سرور مجازی کنفرانس آنلاین چیست؟ آشنایی با سرور ادوبی کانکت

سرور مجازی کنفرانس آنلاین چیست؟ آشنایی با سرور ادوبی کانکت
سرور مجازی کنفرانس آنلاین چیست؟ آشنایی با سرور ادوبی کانکت
1 ماه پیش

با ورود اینترنت به دنیا باعث تغییر خیلی از سیستم‌ها شد و امروزه اکثر کارهایی که درگذشته نیاز به‌ صرف وقت زیاد برای طی کردن مسیرها و هزینه‌ها و برای انتقال داده و انجام کارها می‌شد از طریق اینترنت، به‌واسطه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متصل به اینترنت و بدون نیاز به‌ صرف زمان و هزینه زیاد انجام می‌شود. ارتباط صوتی و تصویری و امکان اشتراک‌گذاری متن و تصویر به هر جای دنیا که می‌خواهید از اصلی‌ترین امکان‌هایی است که امروزه به‌وسیله اینترنت ی بسیار ساده شده است و برای موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به پتانسیل‌های ارتباط صوتی و تصویری، از این امکان برای برگزاری کلاس‌های آموزش آنلاین، جلسات آنلاین و… از طریق وب کنفرانس استفاده می‌شود به‌خصوص در این دوران که بیماری کرونا بر زندگی همه جهان سایه انداخته است و شرکت‌ها و سازمان‌های آموزشی به استفاده از این بستر روی آورده‌اند.

ادوبی کانکت از کامل‌ترین نرم‌افزارهایی است که برای برگزاری وب کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار به‌تنهایی قابل‌اجرا نیست و به یک سرور کنفرانس نیاز دارد. اگر می‌خواهید کلاس و یا جلسات آنلاین خود را بر بستر ادوبی کانکت اجرا کنید خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد که به اجزا مورد نیاز برای اجرا تسلط پیدا کنید.

 

وب کنفرانس چیست؟ 

وب کنفرانس اصطلاحی است که برای انواع گردهمایی‌های آنلاین مانند کنفرانس،‌ وبینار، سمینار، جلسات آنلاین و کلاس‌های آنلاین استفاده می‌شود. ارتباط در وب کنفرانس به‌صورت آنلاین و ویدیویی است که امکان ارتباط افراد با یکدیگر را ممکن می‌سازد. افراد در یک وب کنفرانس می‌توانند از طریق متن، ویدیو، صوت و تصویر خود و صفحه‌نمایش خود، اطلاعات را به سایرین ارائه کنند. امکان اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش و به اشتراک‌گذاری پاورپوینت و مستندات تصویری، از جذابیت‌های وب کنفرانس است که برای برگزاری وبینارها و کلاس‌های آنلاین و جلسات استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزیت وب کنفرانس این است به کمک اینترنت، فاصله را بی‌معنا کرده است؛ و افراد به‌راحتی می‌توانند از هر نقطه جهان، به‌صورت مجازی کنار هم جمع شوند، جلسات آنلاین برگزار کنند و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند. برای این کار تنها به یک سیستم متصل به اینترنت و یک نرم‌افزار وب کنفرانس نیاز دارند که با یکدیگر در محیطی خصوصی ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این امکان مهیا شده توسط اینترنت دیگر نیاز نیست که همه کارکنان یک شرکت، دانش آموزان یک کلاس آموزشی و یا شرکت‌کنندگان یک سمینار با صرف هزینه و زمان کنار هم جمع شوند. 

 

ابزار برگزاری کنفرانس آنلاین

سرویس برگزارکننده وب کنفرانس متشکل از یک نرم‌افزار سمت شرکت‌کنندگان و میزبانان و یک سیستم نصب‌شده بر یک سرور است که سرور مجازی کنفرانس آنلاین نامیده می‌شود است. نرم‌افزار سمت کاربران بر روی لپ‌تاپ، گوشی همراه و یا مرورگر نصب و اجرا می‌شود. این نرم‌افزار اطلاعات و داده‌های ویدیویی،‌ صوتی، متنی و تصویری را به یک سرور مرکزی می‌فرستد که نرم‌افزار مرکزی وب کنفرانس بر روی آن نصب‌شده است و وظیفه مدیریت انتقال داده‌ها و کاربران حاضر را دارد. 

اگر به دنبال برگزاری وبینار آنلاین،‌ کلاس مجازی و یا برگزاری جلسات آنلاین هستید باید با ابزارهای برگزاری به‌خوبی آشنا شوید تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب از بین آن‌ها را داشته باشید. سرویس‌ها و نرم‌افزارهای متنوعی برای برگزاری وب کنفرانس وجود دارد که هرکدام امکانات متنوعی را فراهم می‌آورند و هرکدام می‌تواند برای گردهمایی‌ها باهدف‌های مختلف مناسب باشد. 

نرم‌افزارهای وب کنفرانس را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد. اگر بر اساس مناسب بودن برای اشخاص عادی یا سازمان‌های کوچک تا بزرگ بررسی کنیم؛ تعداد جلسات،  تعداد افراد شرکت‌کننده و میزبان‌ها و مدت‌زمان جلسات، فاکتور مهمی برای دسته‌بندی است و اگر بر اساس نوع گردهمایی بررسی کنیم مهم‌ترین فاکتور ابزارهایی است که نرم‌افزار وب کنفرانس مهیا می‌کند. برخی از ابزارها ممکن است برای جلسات مکالمه محور و جلسات کاری ساده مناسب باشد و برخی برای برگزاری کلاس درس مجازی، وبینارهای آموزشی مناسب‌تر باشد. 

 

سرویس کنفرانس آنلاین اختصاصی 

سرویس‌های آنلاین متنوعی وجود دارند که امکان برگزاری جلسات آنلاین، کلاس آموزشی آنلاین و  وبینار را ممکن می‌سازند. در برخی از این سرویس‌ها با محدودیت‌های خاصی از لحاظ مدت‌ زمان جلسات، تعداد افراد حاضر در جلسه و تعداد جلسات، می‌توان بدون پرداخت هزینه‌ای، از سرویس های پایه استفاده کرد اما برای کم کردن محدودیت‌ها باید هزینه‌ای به‌صورت ماهانه پرداخت شود. با توجه میزان امکانات بیشتر ومحدودیت‌های کمتری که می‌خواهید داشته باشید باید هزینه بیشتری را بپردازید. 

استفاده از این سرویس‌ها بسیار ساده است اما محدودیت‌هایی که دارد استفاده از آن برای مجموعه‌ها را دشوار می‌کند. سختی در مدیریت تعداد جلسات  زیاد و مدیریت کاربران و محدودیت در اعمال شخصی‌سازی‌ها از برجسته‌ترین مشکلاتی است که ممکن است پیش آید. در کنار همه این‌ها هزینه‌های دلاری بالا و معایب پرداخت دلاری نیز از دیگر مشکلات این  سرویس‌ها برای ما ایرانی‌ها است.

سرویس کنفرانس آنلاین اختصاصی راه‌حلی است که می‌توان به‌عنوان گزینه جایگزین سرویس‌های غیراختصاصی در نظر گرفت. برای این حالت شما نیاز به سرور مجازی و یک نرم‌افزار وب کنفرانس دارید. در این حالت همه منابع و مدیریت آن‌ها کاملاً در اختیار شما خواهند بود و نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای افزایش مدت‌زمان جلسه و یا تعداد آن ندارید تنها نیاز است که با توجه به حداکثر تعداد کاربری که می‌خواهید، سرور مجازی مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر مزایای گفته‌شده، امکان مدیریت کاربران به‌دلخواه خودتان، سرعت و کیفیت بهتر با توجه به توان سرور مجازی،‌ قابلیت شخصی‌سازی و امنیت بیشتر از مزایای اصلی سرویس کنفرانس آنلاین اختصاصی هست. 

 

سرور مجازی کنفرانس آنلاین چیست؟

همان‌طور که گفته شد سرور مجازی از بخش‌های اصلی یک سرویس اختصاصی کنفرانس آنلاین است. به‌طور خلاصه سرور یک سیستم متصل به شبکه است که می‌توان بر روی آن داده‌های وب‌سایت‌ها را ذخیره کرد و یا سرویس‌های آنلاینی روی آن اجرا کرد همه سرورها آدرس‌هایی دارند که از طریق این آدرس های انحصاری  می‌توان از طریق اینترنت به سرورها متصل شد. 

سرور مجازی کنفرانس آنلاین درواقع یک سرور مجازی‌ای است که نرم‌افزار کنفرانس آنلاین بر روی آن نصب‌شده است و امکان برگزاری جلسات آنلاین را مهیا می‌سازد. از طریق این نرم‌افزار می‌توان اکانت برای کاربران ایجاد کرد، لیست کاربران را ادیت کرد،  گروه‌های کاربری ایجاد کرد و جلسات را برنامه‌ریزی کرد.

سرور مجازی کنفرانس، یک سرور مجازی است که بر روی آن ویندوز سرور 2016 به همراه نرم‌افزار adobe connect نصب‌شده است. این سرویس برای راه‌اندازی وبینار، کنفرانس، سمینار و کلاس آنلاین تدارک دیده‌شده است. این سرور دارای دسترسی administrator بوده که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا تنظیمات را به‌دلخواه خود پیاده‌سازی نموده و به جلسات خود امنیت بیشتری ببخشد.

 

ادوبی کانکت چیست؟ 

نرم‌افزار ادوبی کانکت، از محصولات شرکت ادوبی است که همانند سایر محصولات این برند معروف، بسیار قدرتمند بوده و درزمینهٔ برگزاری وبینار،‌ کلاس آموزشی آنلاین و جلسات آنلاین به‌کاربرده می‌شود. ادوبی کانکت بستر ارتباطی سریع، آسان و کم‌هزینه ایست و راه‌حل مناسبی برای هر شخص، دانشگاه، آموزشگاه و سازمان خواهد بود که قصد برگزاری رویداد آنلاین دارند. این نرم‌افزار بر روی سرور نصب می‌شود به همین علت امنیت بسیار بالایی را برای جلسات آنلاین به ارمغان می‌آورد.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید طی یک جلسه مشاوره رایگان، سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

مقالات پیشنهادی مرتبط برای آشنایی بیشتر با امکانات و خدمات ادوبی کانکت:

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1435
A
A