سایت ساز چیست؟ معرفی انواع سایت ساز رایگان 

سایت ساز چیست؟ معرفی انواع سایت ساز رایگان 
سایت ساز چیست؟ معرفی انواع سایت ساز رایگان 
2 ماه پیش

در گذشته طراحی یک وب‌سایت نیازمند کد نویسی و مراحل زیادی بود. اکنون راه‌حل‌های بسیار کارآمدتری وجود دارد که می‌توانیم بدون هزینه و در کمترین زمان، وب‌سایت خودمان را راه‌اندازی کنیم. یکی از این روش‌ها، استفاده از یک وب سایت ساز برای راه‌اندازی سایت در عرض چند دقیقه است. البته استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نیز می‌تواند برای طراحی سایت کمک کننده باشد در این حالت توصیه می‌کنیم محتوای "ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی سایت" را مطالعه کنید.

بهترین فایده یک سایت ساز چیست؟ این‌که فارغ از اینکه شما یک فریلنسر، وبلاگ نویس یا صاحب کسب‌وکاری کوچک هستید، یک سازنده وب‌سایت یا سایت ساز در انجام این کار به شما کمک می‌کند. به این ترتیب می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به استخدام نیروی خارجی وب‌سایت خود را ایجاد کنید. چرایی نیاز شما به یک وب سایت در محتوای "چرا کسب‌وکارها به طراحی سایت نیاز دارند؟" به طور کامل توضیح داده شده است.

این روزها، ساخت یک وب‌سایت رایگان کاری نسبتاً رایج و متداول است. اکثر سازندگان وب‌سایت در ابتدای کار یک طرح رایگان یا یک طرح آزمایشی را ارائه می‌دهند. شما هم می‌توانید وب‌سایت خود را بدون هیچ هزینه‌ای بسازید. برای این منظور، می‌توانید از سایت ساز های رایگان استفاده کنید. مزیت این سایت ساز ها این است که بدون هزینه و در کمترین زمان ممکن می‌توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید. در این روش، دیگر نیازی به طراح سایت یا شرکتی خاص برای طراحی سایت خود ندارید. یکی از ویژگی‌های اصلی سایت سازها طراحی سایت بدون نیاز به کد نویسی است. چندین سایت ساز رایگان وجود دارد که با وجود امکانات فوق‌العاده، در طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت حرفه‌ای به شما کمک خواهند کرد.

 

سایت ساز چیست و چگونه کار می‌کند؟

سایت ساز یا صفحه ساز (a tool used to build a website) برنامه یا ابزاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ویرایش هیچ کدی وب‌سایت خود را طراحی و ایجاد کنید. شما می‌توانید هر کاری را که نیاز دارید به تنهایی و بدون کمک طراح یا توسعه‌دهنده انجام دهید. با نرم‌افزار سازنده وب‌سایت می‌توانید به سادگی از میان طیف وسیعی از قالب‌ها، یکی را انتخاب کرده و آن را مطابق با چشم‌انداز برند تجاری خود سفارشی‌سازی کنید!

 

سایت ساز آنلاین چگونه کار می‌کند؟

سایت ساز های آنلاین و آفلاین زیادی وجود دارند. سایت سازهای آفلاین را باید قبل از شروع به استفاده از آن‌ها، ابتدا نصب کرد. سایت ساز آنلاین در برنامه وب استفاده می‌شود، بنابراین نیازی به نصب هیچ نرم‌افزاری نیست. سایت ساز آنلاین به گونه‌ای طراحی می‌شود که استفاده از آن آسان باشد، هم برای مبتدیان و هم برای طراحان با تجربه‌تر. سازنده وب‌سایت در واقع به روشی ساده کار می‌کند. شما با انتخاب قالبی شروع می‌کنید که ظاهر و خصوصیات وب‌سایت شما را مشخص می‌کند.

در مرحله بعد، از ابزار drag-and-drop برای ویرایش قالب، افزودن محتوا و ایجاد صفحات جدید برای ساخت وب‌سایت خود استفاده می‌کنید. کشیدن و رها کردن به معنای واقعی کلمه کشیدن و رها کردن اجزا و محتوا به فضای کاری شماست. می‌توانید سرفصل‌ها، متون، تصاویر، فیلم‌ها و بسیاری از اجزای دیگر را اضافه کنید. آنچه می‌بینید دقیقاً نحوه نمایش وب‌سایت شما در هنگام راه‌اندازی است. سایت ساز بیش از 140 قالب قابل تنظیم را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما به راحتی می‌توانید فهرست امکانات را سفارشی کنید، محتوا را به ستون‌ها تقسیم کنید و تقریباً هر چیزی را که دوست دارید تغییر دهید!

سایت ساز آنلاین

چرا باید از سایت ساز استفاده کنم؟

سایت ساز ها ساخت و نگهداری وب‌سایت را برای شما آسان می‌کنند. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما موفق باشد، حفظ و نگهداری منظم آن امری ضروری است. مهم است که تمام محتوای شما به‌روز و جذاب باشد. از آنجایی که استفاده از ابزار Drag & Drop، کاری ساده و آسان است، ایجاد تغییرات و به‌روز رسانی منظم وب‌سایت کاری راحت خواهد بود.

اگر به دنبال دلیل دیگری برای استفاده از سایت ساز ها هستید، به این 6 مورد زیر توجه ویژه کنید:

  • کاربر پسند است.
  • مقرون به صرفه است.
  • تغییر وب‌سایت با استفاده از آن‌ها آسان می‌شود.
  • هیچ دانشی درباره کد نویسی مورد نیاز نیست.
  • به‌روز رسانی محتوای سایت راحت است.
  • به زمان و تلاش کمی نیاز دارد.

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید یک وب‌سایت ایجاد کنید، سایت ساز به دلیل سهولت استفاده و توانایی راه‌اندازی سریع، اغلب گزینه‌ای عالی خواهد بود.

 

با سایت ساز ها چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

سایت ساز یک روش عالی برای حضور بیشتر شما در فضای آنلاین است. می‌توانید هر کاری از ایجاد وبلاگ گرفته تا راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را با کمک سایت ساز انجام دهید. همه چیز به تخیل شما سپرده شده است. سایت ساز ها به ویژه برای مشاغل کوچک، فریلنسرها و وب‌سایت‌های شخصی ایده‌آل هستند. برخی مشاغل که از سایت ساز استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • هنرمندان
  • وبلاگ نویسان
  • عکاسان
  • نوازندگان
  • نویسندگان
  • گل‌فروشان
  • سایر مشاغل کوچک

 سایت ساز

چگونه می‌توانیم با سایت ساز شروع به کار کنیم؟

سایت ساز ابزاری عالی برای ساختن وب‌سایت شما است. شروع کار با آن آسان است. قبل از اینکه بخواهید ساخت وب‌سایت خود را شروع کنید، باید اقدام به خرید هاست کرده و یک نام دامنه ثبت کنید.

بعد از تکمیل سفارش خود، می‌توانید بلافاصله استفاده از سایت ساز را شروع کنید. برای ایجاد یک وب‌سایت، باید 4 مرحله اساسی را دنبال کنید.

  1. نام دامنه خود را ثبت کنید. نام دامنه شما باید منعکس کننده محصولات یا خدمات شما باشد تا مشتریان شما بتوانند به راحتی تجارت شما را از طریق موتور جستجو پیدا کنند.
  2. یک شرکت هاستینگ پیدا کنید
  3. محتوای خود را آماده کنید
  4. وب‌سایت خود را بسازید.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود: 5 نکته طلایی که قبل از ثبت دامنه باید بدانید.

هنگام استفاده از سایت ساز، قبل از عملیات انتشار مطالب، باید 6 مرحله ساده را انجام دهید:

  1. وارد سایت ساز شوید.
  2. وارد کنترل پنل یا داشبورد آن شوید و سایت ساز را انتخاب کنید.
  3. قالب خود را انتخاب و ویرایش کنید:
    اولین کاری که باید انجام دهید این است که قالب خود را انتخاب کرده و آن را مطابق میل خود سفارشی کنید.
  4. صفحات را اضافه کرده و اجزایی مانند متن و تصاویر را ویرایش کنید.
    اگر از طراحی وب‌سایت خود راضی هستید، باید صفحاتی را ایجاد کنید و آن‌ها را با محتوا پر کنید. به راحتی می‌توانید اجزایی مانند متن، تصاویر و دکمه‌ها را بکشید تا آن‌ها را در جایی که می‌خواهید قرار دهید.

یادتان باشد که کارهای خود را ذخیره کنید.

  1. پیش نمایش.
    با استفاده از دکمه «پیش‌نمایش» می‌توانید پیش‌نمایش وب‌سایت خود را قبل از انتشار آن مشاهده کنید.
  2. انتشار.

زمانی که از پیش‌نمایش راضی بودید و وب‌سایت ساخته شده را چک کردید، می‌توانید کارتان را ادامه دهید و سایت خود را منتشر کنید.

مقاله پیشنهادی: اهمیت محتوا در وب‌سایت.

 

بهترین سایت ساز ها کدم‌اند؟

در ادامه 10 مورد از بهترین سایت سازهای رایگان را نام می‌بریم که محبوبیت جهانی دارند:

 

Wix

بهترین گزینه برای به حداکثر رساندن خلاقیت. Wix یکی از بهترین برنامه‌های رایگان است، زیرا امکان دسترسی رایگان به همه ویژگی‌ها را به شما می‌دهد، به‌استثنای چند مورد قابل توجه مانند تجارت الکترونیک. همه قالب‌های Wix به‌صورت رایگان در دسترس هستند و ظاهر خوبی دارند. شما به راحتی می‌توانید یک سایت رایگان داشته باشید که شبیه به نمونه کارهای نسخهٔ نمایشی باشد.

 

SITE123

 یکی از ساده‌ترین سایت سازهای موجود. SITE123 به عنوان «ساده‌ترین سایت ساز رایگان» معرفی می‌شود. می‌توان گفت که راه‌اندازی یک سایت با SITE123 کار بسیار ساده‌ای است. تنها کافی است پنج دقیقه به آن فرصت دهید و سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای خود را اضافه کنید. محدودیت این برنامه این است که رایگان بودن همیشگی نیست و بعد از مدتی، باید هزینه‌ای برای استفاده از سایت ساز ، پرداخت کنید.

 

GoDaddy 

سایت ساز GoDaddy ساده و رایگان است اما طبیعتاً محدودیت‌های زیادی نیز در آن وجود دارد. برای مثال، نمی‌توانید رویدادهای تکرارشونده ایجاد کنید یا وقتی مشتریان خدماتی را رزرو می‌کنند، اعلانی دریافت نمی‌کنید. همچنین به افزونه سئو GoDaddy یا اطلاعاتی فراتر از Google Analytics دسترسی نخواهید داشت.

 

Weebly 

 ارائه رایگان ابزارهای تجارت الکترونیک. Weebly یکی دیگر از قدیمی‌های صنعت سایت سازی است و تقریباً از نظر ویژگی‌ها و قیمت پایین با نمونه‌هایی همچون Wix برابری می‌کند. قالب‌های آن زیبا هستند، ویرایشگر سایت بدون اشکال است و بنابراین در لیست بهترین‌ها جای می‌گیرد.

 

WordPress.com 

تا کنون به عنوان بهترین بستر وبلاگ نویسی رایگان شناخته شده است. وردپرس بیش از یک سوم اینترنت جهانی را اشغال کرده است. این برنامه به عنوان یک برنامه وبلاگ نویسی شروع به کار کرد و اکنون بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار مطالب در جهان محسوب می‌شود. منظور از این سایت ساز، WordPress.com است که به نوعی سازنده سایت است، نه WordPress.org که منبع افزونه‌هاست.

 

SimpleSite 

 کارآیی بسیار ساده دارد. SimpleSite قطعاً با نامش مطابقت دارد. این سایت ساز به شما کمک می‌کند تا سایت خود را به راحتی بسازید.

 

Elementor 

بهترین افزونه سایت ساز، اما نسخه رایگان آن محدود است. Elementor یک افزونه وردپرس است که قابلیت طراحی سایت با کشیدن و رها کردن را به وردپرس می‌دهد. می‌توانید آن را به صورت رایگان در یک سایت وردپرس روی سرور خود نصب کنید، یا می‌توانید برای دسترسی به افزونه‌ها در WordPress.com هزینه لازم را پرداخت کنید و المنتور را در آنجا نصب کنید.

 

Webnode 

سایت‌هایی که می‌توانید با Webnode ایجاد کنید سریع و زیبا هستند، استفاده از نرم‌افزار آن آسان است و دارای بیش از 40 میلیون کاربر در سراسر جهان است. درعین‌حال، فضای ذخیره‌سازی آن کوچک است و تقریباً تمام ویژگی‌های مهم و برجسته آن در پلن‌های پولی محدود شده‌اند.

 

Strikingly

وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای عالی. در صورتی که از امکانات رایگان این سایت ساز استفاده کنید، صفحه وب شما تک صفحه‌ای خواهد بود. اگر وبلاگ یا فروشگاهی را اضافه کنید، از نظر فنی صفحات بیشتری دریافت می‌کنید و برنامه‌های پولی به شما امکان می‌دهند سایت‌های چند صفحه‌ای معمولی بسازید. در غیر این صورت، همه چیز در سایت شما در «صفحه اصلی» خواهد بود.

 

Mozello 

Mozello یک سایت ساز است که مستقیماً مشاغل کوچک را هدف قرار داده است. مجموعه ویژگی‌های آن، اگرچه محدود است، اما برای هر کسی که می‌خواهد مشتریان جدیدی جذب کند عالی بوده و تقریباً همه قالب‌ها با موضوع تجاری یا فروشگاهی را شامل می‌شود. تنوع طراحی زیادی ندارد اما پلتفرم آن برای کاری که طراحی شده، خوب است.

 

حال بیایید ببینیم در ایران بیشتر از کدام سایت ساز ها استفاده می‌شود؟

در ادامه، به معرفی سایت ساز هایی می‌پردازیم که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند و در ایران، به‌صورت رایگان یا با پرداخت کمترین هزینه، قابل استفاده هستند.

 

وردپرس WordPress

طبق نظرسنجی‌ها سامانه مدیریت محتوا وردپرس ابزاری محبوب برای ساخت وب‌سایت است که به شما این امکان را می‌دهد تا هر نوع وب‌سایتی را که فکرش را بکنید ایجاد نمایید. این برنامه بسیار انعطاف‌پذیر است، به این معنی که شما کنترل کاملی بر طراحی و عملکرد وب‌سایت خود دارید. با این حال، برای راه‌اندازی، استفاده و مدیریت وردپرس باید کمی در کد نویسی مهارت داشته باشید.

برای استفاده از وردپرس (content management system) به تجربه خاصی در زمینه طراحی نیاز نیست. سایت ساز وردپرس یک ابزار رایگان با گزینه‌های طراحی فراوان است. شما می‌توانید یک سایت وردپرسی بدون هاست بسازید. اگر تمایل دارید از این روش‌ها استفاده کنید، حتی می‌توانید یک وب‌سایت وردپرسی بدون نام دامنه هم بسازید. اولین راه برای انجام این کار، دانلود برخی نرم‌افزارها است. نرم‌افزاری که دانلود می‌کنید به این بستگی دارد که از Mac استفاده می‌کنید یا PC.

استفاده از وردپرس برای ساختن ساخت دارای مزایای زیادی است که در اینجا به چند نمونه مهم اشاره می‌کنیم:

  • وردپرس رایگان است.
  • طیف گسترده‌ای از تم‌ها، طراحی وب‌سایت را به گونه‌ای شگفت‌انگیز، راحت و جذاب می‌کند.
  • افزودن محتوای وب‌سایت سریع و ساده است.
  • به‌روزرسانی آن آسان است.
  • از زبان فارسی پشتیبانی کامل دارد.
  • می‌توان از قوانین سئو برای بهینه‌سازی سایت استفاده کرد.
  • پلاگین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا تقریباً هر کاری را در وب‌سایت خود انجام دهید.

وردپرس WordPress

جوملا Joomla

جوملا یک سامانه مدیریت محتوا (CMS) است که به شما امکان ساختن وب‌سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین قدرتمندی را می‌دهد. این سایت ساز یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های کاربر پسند، قابل گسترش، چند زبانه، در دسترس، واکنش‌گرا و بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو است.

استفاده از جوملا (web-based Content Management System (CMS) ) برای ایجاد سایت مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • یک سیستم انعطاف پذیر و آسان برای گسترش و سفارشی‌سازی دارد.
  • پشتیبانی کامل از زبان فارسی
  • تنظیمات مربوط به موتور جستجو در آن بهینه شده است.
  • نرم‌افزار و افزونه های رایگان برای همیشه
  • توسعه آگاهانه امنیتی با پشتوانه عالی
  • سهولت در ساخت برنامه‌های قدرتمند توسط PHP.

پرتال

پرتال یک سایت ساز حرفه‌ای است که به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و مختص به زبان فارسی است. این برنامه، با امکانات مطلوب، بهترین گزینه برای ساخت وب‌سایت فروشگاهی محسوب می‌شود. با کمک این برنامه، می‌توان سایتی را ساخت که از لحاظ سئو نیز بهینه‌سازی شده باشد. تمامی آموزش‌ها به‌صورت رایگان بوده و تمامی پلن ها، 7 روز تست رایگان دارند.

مزایای سایت ساز پرتال را می‌توان به این صورت جمع‌بندی کرد:

  • سایت ساز پیشرفته به ویژه برای سایت‌های فروشگاهی.
  • بهینه شده از لحاظ سئو
  • دارای طراحی و دامنه اختصاصی.
  • امکان پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین.
  • استفاده از قالب‌های متنوع برای ساخت سایت.

سی می پلاس

سایت سی می پلاس (seemeplus.com) امکان ایجاد سایت بدون نیاز به دانش درباره کد نویسی یا آگاهی از طراحی سایت را برای شما ایجاد می‌کند. با کمک این برنامه، تنها با چند کلیک ساده می‌توانید سایت فروشگاهی خود را بسازید. علاوه بر این، این برنامه دارای قابلیت تولید محتوا نیز هست. در نتیجه امکان به‌روزرسانی مطالب سایت برای شما فراهم می‌شود. خدمات رایگان این برنامه تا 3 روز قابل اجرا است و پس از آن می‌توانید تعرفه مورد نیاز خود را خریداری کنید.

از جمله مزایای سی می پلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده از Drag and Drop
  • پشتیبانی رایگان و حرفه‌ای.
  • سرویس اختصاصی برای تولید محتوا.
  • قابلیت بهینه‌سازی سایت با کمک سئو.
  • نامحدود بودن پهنای باند.

 

جمع‌بندی

چه در حال ساخت یک وب‌سایت برای نمایش دادن نمونه کارهای خود هستید چه می‌خواهید یک فروشگاه راه‌اندازی کنید تا تولیدات و محصولات خود را بفروشید، می‌توانید همه این کارها را با کمک سایت ساز ها انجام دهید. اگر دوست دارید صفر تا صد سایت خود را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید و خودتان را درگیر هاست، دامنه، تولید محتوا، سئوی سایت و هزاران فاکتور دیگر که برای نگهداری سایت نیاز است، نکنید بهتر است از پلن‌های سایت ساز آذرآنلاین استفاده کنید و به راحتی سایت خود را راه اندازی کنید. در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که سایت ساز چیست و انواع سایت ساز رایگان را معرفی کردیم. برای انتخاب بهترین سایت ساز از میان مواردی که در بالا ذکر شد، باید ابتدا به امکاناتی که در نظر دارید توجه کنید. در مرحله بعد می‌توان گفت احتمالاً به دلیل استفاده راحت و قابلیت‌های سازگار با زبان فارسی، بهترین گزینه‌ها سایت سازهای ایرانی خواهند بود.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2991
A
A