بک اردر دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

بک اردر دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟
بک اردر دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟
4 ماه پیش

بک اردر دامنه یک‌راه حل هوشمندانه برای رزرو و ثبت دامنه‌های موردعلاقه شما است. گاهی اوقات ممکن است بخواهید یک دامنه خاص را در اختیار داشته باشید؛ اما متوجه می‌شوید که قبلاً توسط فرد دیگری ثبت‌شده است. اینجاست که بک اردر به کمک شما می‌آید. در حقیقت با استفاده از آن شما می‌توانید دامنه موردنظر خود را رزرو و در لحظه‌ای که دامنه آزاد شد به نام خود ثبت کنید. این روش فرصتی را برای شما ایجاد می‌کند تا دامنه موردنظرتان را در اختیار داشته باشید و از مزایای آن استفاده کنید.

شرکت‌ها و سازمان‌های ثبت دامنه، خدمات آن را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید از طریق این شرکت‌ها دامنه موردنظر خود را انتخاب و در صورت آزاد شدن آن درخواست ثبت را ارسال کنید. بک اردر دامنه فرصتی استراتژیک است که به شما امکان می‌دهد دامنه‌های موردنظر خود را در دنیای آنلاین به دست آورده و در حرفه‌ای‌تان پیشرفت کنید. با استفاده از این راه‌حل هوشمندانه، شما می‌توانید در دنیای تجارت الکترونیک و فعالیت‌های آنلاین به موفقیت دست‌یابید. در ادامه بیشتر به اهمیت و کاربرد بک اردر دامنه خواهیم پرداخت. 

 

بک اردر دامنه چیست؟

بک اردر دامنه یا به‌اصطلاح Backorder Domain، به فرایندی اطلاق می‌شود که شما به‌وسیله آن می‌توانید یک دامنهٔ اینترنتی را که در حال حاضر در اختیار فرد دیگری قرار دارد رزرو کنید. این رزرو به معنی درخواست شما برای خرید دامنه است که درصورتی‌که قابل‌خرید شود به شما اطلاع داده می‌شود و می‌توانید آن را تهیه کنید. درواقع زمانی که یک دامنه‌ای منقضی می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد افراد مختلف ممکن است به دنبال خرید آن باشند؛ اما به دلیل اینکه همه افراد به‌طورمعمول به‌صورت هم‌زمان به خرید دامنه موردنظر علاقه‌مند نیستند فرصتی برای بک اردر دامنهٔ شما به وجود می‌آید.

می‌توانید از سرویس‌های مختلفی استفاده کنید که به شما امکان بک اردر را می‌دهند. این سرویس‌ها معمولاً اطلاعاتی در مورد دامنه‌هایی که به‌زودی منقضی می‌شوند جمع‌آوری می‌کنند و درصورتی‌که دامنهٔ موردنظر شما در دسترس قرار گرفت به شما اطلاع می‌دهند تا بتوانید آن را خریداری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که بک اردر دامنه هیچ‌گونه تضمینی برای خرید دامنه نیست. در بسیاری از موارد سایر افراد نیز به دنبال خرید دامنه هستند و فقط احتمال دریافت دامنه توسط شما وجود دارد.

بک اردر دامنه چیست؟

چگونه می‌توانم از سرویس بک اردر دامنه استفاده کنم؟

برای استفاده از سرویس بک اردر دامنه مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا باید یک سرویس بک اردر دامنه را انتخاب کنید. برخی از سرویس‌های معروف در این زمینه شامل GoDaddy، Namecheap و Dynadot می‌شوند. شما می‌توانید با جستجوی "بک اردر دامنه" در موتورهای جستجو، سرویس‌های مختلف را مقایسه و انتخاب کنید.

  • بعد از انتخاب سرویس موردنظر باید در آن ثبت‌نام کنید. این شامل ایجاد یک حساب کاربری با اطلاعات شخصی شما می‌شود.

  • پس از ثبت‌نام، می‌توانید به قسمت جستجوی دامنه بروید و دامنه‌ای که می‌خواهید بک اردر کنید را جستجو کنید. سرویس بک اردر دامنه به شما امکان می‌دهد دامنه‌هایی که در حال حاضر در دسترس نیستند را بررسی و آن‌ها را بک اردر کنید.

  • پس از پیدا کردن دامنه موردنظر باید درخواست بک اردر را ثبت کنید. این فرایند ممکن است نیازمند پرداخت هزینه بک اردر باشد.

  • بعد از ثبت درخواست بک اردر، شما باید منتظر بمانید تا دامنه موردنظر در دسترس قرار بگیرد. درصورتی‌که سرویس بک اردر به شما اعلان دهد می‌توانید دامنه را خریداری کنید.

نکته: مهم است که به‌روز باشید و درخواست خود را سریعاً ثبت کنید؛ زیرا دامنه‌ها ممکن است به‌سرعت توسط افراد دیگر خریداری شوند. همچنین هزینه و شرایط استفاده از سرویس بک اردر دامنه در هر سرویس می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از سرویس، قوانین و مقررات آن را مطالعه کنید.

 

کاربرد بک اردر

علاوه بر این‌که بک اردر دامنه به شما این امکان را می‌دهد که دامنه موردنظرتان را در اختیار داشته باشید و ازدست‌دادن آن جلوگیری کنید شامل کاربردهای زیر نیز است:

  • افراد و شرکت‌ها که دامنه‌های موردنظر خود را قبلاً ثبت کرده‌اند؛ اما فرصتی برای نوسازی دامنه‌ها نداشته‌اند می‌توانند دامنه‌های خود را با استفاده از بک اردر دامنه در اختیار داشته باشند و از آن‌ها برای راه‌اندازی وب‌سایت، ایمیل و سایر خدمات آنلاین استفاده کنند.

  • با استفاده از بک اردر دامنه شرکت‌ها و برندها می‌توانند دامنه‌هایی که نام تجاری خود را در آن‌ها ثبت نکرده‌اند را خریداری کنند و از آن‌ها برای ساختن حضور آنلاین قوی‌تر استفاده کنند.

  • درصورتی‌که شما دارای دامنه‌ای هستید که ممکن است برای دیگران جذاب باشد، می‌توانید آن را برای بک اردر قرار دهید. درصورتی‌که دامنه آزاد شود افراد می‌توانند آن را خریداری و به شما درازای دامنه‌تان پول پرداخت کنید.

  • بک اردر دامنه فرصتی برای فردی است که به دامنه‌ای خاص علاقه‌مند است؛ ولی در حال حاضر در دسترس ندارد. درواقع با استفاده از این سرویس شما می‌توانید دامنه را در اختیار داشته باشید و از آن برای اهداف شخصی یا تجاری استفاده کنید.

 

اهمیت یک اردر دامنه

اردر دامنه می‌تواند اهمیت زیادی در خرید و مدیریت دامنه‌هایتان داشته باشد. در ادامه به برخی از اهمیت‌های آن اشاره می‌کنیم:

  • با استفاده از آن شما می‌توانید دامنه‌هایی که در حال حاضر در اختیار فرد دیگری قرار دارند و به دلایل مختلف قابل‌خرید نیستند را رزرو کنید. این به شما فرصت می‌دهد تا درصورتی‌که دامنه در دسترس قرار بگیرد به‌سرعت آن را خریداری کنید.

  • اگر دامنه‌ای که بانام برند شما یا هویت شما مرتبط است در دسترس نیست، بک اردر دامنه می‌تواند به شما کمک کند تا از دسترسی دیگران به آن دامنه و استفاده ناجوانمردانه از آن جلوگیری کنید. همچنین شما می‌توانید برند خود را حفظ کنید و از ایجاد سوءاستفاده‌ها و کلاه‌برداری‌ها جلوگیری کنید.

  • دامنه‌های مطلوب و مرتبط با موضوع وب‌سایت شما می‌توانند در بهبود رتبه‌بندی شما در نتایج موتورهای جستجو مؤثر باشند. با بک اردر دامنه شما می‌توانید به دامنه‌های مرتبط با کسب‌وکار یا موضوع وب‌سایتتان دسترسی پیداکرده و از این طریق به بهبود رتبه‌بندی خود در موتورهای جستجو کمک کنید.

  • در برخی موارد دامنه‌هایی بانام‌های کوتاه، آماده استفاده و باارزش تجاری بالا ممکن است در دسترس نباشند. با بک اردر دامنه شما می‌توانید به این دامنه‌ها دسترسی پیداکرده و آن‌ها را خریداری کنید. این امر می‌تواند به توسعه کسب‌وکار شما کمک کند و ارزش تجاری بالایی داشته باشد.

اهمیت یک اردر دامنه

آیا بک اردر دامنه ضمانت شده است؟

بک اردر دامنه (Domain Backorder) درواقع یک سرویس است که توسط برخی ارائه‌دهندگان دامنه ارائه می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که این سرویس هیچ‌گونه ضمانتی برای دریافت دامنه موردنظر شما ندارد. علت این موضوع این است که بک اردر دامنه بستگی به چندین عامل دارد که کنترل کامل بر آن‌ها ندارید. بعضی از عوامل که می‌توانند تأثیرگذار باشند عبارت‌اند از:

  • رهایی دامنه: درصورتی‌که فردی دامنه موردنظرتان را در اختیار داشته باشد و آن را رها نکند، بک اردر دامنه نمی‌تواند مؤثر باشد.

  • رقابت: اگر شما و دیگران هم‌زمان بک اردری بر روی یک دامنه داشته باشید، این می‌تواند به رقابتی بین شما و دیگران تبدیل شود و به‌این‌ترتیب احتمال دریافت دامنه توسط شما کاهش یابد.

  • بازار ثانویه: درصورتی‌که فردی دامنه موردنظرتان را در اختیار داشته باشد و تصمیم به فروش آن کند، ممکن است آن را به یک بازار ثانویه تغییر دهد و در این صورت شما نمی‌توانید دامنه را از طریق بک اردر دریافت کنید.

به همین دلیل بک اردر دامنه فقط یک فرایند ثبت علاقه است و نمی‌تواند به شما ضمانت دریافت دامنه موردنظرتان را بدهد. ازاین‌رو همواره از چندین روش دیگر برای خرید دامنه ازجمله مذاکره مستقیم با صاحب دامنه یا استفاده از بازارهای دامنه‌های ثانویه استفاده کنید.

 

بهترین سرویس بک اردر چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین سرویس بک اردر دامنه شامل ویژگی‌های زیر است:

  • سرویس بک اردر باید ابزاری را فراهم کند که به شما امکان جستجوی دامنه‌های موردنظرتان و ثبت علاقه را بدهد. این امکان به شما کمک می‌کند تا دامنه‌هایی که در دسترس نیستند را پیدا کنید و از طریق بک اردر اقدام به تلاش برای دریافت آن‌ها نمایید.

  • سرویس بک اردر باید رقابتی منصفانه بین افرادی که بر روی یک دامنه بک اردر دارند فراهم کند. این به معنای این است که همه افراد برابر فرصتی برای دریافت دامنه موردنظر خود داشته باشند و فرایند تخصیص دامنه به شکل عادلانه و شفاف انجام شود.

  • این سرویس باید به شما درصورتی‌که وضعیت دامنهٔ موردنظرتان تغییر کند اطلاع دهد. این اطلاع‌رسانی به شما امکان می‌دهد تا در صورت آزاد شدن دامنه، به‌سرعت اقدام به خرید آن کنید.

  • سرویس بک اردر باید ابزاری را فراهم کند که به شما امکان پیگیری و مدیریت بک اردرهایتان را بدهد و به شما کمک می‌کند به‌راحتی بک اردرهای خود را مدیریت و در صورت لزوم تغییراتی را در آن‌ها اعمال کنید.

  • همچنین باید حریم خصوصی شمارا حفظ کند و اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به بک اردرهایتان را محرمانه داشته باشد.

  • باید ارائه‌دهندهٔ مناسبی داشته باشد که به شما در هرگونه سؤال یا مشکلی که در رابطه ‌با بک اردرهایتان پیش می‌آید، پاسخگو باشد و پشتیبانی لازم را ارائه دهد.

 

نصب بک اردری روی دامنه قبلی

برای اعمال بک اردر بر روی دامنه‌ای که قبلاً ثبت کرده‌اید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به پنل کاربری خود در سرویس بک اردر دسترسی پیدا کنید. این ممکن است با ورود به‌حساب کاربری خود در سرویس بک اردر یا ارائه‌دهنده دامنه انجام شود.

  • در پنل کاربری، دامنه‌هایی که قبلاً ثبت کرده‌اید را مشاهده و دامنه‌ای که می‌خواهید بر روی آن بک اردر اعمال کنید را انتخاب کنید.

  • در صفحه مدیریت دامنه، باید گزینه بک اردر یا مشابه آن را پیدا کنید. این گزینه معمولاً در قسمت تنظیمات دامنه و یا قسمت امنیتی پنل کاربری قرار دارد.

  • در گام بعدی باید اطلاعات مربوط به بک اردر را وارد کنید. این اطلاعات ممکن است شامل اطلاعات مالکیت دامنه جدید، اطلاعات تماس و سایر موارد مربوطه باشد. دقت کنید که باید اطلاعات صحیح و دقیق باشد.

  • پس از واردکردن اطلاعات ممکن است بخشی از فرایند تأیید هویت را طی کنید. بسته به سیاست‌ها و روش‌های ارائه‌دهنده، ممکن است نیاز به تأیید هویت از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا روش‌های دیگر باشد و پس از تأیید هویت بک اردر شما بر روی دامنه اعمال می‌شود.

  • پس از اعمال آن، می‌توانید در پنل کاربری خود به بخش مدیریت بک اردرها بروید و وضعیت آن را پیگیری کنید. این امکانات ممکن است شامل تغییرات، تمدید یا لغو بک اردر و سایر موارد مربوطه باشد. 

 

استفاده از سرویس بک اردر دامنه

برای استفاده از سرویس بک اردر دامنه مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا باید یک ارائه‌دهنده معتبر برای سرویس اردر پیدا کنید. مطالعه و بررسی بازخوردها و نظرات کاربران، تحقیق دربارهٔ ارائه‌دهندگان مختلف و مقایسه ویژگی‌ها و قیمت‌ها می‌تواند به شما در انتخاب مناسب کمک کند.

  • پس از انتخاب ارائه‌دهنده، باید در سرویس بک اردر ثبت‌نام و یک حساب کاربری ایجاد کنید. این مرحله ممکن است شامل تأیید هویت و ارائه اطلاعات شخصی شما باشد.

  • حالا می‌توانید با استفاده از ابزار جستجوی سرویس بک اردر، دامنه‌های موردنظرتان را جستجو کنید. اگر دامنه‌ای که می‌خواهید دریافت کنید، در دسترس نیست، می‌توانید بک اردر بر روی آن را ثبت کنید.

  • سپس می‌توانید بک اردر را بر روی دامنه موردنظرتان ثبت کنید. این ممکن است شامل پرداخت هزینه بک اردر بر روی دامنه و ارائه اطلاعات مربوط به آن باشد.

  • معمولاً سرویس بک اردر امکاناتی جهت پیگیری و مدیریت بک اردرهایتان را می‌دهد که از طریق پنل کاربری خود می‌توانید وضعیت بک اردرهایتان را بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را اعمال کنید.

  • این سرویس همچنین به شما در مورد تغییرات وضعیت دامنه‌ها که بر روی بک اردر ثبت کرده‌اید، اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌هایی ارائه می‌دهد. از این اعلان‌ها استفاده کنید تا در صورت آزاد شدن دامنه، به‌سرعت اقدام به خرید آن کنید.

یک اردر دامنه

آیا بک اردر می‌تواند بر روی دامنه‌های ثبت‌شده در ارائه‌دهندگان مختلف قابل‌اعمال باشد؟

بک اردر می‌تواند بر روی دامنه‌های ثبت‌شده در ارائه‌دهندگان مختلف قابل‌اعمال باشد. سرویس بک اردر از طریق ارتباط با شبکه‌های ثبت دامنه (مانند ICANN) عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد بر روی دامنه‌هایی که قبلاً ثبت کرده‌اید، حق انتخاب اولویت خرید در صورت آزاد شدن آن‌ها را داشته باشید.

درصورتی‌که دامنه‌هایتان در ارائه‌دهندگان مختلف ثبت‌شده باشند، می‌توانید از سرویس بک اردر استفاده کنید تا درصورتی‌که دامنه‌هایتان آزاد شوند، اقدام به خرید آن‌ها کنید. این به شما امکان می‌دهد دامنه‌های موردنظرتان را در اختیار داشته باشید و ازدست‌دادن آن‌ها جلوگیری کنید. هر ارائه‌دهنده دامنه ممکن است روش‌ها و رابط‌های مختلفی برای استفاده از آن فراهم کند. برای استفاده از این سرویس بهتر است با ارائه‌دهنده دامنه خود تماس بگیرید و مستندات و راهنمایی‌های مربوطه را بررسی کنید.

 

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی می‌توان گفت اردر دامنه به شما امکان می‌دهد تا به دامنه‌های موردنظر خود دسترسی پیدا کنید و از امتیازاتی مانند حفاظت برند، بهبود رتبه‌بندی و ارزش تجاری بهره برده شوید. بهترین سرویس بک اردر دامنه سرویسی است که امکاناتی همچون جستجو و ثبت علاقه، رقابت منصفانه، آگاهی از تغییرات را داشته باشد. درصورتی‌که شما به دنبال استفاده از سرویس بک اردر دامنه هستید، می‌توانید به برخی از ارائه‌دهندگان معتبر در این زمینه مراجعه کنید. در نظر داشته باشید قبل از استفاده از هر سرویسی  بازخوردها و نظرات کاربران را موردبررسی قرار داده و اطمینان حاصل کنید که سرویس موردنظرتان ویژگی‌هایی که مدنظرتان است را داشته باشد.

سوالات متداول

بک ‌آر در دامنه چیست؟

بک ‌آر در دامنه یا بک‌آپ دامنه، روشی است که با استفاده از آن می‌توانید یک دامنه موردنظر را رزرو و در لحظه‌ای که دامنه آزاد شد، آن را به نام خود ثبت کنید.

چرا باید از بک ‌آر در دامنه استفاده کنم؟

با استفاده از آن شما می‌توانید دامنه خاصی که قبلاً توسط فرد دیگری ثبت‌شده است را در اختیار داشته باشید.

چگونه بک ‌آر در دامنه کار می‌کند؟

شما می‌توانید از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های ثبت دامنه، دامنه موردنظر خود را انتخاب کنید و درخواست بک ‌آر در دامنه را ثبت کنید. درصورتی‌که دامنه آزاد شد، شرکت ثبت دامنه شمارا به‌صورت خودکار از آزاد شدن آن مطلع می‌کند و شما می‌توانید دامنه را به نام خود ثبت کنید.

آیا بک ‌آر در دامنه اطلاعات کاربران را نیز شامل می‌شود؟

بک ‌آر در دامنه فقط مربوط به رزرو و ثبت دامنه است و اطلاعات کاربران را شامل نمی‌شود. بک‌ آر در دامنه تنها فرصتی را برای ثبت دامنه موردنظرتان در لحظه‌ای که آزاد شد را به شما می‌دهد و به‌طورمعمول اطلاعات و داده‌های مربوط به دامنه پس از ثبت اولیه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

چه مزایایی برای استفاده از بک ‌آر در دامنه وجود دارد؟

با استفاده از بک ‌آر در دامنه، شما می‌توانید دامنه‌های موردنظر خود را در دنیای آنلاین رزرو و در لحظه‌ای که آزاد شدند آن‌ها را به نام خود ثبت کنید. این روش به شما فرصتی استراتژیک می‌دهد تا دامنه‌های مهم و موردعلاقه خود را در اختیار داشته باشید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

7506
A
A