تنظیمات رابط فنی جهت تمدید دامنه IR

تنظیمات رابط فنی جهت تمدید دامنه IR
تنظیمات رابط فنی جهت تمدید دامنه IR
8 ماه پیش

هر کسب‌وکار یا علاقه‌مند به فعالیت در دنیای آنلاین باید یک دامنه برای سایت خود انتخاب کند. اما دامنه‌ها بسیار متنوع هستند و هر کشور از جمله ایران نیز پسوند ملی مخصوص به خود را دارد. دامنۀ اینترنتی کشور ایران با پسوند .ir به ثبت می‌رسد تا حوزه فعالیت کشوری شما را به کاربرانتان نشان دهد. با توجه به هزینه پایینی که ثبت دامنه‌های .ir در مقایسه با پسوندهای بین‌المللی دارد، با انتخاب آن‌ها می‌توانید هزینه‌های ابتدایی سایت و کسب‌وکار خود را کاهش دهید.

دامنه ir چیست؟

همان‌طور که گفتیم پسوند آی آر (Internet country-code top level domain for Iran) یکی از انواع دامنۀ اینترنتی کشور ایران به‌شمار می‌رود. تمامی وب‌سایت‌های داخلی با توجه به قوانین ایرنیک و انتخاب نامی که جزو اسامی غیرمجاز مانند WEB، IRAN، ADSL و غیره قرار نگیرد، می‌توانند این دامنه را ثبت کنند. ir مخفف کلمه iran است. از انواع دامنه‌های ir در کشورمان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ir.
  • co.ir.
  • net.ir.
  • org.ir.
  • ac.ir.
  • gov.ir.
  • id.ir.
  • sch.ir.

قبل از آن‌که دامنه‌ای را با این پسوندها ثبت کنید، باید حتما قوانین پژوهشگاه دانش‌های بنیادی – ایرنیک را به‌عنوان تنها مرجع رسمی خرید دامنه ir به‌صورت کامل مطالعه کنید. به‌عنوان مثال اگر یک برند یا شرکت مشهور هستید، می‌توانید دامنه خود را با پسوند co.ir ثبت کنید. چون co در این‌جا مخفف کلمه company به معنای شرکت است. همچنین net.ir. انتخاب خوبی برای کسانی است که یک موسسه یا شرکت فعال در حوزه اینترنت دارند.

تمدید دامنه ir

بدون تردید هیچ دامنه‌ای در اینترنت بدون محدودیت زمانی، در اختیار فرد یا شرکت صاحب آن قرار ندارد و نمی‌توانید آن را با یک مرتبه پرداخت برای همیشه بخرید. بلکه دامنه ir نیز مانند خانه به‌صورت سالیانه اجاره داده می‌شود و اگر بخواهید به استفاده از آن ادامه دهید، باید آن را با پرداخت هزینه لازم تمدید کنید. پس از گذشت یک سال، ایمیل‌هایی برای تمدید دامنه ir خود از ایرنیک دریافت خواهید کرد که اگر نسبت به آن‌ها بی توجه باشید و از مدت لازم برای تمدید دامنه‌تان گذشته باشد، دامنه را از شما سلب امتیاز خواهند کرد.

پس از آن هر فردی ممکن است دامنه شما را بخرد. در چنین شرایطی نه تنها اعتبار سایتتان به او تعلق خواهد گرفت، بلکه دامنه خود را نیز از دست می‌دهید. البته باید دقت کنید پس از اتمام اعتبار دامنه، حتی اگر برای تمدید آن فورا اقدام نکنید، برای مدتی دامنه در رزرو شما خواهد ماند. اگر باز هم در این مدت برای تمدید دامنه ir خود اقدام نکنید، سایرین فرصت خرید آن را به‌دست می‌آورند و جزو دامنه‌های آزادشده محسوب می‌شود.

نحوه تمدید دامنه ir

برای تمدید دامنه ir و همچنین ثبت دامنه ir از طریق سایت آذرآنلاین باید تنظیماتی را در پنل خود در سایت نیک انجام دهید. پس از آن آذرآنلاین به‌عنوان نماینده رسمی نیک اجازه دسترسی به دامنه شما و اعمال تغییرات روی آن را خواهد داشت. برای انجام تنظیمات مورد نظر کافی است مراحل زیر را با دقت طی کنید تا زمان تمدید دامنه ir خود با هیچ مشکلی روبرو نشوید. از جمله این تنظیمات باید به تنظیمات رابط فنی، رابط مالی و رابط اداری اشاره کنیم که هر کدام را به‌صورت کامل در زیر توضیح داده‌ایم.

 

 

تنظیمات رابط فنی، مالی و اداری

1. ابتدا وارد شناسه خود در سایت nic.ir شوید.

2. سپس دامنه مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه تغییر رابط‌ها کلیک کنید.

تنظیمات رابط فنی - انتخاب نام دامنه

3. در قسمت تغییر رابط‌ها 3 گزینه رابط اداری، رابط فنی و رابط مالی را بر روی گزینه شناسه کاربری دیگر قرار دهید.

در قسمت جای خالی عبارت az3237-irnic را قرار دهید.

تنظیمات رابط فنی - وارد کردن شناسه

4. پس از وارد کردن روی گزینه اعمال کلیک کنید.

5. پس از انجام مراحل بالا از منوی شناسه گزینه مدیریت رابط‌های مجاز را انتخاب کنید.

تنظیمات رابط فنی - منوی رابط های مجاز

6. در این قسمت همانند شکل زیر تمام گزینه‌ها را بر روی خودم و نمایندگان تنظیم کنید.

تنظیمات رابط فنی - رابط شناسه

پس از اعمال تمامی مراحل بالا، شما می‌توانید از طریق سایت آذرآنلاین به تمدید و تغییر دامنه خود بپردازید.

 

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

10357
تنظیمات رابط فنی جهت تمدید دامنه IR
100.001
A
A