سئو کلاه خاکستری چیست؟ تکنیک و ترفندهای Gray Hat SEO

سئو کلاه خاکستری چیست؟ تکنیک و ترفندهای Gray Hat SEO
سئو کلاه خاکستری چیست؟ تکنیک و ترفندهای Gray Hat SEO
9 ماه پیش

 برای موفقیت یک سایت در دنیای اینترنت حتما باید از تکنیک‌های سئو استفاده شود. google یکی از موتورهای جستجوگر محبوب و پر طرفدار در سراسر جهان است. این موتور جستجوگر برای دیده شدن سایت‌ها از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌کند به همین دلیل افرادی که می‌خواهند سایت آنها در صفحات اول گوگل قرار بگیرد باید حتما از الگوریتم‌های گوگل پیروی کنند. تکنیک‌های سئو در واقع همان الگوریتم‌های گوگل هستند که باید توسط طراحان سایت و متخصصین سئو رعایت شوند. سئو کلاه خاکستری یکی از تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور جستجو است که بیشتر توسط سئوکارهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این تکنیک سئوکارها با انجام برخی از کارها الگوریتم‌های گوگل را دور می‌زنند. به‌این‌ترتیب از یک راه میان‌بر باعث افزایش رتبه سایت در گوگل و دیده شدن بیشتر سایت می‌شوند. این روش نیاز به مهارت و تخصص زیادی دارد و به همین دلیل افراد مبتدی نباید از آن استفاده کنند؛ زیرا اگر استفاده از تکنیک‌ها به صورت حرفه‌ای نباشد گوگل متوجه خواهد شد و این باعث می‌شود که سایت از طرف گوگل مجازات شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با سئو کلاه خاکستری یا همان Gray Hat SEO به طور کامل آشنا کنیم.

 

سئو کلاه خاکستری چیست؟

تکنیک‌های SEO که در نهایت به بالابردن قابلیت مشاهدۀ وبگاه در نتایج موتورهای جستجوگر ختم می‌شود به سه دسته "سئو کلاه‌سفید"، "سئو کلاه‌سیاه" و سئو کلاه خاکستری تقسیم می‌شوند. سئو کلاه‌سفید به تکنیک‌های گفته می‌شود که طبق قوانین گوگل هستند و در این روش فرد سئوکار تمامی قوانین موتورهای جستجوگر را به خوبی رعایت می‌کند. در مقابل این روش سئو کلاه‌سیاه به تکنیک‌های گفته می‌شود که در آن فرد سئوکار قوانین گوگل را دور می‌زند. با توجه به این دو تعریف می‌توانیم بگوییم که سئو کلاه خاکستری روشی است که در آن برخی از قوانین گوگل رعایت می‌شوند و برخی دیگر طوری که گوگل متوجه نشود رعایت نمی‌شوند. Gray Hat SEO یکی از تکنیک‌های حرفه‌ای است که باید توسط افراد متخصص در زمینه سئو انجام شود. در غیر این صورت احتمال شناسایی نقض قوانین توسط گوگل بسیار زیاد خواهد بود. در صورتی که موتور جستجوگر متوجه نقض قوانین شود سایت مربوطه را مجازات خواهد کرد. این مجازات به سایت آسیب زیادی می‌رساند.

 سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چه اهمیتی دارد؟

گاهی اوقات پیروی کردن از قوانین SEO (practice of increasing online visibility in search engine results pages) باعث می‌شود که دیده شدن سایت مدت زمان بیشتری طول بکشد. به همین دلیل برخی از افراد برای افزایش سرعت پیشرفت سایت از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری استفاده می‌کنند. این روش در مقایسه با روش سئو کلاه‌سفید از سرعت بیشتری برخوردار است و می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شود.

در بین سه روش سئو کلاه‌سفید، کلاه‌سیاه و کلاه خاکستری روش سئو کلاه‌سیاه در مدت زمان بسیار کوتاهی با نقض قوانین گوگل می‌تواند رتبه سایت را به طور چشم گیری افزایش دهد؛ اما افزایش رتبه با تکنیک‌های SEO کلاه‌سیاه موقتی هستند. بعد از مدت کوتاهی گوگل متوجه نقض قوانین خواهد شد. در این صورت مجازات‌های سنگینی مانند افت شدید رتبه سایت یا حتی حذف کامل سایت از صفحات گوگل برای سایت مورد نظر اتفاق می‌افتد. در روش Gray Hat SEO سایت دچار این مجازات‌ها نخواهد شد. زیرا سئوکار تمامی قوانین گوگل را نقض نمی‌کند و تنها با انجام برخی از تکنیک‌ها باعث افزایش رتبه سایت می‌شود. در این روش ممکن است که مخاطبان یک سایت به صورت واقعی افزایش پیدا نکنند که این مورد نیز با توجه به مزایای خوب روش کلاه خاکستری اهمیت زیادی ندارد.

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

 search engine optimization یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو با انجام برخی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به همین دلیل سئوکارها برای افزایش رتبه سایت در گوگل از این روش بسیار استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده از تکنیک‌های Gray Hat SEO باید توسط سئوکارهای حرفه‌ای انجام شوند تا گوگل متوجه نقض قوانین نشود. استفاده از این روش باید به صورت کم و با کیفیت بالایی انجام شود. در غیر این صورت احتمال جریمه‌شدن سایت توسط گوگل افزایش می‌یابد.

از جمله تکنیک‌های این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

خرید دامنه‌های قدیمی

یکی از تکنیک‌های تأثیر گذار در روش SEO کلاه خاکستری خرید دامنه‌های قدیمی است. در این تکنیک دامنه سایت‌های قدیمی که با کلمات کلیدی سایت موردنظر هماهنگی نزدیکی دارند خریداری می‌شود. سپس صفحاتی جدید و با کیفیت در آن ایجاد می‌شود و از آن صفحات به سایت اصلی لینک داده می‌شود. در این روش می‌توان محتوای قبلی دامنه منقضی شده را در دامنه جدید کپی کرد.

بک‌لینک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی

هیچ‌کدام از الگوریتم‌های گوگل به بک‌لینک (backlinks) گرفتن از شبکه‌های اجتماعی حساس نیستند. به همین دلیل به راحتی می‌توان بخشی از محتوای یک سایت را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به اشتراک گذاشت و آن را به سایت لینک داد. با این کار افراد بیشتری از سایت دیدن می‌کنند و به‌این‌ترتیب بازدید سایت افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است اگر در هر شبکه اجتماعی یک صفحه ایجاد شده و به سایت پیوند ورودی یا همان لینک داده شود این تکنیک جزو روش‌های سئو کلاه‌سفید خواهد بود. در Gray Hat SEO در هر شبکه اجتماعی چندین صفحه ایجاد شده و به سایت مورد نظر لینک داده می‌شود.

 تکنیک های سئو کلاه خاکستری چیست؟

ایجاد تغییر در ظاهر سایت

برخی از سئوکارها برای این که به گوگل نشان دهند که سایت هر چند وقت یک‌بار بروز رسانی می‌شود ظاهر سایت را تغییر می‌دهند. این روش بیشتر برای سایت‌های که دارای یک یا چند صفحه محدود هستند کارایی دارد. همچنین سایت‌های که امکان تولید محتوا ندارند نیز از این روش استفاده می‌کنند.

استفاده از امکان نظردهی

یکی دیگر از تکنیک‌های SEO کلاه خاکستری دادن امکان نظردهی به مخاطبان سایت است. سئوکارها از این روش استفاده می‌کنند تا به گوگل نشان دهند که محتوای سایت همواره در حال بروز رسانی است. استفاده از این روش برای سایت‌ها و وبلاگ‌های با موضوعات آموزشی مانند طراحی سایت، بازاریابی، تولید محتوا و.. بسیار مفید است؛ زیرا بیشتر کامنت‌های که در سایت نوشته می‌شود با موضوع اصلی سایت هماهنگی دارد.

بک‌لینک‌سازی

بک‌لینک‌سازی یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار کاربردی در Gray Hat SEO است. در این روش سئوکارها در سایت‌های مختلف به دنبال موضوعاتی مشابه با محتوای سایت مورد نظر خود هستند. سپس در فروم‌های آنها به سؤالات موجود پاسخ می‌دهند و از آنجا به سایت خود لینک می‌دهند.

خرید بک‌لینک

خرید بک‌لینک از سایت‌های دیگر جزو تکنیک‌های سئو کلاه‌سیاه محسوب می‌شود؛ اما در تکنیک‌های کلاه خاکستری سئوکار تنها تعدادی بک‌لینک از سایت‌های بسیار معتبر خریداری می‌کند. به دلیل تعداد کم بک‌لینک‌ها گوگل متوجه نقض قانون نخواهد شد به همین دلیل نیز سایت جریمه نمی‌شود.

تولید اخبار دروغ

در سایت‌های خبر بسیار کم پیش می‌آید که به منبع معتبری اشاره شود. از این رو می‌توان به راحتی با تغییر جزئی در خبرها آنها را در سایت مورد نظر به اشتراک گذاشت. به‌عنوان‌مثال اخبار مربوط به افزایش دلار یا زمین‌لرزه جزو خبرهای مهم در ایران محسوب می‌شوند. به دلیل پر مخاطب بودن این محتوا به‌سرعت در شبکه‌های مجازی پخش می‌شوند.

استفاده از محتوای بازنویسی شده

استفاده از محتوای کپی شده جزو خط‌قرمزهای گوگل محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز سایت‌های که محتوای خود را از سایر سایت‌ها کپی می‌کنند توسط گوگل به شدت مجازات می‌شوند. در روش Gray Hat SEO محتوای کپی شده را ویرایش می‌کنند تا ظاهر محتوا متفاوت باشد؛ ولی همان مفهوم را القا کند. اگر محتوا به صورت حرفه‌ای بازنویسی شود موتورهای جستجوگر متوجه کپی بودن محتوا نخواهند شد. به این ترتیب سایت توسط گوگل مجازات نخواهد شد و رتبه خود را از دست نخواهد داد. امروزه بیشتر سایت‌ها از این روش برای تولید محتوای صفحات خود استفاده می‌کنند.

تکنیک های سئو کلاه خاکستری

استفاده از شایعات برای جلب توجه مخاطب

تحقیقات نشان داده است که مطالب زرد و شایعاتی که در مورد افراد موفق نوشته می‌شود مخاطبان بیشتری دارند. به همین دلیل این مطالب توسط افراد بیشتری خوانده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود. به عنوان مثال در برخی از سایت‌های اخباری دروغ و یا تحریف شده در مورد بازیگران ایرانی گذاشته می‌شود. این اخبار به‌سرعت در بین افراد پخش می‌شود و به این ترتیب بازدید سایت افزایش پیدا می‌کند. از این تکنیک بسیاری از سئوکارها استفاده می‌کنند و نتیجه بسیار خوبی برای سایت دارد.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که سئو کلاه خاکستری یکی از روش‌های متداول و کاربردی برای افزایش رتبه سایت‌ها در گوگل است. تفاوت عمده‌ای که بین دو روش Gray Hat SEO و سو کلاه‌سیاه وجود دارد این است که در روش کلاه خاکستری قوانین گوگل به صورت جزئی نقض می‌شوند طوری که گوگل متوجه نشود. این روش نسبت به روش کلاه‌سیاه به مدت زمان بیشتری برای افزایش رتبه سایت نیاز دارد. در صورتی که در روش کلاه‌سیاه تمامی قوانین گوگل نقض می‌شوند و به همین دلیل سایت در مدت زمان بسیار کوتاهی افزایش رتبه پیدا می‌کند؛ اما این روش اصلا پایدار نیست و بعد از مدت زمان کوتاهی باعث کاهش شدید رتبه سایت و حتی حذف کاملا سایت از صفحات گوگل می‌شود.

 

سؤالات متداول

تفاوت سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه خاکستری چیست؟

 برای آشنایی با تفاوت بین این دو تکنیک ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که سئو کلاه‌سفید چیست؟ همان‌طور که قبلا اشاره‌ای به آن کردیم سئو کلاه‌سفید به تکنیک‌های گفته می‌شود که کاملا مطابق با قوانین گوگل هستند. استفاده از این روش هیچ‌گونه اختلالی در کارکرد سایت به وجود نمی‌آورد و روشی کاملا مطمئن است. با این وجود بالاآوردن سایت با تکنیک‌های سئو کلاه‌سفید بسیار وقت‌گیر است و به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارد. این روش از لحاظ اقتصادی اصلا به صرفه نیست. به همین دلیل افراد برای بالابردن قابلیت مشاهدۀ وبگاه در نتایج موتورهای جستجوگر باید برخی از قوانین گوگل را دور بزنند.

 افرادی که به دنبال search engine optimization یا همان سئو سایت خود در مدت زمان کوتاهی هستند باید به طور کامل با تفاوت سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه خاکستری آشنا شوند؛ زیرا در این دو روش سئوکار با دورزدن قوانین گوگل باعث افزایش رتبه سایت در مدت زمان کوتاهی می‌شود. این دو روش تفاوت‌های زیادی باهم دارند به همین دلیل افرادی که قصد استفاده از این روش‌ها را دارند باید به خوبی بدانند که در هر شرایطی کدام تکنیک بهتر است.

در سئو کلاه‌سیاه یا سئو بلک هت کارهای زیر انجام می‌شود.

  • مقالات کپی شده در سایت منتشر می‌شوند. این مقالات از سایر سایت‌ها کپی شده و به همان صورت و بدون هیچ تغییری در سایت قرار می‌گیرند.
  • صفحاتی بدون محتوا یا با محتوای بسیار کم برای لینک‌دهی ایجاد می‌شوند.
  • برخی از متن‌ها و لینک‌ها مخفی می‌شوند.
  • برخی از صفحات با کلمه کلیدی غیر مرتبط بارگذاری می‌شوند.
  • از نشانه‌ها یا کدهای اسکیما سوءاستفاده می‌شود.
  • از کلمات کلیدی بیش از حد در مقالات استفاده می‌شود.
  • در قسمت نظرات سایت‌ها کامنت‌های فیک نوشته می‌شود.

 

در Gray Hat SEO موارد زیر انجام می‌شود.

  • ایجاد سایت و وبلاگ‌های فیک و دادن لینک به سایت اصلی
  • خرید یا ایجاد لینک در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از دامنه‌های منقضی شده
  • استفاده از مقالات بازنویسی شده و رپورتاژ
  • تولید محتوای اصولی و با کیفیت و بارگذاری آن در صفحات سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

 

  مهم‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری کدام‌اند؟

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم در روشGray Hat SEO سئوکارها از برخی از تکنیک‌ها استفاده می‌کنند تا رتبه سایت به‌سرعت افزایش پیدا کند. اگر استفاده از این تکنیک‌ها به صورت حرفه‌ای انجام شود گوگل متوجه نقض قوانین نخواهد شد و در نتیجه سایت مجازات نخواهد شد. از جمله تکنیک‌های معروف سئو کلاه خاکستری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خرید بک‌لینک از سایت‌های معتبر
  • خرید دامنه‌های منقضی شده
  • تغییر و بازنویسی محتوای کپی شده
  • ایجاد تغییر در ظاهر سایت
  • تولید اخبار دروغ
  • استفاده از برخی از تکنیک‌های کلاه‌سیاه به تعداد محدود
  • بک‌لینک‌سازی از شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار رپورتاژ آگهی
  • جابه‌جاکردن محتوا
  • افزودن امکان نظردهی به همه مخاطبان
  • و..

  سئو کلاه خاکستری چیست؟

search engine optimization یا سئو سایت‌ها به سه روش مختلف انجام می‌شود. سئو کلاه خاکستری یکی از روش‌های محبوب و معروف برای   practice of increasing online visibility in search engine results pages یا همان بالابردن قابلیت مشاهده وبگاه در نتایج موتورهای جستجوگر است. این روش نسبت به روش سئو کلاه‌سفید سرعت بیشتری دارد. همچنین نسبت به روش سئو کلاه‌سیاه یا بلک هت ایمن‌تر است. در واقع در این روش تنها برخی از قوانین گوگل نقض می‌شوند. به طوری که گوگل متوجه نقض قوانین نمی‌شود و سایت را مجازات نمی‌کند.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1009
A
A