سایت مپ (Sitemap) چیست؟

سایت مپ (Sitemap) چیست؟
سایت مپ (Sitemap) چیست؟
8 ماه پیش

بیشتر افراد بعد از جستجوی مطالب در گوگل تنها لینک‌های صفحه اول را بررسی می‌کنند. این موضوع اهمیت قرار داشتن سایت را در صفحه اول جستجو نشان می‌دهد. اما برای رسیدن به این هدف چه گام‌هایی لازم است؟ اهمیت سئو و ترافیک سایت در این شرایط مشخص می‌شود. برای این‌که به نتیجه دلخواهتان برسید، باید روی سئوی سایت کار کرده و در جهت پیشرفت آن تلاش کنید. سایت مپ در سئو یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبود آن است. اگر می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 سایت مپ چیست؟

سایت مپ (Sitemap) یا نقشه سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی محتوا و سئوی سایت است. سایت مپ طرحی از سایت شما است که به ربات‌های خزنده‌ موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای سایت شما را پیدا کرده و آن‌ها را ایندکس کنند. نقشه سایت فهرستی از مطالب سایت را با توجه به اهمیت و رابطه‌ای که با هم دارند ارائه می‌دهد. این فهرست برای خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو مانند راهنما عمل می‌کند. در نتیجه به آن‌ها کمک می‌کند محتوای سایت شما را بهتر و موثرتر دنبال کنند. انواع مختلفی نقشه سایت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع سایت مپ در سئو

نقشه سایت (website map) باید با توجه به هدف و توقعی که از سایت خود دارید بهترین عملکرد را ارائه دهد. در ادامه به 2 نوع اصلی سایت مپ اشاره می‌کنیم:

سایت مپXML 

نقشه‌های سایت XML که به زبان نشانه‌گذاری قابل گسترش یا همان XML (Extensible Markup Language) نوشته شده‌اند، در درجه اول موتورهای جستجو و خزنده‌ها را هدف قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند دید بهتری از ساختار سایت شما داشته باشند. سایت مپ در سئو به خزنده‌ها اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به تمام صفحات سایت شما و اطلاعات مرتبط به آن دسترسی داشته باشند. این نقشه در اصل نقش راهنما را برای موتورهای جستجو ایفا می‌کند و از این طریق سئوی سایت شما را بهبود می‌بخشد. در نتیجه صفحات سایت شما در فهرست جستجو قرار خواهند گرفت.‌ در نقشه وب‌گاه XML، امکان افزودن اطلاعات اضافی به URL وجود دارد و این اطلاعات به خزنده‌ها کمک می‌کند تا نحوه عبور از سایت شما را بهینه کنند. این اطلاعات معمولا شامل زمان و تاریخ آخرین باری است که اطلاعات صفحه وب تغییر کرده است، همچنین می‌تواند شامل اطلاعات اضافی مانند دفعات تغییر و اولویت نسبی یک صفحه در مقایسه با صفحات دیگر باشد.

لازم به ذکر است که گوگل دیگر از اطلاعات اضافی سایت مپ در سئو استفاده نمی‌کند و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. گنجاندن این اطلاعات ضرری ندارد اما گوگل بیشتر به آخرین تاریخ تغییرات سایت می‌پردازد. استفاده از‌ نقشه وب‌گاه و ارسال آن به گوگل روشی است که فقط می‌تواند به نفع سایتتان باشد و هرگز ضرری به آن نمی‌رساند. گوگل نیز این موضوع را تایید کرده است. اگر از محتوای تصویری و ویدیوهای زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید از مزایای سایت مپ در سئوی محتوای تصویری نیز استفاده کنید. برای این کار باید نقشه‌های سایت خاصی را نیز برای آن‌ها ایجاد و ارسال کنید. این کار به دیده شدن تصاویر و ویدیوهای شما در جستجوها کمک می‌کند. می‌توانید اطلاعات بیشتری را مانند طول ویدیو، دسته‌بندی و رتبه‌بندی مناسب سن ویدیو و عکس را در آن بگنجانید.

انواع سایت مپ در سئو 

سایت مپ HTML

این نقشه‌ها برای کمک به کاربران در پیدا کردن محتوای موردنظرشان ساخته می‌شوند. لزومی ندارد لینک یا URL تمامی صفحات شما در این نقشه سایت قرار داشته باشد. این نوع سایت مپ گوگل به کاربر کمک می‌کند در سایت شما گم نشود و محتوای مورد نظر خود را به‌راحتی پیدا کند. بسیاری از افراد با ساختن یک قالب HTML به کاربران کمک می‌کنند تا مهم‌ترین مطالب سایتشان را پیدا کنند. توجه داشته باشید که نقشه‌‌های سایت HTML نباید به موتورهای جستجو ارسال شوند، بلکه باید در عناصر ناوبری سایت شما گنجانده شوند. برای مثال پاورقی سایت مکان مناسبی برای این کار است. در نتیجه این نوع سایت مپ در سئو هیچ اهمیتی ندارد.

از مزایای سایت مپ HTML این است که به دیده شدن مهم‌ترین صفحات شما کمک می‌کند و به‌ویژه در شرایطی مفید است که سایت شما ساختار URL عمیقی داشته باشد. سایت مپ HTML از نظر محتوا شبیه نقشه سایت XML است، اما در قالبی خواناتر ارائه می‌شود. در این نقشه به جای ارائه  URL‌‌های سایت در فرمت  XML، این کار به‌صورت HTML انجام ‌می‌شود تا کاربر پسندتر و خواناتر شود. نقشه سایت HTML همان هدف نقشه سایت XML را دارد، یعنی یک نمای کلی از URL‌‌های یک سایت را ارائه می‌دهد. اما این نوع نقشه‌ها به جای خزنده‌های موتور جستجو، کاربران واقعی را هدف قرار ‌می‌دهد و این سایت مپ در سئوی سایت ارزشی ندارد.

این تفاوت در نحوه قالب‌بندی آن مشخص است و باعث می‌شود نقشه سایت HTML برای کاربر بسیار تمیزتر و راحت‌تر از قالب XML باشد. هدف از داشتن سایت مپ HTML این است که به کاربران کمک کند صفحاتی را پیدا کنند که به‌راحتی پیدا نمی‌شوند. البته امروزه دیگر استفاده از از نقشه سایت HTML رایج نیست. بیشتر سایت‌ها به جای آن از گزینه‌های مسیریابی مختلف مانند منوی اصلی پیمایش، منوهای مسیریابی فرعی، پاورقی‌ها و موتورهای جستجوی داخلی استفاده می‌کنند.

 

چه سایت‌هایی به نقشه سایت XML نیاز دارند

با توجه به اهمیت سایت مپ در سئوی سایت، پیشنهاد می‌شود که همه سایت‌ها از مزایای سایت مپ استفاده کنند. با این‌حال اگر همه صفحات سایت شما به‌درستی به هم لینک شده باشند، خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند بدون سایت مپ نیز آن‌ها را پیدا کنند. اما افزودن اطلاعات اضافی در سایت مپ گوگل به خزنده‌ها کمک می‌کند کارایی بهتری داشته باشند و تغییرات اعمال شده را سریع‌تر آپدیت کنند. خزنده‌‌های موتورهای جستجو هر بار که از سایت شما بازدید می‌کنند، تک تک صفحات سایت شما را بررسی نمی‌کنند. در نتیجه اگر اطلاعاتی را درباره اولویت مطالب و تغییرات اعمال شده ارائه ندهید، ممکن است بهترین نتیجه را از خزنده‌ها نگیرند و در این شرایط کشف تغییرات زمان خواهد برد.

Sitemap

سایت‌‌های بزرگ و پیچیده

هر سایتی اصطلاحا بودجه خزش متفاوتی دارد و در نتیجه اگر سایت خیلی بزرگ باشد، ممکن است تعدادی از صفحه‌ها ایندکس نشوند. در نتیجه این صفحات دیده نخواهند شد یا موتورهای جستجو برای پیدا کردن آن‌ها به زمان زیادی نیاز خواهند داشت. در این شرایط سایت مپ در سئوی سایت بار دیگر خود را نشان می‌دهد. با ارائه آخرین تاریخ تغییرات اعمال شده در سایت مپ گوگل، ‌می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خزنده‌‌ها صفحات به روز شده را نادیده نمی‌گیرند.

سایت‌های جدید یا سایت‌هایی که تعداد کمی بک لینک خارجی دارد

خزنده‌های موتورهای جستجو با دنبال کردن لینک‌ها از یک صفحه به صفحه وب دیگر، محتوا را در اینترنت کشف می‌کنند. اگر سایت شما نسبت به سایر سایت‌ها بک لینک‌های خارجی کمتری داشته باشد، ممکن است اصلا توسط موتورهای جستجو پیدا نشود. در این شرایط می‌توانید با ارسال نقشه سایت به موتورهای جستجو اطلاعاتی از صفحه‌های سایت خود بدهید تا خزنده‌ها بتوانند به‌راحتی سایت شما را پیدا کنند. در این شرایط سایت مپ در سئوی سایت شما تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد.

صفحاتی که باید در نقشه سایت XML وجود داشته باشند

صفحاتی که در ادامه نام می‌بریم برای بیشتر سایت‌ها اهمیت زیادی دارند و بهتر است در اولویت قرار بگیرند:

  • صفحات دسته بندی
  • صفحات منوی اصلی
  • زیر مجموعه‌‌ها
  • صفحات وبلاگ
  • صفحات داخلی
  • صفحات تماس
  • صفحات حاوی اطلاعات در مورد برند

نحوه ایجاد نقشه سایت‌ XML


ساخت نقشه سایت XML با هر سیستم مدیریت محتوای مطلبی (CMS) که از آن استفاده می‌کنید امکان‌پذیر است. مراحل دقیق ایجاد نقشه وب‌گاه بسته به سیستمی که استفاده می‌کنید، متفاوت است. رایج‌ترین راه برای ساخت نقشه سایت XML برای سایت، استفاده از یک افزونه برای CMS است. به هر حال مهم نیست که کدام راه را انتخاب ‌می‌کنید، ساخت سایت مپ در سئوی سایت کاری منحصر به‌فرد در نظر گرفته می‌شود. سایت مپ گوگل باید به‌شکل خودکار به‌روز شود تا تمام تغییرات در صفحات موجود یا ساخت صفحه‌های جدید در آن ثبت شود. نقشه‌های سایتی که با افزونه‌ها ساخته می‌شوند، این قابلیت را به‌شکل خودکار دارند و بدون نیاز به تنظیمات اضافی کار می‌کنند.‌

 نحوه ایجاد نقشه سایت‌ XML

ارسال سایت مپ (website map) به کنسول جستجوی گوگل

بعد از ساختن فایل XML برای بهره بردن از تاثیر سایت مپ در سئو، باید آن را به GSC یا کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید تا موتورهای جستجو بتوانند از آن استفاده کنند. برای این کار به حساب کنسول جستجوی گوگل خود وارد شوید. در این صفحه می‌توانید فهرست تمام سایت مپ‌هایی را که قبلا برای سایت خود ارسال کرده‌اید، مشاهده کنید. سپس روی گزینه «Add a Sitemap» کلیک کنید و URL مپ سایت خود را اضافه کنید.

انواع سایت مپ‌های XML

4 نوع مختلف سایت مپ XML وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. سایت مپ‌های تصویری

از سایت مپ‌های تصویری برای افزودن اطلاعات درباره نوع و محتوای عکس‌ها استفاده می‌شود. این اطلاعات می‌تواند شامل موقعیت جغرافیایی تصویر، کلمات کلیدی و مواردی از این قبیل باشد. اطلاعات نام برده شده به تصاویر شما در رتبه‌بندی در جستجوی تصویر گوگل کمک می‌کند.

2. سایت مپ‌های ویدیویی

اطلاعاتی تکمیلی در سایت مپ گوگل به موتورهای جستجو‌ کمک می‌کند محتوای ویدیویی شما را بهتر درک کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل دسته‌بندی فیلم‌ها و اضافه کردن اسکریپت‌های صوتی در فیلم‌ها و موارد دیگر باشد.

3. سایت مپ‌های خبری

سایت مپ‌های خبری به شما کمک می‌کنند تا گوگل محتوای خبری شما را خیلی سریع‌تر کشف کند. سایت مپ می‌تواند شامل اطلاعاتی مانند دامنه، تاریخ انتشار، نوع رویداد و موارد دیگر شود. نقشه سایت (website map) کمک می‌کند محتوای خبری سایت شما که برای Google News بهینه شده است، در رتبه‌بندی بهتری قرار بگیرد و سایت مپ در سئو از این طریق تاثیر خود را نشان می‌دهد.

4. سایت مپ‌های موبایل

نقشه‌‌های سایت موبایل، همان‌طور که از نام آن پیدا است، به‌شکل خاص برای کمک به موتورهای جستجو برای کشف صفحات سازگار با موبایل سایت شما هستند. سایت‌ها می‌توانند آن‌ها را به‌شکل جداگانه به GSC ارسال کنند تا موتورهای جستجو متوجه شوند کدام صفحات در سایت شما محتوای سازگار با موبایل را ارائه می‌دهند. این کار بیشتر برای سئوی موبایل انجام می‌شود و به صفحات کمک می‌کند رتبه بالاتری در SERP در موبایل‌ها داشته باشند.

مقایسه سایت مپ XML و HTML

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با توجه به مطالب بالا، کدام یک از این 2 نقشه برای سایت مناسب خواهد بود. خوشبختانه استفاده همزمان از هر دوی آن‌ها مانعی ندارد و مجبور نیستید برای بهره بردن از مزایای سایت مپ در سئو، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هدف سایت مپ‌های مختلف متفاوت است، با این‌حال توصیه می‌شود حتما از نقشه سایت XML استفاده کنید. استفاده از نقشه سایت HTML اختیاری است، اما در مجموع استفاده از آن ضرری ندارد.‌ همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، تفاوت اصلی این نقشه‌ها این است که چه کسانی را هدف قرار می‌دهند.

از آن‌جایی که هدف اصلی نقشه‌های سایت XML راهنمایی موتورهای جستجو است، طبیعی است که خوانایی اطلاعات برای کاربران در آن اهمیت زیادی ندارد. از طرف دیگر ممکن است اطلاعاتی که برای کاربران اهمیتی ندارد، برای سایت مپ XML و موتورهای جستجو اهمیت زیادی داشته باشد. پس حتما باید سایت مپ XML را برای سایت خود در نظر بگیرید و آن را به موتورهای جستجو ارسال کنید تا از مزایای سایت مپ در سئو بهره ببرید. سایت‌ مپ XML یکی از ویژگی‌های اصلی CMS شما است و تنها کافی است یک بار آن را راه‌اندازی کنید. از سوی دیگر نقشه سایت HTML برای کاربرانی است که به سایت شما سر می‌زنند. در نتیجه نقشه سایت HTML باید نسبت به نقشه سایت XML ساده‌تر، زیباتر و کاربرپسندتر باشد.

 

 

دریا بهرامی- نویسنده

1874
A
A