تفاوت‌ هاست لینوکس با ویندوز چیست ؟ راهنمای انتخاب بهترین سرویس هاست

تفاوت‌ هاست لینوکس با ویندوز چیست ؟ راهنمای انتخاب بهترین سرویس هاست
تفاوت‌ هاست لینوکس با ویندوز چیست ؟ راهنمای انتخاب بهترین سرویس هاست
8 ماه پیش

تفاوت‌ هاست لینوکس با ویندوز چیست ؟ راهنمای انتخاب بهترین سرویس هاست

انتخاب و خرید هاست پرسرعت با ظرفیت مناسب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از راه‌اندازی سایت باید زمان زیادی صرف آن کنید؛ اما یکی از سؤالاتی که قبل از خرید هاست باید به آن پاسخ دهید، این است که هاست لینوکسی بهتر است یا ویندوز؟ تفاوت هاست لینوکس با ویندوز چیست ؟ برای دریافت پاسخ این سؤالات، در ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

هاست ویندوزی و لینوکسی، هریک از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند که منجر به ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در هریک از آن‌ها شده است. همین مسئله باعث می‌شود که این دو هاست، برای هر وب‌سایتی مناسب نباشند. در ادامه ابتدا تعریف کوتاهی از این دو هاست در اختیارتان قرار می‌دهیم و سپس به بررسی تفاوت هریک می‌پردازیم.

هاست ویندوز چیست؟

بدون شک سیستم‌عامل ویندوز، محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ است؛ اما هاست ویندوزی، برای همه وب‌سایت‌ها، مناسب نیست. با این وجود چند ویژگی منحصر به فرد آن، این نوع هاست را برای برخی از کسب‌وکارها ایده‌آل می‌کند.

به طور کلی، کسب‌وکارها و یا سازمان‌های بزرگی که وب‌سایت و سایر سیستم‌های خود را بر روی برنامه‌های ویندوز ایجاد کرده‌اند، هاست ویندوز به دلیل ویژگی‌های اصلی آن‌که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود، بهترین گزینه است:

  • بر روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شود.
  • با سایر ابزارهای ویندوز سازگار است.
  • دارای یک پنل کنترل Plesk با رابط کاربرپسند است.
  • اغلب از فناوری‌های مبتنی برابر استفاده می‌کند.

چرا باید هاست ویندوز را انتخاب کنید؟

به طور کلی، وب‌سایت‌هایی که بر اساس فناوری‌های مایکروسافت ASP.NET و پایگاه داده MSSQL ساخته شده‌اند، بهتر است که از هاست ویندوز استفاده کنند. چرا که:

  • سرورهای هاست ویندوز، برای وب‌سایت‌هایی با بازدید بالا، ایده‌آل هستند.
  • با تمامی سیستم‌ها و زبان‌های ویندوز سازگار است.
  • به دلیل افزایش رقابت، بین ارائه‌دهندگان خدمات و توسعه فناوری، این نوع هاست برای کسب‌وکارهای کوچک هم مقرون به صرفه شده است.
  • امکان دسترسی کاربران به فناوری‌های پیشرفته، فراهم شده است.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس، محبوب‌ترین نوع هاست در میان توسعه دهندگان و طراحان وب‌سایت است. لینوکس سیستم‌عامل پیش فرض تمامی وب‌سایت‌های وردپرسی است. این سیستم‌عامل، امکانات کاربردی زیادی دارد و با cPanel سازگار است.

برخی از ویژگی‌های کلیدی هاست لینوکسی عبارت‌اند از:

  • به عنوان قابل اعتمادترین سیستم‌عامل شناخته می‌شود.
  • بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند با هر محیطی سازگار شود.
  • لینوکس یک پلتفرم منبع باز است.
  • قیمت هاست لینوکس نسبت به دیگر انواع هاست، کمتر است.

چرا باید هاست لینوکس را انتخاب کنید؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد، قیمت کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر، مهم‌ترین دلایل برتری هاست لینوکسی به هاست ویندوزی است؛ اما برخی دیگر از مواردی که هاست لینوکس را برای راه‌اندازی بسیاری از سایت‌ها، به‌خصوص سایت‌های وردپرسی، مناسب کرده است؛ عبارت هستند از:

  • لینوکس به‌صورت منبع باز در اختیار توسعه کنندگان قرار می‌گیرد؛ یعنی افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به کد اصلی دسترسی داشته باشند و متناسب با نیازشان، آن را تغییر دهند.
  • لینوکس به عنوان یک پلتفرم منبع باز، از امنیت زیادی برخوردار است.
  • لینوکس قابلیت سازگاری زیادی دارد؛ به همین دلیل می‌توانید از آن برای راه‌اندازی وبلاگ وردپرس، فروشگاه آنلاین و... بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید.
  • هاست لینوکس از لحاظ قیمتی، مقرون به صرفه است. منبع باز بودن این سیستم، نگهداری آن را آسان‌تر و نیاز به به‌روزرسانی‌های مداوم را کمتر می‌کند. در نتیجه، هزینه خرید و نگهداری هاست، نسبت به هاست ویندوز، بسیار کمتر است.

تفاوت هاست لینوکس با ویندوز چیست؟

  • رابط کاربری: شاید کاربری هاست ویندوز از لینوکس، راحت‌تر باشد؛ زیرا اکثر افراد از سیستم‌عامل ویندوز برای دسکتاپ استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، در لینوکس برای اجرای دستورات مختلف باید از command line استفاده شود و به همین دلیل استفاده و کار با آن ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. به همین دلیل در کنار هاست لینوکس، از سی پنل برای تعمیر و نگهداری سرور استفاده می‌شود.
  • امنیت و پایداری: اگرچه خطر هک برای هر دو سیستم‌عامل وجود دارد، ویندوز عموماً در برابر تهدیدات آسیب‌پذیرتر است؛ اما لینوکس پایدارتر است و راه‌اندازی مجدد آن به‌سختی انجام می‌شود.
  • سازگاری سخت‌افزار و نرم‌افزار: از سرورهای ویندوز اغلب در سازمان‌های بزرگ با زیرساخت‌های پیچیده IT استفاده می‌شود؛ مانند Sharepoint و Exchange.
  • ابزارهای توسعه: از هاست لینوکس معمولاً برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های شخصی با دسترسی به ابزارهایی مانند Apache، PHP، MySQL و پروتکل انتقال فایل (FTP) استفاده می‌شود. توسعه دهندگان باتجربه همچنین می‌توانند وب سرور NGINX را پیکربندی یا از Perl یا Python استفاده کنند. با این حال، سایت‌های توسعه‌یافته با فناوری‌های Microsoft ASP.NET و MS SQL فقط با سرورهای ویندوز کار می‌کنند.
  • سرعت: لینوکس سریع‌تر از ویندوز است زیرا برای اجرای دستورات، نیازی به پشت سر گذاشتن مراحل زیاد، پیچیده و سنگین نیست.

کدام هاست برای وردپرس بهتر است: لینوکس یا ویندوز؟

وقتی صحبت از راه‌اندازی سایت وردپرسی می‌شود، هاست لینوکس انتخاب بهتری خواهد بود. وردپرس روی PHP اجرا می‌شود که پیکربندی آن در ویندوز بسیار سخت‌تر است. از طرف دیگر، پایگاه داده مایکروسافت اکسس (Microsoft Access) به اندازه MySQL قوی نیست و ممکن است باعث ایجاد اختلال و کند شدن سرعت سایت شما شود.

علاوه بر این، لینوکس فضای زیادی برای سفارشی‌سازی کدها و توسعه وب‌سایت درست مطابق با خواست و نیاز شما، در اختیارتان قرار می‌دهد. با این حال، اگر قصد راه‌اندازی فریم‌ورک دات نت را دارید و یا می‌خواهید از برنامه‌هایی مانند ColdFusion، ASP Classic یا Microsoft SQL Server استفاده کنید، باید میزبانی ویندوز را انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

بسیاری از افراد با بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز ، هاست لینوکس را برای راه‌اندازی وب‌سایت خود انتخاب می‌کنند. لینوکس به دلیل انعطاف‌پذیری و قیمت مناسبی که دارد، برای طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها، چه کوچک و چه کلان ایده‌آل است. هر دو هاست، از نظر امنیتی عملکرد قابل اطمینانی دارند؛ اما معمولاً برای سایت‌های فروشگاهی با بازدید بالا، استفاده از هاست ویندوز، پیشنهاد می‌شود.

دریا بهرامی- نویسنده

1651
A
A