بیت باکت یا گیت هاب؟ انتخاب بهترین سرویس برای مخزن کنترل

بیت باکت یا گیت هاب؟ انتخاب بهترین سرویس برای مخزن کنترل
بیت باکت یا گیت هاب؟ انتخاب بهترین سرویس برای مخزن کنترل
9 ماه پیش

زمانی که قصد توسعه یک پروژه برنامه‌نویسی شده را دارید، یکی از مهم‌ترین موضوعات، انتخاب سرویس میزبانی مناسب است. انتخاب بهترین میزبان یا هاست برای کد شما، مرحله‌ای حیاتی در روند محسوب می‌شود و می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر بهره‌وری شما داشته باشد. به همین دلیل است که پیداکردن خدمات هاستینگ یا میزبانی مناسب، ممکن است کمی سخت باشد. چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر تابه‌حال برای انتخاب بهترین میزبان برای کد خود، تحقیق کرده باشید، حتماً می‌دانید دو میزبان معروف بیت باکت و گیت هاپ، در صدر جدول هاست‌ها قرار دارند. هر دو مورد عنوان‌شده می‌توانند نیازهای شما را در هر پلتفرمی به‌خوبی برآورده کنند. GitHub و Bitbucket، هر دو از Git (نوعی سیستم کنترل نسخه) استفاده می‌کنند که ردیابی آسان‌تر تغییرات در فایل‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. به این معنی که گیت، به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا اطلاعات موردنیاز خود را درباره اینکه چه کسی، چه زمانی و چرا فایلی را تغییر داده، به دست آورند.

اما ازآنجایی‌که هر دو مورد عنوان‌شده، بهترین انتخاب‌های موجود هستند، ممکن است شما به‌عنوان یک کاربر، در انتخاب میان آن‌ها، به شک بیفتید. ما در این مقاله قصد داریم معایب، مزایا و کاربردهای گیت‌هاب و بیت باکت را بررسی کرده و این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم تا دریابیم بین گیت‌هاب یا بیت باکت، کدام یک برای نیاز ما مناسب‌تر است.

Github و Bitbucket

قبل از اینکه به بررسی جداگانه هر یک از این موارد بپردازیم، هر دو میزبان به شما امکان انجام عملیات‌های اساسی مانند موارد زیر را می‌دهند. اما در انجام برخی فرایندهای خاص، عملکرد متفاوتی دارند.

  • ایجاد و مدیریت بهینه مخازن
  • امکان استفاده از سیستم احراز هویت دومرحله‌ای یا 2FA
  • بررسی عملکرد کدها
  • بهبود کارایی
  • استفاده از امکان ویرایش درون‌خطی
  • دارای پشتیبانی Markdown

باوجوداینکه این دو هاستینگ، فعالیت‌های مشابه زیادی را انجام می‌دهند، اما برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است از جزئیات این دو نیز، آگاهی لازم را کسب کنید.

BitBucket یا بیت باکت چیست؟

بیت باکت، اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ و در استرالیا، به‌عنوان یک استارت‌آپ، وارد حوزه هاستینگ شد. این مجموعه بعد از اینکه در سال ۲۰۱۰ توسط Atlassian (سازندگان فضای ترلو) خریداری شد، پشتیبانی از مخازن گیت را نیز به ویژگی‌های خود اضافه نمود. بیت باکت، سیستمی برای مدیریت مخزن کدهای شماست و به طور خاص برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان در یک مجموعه، ایجاد شده است.

به‌وسیله این سیستم میزبان، می‌توانید فضای گیت خود را مدیریت کنید، در زمینه کدها با اعضای تیم مشورت داشته باشید و همچنین روند توسعه وب‌سایت یا کد خود را به طور کامل دنبال کنید. این موضوع که بیت باکت، فضای تحت‌نظر Atlassian است، به کاربران این پیام را منتقل می‌کند که با یک رابط کاربری جذاب و قوی در ارتباط هستند.

ویژگی‌های بیت باکت

  • مخازن ویژه‌ای را به‌صورت خصوصی و همچنین نامحدود برای Mercurial و گیت، ایجاد می‌کند.
  • می‌تواند با پشتیبانی از Git Large File Storage یا همان LFS، زمان کلون را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • از APIهای مربوط به third-party، پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به طور یک‌پارچه با فضای ترلو ادغام شود.
  • با سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند مک، ویندوز و اندروید، سازگار است.
  • امکان دسترسی و ادغام با فضاهای Crucible، Bamboo، Jira و JenkinsExternal را فراهم می‌کند.
  • از احراز هویت خارجی برای فضاهای فیس‌بوک، گوگل، گیت‌هاب و توییتر، پشتیبانی می‌کند. در این روش، فرایند از طریق سرورهای احراز هویت خارج از SMC صورت می‌گیرد.
  • با ارائه کردن یک Rest API کامل، امکان ایجاد ویژگی‌های سفارشی را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • Bitbucket Snippet به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌های چندقسمتی را با هر نوعی، مدیریت کنید.
  • امکان ردیابی دائم مشکلات موجود در کدها و دسترسی به ویکی‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

مزیت‌های بیت باکت

  • به سایر ابزارهای DevOps، مانند Jira و Jenkins، به‌آسانی، متصل می‌شود.
  • امکان استفاده از سیستم احراز هویت را برای شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.
  • بیت باکت، ابزاری قدرتمند برای مدیریت انطباق کدها و حفظ امنیت آن‌هاست.
  • شما با هر سیستم‌عاملی، می‌توانید از بیت باکت استفاده کنید.
  • بیت باکت فضایی را برای کدها به کاربران ارائه می‌دهد که امنیت کد را با گواهینامه SOC 2 Type 2، فراهم می‌کند.

معایب بیت باکت

  • اگر فرایند موردنظر شما سنگین‌تر از حد انتظار میزبان باشد، ثبات و بهره‌وری خود را از دست می‌دهد.
  • با اینکه امکان استفاده از برنامه‌های third-party وجود دارد، اما فعال‌سازی آن آسان نیست.

گیت‌هاب یا GitHub چیست؟

گیت‌هاب، یکی از پرطرف‌دارترین میزبان‌ها در سراسر جهان است که بیش از ۵۷ میلیون توسعه‌دهنده از آن استفاده می‌کنند. این میزبان یا هاست، در واقع یک سرویس میزبانی مخزن باز است که ۱۴ سال بعد از تأسیس آن، یعنی در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی مایکروسافت خریداری شد. موضوع بازبودن منابع آن موردپسند کاربران مختلف قرار دارد. چرا که استفاده رایگان از مخازن عمومی را برای افراد مختلف در دسترس قرار می‌دهد. این موضوع به این معناست که هر تعداد کاربر می‌توانند از مخازن عمومی برای میزبانی کد خود استفاده کنند!

همان‌طور که از نام آن می‌توان فهمید، گیت‌هاب از گیت نیز پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان تنها هاستی است که به‌جای مدل‌های دیگر VCS مانند Mercurial، گیت را مورداستفاده قرار می‌دهد. این سرویس میزبانی، رابط گرافیکی قدرتمندی مبتنی بر وب دارد و به کاربران ویژگی‌های متعددی را برای کنترل دسترسی ارائه می‌کند.

همچنین مانند بیت باکت، دارای سیستم‌هایی برای ردیابی تغییرات در فایل‌ها و کدها را برای کاربران است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این مورد در کنار مخزن بازبودن گیت‌هاب، امکان رفع مشکلات و همکاری پروژه‌های منبع‌باز با یکدیگر است. رابط‌های کاربری استفاده‌شده در گیت‌هاب، استفاده را برای کاربران تازه‌کار و پیشرفته، بسیار ساده کرده است.

ویژگی‌های گیت‌هاب

  • کامنت‌های موجود در کدها را برجسته می‌کند تا استفاده و بررسی مشترک آن برای افراد مختلف را ساده‌تر کند.
  • خدماتی مانند pull requests، commit و غیره را ارائه می‌دهد. این موضوع می‌تواند بهره‌وری و همکاری را در تیم، بهبود دهد.
  • برای پروژه‌های افراد، نقاط عطف و برچسب‌های را تعریف می‌کند.
  • امکان مقایسه بین شاخه‌های کد، فراهم می‌سازد.
  • تنها از Git پشتیبانی می‌کند.
  • امکان دسترسی به ادغام مستقیم Zendesk، Azure، Cloudbees، Google Cloud، Amazon، Code Climate و Heroku در این میزبان یا هاست، وجود دارد.
  • در گیت‌هاب، از بیش از ۲۰۰ زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌شود.
  • امکان استفاده از APIهای مربوط به Third-party و ادغام آن‌ها را برای ردیابی مشکلات و همچنین میزبانی ابری، فراهم ساخته است.
  • از ابزارهای مختلف مدیریت پروژه‌ها و تست کدها مانند Slack و Jira پشتیبانی می‌کند.
  • در سیستم‌عامل‌های مختلف مک، ویندوز و اندروید، استفاده‌پذیر است.

مزیت‌های گیت‌هاب

  • دارای فضایی بسیار امن، اعتمادپذیر و فوق‌العاده سریع است.
  • منبعی باز و رایگان داشته و استفاده را برای چند کاربر امکان‌پذیر می‌کند.
  • امکان به اشتراک گذاشتن پروژه‌ها با عموم مردم، وجود دارد.

معایب گیت‌هاب

  • مخزن خصوصی آن محدود است.
  • تنها از گیت، پشتیبانی می‌کند.

تفاوت‌های کلیدی گیت‌هاب و بیت باکت

تا اینجا به بررسی ویژگی‌های هر یک از این دو هاست معروف پرداختیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید نیازهای کلی خود را برای کدها و پروژه‌ها، به‌وسیله هر دوی این میزبان‌ها، برآورده کنید. اما تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد که تعیین‌کننده انتخاب میان گیت‌هاب یا بیت باکت است.

۱. برنامه‌های افزودنی و ادغام‌های Third-Party

استفاده از این دو ابزار، کارهای پیچیده را در پروژه‌های مختلف، ساده‌تر کرده و بهره‌وری کد شما را بهبود می‌بخشد. هر دو پلتفرم از انواع مختلف برنامه‌های افزودنی و ادغام‌های Third-Party، بهره‌مند هستند.

بیت باکت، از نظر تعداد، بسیار جلوتر از گیت‌هاب قرار دارد. بازار مربوط به Atlassian که بیت باکت نیز زیرمجموعه آن است، دارای بیش از ۲۳۰۰ ابزار بسیار کاربردی است که سازگاری میان آن‌ها، یک ویژگی مفید برای توسعه‌دهندگان است.

البته گیت‌هاب نیز به بازار مخصوص گیت‌هاب متصل بوده و برنامه‌هایی بسیار کاربردی را جهت مرتفع کردن نیازهای یک پروژه فراهم کرده است.

۲. رابط کاربری

زمانی که قصد انتخاب یک پلتفرم دیجیتال را دارید، یکی از مهم‌ترین عوامل در رضایت شما، رابط کاربری مناسب است که منجر به استفاده راحت از پلتفرم می‌شود. در این قسمت، گیت‌هاب و بیت باکت بر یکدیگر برتری ندارند. چرا که رابط کاربری موضوعی مبتنی بر سلیقه افراد است و شما می‌توانید باتوجه‌به علاقه و نیازمندی‌های خود، میزبان موردنظر را انتخاب کرده و پروژه‌های خود را از طریق آن مدیریت کنید.

بیت باکت دارای یک رابط کاربری تمیز و ساده است. نواری که در کنار فضای بیت باکت قرار دارد، ابزارهای کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین استفاده از ابزارهای دیگر و پیمایش در میان منوهای مختلف، فرایندی ساده بوده و کار را برای تازه‌کارها بسیار آسان می‌کند.

گیت‌هاب نسبت به بیت باکت، رابط کاربری بسیار متفاوتی را ارائه کرده است. منوهای موجود در این فضا، منظم نبوده و ممکن است برای افراد کمی گیج‌کننده باشند. منوی اصلی، ویژگی‌هایی را در خود جای داده است که نامرتب دیده می‌شوند. ممکن است برای درک فضای گیت‌هاب، برای مدتی نیاز به تمرین و استفاده داشته باشید.

۳. بردها و ویکی‌ها

هر دو پلتفرم ارائه شده، امکان به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مختلف با اعضای تیم را فراهم کرده و به همین دلیل فضایی بسیار تیمی را برای افراد ایجاد می‌کنند. ابزارهای مختلفی از جمله ویکی‌ها، در این پلتفرم‌ها ادغام شده‌اند تا فضایی برای همکاری و ایده‌پردازی کاربران وجود داشته باشد.

اگر قصد ایجاد ویکی‌هایی را در بیت باکت دارید، باید یک مخزن کد در پلتفرم ایجاد کنید. امکان ویرایش و کنترل ویکی‌ها در این فضا وجود دارد و در بسیاری از پروژه‌های از این ویکی‌ها به‌عنوان فضای اصلی خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از خدماتی که ویکی‌ها ارائه می‌کند، برای یادداشت‌برداری اطلاعات مهم در حین پروژه یا ایجاد اطلاعاتی با منبع‌باز برای افراد مختلف، استفاده کنید.

متأسفانه گیت‌هاب در مخزن خصوصی این ویژگی مهم را ندارد. البته اگر از یک مخزن عمومی برای پروژه‌های خود استفاده کنید، می‌توانید این ویکی‌ها استفاده کنید. همچنین قابلیت‌هایی مانند Readme، Project Boards و Issues نیز در این فضا وجود دارد که استفاده از آن‌ها شدنی اما کمی پیچیده است.

۴. ساختار قیمت‌گذاری

شما می‌تواند طرح‌های مختلفی که برای هر دو پلتفرم وجود دارد را باتوجه‌به نیازهای خود و قیمت آن، انتخاب کنید. طرح‌های مختلف، تعداد کاربران و ظرفیت‌های مختلفی را دارا هستند.

در بیت باکت، شما می‌توانید مخازن عمومی یا خصوصی را به‌صورت نامحدود و با حداکثر استفاده ۵ کاربر در طرح میزبانی ابری، استفاده کنید. همچنین بیت باکت، برای ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ غیرمتنی، یک گیگابایت LFS به شما ارائه می‌کند. در صورت تمایل می‌‌توانید به‌ازای هر کاربر، مبلغ ۳ دلار را به‌صورت ماهیانه پرداخت کنید.

در گیت‌هاب، شما می‌توانید از مخازن عمومی و خصوصی موجود در پلتفرم، بدون داشتن محدودیت برای تعداد کاربران، استفاده کنید. همچنین بعد از انتخاب طرح رایگان گیت‌هاب، ۵۰۰ مگابایت فضا برای فایل‌های بزرگ غیرمتنی نیز دریافت می‌کنید. شما می‌توانید طرح‌های مختلفی را از گیت‌هاب انتخاب کنید که امکان استفاده از مخازن نامحدود با کاربران نامحدود را به شما می‌دهند و همچنین دارای فضایی مناسب برای ذخیره‌سازی پروژه‌ها هستند. شما می‌توانید با پرداخت ۴ دلار در ماه از این طرح استفاده کنید.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که بیت باکت و گیت‌هاب، هر دو فضاهایی بسیار عالی و کاربردی برای میزبانی و ذخیره‌سازی داده‌ها هستند، انتخاب میان آن‌ها، مستلزم دانستن جزئیاتی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت هر دو پلتفرم از مخازن عمومی و خصوصی پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که بیت باکت ویژگی‌های بیشتری برای پروژه‌های بزرگ و سازمانی داشته و گیت‌هاب برای استفاده‌ها و پروژه‌های فردی مناسب‌تر است. امیدواریم مطالب عنوان‌شده در این نوشته به شما برای داشتن انتخابی آسان‌تر کمک کرده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 
دریا بهرامی- نویسنده

1848
A
A