بهترین سیستم عامل برای سرور چیست؟

بهترین سیستم عامل برای سرور چیست؟
بهترین سیستم عامل برای سرور چیست؟
9 ماه پیش

 

پیشرفت دیجیتال، بهره‌گیری از فناوری‌های جدیدتر و تغییر روش‌های کسب‌وکار را برای کسب‌وکارها ضروری کرده است. تغییر مدل‌های کسب‌وکار و جریان‌ درآمد، سازمان‌ها را مجبور کرده است تا وب‌سایت‌هایی را برای دسترسی بیشتر به مشتریان راه‌اندازی کنند. با این حال، همه شرکت‌ها از جنبه‌های فناوری هاستینگ وب‌سایت، پهنای باند، امنیت سرور، سیستم عامل، مقیاس‌پذیری و غیره آگاه نیستند. این امر آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند و می‌تواند منجر به تصمیمات اشتباه شود که می‌تواند تأثیر منفی بر سازمان داشته باشد. علاوه بر این با وجود کاهش سرعت نت و نیاز به ابزارهای تغییر IP در ماه‌های اخیر، استفاده از سرور مجازی به یکی از گزینه‌های مرسوم تبدیل شده است.

اگر در حال سفارش و خرید سرور مجازی VPS هستید، یکی از سؤالات مهمی که باید به آن پاسخ دهید این است که بهترین سیستم‌عامل (مجموعه نرم‌افزارهایی که منابع یک سیستم را مدیریت می‌کنند) برای سرور مجازی اختصاصی کدام است؟ در این مقاله بخوانید.

بهترین سیستم عامل برای VPS کدام است؟

سیستم‌های عامل زیادی با توزیع‌های مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را در پروژه‌های مختلف دارند. بنابراین پاسخ اصلی این است که ابتدا باید مشخص کنید که هدف شما از اجرای سرور مجازی چیست؟

در این صورت انتخاب سیستم‌عامل (operating system) آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید یک وب‌سایت را روی سرور مجازی راه‌اندازی کنید. حال قبل از انتخاب سیستم‌عامل OS باید مشخص کنید که زبان کد نویسی وب‌سایت چیست. اگر وب‌سایت با ASP.net نوشته شده باشد، بهترین سیستم عامل برای VPS (virtual private server) شما Windows Server Distributions خواهد بود. 

به این خاطر که وب‌سایت‌های نوشته شده با ASP.net باید روی وب سرور IIS اجرا شود و این وب سرور به راحتی بر روی ویندوز سرور نصب می‌شود. اما اگر وب‌سایت شما به عنوان مثال با زبان PHP نوشته شده باشد، بهتر است توزیع‌های لینوکس سرور مانند Debian یا CentOS را انتخاب کنید. اگر می‌دانید چه پروژه‌ای را روی سرور مجازی خود اجرا خواهید کرد، احتمالاً می‌دانید که کدام سیستم عامل را باید انتخاب کنید اما اگر در این زمینه مبتدی هستید، تا پایان این مقاله با ما باشید.

سیستم عامل ویندوز سرور

ویندوز سرور برای مدیریت چندین کامپیوتر، چندین فایل و هاستینگ سرویس‌های مختلف طراحی شده است. وقتی دو نسخه ویندوز سرور و ویندوز 10 را با هم مقایسه می‌کنید، واقعاً تفاوتی بین آن‌ها نخواهید دید زیرا رابط هردوی آن‌ها در نگاه اول یکسان است. هسته هردوی آن‌ها مشابه بوده و می‌توانید برنامه‌های مشابهی را روی هردوی آن‌ها اجرا کنید، اما شباهت‌ها به اینجا ختم می‌شود.

مایکروسافت، ویندوز 10 را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که کاربر بتواند جلوی سیستم نشسته و کارهای خود را انجام دهید، در حالی که ویندوز سرور برای مدیریت کاربران و دسترسی به فایل‌ها و شبکه‌های آن‌ها طراحی شده است. اگرچه ویندوز سرور به کاربر امکان دسترسی به دسکتاپ را می‌دهد، اما می‌توانید آن را بدون رابط گرافیکی هم نصب کرده یا حتی پس از نصب آن را حذف کنید. حتی ورود گرافیکی به این نسخه از ویندوز نیز قابل‌حذف است.

  سیستم عامل ویندوز سرور برای VPS

 

هنگامی که ویندوز سرور را اجرا می‌کنید، برنامه‌های از پیش نصب شده‌ای را مشاهده خواهید کرد که اولین تفاوت‌های این دو ویندوز را به شما نشان می‌دهد. به عنوان مثال برنامه‌ها و سرویس‌های مدیریت شبکه، از جمله دو سرویس آشنای DHCP یا Active Directory Domain Services.  ویژگی‌هایی در ویندوز سرور هستند که برای سرور حیاتی بوده اما در ویندوز 10 وجود ندارند. همچنین لازم به ذکر است که ویندوز سرور از سخت‌افزار قدرتمندتری نیز پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، ویندوز 10 پرو در نهایت از دو ترابایت رم پشتیبانی می‌کند، در حالی که ویندوز سرور به کاربران اجازه می‌دهد تا 24 ترابایت رم را نصب کنند.

تفاوت دیگر ویندوز سرور و ویندوز 10 از نظر پردازنده است . ویندوز 10 تنها از یک پردازنده فیزیکی پشتیبانی می‌کند، در حالی که در سرور ویندوز می‌توانید از دو پردازنده به طور هم‌زمان استفاده کنید. همین امر در مورد کرنل‌های ویندوز، هارد دیسک‌ها یا بسیاری موارد دیگر نیز صادق است.  اما با این حال، اگر فقط برای گشت‌وگذار در وب نیاز به خرید ویندوز VPS دارید، می‌توانید از ارائه‌دهنده خود بخواهید که ویندوز 10 را روی سرور مجازی شما نصب کند، زیرا برای کاربردهای معمولی، پاسخگو است.

 

سیستم عامل ویندوز سرور چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی می‌توان سیستم عامل ویندوز سرور را برای موارد زیر به کار برد:

  • گشت‌وگذار در وب
  • مدیریت برنامه‌ها و ابزارهای در حال اجرا
  • راه‌اندازی یک وب‌سایت
  • راه‌اندازی سرور VPN
  • استفاده از سرور ذخیره‌سازی
  • استفاده از سرور به‌روزرسانی
  • راه‌اندازی برنامه‌ها یا وب‌سایت‌هایی که می‌بایست در شرایط 24/7 به صورت آنلاین فعالیت کنند

 

سیستم عامل لینوکس

لینوکس (linux) یک هسته است، هسته‌ای که قسمت اصلی سیستم عامل را تشکیل می‌دهد و تمام عملیات مربوط به سیستم عامل مانند مدیریت حافظه و سخت‌افزار، کنترل داده‌ها و غیره را انجام می‌دهد. هسته لینوکس ابتدا توسط توروالدز طراحی شد که نقش عمده‌ای در ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار این سیستم عامل داشت. وقتی در مورد سیستم عامل لینوکس صحبت می‌کنیم، منظور هسته لینوکس است که از یک توزیع منبع باز تشکیل یافته است. همچنین کاربران می‌توانند توزیع خود را با تغییر کد آن ایجاد کنند، و به همین دلیل است که برای لینوکس توزیع‌های زیادی ارائه شده است. در واقع لینوکس یک پلتفرم با توزیع انبوه است.

 سیستم عامل لینوکس سرور برای VPS

 

 

سیستم عامل لینوکس دارای توزیع‌های زیادی برای کاربردهای مختلف بوده و همچنین دارای هر دو نسخه گرافیکی و سرور است. در سرویس سرور مجازی، معمولاً، ارائه‌دهندگان نسخه سرور را نصب می‌کنند. برای استفاده از لینوکس سرور، باید نحوه کار با دستورات SSH را بدانید. به همین دلیل، استفاده از آن برای کاربران مبتدی که از سرویس‌های VPS (virtual private server)استفاده می‌کنند، چندان توصیه نمی‌شود.

کدام سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنم؟

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت یا وب اپ، می‌توان توزیع‌های CentOS، Debian یا Ubuntu را توصیه کرد. می‌توان گفت CentOS توزیعی است که برای نصب کنترل پنل‌های Cpanel یا Direct-admin برای راه‌اندازی وب‌سایت توسعه یافته است. همچنین برای اجرای VPN، می‌توانید از هر یک از این توزیع‌ها استفاده کنید. اگر وب‌سایتی دارید که به زبان PHP نوشته شده است، لینوکس می‌تواند بهترین گزینه برای اجرای وب‌سایت شما باشد. وب‌سایت PHP برای اجرا به وب سرور Apache ،Nginx یا Litespeed نیاز دارد و این وب سرور را می‌توان به راحتی نصب و توزیع‌های لینوکس ذکر شده را روی آن اجرا کرد.

 

سیستم عامل لینوکس سرور چه کاربردهایی دارد؟

مشابه سیستم عامل ویندوز سرور، لینوکس سرور هم یک سری کاربردهای انحصاری دارد که عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی وب‌سایت
  • راه‌اندازی سرور سرور مجازی
  • ایجاد و اجرای وب اپ
  • ایجاد و راه‌اندازی سرور پشتیبان
  • اجرای تست نفوذ سرور
  • ایجاد و راه‌اندازی سرور ایمیل

 

مقایسه ویندوز سرور و لینوکس سرور

پس از آشنایی با ویژگی‌های هر یک از دو نسخه سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس که به صورت خاص برای کاربردهای سرور VPS ارائه شده‌اند، باید تفاوت‌های کلیدی بین سیستم عامل‌های VPS مبتنی بر ویندوز و لینوکس را نیز بدانید. در این بخش، از جنبه‌های مختلف این دو سیستم عامل سرور را با هم مقایسه خواهیم کرد:

 مقایسه نسخه سرور ویندوز و لینوکس

 

امنیت

با افزایش تعداد حملات امنیتی سایبری و حملات DDoS، اطمینان از امنیت بالای سیستم عامل VPS دارای اهمیت بالایی است. از نظر امنیت، لینوکس به دلیل منبع باز بودن و نیز استفاده از توزیع‌های متنوع، نسبتاً امن‌تر است. هردوی این جنبه‌ها تضمین می‌کنند که هرگونه اشکال یا حمله خارجی به سرعت شناسایی و اصلاح می‌شود. این واقعیت که لینوکس در مقایسه با مایکروسافت پایگاه کاربری کوچک‌تری دارد نیز آسیب‌پذیری آن را کمتر می‌کند. از سوی دیگر، مایکروسافت یک سیستم عامل امن دارد، اما با توجه به تعداد حملاتی که انجام شده، احتمال ایجاد خرابی در آن بیشتر است.

کارایی و تجربه کاربری

کاربران هنگام بازدید از وب‌سایت شرکت شما انتظار تجربه کاربری سریع، جذاب و قابل‌اعتمادی را دارند. این باعث می‌شود عملکرد سیستم عامل VPS (virtual private server) به همان اندازه برای موفقیت کسب‌وکار شما حیاتی باشد. لینوکس سرور با قابلیت ورود از راه دور ایمن طراحی شده است و تمام عملیات مدیریتی را می‌توان با استفاده از خط فرمان انجام داد. لینوکس همچنین پس از هر به‌روزرسانی نیازی به راه‌اندازی مجدد و ری‌استارت شدن ندارد و در نتیجه عملکرد سریع‌تری را ارائه می‌دهد. 

با این حال، رابط خط فرمان (CLI) ابزاری است که مبتنی بر خطوط دستورات برای هر دستورالعمل است و می‌تواند برای یک کاربر معمولی کمی پیچیده باشد.ویندوز سرور در نقطه مقابل، از رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده می‌کند که کاربرپسندتر می‌شود. با استفاده گسترده از سیستم عامل ویندوز در کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌ها، یک کاربر مبتدی در مدیریت رابط کاربری ویندوز دردسر کمتری دارد. 

CLI در سیستم عامل لینوکس می‌تواند برای افرادی که مهارت فنی ندارند پیچیده باشد. بنابراین، سیستم‌عامل ویندوز با رابط کاربری گرافیکی ساده‌تر، از نظر بصری ارتباط بهتری را کاربر برقرار کرده و هر کسی، صرف‌نظر از اینکه چقدر اطلاعات فنی دارد، می‌تواند از آن استفاده کند. با این حال در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز، VPS باید پس از هر به‌روزرسانی ری‌استارت شود.

پشتیبانی فنی

صرف‌نظر از تخصص فنی تیم اختصاصی خودتان، در برخی موارد، به کمک فنی تیم‌های پشتیبانی سیستم عامل نیاز خواهید داشت. این پشتیبانی از یک اشکال جزئی در راه‌اندازی سرور تا حملات سایبری و هک شدن سرور، به کاربران ارائه می‌شود. لینوکس توسط یک جامعه بزرگ از کد نویس‌ها پشتیبانی می‌شود که اشکالات را برطرف می‌کنند، به سؤالات در انجمن‌های مختلف پاسخ می‌دهند و راه‌حل‌هایی را برای مشکلات رایج به اشتراک می‌گذارند. از آنجایی که این سرویس‌ها رایگان بوده و پاسخ به سؤالات داوطلبانه است، شاید برای برخی کاربران قابل‌اعتماد نباشد. در نقطه مقابل، مایکروسافت نیز پشتیبانی ایده‌آلی دارد. این تضمین می‌کند که یک تیم پشتیبانی اختصاصی وجود دارد که تنها وظیفه آن کمک به شما برای حل مشکلات احتمالی در کوتاه‌ترین زمان است. بنابراین، ویندوز سرور، ارائه خدمات بهتری را برای مشتریان تضمین می‌کند.

مقیاس‌پذیری

همان‌طور که کسب‌وکارتان رشد می‌کند، به یک سیستم‌عامل سرور نیاز دارید که بتواند شما را برای مدیریت ترافیک بدون تأثیر بر عملکرد سرور، یاری کند. از نظر مقیاس‌پذیری و قابلیت ارتقاء سیستم عامل، هیچ برتری میان دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس سرور وجود ندارد و هردوی آن‌ها به ابزارهای به‌روزرسانی مجهز هستند.

هزینه

صرف‌نظر از ویژگی‌ها، در نهایت ارزش خرید نسبت به هزینه سیستم عامل، برای انتخاب بهترین سیستم عامل سرور مجازی مطرح می‌شود. در این مورد باید گفت که هیچ هزینه سالانه‌ای برای استفاده از سیستم‌عامل لینوکس وجود ندارد و استفاده از اکثر نرم‌افزارهای مبتنی بر لینوکس و همچنین اپلیکیشن‌های آن رایگان است. از سوی دیگر، محصولات اصلی مایکروسافت تنها در صورت خرید و پرداخت هزینه قابل‌ارائه هستند. بنابراین، از نظر هزینه، مسلماً در این رقابت، سیستم عامل لینوکس برنده میدان است.

 

سیستم عامل Mikrotik

شاید برای کاربردهای VPS و سرور، سیستم عامل دیگری به نام میکروتیک یا Mikrotik را نیز شنیده باشید. در اصلی سیستم‌عامل میکروتیک مبتنی بر لینوکس است و دارای ویژگی‌های مشابه آن است. به دلیل پایداری بسیار بالا، امکان راه‌اندازی سریع و قیمت پایین، این سیستم عامل در دنیای ارتباطات و به خصوص کاربردهای شبکه رواج پیدا کرده و امروزه بسیاری از سرویس‌دهندگان بزرگ اینترنت از سیستم عامل میکروتیک بر روی سرورهای خود استفاده می‌کنند. محصول اصلی سیستم‌عامل میکروتیک مبتنی بر لینوکس با نام MikroTik RouterOS شناخته می‌شود. 

نصب آن بر روی سخت‌افزار اختصاصی RouterBOARD یا روی کامپیوترهای استاندارد مبتنی بر x86، سخت‌افزار را به یک روتر شبکه تبدیل کرده و بسیاری از ویژگی‌های اضافی مانند فایروال، ارائه‌دهنده خدمات شبکه خصوصی مجازی و سرور VPS، و پیاده‌سازی سرویس‌های پهنای باند را ارائه می‌دهد.

نکاتی در مورد سیستم عامل Mikrotik 

 

اگر نیاز به اجرای فایروال یا سرور PPTP یا L2TP VPN دارید، میکروتیک بهترین گزینه خواهد بود. همچنین یک سری کاربردهای انحصاری نیز برای این سیستم عامل قابل‌ذکر است.

 

کاربردهای Mikrotik VPS چیست؟

به طور کلی، Mikrotik VPS را می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • مسیریابی
  • دیواره آتش یا همان فایروال
  • پروتکل پیکربندی هاست پویا یا سرور DHCP
  • ترجمه آدرس شبکه
  • سرور پراکسی
  • مدیریت کاربر
  • شبکه بی‌سیم
  • شبکه خصوصی مجازی یا VPS
  • لیبل گذاری چند کاربری یا MPLS
  • هاستینگ مبتنی بر PPPoE – PPTP – L2TP – SSTP – OpenVPN – ISDN

 

مزایای Mikrotik VPN Server چیست؟

 

مزایای سیستم‌عامل میکروتیک سرور را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • امکان ایجاد سرور سرور مجازی
  • دارای فایروال لایه 3 و لایه 7
  • کنترل پهنای باند
  • قابلیت هات اسپات
  • قابلیت بی‌سیم
  • امکان نصب پکیج‌های مختلف مانند مدیریت کاربر
  • راه‌اندازی تونل
  • ابزارهای نظارت بر شبکه
  • مسیریابی و تعیین مقصد
  • پشتیبانی از پروتکل‌های مسیریابی مختلف
  • مدیریت و کنترل شبکه از طریق SSH و رابط گرافیکی

 

جمع‌بندی

همان‌طور که قبلاً گفتیم، انتخاب بهترین سیستم‌عامل برای VPS (one of many virtual machines running on a single computer)آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد کار آسانی نیست. برای انتخاب بهترین سیستم عامل برای VPS می‌بایست نیازهای سازمانی و منابع خود را، هم از نظر نیروی کار و هم از نظر مالی، تجزیه‌وتحلیل کنید. سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی انعطاف‌پذیرتر، کم‌هزینه‌تر و سازگارتر با توسعه‌دهندگان است. 

از سوی دیگر، استفاده از سیستم عامل ویندوز برای VPS با رابط گرافیکی و بصری، کنترل بهبود یافته و پشتیبانی بهتر و سریع، بسیار آسان‌تر خواهد بود. بنابراین عامل تعیین‌کننده برای انتخاب سیستم‌عامل (software that manages computer hardware resources) مناسب برای کاربردهای سرور مجازی، نیازها و منابع موجودتان است. همچنین اهداف سازمانی و یا شخصی خود را در نظر بگیرید تا بر اساس نیاز و بودجه‌ای که دارید، انتخاب معقولی داشته باشید.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1231
A
A