روش‌های پیدا کردن کلمات ترند و کلیدی

روش‌های پیدا کردن کلمات ترند و کلیدی
روش‌های پیدا کردن کلمات ترند و کلیدی
2 هفته پیش

طبقه‌بندی مقالات در موتور جستجو بر اساس وقایع روز انجام می‌شود. به‌عبارت‌دیگر این اتفاقات مهم جهان هستند که بر ترند شدن کلمه کلیدی تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین می‌بایست مقالات را بر اساس کلمات ترند در کنار هدف وب‌سایت نگارش کرد. برای مثال ممکن است کلمه‌ای که ماه گذشته ترند بوده و سایت را به صفحه اول گوگل هدایت می‌کرده، امروز دیگر کاربرد نداشته باشد. به همین دلیل شما باید قبل از تولید محتوا، ابتدا کلمات کلیدی ترند شده و پرکاربرد را پیدا کنید. نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی چندان سخت نیست؛ به کمک چند ترفند ساده می‌توان کلمات کلیدی را پیدا کرد که در محتوای کلمات کلیدی چیست؟در مورد آن کامل صحبت کرده‌ایم.

 

بررسی اصولی وب‌سایت

قبل از هر چیز باید بدانید چه کلمه کلیدی مناسب وب‌سایت شما است. برای این کار ابتدا چند برگه و قلم بردارید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا هدف خود را برای بازدید سایت مشخص کنید: یعنی بدانید سایت شما دقیقاً با چه هدفی راه‌اندازی شده است. برای مثال شما یک فروشگاه آنلاین لباس راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید فروش خود را بالا ببرید.
  • کلمات و عبارات کلیدی مدنظر خود را لیست کنید: شما به‌عنوان یک فروشگاه اینترنتی می‌دانید چه محصولاتی را می‌فروشید؛ بنابراین نام عمومی آن‌ها را لیست کنید. برای مثال کیف، کفش، تی‌شرت، شلوار، کفش مجلسی، سویشرت.
  • اهداف اصلی کاربران را کشف کنید: خودتان را جای مشتری بگذارید و در نقش مشتری، در موتور جستجو به دنبال محصولات مشابه بگردید. به این معنی که از نام برند استفاده نکنید. فکر کنید می‌خواهید کفش بخرید و نمی‌دانید کدام برند و مدل مناسب است. خیلی راحت به این نتیجه می‌رسید که باید مد روز را در نظر بگیرید، فصل محصول را در نظر بگیرید و برندهای معتبر را بیابید. همین چند نکته می‌تواند در یافتن کلمات و عبارات کلیدی مهم به شما کمک کند.
  • ایجاد صفحات اختصاصی برای کلمات کلیدی: حالا شما ترکیبی از کلمات کلیدی را دارید که خودتان و نظر مشتری در آن دخیل است. می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان برچسب‌های محصولات استفاده کنید تا صفحاتی از محصولات مرتبط برای هر یک از آن‌ها ایجاد شود. به این شکل کلمات کلیدی شما شبیه به یک دسته‌بندی، محصولات مرتبط را برای بازدیدکننده و مشتریان لیست می‌کند. از طرفی می‌توانید برای کلمات و عبارات کلیدی مهم‌تر، صفحات اختصاصی بسازید که به "صفحه فرود " معروف هستند. این کار موجب افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

 

کلمه کلیدی پیشنهادی گوگل

می‌دانیم که گوگل حاوی میلیاردها کلمه کلیدی است و هر ثانیه آن‌ها را بر اساس اولویت استفاده، تغییر می‌دهد. این الگوریتم کمی پیچیده است. برای طبقه‌بندی کلمات کلیدی ابتدا وب‌سایت‌های پربازدید طبقه‌بندی می‌شوند؛ یعنی هر چه وب‌سایت‌ها معتبرتر باشند، می‌توان کلمات ترند شده را از آن‌ها بیرون بکشیم. قطعاً نویسنده محتوا نمی‌تواند این کلمات را خودش به‌صورت دستی طبقه‌بندی و جدا کند؛ این کار به کمک هوش مصنوعی گوگل انجام می‌شود؛ بنابراین گوگل از بین هزاران وب‌سایت، کلمات کلیدی را پیدا کرده و سپس وب‌سایت‌های دیگر را بر اساس آن‌ها رده‌بندی می‌کند.

در ساده‌ترین حالت این عبارت و کلمه‌های کلیدی را می‌توان در کادر پیشنهادی در فیلد ورودی موتور جستجوی گوگل به دست آورد. کافی است که بخشی از کلمه موردنظر موضوع خود را تایپ کنید تا کادر پیشنهادات کلمات پرکاربرد اخیر برای شما نمایش داده شود. در این کادر می‌توانید کلمات و عبارات کلیدی پرکاربرد را ببینید.

کلمه کلیدی پیشنهادی گوگل

راه دیگر و آسان‌تر برای کشف کلمه کلیدی و عبارات پرکاربرد، برای کاربران سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونهٔ "ابزار کلمات کلیدی گوگل " است؛ می‌توانید در محیط ویرایشگر متحوای وردپرس، کلمات کلیدی را مستقیم پیدا کنید و همان‌جا به برچسب‌های مقاله اضافه کنید.

با نصب این افزونه دو کادر جدید به ویرایشگر وردپرس اضافه می‌شود: کادر اول "ابزار کلمات کلیدی گوگل " است که به کمک API از گوگل کلمات پیشنهادی را بازمی‌گرداند. در این کادر کلمه موردنظر خود را در فیلد "عبارت " تایپ می‌کنید و سپس در باکس پایین این فیلد، مجموعه پراستفاده‌ترین کلمات و عبارات کلیدی نمایش داده می‌شود. کنار هر عبارت باکس کوچکی وجود دارد که کلمات و عبارات انتخاب شده را مشخص می‌کند. با کلیک بر روی دکمهٔ "اضافه کردن به برچسب‌ها " موارد انتخابی به برچسب‌های مقاله اضافه می‌شوند.

2 - wordpress-keyword-tool Plugin

با کلیک بر روی دکمه "بررسی چگالی کلمات کلیدی " موارد انتخاب‌شده ازنظر چگالی بررسی می‌شوند. البته به دلیل تحریم‌ها، این قابلیت برای وب‌سایت‌هایی که سرور آن‌ها خارج از ایران است، قابل‌استفاده باشد. با کلیک بر روی دکمهٔ "نمایش به‌صورت لیست " می‌توانید موارد انتخاب‌شده را به‌صورت لیستی از متن ساده در یک کادر جدید ببینید و از آن‌ها استفاده کنید.

3 - wordpress-keyword-tool Plugin Text List Items

پیدا کردن کلمه کلیدی به کمک سرویس گوگل ترندز (Google Trends)

یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل است که میزان محبوبیت در جستجوی کلمات و عبارات کلیدی در موتور جستجوی گوگل را به نمایش می‌گذارد. این سرویس یکی از بهترین ابزارهای جستجو و کشف کلمه کلیدی به‌حساب می‌آید. گوگل آمار جستجوی کاربران در موتور جستجوی خود را طبقه‌بندی می‌کند و این آمار را به‌رایگان در سرویس گوگل ترندز (public outlet of Google that shows how often a particular search-term is entered relative to the total search-volume)در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد. در این سرویس می‌توانید کلمه کلیدی و یا عبارات مدنظر خود را جستجو کنید ولی این‌بار گوگل به شما آمار استفاده از آن را نمایش می‌دهد و نشان می‌دهد که در هر منطقه چه میزان جستجو با این کلمه کلیدی صورت گرفته است. همچنین می‌توانید دریابید که کدام مناطق از دنیا بیشتر از آن کلمه کلیدی استفاده کرده‌اند.

4 - Google Trends - Search Box

پس‌ازاین که کلمه کلیدی خود را تایپ کردید، کادر پیشنهادات گوگل باز می‌شود و پیشنهادات جدید خود را برای شما نمایان می‌کند. با زدن کلید Enter یا انتخاب یکی از پیشنهادات، به صفحهٔ آمار و نمودارها منتقل می‌شوید.

5 - Google Trends - Statistics

در این صفحه بخش‌های مختلفی وجود دارد که به‌صورت خلاصه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کلمه کلیدی را در ردیف اول می‌بینید، می‌توانید آن را تغییر دهید و کلمه دیگری را جستجو کنید. در کنار آن، کادر مقایسه را می‌بینید؛ در این کادر می‌توانید یک کلمه یا عبارت کلیدی دیگر را جستجو کنید تا با کلمه اول شما ازنظر محبوبیت مقایسه شود.

در ردیف بعدی، فیلترها را می‌بینید؛ به کمک این فیلترها می‌توانید دقیق‌ترین آمار را به دست آوردی. در فیلتر اول کشور را انتخاب می‌کنید؛ در فیلتر دوم محدودیت زمانی استفاده از کلمه را انتخاب می‌کنید؛ در فیلتر سوم دسته‌بندی ازنظر ژانر و حرفه را مشخص می‌کنید؛ در فیلتر چهارم نوع جستجو را مشخص می‌کنید، به این معنی که در کدام سرویس جستجو شده است.

ردیف بعدی "گرایش در طول زمان " مربوط به نمودار استفاده به نسبت زمان است.

ردیف بعدی "علاقه بر اساس ناحیه " است. به این معنی که می‌توانید بفهمید کدام استان یا ایالت بیشترین استفاده را از کلمه کلیدی موردنظر داشته است.

در ردیف بعدی دو بخش وجود دارد. بخش اول "موضوع‌های مرتبط " را می‌بینید، به این معنی که جستجوهایی که انجام شده و با کلمه کلیدی موردنظر شما در ارتباط است اما کلمه کلیدی شما در آن وجود ندارد. در بخش دوم "عبارت‌های جستجوی مرتبط " را می‌بینید که عباراتی که همراه با کلمه کلیدی و عبارات شما استفاده‌شده را نمایش می‌دهد.

6 - Google Trends - Statistics

ابزارهای دیگر گوگل ترندز

درصورتی‌که نمی‌دانید چه کلمه کلیدی ترند شده، می‌توانید از ابزار کاوش در گوگل ترندز استفاده کنید. بر روی منو همبرگر بالای سایت کلیک کرده و گزینهٔ کاوش را کلیک کنید.  این ابزار همان جستجوی کلمه کلیدی است با این تفاوت که شما هیچ کلمه کلیدی وارد نمی‌کنید و گوگل در بخش‌های "موضوعات جستجو " و "عبارت‌های جستجو " به شما پرطرفدارترین کلمات ترند شده اخیر را نمایش می‌دهد و شما بر اساس آن می‌توانید مقالات خود را تدوین کنید. به‌علاوه می‌توانید از فیلترها هم استفاده کنید تا بر اساس منطقه، زمان، دسته‌بندی و نوع جستجو بهترین کلمات را مناسب با کسب‌وکار خود پیدا کنید.

گزینهٔ جستجوهای پرطرفدار، بهترین جستجوها را بر اساس بیشترین جستجو در هر منطقه نمایش می‌دهد. گزینهٔ یک سال جستجو، لیست پرطرفدارترین عبارات در یک سال گذشته در جهان را نمایش می‌دهد. با گزینهٔ اشتراک می‌توانید هر هفته یا هرماه، نتیجه کلمه کلیدی و یا عبارات موردنظر خود را در ایمیل دریافت کنید.

 

ابزار KWFinder

Kwfinder یکی از ابزاری‌های قدرتمند درزمینهٔ جستجوی کلمه کلیدی است. به کمک این ابزار کلمات و عباراتی را به دست می‌آورید که به‌صورت هدفمند کاربران را به سایت خود هدایت کنید. البته این ابزار رایگان نیست و باید برای استفاده کامل از آن از نسخه پریمیوم استفاده کنید. مشکل دیگری که وجود دارد این است که در بین لیست کشورها، ایران اضافه نشده که با فیلتر زبان این مشکل تا حد زیادی جبران می‌شود. بااین‌حال این ابزار آن‌قدر قدرتمند است که پیشنهاد می‌شود از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نتایج تحقیقات در این سایت، لیست کلمات مهم را به‌صورت فایل اکسل دانلود کنید.

7 - kwfinder

 

ابزار First Keyword

این ابزار شباهت بسیاری به KWFinder دارد. مزیت این ابزار این است که کشور ایران و زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند که برای نویسندگان و سئو کاران ایرانی بسیار اهمیت دارد.

8 - firstkeyword

 

ابزار Ahrefs

این ابزار نیز کار آمار و ارقام کلمات کلیدی را انجام می‌دهد و بین سئو کاران محبوب است. شما می‌توانید بررسی کنید که کلمه کلیدی موردنظر شما چه میزان استفاده شده و چند بار روی آن کلیک شده است. مزیت اصلی این ابزار، بررسی ترافیک کلمات کلیدی است. نمودارهای Ahrefs (Search engine optimization software)، می‌تواند ترافیک واقعی کلمات کلیدی را با ورودی از موتورهای جستجو را باهم مقایسه کند و شما بر اساس تعادل این آمار کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید.

9 - ahrefs

 

بررسی نیازهای وب‌سایت جهت انتخاب کلمه کلیدی

یکی دیگر از مواردی که در مورد کلمه کلیدی وجود دارد، این است که بررسی کنید که چه محدوده‌ای از کلمات کلیدی برای وب‌سایت شما مناسب است. شما نمی‌توانید همیشه هم از کلمات عمومی استفاده کنید. استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی عمومی باعث می‌شود تا وب‌سایت شما از دسته‌بندی مربوط به خود خارج شود. به این معنی که ممکن است به‌واسطه کلمات کلیدی عمومی آمار بازدید از وب‌سایت شما بالا برود، اما اتفاقی که رخ می‌دهد این است که بازدیدکنندگان نمی‌توانند مشتری واقعی باشند و تمام تلاش شما برای کسب‌وکار به هدر می‌رود.

یکی از راه‌های بررسی وب‌سایت ازنظر تناسب کلمه کلیدی، استفاده از ابزارهای آنلاین استفاده است:

Moz Keyword Explorer

Google AdWords Keyword Planner Tool

Wordtracker Free Basic Keyword Demand

Microsoft Bing Ads Intelligence

 

استفاده از کلمات کلیدی مترادف

یکی از ویژگی‌های موتورهای جستجو، این است که در یک دههٔ اخیر هوشمندتر شده‌اند و قادر هستند مترادف کلمات کلیدی را هم درک کنند؛ بنابراین می‌توانید با سئو کردن هم‌زمان کلمه کلیدی با کلمه مترادف آن، به موتور جستجو بفهمانید که دقیقاً تمرکز وب‌سایت شما بر روی چیست. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید، افزونه Yoast SEO به شما کمک می‌کند تا کلمه کلیدی خود را با مترادف آن هم‌زمان سئو کنید.

برای یافتن مترادف کلمه کلیدی، می‌توانید از وب‌سایت lsigraph استفاده کنید. کافی است تا کلمه کلیدی موردنظر خود را تایپ کنید و بر روی دکمهٔ Generate کلیک کنید تا لیستی از کلمات و عبارات کلیدی مترادف آن برای شما نمایش داده شود.

10 - lsigraph

11 - lsigraph

 

خلاقیت در انتخاب کلمه کلیدی

همیشه هم ممکن است آمار و ارقام نتواند پاسخگوی شما باشد. در حقیقت اگر دائم بخواهید آمار و ارقام را موردبررسی قرار دهید، گاهی دچار شک و تردید می‌شوید. گاهی بهتر است به گفتگوی شبکه‌های اجتماعی و خبرها توجه کنید و موضوعات خود را بر اساس آن‌ها طبقه‌بندی و تنظیم کنید. برای مثال اگر شما طراح سایت باشید، از مزایای استفاده از سایت در دوران کرونا مقاله می‌نویسید و کلمه کرونا را سئو می‌کنید. سعی کنید تا ارتباط کسب‌وکار خود را با موضوعات عمومی جامعه پیدا کنید و آن‌ها را در یک مقاله به هم ربط دهید.

به‌عبارت‌دیگر از کلمه‌های کلیدی عمومی در کسب‌وکار حرفه‌ای خود استفاده کنید؛ اما همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، کلمات کلیدی عمومی باید در کنار کلمات کلیدی هدف استفاده شوند. در غیر این صورت بازدیدکننده‌های شما مشتری واقعی نخواهند بود. در مثال دیگری اگر یک بازیگر که همه مردم می‌شناسند از برندی استفاده می‌کند که شما هم فروشنده آن هستید، می‌توانید سینما و محصول خود را در یک مقاله معرفی کنید و نام آن بازیگر را همراه با کلمه کلیدی موردنظر خود سئو کنید.

 

سخن پایانی

انتخاب کلمات کلیدی مناسب و اصولی تاثیر به‌سزایی در رشد وب‌سایت و کسب‌وکار شما خواهد داشت. برای این‌کار ابزارهای متعدد رایگان یا پولی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، کاربران و مشتریان وفادار جذب کنید و محتوای با ارزش و پرطرفدار ارائه کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3943
A
A