ساخت یوزر در Centos با دسترسی root

ساخت یوزر در Centos با دسترسی root
ساخت یوزر در Centos با دسترسی root
7 ماه پیش

centOS یک سیستم عامل لینوکسی منبع باز و رایگان است که جز زیر مجموعه توزیع‌های لینکوسی محسوب می شود. این سیستم عامل عملکردی مشابه با Linux distro based on Red Hat Enterprise Linux دارد. ساخت یوزر در این سیستم عامل یکی از پرکاربردترین مواردی است که هر مدیر سرور به آن نیاز دارد. سطح دسترسی root یک سطح بسیار بالا از دسترسی به یک سرور در لینوکس است. چنین سطحی می تواند یک دلیل کافی باشد تا شما دچار تردید شوید که به کاربران خود اجازه دسترسی root به اکانت centOS را دهید یا خیر. در این مطلب قصد داریم به شما ساخت یوزر در Centos با دسترسی root را آموزش دهیم و همه نکات لازم را برای شما ذکر کنیم. 

 

توزیع centOS چیست؟

توزیع سنت‌اواس centOS یک پلتفرم تجاری است که سازمان ها و شرکت های بزرگ معمولا از آن استفاده می کنند. در واقع این توزیع می تواند بیشتر در بخش‌های خصوصی مورد استفاده قرار گیرد اما متاسفانه توسعه دهندگان خیلی روی آن تمرکز نمی کنند. توزیع لینوکس در سال‌های قبل جز سرورهای مجازی شناخته می شد و بسیار هم محبوب بود. اما بعد از سال ها که اوبونتو دبیان به وجود آمد، بیشتر کاربران به سمت آن پیش رفتند و سنت‌اوس کم کم محبوبیت خود را از دست داد. 

 

آموزش ساخت یوزر centOS با دسترسی root

دسترسی root به معنی اجرای دستورات Sudo می باشد که عملیات مختلفی را یک یوزر در حد یوزر Root بتواند انجام دهد. در برخی وب سایت ها این مقاله با عنوان ساخت یوزر با دسترسی sudo در centOS منتشر شده که در اصل به یک معنا می باشند.دقت داشته باشید در صورتی که یوزر مورد نظر را از قبل ساخته اید، از مرحله دوم به بعد باید دستورات را پیگیری کنید.

 

مرحله اول 

وارد محیط ترمینال لینوکس CentOS خود شوید و دستور adduser "Username" را وارد کرده تا یک یوزر جدید بسازید. (به عنوان مثال adduser azaradmin ). برای این یوزر ساخته شده یک پسورد بگذارید. 

 

مرحله دوم 

دستور زیر را وارد کرده تا یوزر مورد نظر عضو گروه wheel شود.گروه wheel در اصل همان گروهی است که به یوزر شما دسترسی اجرای فرمان می دهد.

ساختار

usermod -aG wheel "UserName"

مثال

usermod -aG wheel azaradmin

در این مرحله شما یوزر azaradmin را به گروه wheel اضافه کرده و از این به بعد این یوزر دسترسی کامل به دستورات اجرایی دارد.

 

مرحله سوم 

دستور visudo را وارد کنید تا به ویرایش مجوز دسترسی فایل Sudo بروید. سپس به انتهای فایل رفته و علامت # را از جلوی 2 عبارت زیر بردارید.

%wheel  ALL=(ALL)       ALL

%wheel  ALL=(ALL)       NOPASSWD: ALL

بعد از حذف # ، دکمه Esc را زده و عبارت wq: را وارد کرده و کلید اینتر را بزنید. در ادامه به تست صحت عملکرد یوزر ساخته شده می رویم. برای این کار وارد محیط کاربری یوزر خود شوید.

پس از وارد کردن دستور sudo ls -la /root و اجرای آن دسترسی به درستی اعمال شده است.توسط فرمان بالا شما محتویات دایرکتوری root را لیست کرده اید.دقت داشته باشید در اولین استفاده شما از یوزر ایجاد شده، ممکن است پسورد یوزر از شما پرسیده شود.

 

پرکاربردترین دستورات centOS

زمانی که از سیستم عامل centOS استفاده می کنید، بهتر است برخی دستورات را اعمال کنید تا نحوه کار با آن برای شما راحت تر شود. این دستورات عبارت هستند از:

  • دستور yum: با استفاده از این دستور می توانید نصب، حذف، لیست کردن و غیره را در این سیستم عامل انجام دهید. به عنوان مثال برای این که سیستم خود را آپدیت کنید می توانید دستور yum install perl را وارد کنید. 

  • دستور cal 2022: این دستور برای تقویم سال 2022 است که می‌توان در آن تغییراتی را انجام داد. همچنین برای تغییرات ساعت و تاریخ و زمان می توان از گزینه date استفاده کرد. 

  • دستور Is: با وارد کردن این دستور می توانید لیست محتویات مسیر را برای خود فراهم کنید. همچنین برای این که جزئیات بیشتر را مشاهده کنید و فایل‌ها و دایرکتوری های محفی را به نمایش درآورید می توانید از دستورات Is –I و Is –a استفاده کنید. 

  • دستور Logout: با این دستور می توانید یوزر فعال خود را به صورت غیر فعال کنید و از حساب کاربری خود خارج شوید. 

  • دستور reboot: با این دستور هم می توانید سیستم خود را ری استارت کنید. 

  • دستور shutdown و init 0: هر دو این دستورها باعث خاموش شدن دستگاه می‌شوند. اگر می خواهید به صورت فوری تری دستگاه خود را خاموش کنید می توانید از دستور shutdown -h now استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا سیستم عامل لینوکسی centOS قدیمی شده است؟

شاید خیلی ها معتقد باشند که این سیستم عامل دیگر قدیمی شده است اما باید بگوییم که centOS هرساله آپدیت‌ها و ورژن های جدیدی از خود ارائه می کند که شامل بروزترین امکانات برای کاربران است. 

چگونه می توان یک سیستم عامل لینوکسی سنت‌او‌اس تهیه کرد؟

شما می توانید از میان تمام توزیع های مجازی لینوکس، آن پلنی که مورد نظر شما است را سفارش دهید و هنگام سفارش از طراح سایت بخواهید تا سرور سنت‌اواس را روی سرور شما نصب کند یا بعدها خودتان آن را به صورت مستقیم از سایت لینوکس دریافت کرده و روی سرور خود نصب کنید. 

هاست لینوکس و سرور لینوکس چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

سرورهای مجازی کامپیوتر همگی به اینترنت متصل هستند و مانند یک کامپیوتر عمل می کنند با این تفاوت که در یک نقطه دیگر از جهان واقع هستند و باید به صورت ریموت به آن دسترسی داشت. اما هاست لینوکس تنها وظیفه میزبانی از وب سایت ها را بر عهده دارد.

توزیع centOS برای چه کاربرانی مناسب تر است؟

توزیع centOS هم از جمله توزیع های سیستم عامل لینوکس است که بسیار حرفه ای و قدرتمند عمل می کند. این سیستم عامل می تواند برای سرورهای شما امنیت بالا، سرعت، پایداری و آپشن های مدیریتی را به ارمغان بیاورد. استفاده از این توزیع برای کاربران حرفه ای که با لینوکس از قبل آشنایی داشته باشند بسیار گزینه مناسبی است. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

13422
ساخت یوزر در Centos با دسترسی root
100.003
A
A