سرور اختصاصی چیست؟ همه چیز درباره Dedicated Server

سرور اختصاصی چیست؟ همه چیز درباره Dedicated Server
سرور اختصاصی چیست؟ همه چیز درباره Dedicated Server
9 ماه پیش

 

هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید، یکی از اولین انتخاب‌هایی که باید انجام دهید، انتخاب سرویس هاستینگ یا میزبانی وب مناسب برای کسب‌وکارتان است. هرچند بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های کم ترافیک یا کسب‌وکارهای کوچک، معمولاً به دلیل کاهش هزینه‌ها، سرورهای میزبانی وب مشترک را انتخاب می‌کنند، اما وب‌مسترهایی که رشد سایت یا افزایش تقاضای ترافیک وب‌سایت خود را پیش‌بینی کرده‌اند، به یک سرویس هاستینگ نیاز دارند که انعطاف‌پذیری، امنیت و عملکرد بهتری را فراهم کند. این فناوری را سرور اختصاصی می‌نامند! 

یادگیری اصول اولیه سرور اختصاصی ممکن است در ابتدا گیج‌کننده به نظر برسد، اما زمانی که عملکرد آن را بدانید، یادگیری آن آسان‌تر خواهد شد. احتمالاً قبلاً نام سرورهای کامپیوتر را شنیده‌اید، اما آیا می‌دانستید که بین سرور معمولی و سرور اختصاصی تفاوت وجود دارد؟ هر دو نوع سرور تقریباً عملکرد مشابهی دارند و کامپیوترها را به هم متصل کرده و اطلاعات را انتقال می‌دهند. با این حال، یک سرور معمولی به یک میزبان وب نیاز دارد و این چیزی است که سرور اختصاصی را از آن متمایز می‌کند.

اگر در دنیای سرورهای اختصاصی تازه‌کار هستید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تصمیم را برای وب‌سایت خود بگیرید. در این مقاله ابتدا توضیحات دقیق‌تری در مورد سرور اختصاصی خواهیم داد و در ادامه انواع آن، کاربردها و چگونگی عملکرد سرور اختصاصی را توضیح خواهیم داد. اگر صاحب یک وب‌سایت پرمخاطب هستید، احتمالا در آینده با افزایش ترافیک مواجه خواهید شد، بنابراین استفاده از سرور اختصاصی برای شما ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

 

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یا همان dedicated server  به یک برنامه میزبانی وب اشاره دارد که در آن یک سرور کامل به خودتان اختصاص داده می‌شود. این کار به شما کنترل بیشتری بر روی وب‌سایت داده و همچنین باعث می‌شود که وب‌سایت‌های دیگر تأثیری بر پارامترهای وب‌سایت شما نداشته باشند. استفاده از سرورهای اختصاصی بسیار گران‌تر از سرور هاست اشتراکی است. با این حال، اگر سایت شما ترافیک زیادی داشته یا از نظر امنیتی مهم است، یک سرور اختصاصی برای شما مناسب خواهد بود. برخی از برنامه‌های سرور اختصاصی به طور کامل مدیریت می‌شوند، به این معنی که شرکت میزبانی وب وظایف مدیریتی منظم، مانند راه‌اندازی اولیه سرور، اتصال، آنتی‌ویروس، اسکن امنیتی، نظارت و موارد دیگر را انجام می‌دهد.  سایر برنامه‌های سرور اختصاصی خود مدیریت می‌شوند. از این رو شما تنها مسئول راه‌اندازی سرور، نظارت بر عملکرد و غیره هستید.

 سرور اختصاصی چیست؟

انواع سرور اختصاصی (type of Internet hosting)

 

هنگام انتخاب یک برنامه میزبانی وب اختصاصی، می‌توانید از بین سرورهای اختصاصی مدیریت شده و یا مدیریت نشده بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

 

  • هاستینگ مدیریت نشده: در این سرویس هاستینگ وب یا همان web hosting service، شما کنترل کامل سرور اختصاصی و نرم‌افزار آن را در اختیار دارید در حالی که ارائه‌دهنده سرویس تنها از نظر زیرساخت‌های سخت‌افزاری شما را پشتیبانی می‌کند. میزبانی وب اختصاصی مدیریت نشده معمولاً به تخصص بیشتری در زمینه در شناخت و کاربر اسکریپت‌ها، مدیریت به‌روزرسانی‌ها و مسائل مربوط به سازگاری و ایجاد پروتکل‌های امنیتی نیاز دارد.
  • هاستینگ مدیریت شده: ارائه‌دهنده سرویس هاستینگ وب اختصاصی (service for websites) در این حالت مسئولیت‌های سرور را بر عهده می‌گیرند، و اقداماتی مانند نظارت، پیکربندی، ایمن‌سازی و مدیریت سرور اختصاصی شما خود انجام می‌دهد. هاستینگ مدیریت شده معمولاً از یک کنترل پنل سرور مانند cPanel استفاده کرده و مدیریت سرور و وب‌سایت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند را تسهیل می‌کند.

نوع هاستینگ وب اختصاصی باید بر اساس تجربه و نیازتان انتخاب شود. اگر نیازهای وب‌سایت شما برای مدیریت و مسائل امنیتی بالاست و از سوی دیگر تجربه و دانش کافی را در این زمینه ندارید، هاستینگ مدیریت شده برای شما مناسب خواهد بود تا وظایف کنترلی و مدیریتی توسط خود سرویس‌دهنده انجام شود.

 

مزایای استفاده از dedicated Server

سرورهای اختصاصی در مقایسه با سرورهای اشتراکی چندین مزیت را برای شما و کاربران نهایی شما فراهم می‌کنند. انتخاب سرور اختصاصی برای وب‌سایت مزایای زیر را برای شما به ارمغان می‌آورد:

 مزایای استفاده از سرور اختصاصی

 

پاسخ به تقاضای ترافیک بیشتر

چه سایت شما در حال حاضر با افزایش تقاضای ترافیک مواجه باشد، چه در آینده به دلیل استفاده از استراتژی‌های بازاریابی یا تبلیغات رشد کند، در هر صورت یک سرور اختصاصی تضمین‌کننده آمادگی شما برای پاسخ به افزایش ترافیک در آینده خواهد بود. این مسئله به خصوص در بازارهای رقابتی بسیار پراهمیت است. به دلیل پهنای باند محدود سرویس‌های هاستینگ سرور اشتراکی، افزایش شدید ترافیک می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف سایت یا خرابی، نرخ پرش بالاتر و از کاهش درآمدهای بالقوه سایت شود.

 

بهینه‌سازی سرعت و عملکرد سایت

با یک سرور اختصاصی، وب‌سایت شما قدرت پردازش، پهنای باند یا فضای ذخیره‌سازی مشترک با سایر وب‌سایت‌ها نخواهد داشت. این بدان معناست که قادر خواهید بود با کنترل استفاده از منابع سرور در هر زمان معین، زمان‌های آپلود صفحه و عملکرد کلی سایت خود را بهینه کرده در نتیجه افزایش سرعت سایت را تجربه کنید.

 

کنترل کامل سرور

برخلاف سرور اشتراکی، میزبانی وب‌سایت بر روی یک سرور اختصاصی این امکان را به شما می‌دهد که کنترل کاملی بر پیکربندی سرور، از جمله دسترسی ادمین به سرور داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید عملکرد سرور خود را از جهات گوناگون مثلاً نرم‌افزار سرور، مشخصات سخت‌افزاری و سیستم عامل سرور (OS) بهینه‌سازی نمایید.

 

قابلیت‌های امنیتی پیشرفته

اگر کسب‌وکار شما اطلاعات حساسی را مدیریت می‌کند، مثلاً داده‌های مشتری، شماره کارت اعتباری و موارد دیگر، یک سرور اختصاصی می‌تواند قابلیت‌های امنیتی وب بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. با استفاده از یک سرور اختصاصی، آدرس پروتکل اینترنت (IP) اختصاصی و سطوح امنیتی اختصاصی خود را خواهید داشت.

 

افزایش فضای ذخیره‌سازی

بسیاری از برنامه‌های میزبانی وب اختصاصی، درایوهای ذخیره‌سازی جداگانه در سرور برای داده‌های سایت، بایگانی و انجام پروسه‌های بک‌اپ‌گیری ارائه می‌کنند. این کار به افزایش فضای ذخیره داده‌ها و در نهایت بهبود عملکرد سایت از نظر سرعت لود شدن و دسترسی به اطلاعات، می‌انجامد.

 

سرور اختصاصی چگونه کار می‌کند؟

برای توضیح بهتر عملکرد سرورهای اختصاصی، بهتر است با عملکرد کلی سرورها آشنا شویم. چه سرور شما از نوع اشتراکی باشد یا مجازی، اصل اساسی در مورد نحوه عملکرد سرورها یکسان است. ارائه‌دهنده هاستینگ، از یک سرور استفاده کرده و آن را با حساب‌های کاربری جداگانه (در مورد سرورهای اشتراکی) یا ماشین‌های مجازی مختلف (در مورد سرورهای مجازی) با استفاده از نرم‌افزار سرور تسهیم می‌کند. سپس این حساب‌ها یا ماشین‌های مجازی با هزینه‌ای ناچیز به کاربران مختلف اجاره داده می‌شوند. 

سروری که برای هاستینگ اشتراکی راه‌اندازی شده است می‌تواند هزاران حساب کاربری را پشتیبانی کند، در حالی که یک سرور مجازی تنها قادر است 10 تا 15 VPS مختلف را اجرا کند. از سوی دیگر، سرور اختصاصی سرویسی است که در آن سرویس‌دهنده هاستینگ وب، کل فضای سرور را به یک کاربر اجاره می‌دهد. در این حالت کامپیوتر سرور با هیچ کاربر دیگری به اشتراک گذاشته نشده و تمام منابع آن برای استفاده در دسترس یک کاربر خاص خواهد بود.

 سرور اختصاصی چگونه کار می‌کند؟

فرق سرور مجازی و اختصاصی

تاکنون در مورد سرور اختصاصی توضیحاتی را ارائه کردیم، اما شاید این ابهام برایتان پیش بیاید که سرور مجازی با سرور اختصاصی چه فرقی دارد و کاربرد هریک چیست؟ در پاسخ باید گفت که سرور مجازی یا VPS یک ماشین مجازی است که از یک سرور فیزیکی ایجاد شده است. در مقابل، سرور اختصاصی یک ماشین فیزیکی بدون لایه مجازی است. مزیت VPS این است که منابع مجازی به راحتی می‌توانند متناسب با نیازهای پروژه شما توسعه یابند و این از نظر هزینه و انعطاف‌پذیری مفید است. 

به همین دلیل، استفاده از یک سرور مجازی برای پروژه‌هایی توصیه می‌شود که به سطح بالایی از عملکرد، انعطاف‌پذیری یا ارتقاء زیرساخت نیاز ندارند. در موارد دیگر، اگر پروژه به پیکربندی خاصی مانند RAID نیاز داشته باشد، سرور اختصاصی بهترین انتخاب است. با عملکرد بهتر و پیکربندی‌های سخت‌افزاری قابل تنظیم، سرور اختصاصی این ویژگی را دارد که برای توسعه وب‌سایت از همه نظر در آینده، هیچ محدودیتی برای کاربر ایجاد نخواهد کرد. به طور خلاصه، VPS برای شروع یک پروژه با قیمت مقرون‌به‌صرفه یک گزینه عالی است. اما پس از توسعه پروژه و به اصطلاح پس از بالغ شدن وب‌سایت، استفاده از یک سرور اختصاصی گزینه بهتری است.

 

فاکتورهای مهم هنگام خرید سرور مجازی

وقتی نوبت به انتخاب یک برنامه هاستینگ مناسب می‌رسد، ابتدا باید نیازهای خود را شناخته و هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، یک وبلاگ مستقل به منابع بسیار متفاوتی نسبت به یک فروشگاه تجاری مجازی نیاز دارد. 

برخی از دلایل انتخاب سرور اختصاصی عبارت‌اند از:

  • سطح ترافیک بسیار بالاتر وب‌سایت
  • استفاده از ویژگی‌های اختصاصی نظیر پخش ویدئو و یا پخش تصاویر با وضوح بالا
  • امنیت بیشتر اطلاعات وب‌سایت
  • پیش‌بینی رشد و توسعه کسب‌وکار در آینده

 

پس از اینکه به این نتیجه رسیدید که می‌بایست یک سرور اختصاصی برای وب‌سایت خود تهیه کنید، نوبت به انتخاب برنامه سرور می‌رسد. برای انتخاب سرور مورد نظر و برنامه متناسب با آن اول باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

 

  • قدرت پردازنده شما چقدر باید باشد؟ به طور کلی، هرچه سایت شما به منابع بیشتری برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های سفارشی یا رمزگذاری ویدیو نیاز داشته باشد، پردازنده شما باید قدرتمندتر باشد.
  • به چه مقدار پهنای باند نیاز دارید؟ اگر حجم زیادی از ترافیک را برای وب‌سایت خود پیش‌بینی می‌کنید یا قصد دارید از تصاویر HD یا پخش فایل‌های چندرسانه‌ای استفاده کنید، به پهنای باند بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • چقدر حافظه نیاز دارید؟ حتی اگر برای شرایط حال حاضر وب‌سایت خود به حافظه زیادی نیاز ندارید، نمی‌توان مطمئن بود که در آینده هم وضع به همین شکل باشد! به طور خلاصه، داشتن حافظه بیشتر به لود شدن سریع‌تر سایت کمک می‌کند. سرعت بالاتر در دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف وب‌سایت، یعنی فاکتورهای بهتر سئو و این یعنی فروش بیشتر!
  • آیا به سیستم عامل خاصی نیاز دارید؟ بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها به این گزینه چندان اهمیت نمی‌دهد، اما اگر برای اهداف خاصی به ویندوز و یا لینوکس وابسته هستید، باید بدانید که همه سرورهای اختصاصی از هر دوی این سیستم‌های عامل پشتیبانی نمی‌کنند.

مثلاً اگر قصد استفاده از سرویس‌های Microsoft IIS، MS، SQL یا ASP.NET را دارید، به یک سرور اختصاصی ویندوز نیاز خواهید داشت.

 خرید سرور مجازی

سخن پایانی

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، باید دقت داشته باشید که بر اساس نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارید، سرویس میزبانی وب خود را انتخاب کنید. اگر پیش‌بینی می‌کنید که در آینده ترافیک بیشتری از وب‌سایت شما دیدن کرده و یا نیاز به پروتکل‌های امنیتی بیشتری برای محافظت از اطلاعات خود خواهید داشت، استفاده از سرورهای اختصاصی به شما توصیه می‌شود. در این مقاله با انواع سرورهای اختصاصی، وجه تمایز آن‌ها با سرورهای اشتراکی، سرورهای مجازی و سرورهای ابری آشنا شدیم. امیدواریم که نکات ارائه شده در این مقاله، راهنمای مناسبی در استفاده شما از سرورهای اختصاصی باشد.

 

سؤالات متداول

در این بخشی مهم‌ترین سؤالات متداول در مورد سرور اختصاصی را پاسخ خواهیم داد.

سرور اختصاصی به درد چه سایت‌هایی می‌خورد؟

اگر یک وب‌سایت کوچک و کم ترافیک را اداره می‌کنید، سرورهای اشتراکی می‌توانند به شما در کاهش هزینه‌های اولیه کمک کرده و در عین حال تجربه کاربری (UX) قابل قبولی برای بازدیدکنندگان سایتتان فراهم کنند. در نقطه مقابل، اگر یک وب‌سایت بزرگ در اختیار دارید، مانند یک سایت فروش اینترنتی، سرورهای اشتراکی برای پاسخ به تقاضای ترافیک یا مسائل امنیتی کافی نیستند.

 

سرور اختصاصی ایران بهتر است یا خارج کشور؟

به طور کلی، به دلیل عدم دسترسی شرکت‌های خارجی و نیز هکرهای حرفه‌ای خارج از ایران به سرورهای ایرانی، امنیت این سرورهای اختصاصی برای کاربران داخلی بهتر است. این مسئله به خصوص برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی اهمیت دارد که از اطلاعات مهم روی وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل تقریباً تمام وب‌سایت‌های داخلی سازمانی روی سرورهای اختصاصی داخل ایران ایجاد شده‌اند.

 

چگونه سرور اختصاصی تهیه کنم؟

با یک جستجوی ساده متوجه خواهید شد که بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی وجود دارند که سرورهای اختصاصی را برای کاربران ارائه می‌دهند. با ارتباط با شرکت مورد نظر و دریافت اطلاعات سرور، می‌توانید به راحتی وب‌سایت خود را به سرور هاستینگ خریداری شده منتقل کنید.

 

سرور اختصاصی ایران چیست؟

سرور اختصاصی ایران، به سروری گفته می‌شود که کلیه منابع و همچنین پایگاه داده آن در خود ایران است. سرورهای اختصاصی ایرانی از امنیت بیشتری نسبت به سرورهای خارجی برخوردار هستند زیرا امکان ارتباط کاربران خارجی با این سرورها وجود ندارد. از سوی دیگر، معمولاً این سرورها در مقایسه با سرورهای خارجی با هزینه پایین‌تری ارائه می‌شوند.

 

سرور ابری چیست؟

سرور هاست ابری یک سرویس میزبانی وب است که از سرور مجازی استفاده می‌کند. این سرور از فناوری محاسبات ابری برای توزیع داده‌ها بین چندین سرور متصل در مناطق مختلف بهره می‌برد. سرورهای ابری مزایایی مشابه سرورهای اختصاصی فیزیکی دارند، با این تفاوت که برای مدیریت و استفاده آن‌ها نیازی به دانش فناوری اطلاعات ندارید! علاوه بر این، سرور ابری افزایش یا کاهش منابع سرور را برای وب‌سایت آسان‌تر می‌کند.

 

رامین نوروزی- نویسنده

5962
A
A