدیدکنندگان باشد.تولید محتوای باکیفیت برای وب‌سایت، نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت قدرتمندی را به همراه خواهد داشت.

چگونه محتوای خوب می‌تواند بازدیدکنندگان را در یک وب‌سایت حفظ کند؟

متداول‌ترین پاسخ به این پرسش این است که کاربران محتوای ارزشمند را استفاده کرده و آن را به اشتراک می‌گذارند. همچنین از همه مهم‌تر این که مطالب شما باید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهد و اطلاعاتی را که مفید است به آن‌ها ارائه دهد. شما می‌توانید محتوای خود را در قالب سوالات متداولی (FAQ) که پرسیده می‌شود نیز ارائه کنید تا کاربر بتواند سریع‌تر به پاسخ مورد نظر خود برسد.ارائه محتوای باکیفیت باعث می‌شود که:فروش در وب‌سایت افزایش پیدا کند.ترافیک وب‌سایت بیشتر شود.اشتراک‌گذاری محتوای وب‌سایت بهبود پیدا کند و سطح مشارکت بازدیدکنندگان افزایش یابد.

محتوای باارزش بالا فروش بیشتری ایجاد می‌کند

ایجاد اعتماد، بخش مهمی از فروش برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایت است. تخمین زده می‌شود که 77 درصد از مصرف‌کنندگان قبل از خرید، محتوای آنلاین را مطالعه می‌کنند. انتشار محتوای متمرکز بر محصول مانند سؤالات متداول، بررسی محصولات و فیلم‌های آموزشی یا پست‌های وبلاگ، می‌تواند برای مشتریان احتمالی اعتماد ایجاد کرده و منجر به فروش شود.

محتوای باکیفیت دارای طول عمر بیشتری است

محتوای مفید و سئو شده، محتوای باکیفیتی است که ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای سایت شما مفید خواهد بود. محتوای سئو شده را می‌توان در قالب‌های مختلف ازجمله مقاله‌های آموزشی، ده لیست برتر، فیلم آموزشی و مطالعات موردی دسته‌بندی کرد.به‌عنوان مثال، اگر مقاله‌ای در مورد آخرین لپ‌تاپی که وارد بازار شده است، می‌نویسید این مقاله ممکن است فقط چند هفته یا چند ماه مفید باشه و ماندگاری داشته باشد و تاریخ در این نوع مقالات به‌روز بسیار مهم است. با این حال، مقالاتی در مورد اینکه چگونه یک خریدار می‌تواند این ارزیابی را داشته باشد که کدام لپ‌تاپ به بهترین وجه نیازهای خاص او را برآورده می‌کند، می‌تواند سال‌ها ماندگار باشد.چندین عنصر وجود دارد که به محتوای سئو شده این اجازه را می‌دهد که ماندگاری طولانی داشته باشد.محتوایی که ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند به موارد زیر توجه دارد:مسائل گسترده‌تری را در صنعت یا فضای بازار پوشش می‌دهد.به‌مرورزمان به‌روز می‌شود.با بهترین شیوه‌های سئو مطابقت دارد.توجه داشته باشید که محتوای باکیفیت مانند بررسی محصول، هنوز برای خوانندگان مفید و مهم است، اگرچه عمر مفید آن‌ها کوتاه‌تر است ولی حفظ تعادل در وب‌سایت بین موارد جدید و محتوای همیشه سبز، کلیدی برای افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت در دراز مدت است.

محتوای باکیفیت بالا، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود

واقعیت ساده این است که محتوایی که برای افراد آموزنده، جذاب، خنده‌دار، بحث برانگیز و آموزشی است، اغلب از انواع محتوایی است که آن‌ها به اشتراک می‌گذارند.با رشد مداوم سایت‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی، سهم به‌سزایی در نمایان شدن نام تجاری شما به‌صورت آنلاین وجود دارد و این امر برای مشاغل کوچک تا سازمان‌های بزرگ تجاری صادق است.محتوای قابل اشتراک‌گذاری شامل موارد زیر است:محتوای مبتنی بر متن برای سیستم‌عامل‌هایی مانند توییتر، فیس بوک و اسنپ چتمحتوای ویدئویی و صوتی در YouTube، Vimeo، Instagram، Facebook، Vines و سایر سیستم‌عامل‌های اجتماعیارسال مطالب گرافیکی با تصاویر یا اینفوگرافیک‌ها در Pinterest، Facebook، Twitter، Instagram، Snapchat و Google+کسب‌وکار شما می‌تواند بازاریابی خود را با تعداد فزاینده از پلتفرم‌های اجتماعی جدید و محبوب و برای اطمینان از موفقیت ترکیب کند.

ارزش سئو از محتوای باکیفیت بیشتر است

برای اینکه محتوای شما مؤثر باشد، مردم باید آن را پیدا کنند. ممکن است شما نویسنده‌ای باهوش یا به‌روزی باشید، اما درنهایت بهترین محتوا به‌تنهایی نمی‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند مگر اینکه بتوان آن را کشف کرد.محتوای باکیفیت خوب، از کلمات کلیدی مناسب، پیوندهای ورودی و سایر عناصر بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده می‌کند تا سایت شما در Google، Bing و Yahoo بیشتر نمایان شود.به اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت بالا در بسترهای مختلف رسانه‌های اجتماعی به موارد زیر کمک می‌کند:کشف محتواشناخته شدن بهتر برند تجاریبازدیدکنندگان بیشتر از وب‌سایت تجاریایجاد بک‌لینک‌های فرعی و باکیفیت برای وب‌سایت

محتوای باکیفیت برای کاربران بیشتر قابل استفاده است

هرچه دسترسی به محتوای سایت شما، استفاده از محتوا برای بازدیدکنندگان و ارتباط متقابل بین بخش‌های مربوط به هر محتوا آسان‌تر باشد، کاربران می‌توانند تجربه بهتری داشته باشند و در اشتراک گذاری و انتشار بیشتر آن سهیم خواهند بود. این امر می‌تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان و ترافیک سایت شود.

چند بار تابه‌حال از یک وب‌سایت بازدید کرده‌اید و پس از کلیک و باز شدن صفحه و پیدا نکردن اطلاعات موردنظر خود، ناامید شده‌اید؟

درواقع یک وب‌سایت با محتوای آموزنده و باکیفیت بالا و طراحی داخلی مناسب، می‌تواند از این امر جلوگیری کند. لینک داخلی به محتواهای مختلف می‌تواند بازدید از وب‌سایت شما را بیشتر کرده و کشف محتوای ارزشمند شما را آسان‌تر کند.مثال: وب‌سایت شما دارای صفحه‌ای برای یک محصول خاص است و همچنین یک پست وبلاگی وجود دارد که به‌خوبی نوشته شده و برخی از جنبه‌های آن محصول را ذکر می‌کند. با درج پیوندهایی از صفحه محصول به مقاله وبلاگ و از مقاله وبلاگ به صفحه محصول، بازدیدکننده وب‌سایت به‌راحتی مطالب مرتبط باهم را پیدا می‌کند.افزودن لینک‌های داخلی به‌موقع و مرتبط بین صفحات و محتوای درون سایت شما می‌تواند ارزش و قابلیت استفاده از محتوا و وب‌سایت را افزایش دهد.اگر وبلاگ شرکت یا صفحه پرسش و پاسخ یا بخش ویدئو با محتوای باکیفیت دارید، حتماً پیوندها را به پست‌ها، فیلم‌ها یا مطالب متداول مربوطه از داخل محصولات، خدمات یا صفحات اطلاعات، اضافه کنید.اشتراک‌گذاری محتوا همچنین می‌تواند بر میزان استفاده از وب‌سایت تأثیر بگذارد و محتوای وب‌سایت باکیفیت بالا بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود. وقتی بازدیدکنندگان به‌راحتی می‌توانند محتوای باکیفیتی که می‌خواهند را پیدا کنند، تجربه کاربری آن‌ها در وب‌سایت افزایش پیدا می‌کند و کاربران را تشویق می‌کند تا محتوای باکیفیت شما را با مخاطبان رو به رشد رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.افزودن پست‌های منحصربه‌فرد مثل اینفوگرافیک یا فیلم آموزنده، می‌تواند به بازدیدکنندگان کمک کند تا برند شما را بیشتر بشناسند. این نوع محتوای باکیفیت همچنین می‌تواند ترافیک برگشتی مداوم از بازدیدکنندگان وب‌سایت را بیشتر کند.

سخن پایانی

هر استراتژی محتوای موفق، یک قطعه محتوا را در قالب‌های مختلف ارائه می‌دهد تا شانس رسیدن به مخاطب هدف را افزایش دهد. نتیجه آن‌که محتوای باکیفیت بالا یک وب‌سایت است که باعث ایجاد اعتماد و اعتبار در بین بازدیدکنندگان شده و ارزش افزوده را حفظ می‌کند. محتوای باکیفیت نباید افراد را به دلیل تیترهای گمراه‌کننده یا تکنیک‌های مشکوک سئو، فریب دهد.محتوای واقعاً مؤثر محتوایی که برای بازدیدکنندگان مفید است، از کلمات کلیدی مناسب استفاده می‌کند، مشارکت بازدیدکنندگان و فروش را افزایش می‌دهد و باعث رشد مداوم برند شما می‌شود و در موفقیت تجارت آنلاین شما نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند.

دریا بهرامی- نویسنده

1442
A
A