روش جلوگیری از هک شدن

روش جلوگیری از هک شدن
روش جلوگیری از هک شدن
9 ماه پیش

در این مقاله از سری مقالات آموزش امنیت در آذرآنلاین با موضوع 7 روش جلوگیری از هک شدن در خدمت شما خواهیم بود.

همانطور که می‌دانید هک کردن یک سیستم ، ایمیل و یا حساب کاربردی در شبکه‌های اجتماعی با روش‌های مختلف انجام می‌پذیرد.

یکی از ساده‌ترین آنها استفاده از باگ‌ها و حفره‌های امنیتی بر روی نرم افزار و سیستم عامل است که کار خاصی به جز افزودن فایروال و یا پیدا کردن آن حفره‌ها و پوشش آنها نیست.

اما چرا کاربرانی که از سرویس‌های ایمیل شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت و یا گوگل استفاده می‌کنند دچار مشکل می‌شوند؟

آیا سرویس جیمیل نا امن است ؟

آیا شبکه اجتماعی فیسبوک و یا توییتر امنیت ندارد ؟

آیا شبکه اجتماعی تلگرام امنیت زیادی دارد؟

تمام سؤالات بالا جوابی غیر از خیر ندارند.

اگر هر یک از شبکه‌های اجتماعی بزرگ و یا سرویس‌دهندگان بزرگ ایمیل دچار مشکل نرم افزار و وب سایتی بودند تا به حال هزاران هکر تمام حساب‌های کاربری را هک کرده و این شرکت‌ها زودتر از آن چیزی که تصور می‌کنید ورشکسته شده بودند.

اما حال ببینیم مشکل کجاست ؟

مشکل اصلی هک شدن برخی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل و... خود کاربران هستند.

بله ؛ خود کاربران.

کاربران با نداشتن علم کافی ممکن است کارهایی انجام دهند که دقیقاً یک هکر برای دسترسی نیاز داشته باشد.

حال در این مقاله 7 روش را برای شما به صورت مختصر توضیح خواهیم داد که با رعایت آنها ، بسادگی امنیت حساب‌های کاربریتان تضمین خواهد شد.

روش جلوگیری از هک شدن

1- استفاده از پسورد پیچیده و مستحکم

استفاده از یک پسوردی که قابل حدس زدن برای هکر نباشد ، اولین قدمی است که شما باید بردارید. برای انتخاب پسورد سعی کنید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک ، علامت‌ها و اعداد انتخاب کنید تا حدس زدن آن سخت شود و حداقل پسورد شما بین 8 الی 15 کاراکتر باشد.

در مقاله‌ای به نام روش صحیح انتخاب پسورد مستحکم بیشتر به آن پرداخته‌ایم و شما می‌توانید با مراجعه به آن بیش از پیش با انتخاب یک پسورد مستحکم آشنا شوید.

2- ایمیل‌ها و پیغام‌های مشکوک را باز نکنید.

بسیاری از حملات هکرها از طریق ارسال ایمیل و پیغام‌هایی است که برای کاربران جلب توجه کرده و کاربر با بازکردن آن به سادگی دسترسی کاملی در اختیار هکر قرار می‌دهد.

بهترین راه امروزه ارسال ایمیل و پیغام‌های جعلی است که کاربران بخاطر شباهت نامی که با یک سازمان و یا حتی یک دوست خود دارند آن را باز کرده و پس از آن بدون آنکه متوجه شوند ، دسترسی کاملی به هکر داده‌اند.

پس ایمیل‌ها و پیغام‌های مشکوک را به هیچ وجه باز نکنید.

3- بر روی لینک مشکوک کلیک نکنید.

اگر در ایمیل یا پیغامی ، با لینک مشکوکی برخورد کردید ، هرگز بر روی آن کلیک نکنید تا مطمئن از سلامت آن شوید.

در سیستم‌های رایانه شخصی و لپ تاپ شما قادر خواهد بود با نصب ابزارهایی مانند URL X-ray وضعیت لینک را چک کنید ولی بر روی موبایل کار سخت‌تری را در پیش خواهید داشت.

همچنین سعی کنید از سایت‌هایی استفاده کنید که از پروتکل HTTPS استفاده کرده و در هنگام وارد کردن آن در مرورگر خود در کنار آدرس آن SSL را مشاهده کنید. ( همانند تصویر زیر )

وب سایت با HTTPS برای روش جلوگیری از هک شدن

پس اگر لینکی مشکوک است و یا آدرسی دارد که برای شما نا آشنا است ، بر روی آن کلیک نکنید.

4-  فایل‌های الصاقی را باز نکنید.

هکرها براحتی یک ویروس و یا بدافزار را بسادگی با یک فایل ترکیب کرده و بدون اینکه قابل تشخیص باشد برای کاربران اینترنتی ارسال می‌کند. بنابراین اگر فایلی همراه با ایمیل و یا پیغام شما ارسال شد ، دقت داشته باشید که این فایل از کجا و برای چه ارسال شده است. پس از اطمینان از فایل آن را دانلود و باز کنید.

اگر در هر صورتی یک فایل Attach شده به پیغام یا ایمیل را دریافت کردید که از آن اطمینان ندارید باز نکنید.

5- استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای

امروزه احراز هوین دو مرحله‌ای یا همان Two Step Verification یکی از بهترین راه حل‌ها برای جلوگیری از هک شدن است.

به طوری که حتی اگر پسورد شما دست هر شخصی باشد نمی‌تواند به ایمیل و یا شبکه اجتماعیتان دسترسی داشته باشد.

سیستم اهراز هویت دو مرحله‌ای تقریباً شبیه دستگاه‌های رمزساز بانک‌هاست که در بانکداری الکترونیکی استفاده می‌شود ، اما با این تفاوت که نیازی به دستگاه ندارید و هر بار که در نظر دارید به حساب کاربری خود وصل شوید از راه‌های دیگر مانند پیام کوتاه ، ایمیل ، نرم افزارهای موبایل Authenticator و ... رمز دومی در لحظه صادر شده و شما با آن به حساب کاربری خود متصل خواهید شد.

امروزه اکثر سیستم‌های قدرتمند شبکه اجتماعی مانند فیسبوک ، تلگرام ، گوگل پلاس و سرویس‌های ایمیل Hotmail ، Gmail و... از این قابلیت پشتیبانی کرده و تنها با مراجعه به بخش تنظیمات حساب کاربری خود می‌توانید آن را فعال سازید.

6- مراقب WiFi های عمومی باشید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که در مکان‌های عمومی مانند کافی شاپ ، فرودگاه ، هتل‌ها و ... از WiFi رایگان و عمومی استفاده می‌کنید ترجیحاً به سراغ چک کردن حساب‌های بانکی ، خرید اینترنتی که منجر به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی و ... نروید.

در سیستم WiFi می‌توان از راه کارهایی استفاده کرد که تمامی اطلاعات رد و بدل شده شما به راحتی ذخیره شود و هکر سر فرصت به رمزگشایی آن بپردازد و اطلاعات حساب شما را بسادگی بدست آورد.

پس مراقب WiFi های رایگان و نحوه استفاده از آنها باشید.

7- استفاده نکردن از نرم افزارهای تغییر IP

امروزه اکثر افراد برای استفاده از برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به دلایل رعایت نکردن قوانین جمهوری اسلامی ایران از سمت سازمان فیلترینگ کشور فیلتر شده‌اند ، از برخی نرم افزارها برای رد کردن این بن بست استفاده می‌کنند ، اما غافل از اینکه اکثریت نرم افزارها و سیستم‌های این چنینی دارای امکان ذخیره سازی تمام اطلاعات رد و بدل شده شما و سایت مبدأ بوده و بسادگی اطلاعات شما را ذخیره خواهند کرد.

پس به هیچ وجه در هنگام کار با حساب‌های بانکی و حساب‌های کاربری مهم از نرم افزارهای تغییر IP و یا شبکه سازی مجازی استفاده نکنید.

نتیجه گیری مقاله 7 روش جلوگیری از هک شدن

به همین سادگی با رعایت برخی نکات که گفته شد ، شما می‌توانید امنیت حساب کاربری را از سمت خود تا حد بسیار زیادی تضمین کنید و با خیال راحت به کارهای روزمره خود برسید. این روش‌ها و یا راه کارها برای تمامی افراد در تمامی سیستم‌های اینترنتی کاربردی بوده و تقاضا داریم برای حفط امنیت خود و اطرافیان خود خواندن این مقاله را به همه پیشنهاد دهید.

امیدواریم از مطلب 7 روش جلوگیری از هک شدن استفاده لازم را برده باشید.

8101
A
A