راه اندازی سایت شخصی با وردپرس

راه اندازی سایت شخصی با وردپرس
راه اندازی سایت شخصی با وردپرس
9 ماه پیش

وردپرس چیست؟

در قدم اول برای طراحی و ساخت یک وب‌سایت دو راه وجود دارد که انتخاب هر یک، به خود شما و هدفتان بستگی دارد. در روش اول، ساخت وب‌سایت به‌واسطه برنامه‌نویسی صورت می‌گیرد و در روش دوم، با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتواهایی که به‌صورت آماده و برنامه‌نویسی شده‌اند، امکان طراحی یک سایت فراهم می‌شود.

ما به شما روش دوم را پیشنهاد می‌کنم چون هم ساده است، هم قدرتمند و هم کم‌هزینه.

پس از انتخاب روش طراحی سایت، انواع مختلف سیستم مدیریت محتوا در دسترس است که وردپرس محبوب‌ترین آن‌هاست. در واقع سیستم مدیریت محتوا یا همان ‌content management system) CMS‌) یک سیستم نرم‌افزاری مدیریت محتوای تحت وب است که شما با استفاده از آن می‌توانید سایتتان را طراحی و مدیریت کنید. وردپرس یکی از قدرتمندترین، ساده‌ترین و ایمن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای جهان است. به گزارش یکی از منابع خبری بیش از 60 درصد از وب‌سایت‌های دنیا به کمک همین سیستم مدیریت محتوای محبوب ساخته شده و مدیریت می‌شوند؛ بنابراین توصیه ما به شما نصب وردپرس است. این نرم‌افزار را می‌توانید از آدرس https://fa.wordpress.org/ دانلود کرده و سپس بر روی‌هاست خود نصب نمایید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با وردپرس

نصب و تنظیمات قالب سایت شخصی

وردپرس فقط یک سیستم مدیریت قالب و نمایش سایت برای شماست و برای طراحی و دیزاین گرافیکی سایت خود نیاز به یک قالب دارید. وردپرس تعداد بسیار متنوعی قالب رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد که با توجه به نیاز و سلیقه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. بسیار ساده و تنها با یک کلیک می‌توانید قالب خود را انتخاب و نصب نمایید. هر قالب با توجه به نوع طرح و هدف شما از طراحی وب‌سایت، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و طرحی خاصی را به شما ارائه می‌دهد.

آموزش نصب قالب وردپرس از مخزن وردپرس

ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید و از بخش نمایش گزینه پوسته‌ها را انتخاب نمایید. صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود تنها چند گزینه پیش‌فرض را از قالب‌ها نمایش می‌دهد. با فشردن دکمه افزودن پوسته تازه به تمام قالب‌های وردپرس دسترسی خواهید داشت و می‌توانید از بین هزاران قالب آماده یکی را برگزینید. فقط باید توجه کنید که قالب‌های راست‌چین و فارسی را انتخاب کنید. تنها با فشردن دکمه نصب، همان قالب مورد نظر بر روی وردپرس شما نصب می‌گردد.

نصب و تنظیمات افزونه

به منظور ساخت یک سایت شخصی با وردپرس، افزونه‌های متعددی ارائه شده است که به خاطر ارائه امکانات زیاد به توسعه‌دهنده، ساخت و کاربری وب‌سایت را به مراتب ساده‌تر خواهد کرد. عموماً افزونه‌های لازم برای طراحی یک ساخت شخصی، افزونه‌های رایگانی هستند که از مخزن وردپرس قابل‌دسترسی می‌باشند؛ بنابراین نیازی به نصب افزونه‌های پولی نخواهد بود. برخی از این افزونه‌های کاربردی در ادامه توضیح داده خواهد شد.

افزونه WP Rocket

این افزونه یک افزونه افزایش سرعت وب‌سایت است. هر چه سایت شما از سرعت لود بیشتری برخوردار باشد، بازدیدکننده رغبت بیشتری به جستجو و مشاهده صفحات وب‌سایت و مطالعه محتوای آن دارد. این مسئله روی سئوی سایت شما نیز تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

افزونه WP Rocket به محض اینکه نصب شود، نیازی به پیکربندی نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر به محض اینکه افزونه را فعال‌سازی کنید، وب‌سایت شما از قابلیت‌های زیر برخوردار می‌گردد:

  • کش استاتیکی برای نسخه‌های دسکتاپ و موبایل که نسخه استاتیکی HTML مربوط به محتوای شماست،
  • کش مرورگر که برخی از فایل‌ها را روی کامپیوتر محلی بازدیدکننده سایت شما ذخیره‌سازی می‌کند،
  • پشتیبانی از Cross-Origin برای فونت‌های وب‌سایت
  • شناسایی و پشتیبانی افزونه‌های مختلف شخص ثالث، تم‌ها، و محیط‌های میزبانی
  • ترکیب اسکریپت‌های برخط و شخص ثالث

افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO یک افزونه رایگان است که تقریباً هر وب‌سایتی که به کمک وردپرس ساخته می‌شود، به آن احتیاج خواهد داشت. البته نسخه پولی این افزونه نیز وجود دارد که امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد اما نسخه رایگان آن می‌تواند تمام نیازهای یک توسعه‌دهنده وب‌سایت شخصی را برآورده کند. این افزونه همانند بیشتر افزونه‌های وردپرس از مخزن وردپرس قابل‌دسترسی بوده و تنها پس از نصب و فعال‌سازی قابل‌استفاده است. در ابتدا پس از نصب این افزونه، به‌صورت پیش‌فرض یک سری تنظیمات در وب‌سایت در جهت بهبود سئوی سایت صورت می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های بارز این افزونه عبارت است از:

  • بهینه‌سازی خودکار سئوی تکنیکال، نظیر URL های استاندارد و تگ‌های متا
  • قابلیت ایجاد نقشه سایت XML به‌صورت پیشرفته که شناسایی سایت را برای گوگل ساده‌تر می‌سازد.
  • قالب‌سازی دیسکریپشن متا و تایتل برای برند سازی بهتر سایت و نتیجه بهتر در موتورهای جستجو
  • افزایش سرعت لود شدن سایت

بیشتر بخوانید: آموزش سئو در وردپرس

افزونه Insert Headers and Footers

این افزونه همان‌طور که از نامش مشخص است، برای طراحی و نمایش بهتر هدرها و فوترها در وب‌سایت وردپرسی به کار می‌رود. این افزونه بسیار ساده بوده و به راحتی نیز از مخزن وردپرس قابل‌دسترسی است. امکان اضافه کردن کدهایی نظیر Google Analytics، CSS سفارشی، Facebook Pixel و غیره به هدر و فوتر وب‌سایت بدون آن که نیازی به ویرایش فایل‌های قالب سایت باشد به کمک این افزونه امکان‌پذیر است.

برخی از ویژگی‌های متمایز این افزونه عبارت‌اند است:

  • نصب سریع
  • سادگی در افزودن و درج اسکریپت‌ها
  • درج کد هدر و یا کد فوتر به روشی ساده
  • افزودن هر نوع کد یا اسکریپت شامل HTML و جاوا اسکریپت

افزونه Contact Form 7

این افزونه برای اضافه کردن فرم‌های تماس با ما در وب‌سایت وردپرسی کاربرد دارد. فرم تماس با ما، یک بخش مهم در وب‌سایت‌ها است. در مورد وب‌سایت شخصی نیز فرم تماس با ما می‌تواند مسیری برای تبادل نظر با بازدیدکنندگان سایت شما باشد و آمار بازدید سایت را بالا ببرد. افزونه Contact Form 7 امکانات زیادی در مورد طراحی سفارشی انواع فرم تماس با فیلدهای مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از قابلیت‌های این افزونه عبارت است از:

  • اضافه کردن فیلدهای مختلف به فرم تماس شامل ایمیل، تلفن، لینک شبکه‌های اجتماعی و غیره
  • امکان افزودن کد کپچا
  • فیلترینگ پیام‌های هرزنامه یا اسپم
  • قابلیت استفاده از کوکی‌ها

افزونه JetBlog

افزونه‌های صفحه ساز متعددی موجودند که طراحی سایت را برای شما ساده‌تر می‌کنند و هرکدام از آن‌ها قابلیت‌های فراوانی دارند که باید با توجه به نیاز خود افزونه مناسب را برگزینید. یکی از افزونه‌های جذاب برای طراحی صفحات وبلاگی که بیشتر در مورد وب‌سایت‌های شخصی کاربرد دارد، افزونه JetBlog است که سازگار با محیط المنتور است. به کمک این افزونه، امکان طراحی صفحات متعدد در وب‌سایت شخصی شما وجود بدون آنکه نیازی به کد نویسی باشد. انواع افکت‌های مختلف و امکان سفارشی‌سازی آن‌ها در کنار الگوهای نمایش متن به‌صورت ستونی، لیستی و غیره از ویژگی‌های این افزونه است.

شروع تولید محتوا برای سایت

بعد از انتخاب قالب و نصب افزونه‌های مورد نیاز برای طراحی یک وب‌سایت شخصی، مرحله بعد انتشار محتوا بر روی سایت است. برای این منظور بهتر است پیش از شروع، هدف خود را از کارکرد وب‌سایت مشخص کنید. محتوای یک سایت، به هدف و نوع مخاطب شما بستگی دارد. اگر یک دانشجو هستید و به دنبال ارائه مطالب علمی در سایت خود هستید، مسلماً نوع محتوای شما با یک تولیدکننده که از وب‌سایت برای نمایش نمونه کارهای تولیدی خود استفاده می‌کند، فرق خواهد داشت. معمولاً برای یک وب‌سایت شخصی بخش‌های زیر را می‌توان در نظر گرفت:

صفحه اصلی یا Homepage

در صفحه اصلی، توضیحاتی در مورد خودتان، هدف شما از طراحی سایت، علایق و ویژگی‌های بارزی که برای خواننده می‌تواند جالب‌توجه باشد، ارائه کنید. این صفحه، ویترین سایت شماست، بنابراین سعی کنید در عین حال که سادگی آن را حفظ می‌کنید، محتوایی مناسب در آن بگنجانید تا بازدیدکننده را جذب کند.

صفحه تماس با ما

بهتر است صفحه جداگانه‌ای برای تماس با خودتان شامل آدرس ایمیل، آدرس صفحات شما در رسانه‌های اجتماعی و غیره، در سایت خود در نظر بگیرید. فرم تماس با ما را در این صفحه می‌توانید به کمک افزونه‌هایی که برای این منظور ارائه شده است، طراحی کنید.

صفحه نمونه کار

اگر یک تولیدکننده هستید و یا خدمات خاصی نظیر ترجمه و یا تایپ ارائه می‌کنید، بهتر است برای نمایش نمونه کارهای خود، صفحه‌ای جداگانه طراحی نمایید. استفاده از تصاویر، ویدئو، متن‌های توضیحی و هدینگ‌های جذاب، می‌تواند بیننده را جذب کند.

صفحه بلاگ

در صورتی که یک سایت شخصی برای ارائه مطالب طراحی کرده‌اید، صفحه بلاگ را برای نوشتن محتوای خود در نظر بگیرید. این محتوا می‌تواند، آموزشی، علمی، دل نوشته، شعر، داستان، خاطره و غیره باشد.

علاوه بر بخش‌های بالا، ممکن است در وب‌سایت شخصی خود، قسمت‌های دیگری را نیز اضافه کنید. مثلاً تقویم یا صفحه عضویت در خبرنامه سایت، صفحه مخصوص رزومه شغلی و یا تحصیلی، صفحه گالری تصاویر شخصی و صفحات دیگر.

در مجموع باید گفت طراحی یک صفحه شخصی در وردپرس، به واسطه استفاده از افزونه‌های متنوع و کاربردی، کاری ساده و در عین حال سرگرم‌کننده است. این یک روش ارتباط با دیگران است و از طریق یک سایت شخصی می‌توانید با افراد زیادی آشنا شوید که ممکن است زمینه‌های کاری و یا تحصیلی جدیدی را برای شما ایجاد کند. چه بسا شعرا و یا نویسنده‌هایی که آثار شخصی خود را ابتدا در سایت خودشان منتشر می‌کردند اما به واسطه آشنایی با مدیر مسئول یک روزنامه یا مجله، توانسته‌اند مطالب خود را در مجلات و روزنامه‌های پربازدید کشور به چاپ برسانند.

جمع بندی

امروزه به دلیل گسترش ارتباطات و فراگیر شدن فضای آنلاین، نیاز به یک سایت شخصی برای افراد با هر مهارتی ضروری است. سایت شخصی شما باعث می‌شود تا کاربران بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر شما را پیدا کنند و از خدمات یا نظرات شما استفاده کنند. در حال حاضر اکثر افرادی که دارای حرفه یا مهارتی هستند، سایت خود را راه اندازی می‌کنند و به کمک آن خود را به همه دنیا معرفی می‌کنند. با استفاده از آموزش‌های این مقاله می‌توانید سایت شخصی خود را راه اندازی کنید و از مزایای آن بهره ببرید. اگر به پیگیری و ارائه اخبار علاقه دارید و فکر می‌کنید می‌توانید یک سایت خبری را مدیریت کنید، مقاله راه اندازی سایت خبری با وردپرس را از دست ندهید.

دریا بهرامی- نویسنده

811
A
A