طراحی سایت چیست ؟ آشنایی با طراحی سایت از صفر تا صد

طراحی سایت چیست ؟ آشنایی با طراحی سایت از صفر تا صد
طراحی سایت چیست ؟ آشنایی با طراحی سایت از صفر تا صد
4 ماه پیش

طراحی وب رشته‌ای است که با استفاده از ابزار و تکنیک‌های تخصصی ظاهر و محتوای مربوط به یک وب‌سایت را طراحی و اجرا کرده و منعکس‌کننده اطلاعات مربوط به یک برند است. در واقع طراحی سایت پروسه‌ای شامل برنامه‌ریزی و ساختن عناصر وب‌سایت از ساختار و چیدمان گرفته تا تصاویر، رنگ‌ها، فونت‌ها و گرافیک می‌شود.

طراحی وب شامل اجزا متعددی می‌شود که با همکاری با یکدیگر تجربه نهایی یک وب‌سایت را برای کاربران ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین این اجزا عبارت‌اند از طراحی گرافیکی، طراحی تجربه کاربر (UX)، طراحی رابط (UI)، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و تولید محتوا. هر یک از این عناصر تعیین می‌کنند که ظاهر یک وب‌سایت چگونه به نظر رسیده و در دستگاه‌های مختلف چطور کار کند. حال باید بررسی کنیم نقش هرکدام از این عوامل بر طراحی سایت چیست ؟

فرقی نمی‌کند وب‌سایت و اپلیکیشن موبایلی طراحی می‌کنید و یا فقط مشغول ایجاد محتوا برای صفحات آنلاین خود هستید، درهرصورت دو مؤلفه «ظاهر» و «طراحی» به‌عنوان عناصر حیاتی با یکدیگر ادغام می‌شوند.

طراحی سایت دارای چند بخش فرعی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

طراحی گرافیکی سایت چیست ؟

طراحی گرافیکی سایت نوعی طراحی وب است که از آن برای طراحی تصاویر سایت استفاده می‌شود. طراحی گرافیکی شامل تمام موارد گرافیکی سایت همچون رنگ‌ها، فونت‌ها و طراحی کلی صفحات می‌شود. در واقع مهم‌ترین وظیفه در فرایند طراحی گرافیکی، ترجمه هویت برند به طراحی وب‌سایت است. در نهایت باید بازدیدکنندگان با وب‌سایت ارتباط برقرار کرده و صفحه سایت را به‌عنوان بخشی از حضور بیزینس بپذیرند.

طراحی رابط سایت یا UI چیست ؟

بخش دیگری از طراحی سایت به طراحی رابط آن اشاره دارد. طراحی رابط نه‌تنها در هنگام طراحی وب‌سایت‌های سنتی بلکه در هنگام طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، بازی‌ها، نرم‌افزار کامپیوتر و چندین محصول دیگر نیز استفاده می‌شود.

در واقع رابط (Interface) به هر چیزی گفته می‌شود که به‌عنوان یک واسطه میان کاربر و سیستم عمل می‌کند. ایده اصلی این بخش از طراحی سایت ارائه یک رابط کاربری ساده، شهودی و سازگار با ویژگی‌های مخاطب هدف است.

طراحی تجربه کاربری سایت یا UX چیست؟

لازم است ظاهر وب‌سایت طراحی شده تجربه کاربری خوبی را به بازدیدکنندگان ارائه دهد. چراکه در غیر این صورت مخاطب زمان بسیار کمی را در صفحه وب‌سایت شما می‌ماند. یک متخصص طراحی وب وظیفه دارد نیازهای کاربر را درک کرده و بر اساس آن‌ها تجربه ارزشمندی را برای کاربران رقم بزند. لازم است تعامل با برند شما در هر شکل و فرم، لحظه‌ای مثبت برای مخاطبان ایجاد کند.

طراحی سئو سایت چیست ؟

بهینه‌سازی موتور جستجو که اغلب با مخفف سئو شناخته می‌شود نیز یکی دیگر از موارد مهم در هنگام طراحی سایت به شمار می‌آید. به دنبال بهینه‌سازی موتور جستجو، گوگل به‌درستی محتوای شما را ایندکس خواهد کرد. در نهایت محتوای سایت شما در رتبه‌بندی بهتر نتایج جستجو گوگل قرار گرفته و به مخاطبان بیشتری نمایش داده می‌شود.

اگرچه برخی از جنبه‌های سئو به نوشتن محتوا مربوط می‌شود، اما بااین‌حال طراحی سایت نقش مهمی را در اطمینان از درست بودن کد وب‌سایت، کارایی وب‌سایت و تجربه کاربر دارد. تمام این فاکتورها در تعیین رتبه یک وب‌سایت در گوگل اهمیت دارند.

تفاوت Web designer با Web developer چیست؟

یک طراح سایت یا همان Web Designer ایده شما را دریافت کرده و آن‌ها را به یک مدل (Mockup) تبدیل می‌کند. به‌این‌ترتیب مشخص می‌شود که وب‌سایت شما در نهایت چه ویژگی‌هایی داشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت یک طراح سایت بخش خلاقانه طراحی وب‌سایت را بر عهده دارد.

اما توسعه‌دهنده وب یا همان Web Developer که در برخی مواقع به‌عنوان مهندس یا کد نویس هم شناخته می‌شود، مدل اولیه‌ای را که طراح وب ساخته است را دریافت کرده و آن را به یک زبان برنامه‌نویسی ترجمه می‌کنند. این امر سبب می‌شود تا مدل طراحی شده در محیط وب قابل نمایش شود.

یک طراح سایت چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

همان‌طور که اشاره شد طراحی سایت، اهداف یک سایت یا صفحه وب مشخص کرده و دسترسی همه کاربران بالقوه را ارتقا می‌دهد. این پروسه شامل سازمان‌دهی محتوا و تصاویر در برخی از صفحات، یکپارچه‌سازی برنامه‌ها و سایر عناصر تعاملی است. متخصصانی که این فرایند را انجام می‌دهند طراح وب نامیده شده و شغل آن‌ها شامل وظایف زیر است:

  • انتخاب فونت‌های خوانا
  • انتخاب طرح‌های رنگی جذاب که فونت‌ها را خواناتر نشان می‌دهند.
  • پیاده‌سازی هویت یک برند در هنگام انتخاب رنگ‌ها، فونت‌ها و طرح
  • ایجاد نقشه‌ای از ساختار وب‌سایت، به‌منظور اطمینان از قرارگیری درست تصاویر، لوگوها، متن، فیلم‌ها، برنامه‌ها و سایر موارد.
  • استفاده از زبان‌های کدنویسی مانند HTML و CSS جهت ایجاد طرح‌بندی، چیدمان و استایل دادن به صفحات
  • ساخت نسخه‌های بهینه‌ای از وب‌سایت‌ها و صفحات جهت نمایش در دسکتاپ و موبایل

مهم‌ترین ابزارها و مهارت‌های یک طراح سایت چیست؟

با توجه به اهمیت بالای طراحی سایت، لازم است افراد حرفه‌ای فعال در این زمینه با به‌کارگیری مهارت‌های خاص کیفیت کار خود را افزایش دهند. چراکه در غیر این صورت ممکن است کل پروژه با مشکل مواجه شده و نتواند اهداف مشتری را اجرا کند. در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک طراح سایت باید داشته باشد اشاره می‌کنیم:

  • ابزار طراحی سایت

بسیاری از مراحل طراحی سایت از طریق ابزارهای ویژه‌ای انجام می‌شود که وظایف را ساده‌سازی و استاندارد می‌کنند. شناخت توانایی‌های خود جهت ارائه کیفیت و سرعت در هنگام کار در این زمینه ضروری است. در اولین قدم لازم است بدانید که این حرفه به چه مهارت‌هایی نیاز دارد تا بتوانید ابزارهای مناسب را به کار بگیرید. به‌عنوان‌مثال، چندین ابزار مختلف از Photoshop گرفته تا Dreamweaver با قابلیت‌های متنوع در دسترس هستند.

علاوه بر این، ابزارهای تخصصی وجود دارند که بر روی کارهای خاص متمرکز هستند؛ مانند Sketch که بر عناصر رابط کاربری برداری (Vector UI) تمرکز دارد. همچنین InVision نیز به طراح سایت کمک می‌کند تا کار طراحی سایت خود را به مشتری ارائه دهد.

در نگاه اول ممکن است تعداد ابزار طراحی سایت برای افراد به مخصوص مبتدیان گیج‌کننده به نظر برسد، اما جالب است بدانید که برخی از افراد موفق در این زمینه تمام دانش و مهارت خود را از طریق آموزش‌های آنلاین به دست آورده‌اند.

  • توانایی برقراری ارتباط

معمولاً یک طراح سایت در ارتباط نزدیک با سایر متخصصان این حوزه کار می‌کند؛ بنابراین توانایی برقراری و حفظ ارتباط خوب جهت تکمیل هر پروژه‌ای ضروری است. ایجاد ارتباط خوب در هر زمینه کاری و غیرکاری بسیار ارزشمند است.

افرادی که در حوزه طراحی وب مشغول به کار هستند مسئولیت ارائه بصری یک کسب‌وکار را بر عهده دارند؛ بنابراین باید بتوانند توضیحات لازم در خصوص اینکه تصمیمات آن‌ها چطور می‌تواند اهداف پروژه را برآورده کند، به کارفرما ارائه دهند.

  • HTML/CSS

تسلط بر دانش برنامه‌نویسی برای کار در زمینه طراحی سایت موردنیاز است. از میان آن‌ها، HTML و CSS زبان‌های ضروری و اصلی هستند و هر کدام کار متفاوتی را انجام می‌دهند. HTML (Hypertext Markup Language) و CSS (Cascading Style Sheets) نحوه نمایش عناصر در صفحات وب را هماهنگ می‌کنند.

یک طراح سایت ماهر و حرفه‌ای در هنگام نوشتن HTML و CSS می‌تواند با استفاده تگ‌های درست و به‌اندازه، طراحی برنامه‌ریزی شده سایت را با دقت بالا اعمال و اجرا کند.

  • UX/UI

ازآنجایی‌که طراحان سایت با رابط‌ها کار می‌کنند، باید در زمینه UX / UI مهارت کافی را داشته باشند. علی‌رغم اینکه این دو اغلب در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند، اما مفاهیم متفاوتی دارند. طراحی UX شامل اقداماتی مرتبط باتجربه کاربر است. این بدان معناست که طراح سایت تمامی عناصر مربوط به طراحی در نظر می‌گیرد تا بتواند رضایت مخاطب هدف سایت، اپلیکیشن و... را جلب کند.

اما طراحی UI به کار بر روی رابط‌های کاربری اشاره دارد. لازم است طراح سایت در خصوص ایجاد ساختارهای قابل‌درک مهارت کافی داشته باشد تا کاربران بتوانند در هنگام استفاده از سایت یا اپلیکیشن به راحتی به خدمات ارائه شده دسترسی پیدا کنند.

  • SEO

همان‌طور که اشاره شد، در طراحی سایت به کسب رتبه‌های بالا موتور جستجو نیز توجه می‌شود. چراکه یکی از اهداف مهم طراحی سایت معرفی یک برند یا کسب‌وکار به افراد بیشتر و مشتریان بالقوه است. به همین دلیل لازم است طراح سایت در اطلاعات کافی در خصوص سئو سایت و الگوریتم‌های گوگل داشته باشد.

در نهایت، اکثر موارد به‌کاررفته در طراحی سایت مانند متون، عکس‌ها، کدها و... در رتبه‌بندی آن نقش دارند. این موضوع مستلزم تسلط بر دانش عملکرد سیستم‌های مدیریت محتوا و نحوه بهینه‌سازی آن‌ها است.

  • مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت‌هایی که یک طراح سایت حرفه‌ای به آن نیاز دارد چگونگی مدیریت زمان است. مدیریت زمان به معنای یافتن راه‌هایی برای دستیابی به اهداف خود در چارچوب مشخصات زمانی است که در برنامه زمان‌بندی پروژه قرار گرفته است. این فاکتور در دنیای پرسرعت امروزه اهمیت بسیار بالایی داشته و به کسب‌وکار شما ارزش می‌دهد.

به‌این‌ترتیب، با در نظر گرفتن بودجه و مهلت تحویل پروژه، بازه‌های زمانی مناسبی را برای هر یک از مراحل طراحی سایت در نظر گرفته و با توجه به آن پروژه را پیش ببرید.

معرفی روش‌های متداول در طراحی سایت

به‌طورکلی دو روش متداول طراحی تطبیقی و واکنش‌گرا در طراحی سایت وجود دارد. در طراحی تطبیقی، محتوای وب‌سایت با استفاده از اندازه‌های استاندارد صفحه نمایش به‌عنوان قالبی برای چیدمان و طرح اصلی ایجاد می‌شود؛ اما در طراحی واکنش‌گرا، محتوای وب‌سایت با توجه به اندازه صفحه نمایش به‌صورت پویا حرکت کرده و تغییر می‌کند.

طراحان وب بر اساس ترجیحات و اهداف مشتری، از مراحل مختلف فرایند کلی طراحی وب جهت انتخاب و به‌کارگیری یکی از این روش‌های طراحی استفاده می‌کنند.

دلایل اهمیت طراحی سایت چیست؟

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که بخش اعظمی از مشتریان خرید کالا و خدمات را به‌صورت غیرحضوری و از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام داده و از این طریق با برندها و خدمات آن‌ها آشنا می‌شوند. در نتیجه فرقی نمی‌کند پیشینه برند شما چقدر قدیمی باشد، اگر حضور قدرتمندی در وب نداشته باشید، نسبت به رقبا عقب خواهید افتاد. از طرفی ممکن است مشتریان بالقوه‌ای که از قبل با برند شما آشنا هستند نام تجاری شما را در فضای وب جستجو کرده و چیزی پیدا نکنند. در این صورت ممکن است این ابهام ایجاد شود که بیزینس شما به‌کلی تعطیل شده است.

با درنظرگرفتن اهمیت طراحی سایت، نمی‌توان اهمیت اولین برداشت (first impression) در هنگام مواجه با برند در فضای وب را منکر شد. به همین ترتیب درصورتی‌که مشتریان بالقوه نام تجاری شما را در فضای وب جستجو کرده و با نتیجه‌ای پایین‌تر از سطح انتظار روبه‌رو شوند این تصور در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که شما چندان به مشتری، برند و محصول خود اهمیت نمی‌دهید. در نهایت اگر طراحی سایت برند شما به‌صورت تخصصی و درست انجام شود رابطه برند شما با مشتری در فضای وب به یک سطوح بالاتر ارتقا پیدا خواهد کرد.

نکات مهم در هنگام طراحی سایت

همان‌طور که به‌دفعات اشاره شد، طراحی سایت می‌تواند بخشی از ارائه قدرتمند یک بیزینس باشد. بااین‌حال، مانند هر جنبه دیگری از استراتژی شما، طراحی سایت نیز باید در تمام مراحل برنامه‌ریزی و اجرا بر اساس تصمیمات صحیح انجام شود. چراکه تصمیمات اشتباه و بی‌برنامه می‌تواند بر کل حضور برند شما در فضای آنلاین تأثیرات منفی بگذارد.

جهت تضمین کیفیت وب‌سایت لازم است عوامل خاصی را در هنگام طراحی سایت در نظر گرفت، در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

اهمیت زیبایی ظاهری (Aesthetics) در طراحی سایت

معمولاً زمانی که درباره طراحی وب بحث می‌شود، اولین عاملی که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند، زیبایی ظاهری سایت است. هویت برند شما چگونگی اجرای عناصر زیبایی‌شناسی سایت را مشخص کرده و لازم است توسط طراح سایت در نظر گرفته شود.

لازمه هماهنگی هویت برند با زیبایی سایت به این دلیل است که حضور برند شما در فضای آنلاین با رنگ‌ها، سبک‌ها و احساس شما مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید که اغراق در این موضوع نیز سبب اختلال در تجربه بازدیدکنندگان می‌شود.

اهمیت قابلیت استفاده (Usability) در طراحی سایت

ازآنجایی‌که مخاطبان یک وب‌سایت افراد واقعی هستند، لازم است طراحی آن به‌گونه‌ای انجام شود که قابلیت استفاده خوبی داشته باشد.نآ

 قابلیت استفاده به این معناست که مخاطبان با پیشینه، سن و تخصص‌های مختلف بتوانند در سایت شما گشت‌وگذار کنند.

سادگی یکی از مهم‌ترین عناصر و اصولی است که برای رسیدن به این هدف به شما کمک کرده و سبب حذف منوها و گزینه‌های اضافی و غیرضروری در صفحات سایت می‌شود. در هنگام طراحی سایت خود را به‌جای مخاطبان هدف قرار داده و مواردی را که برای مخاطبان مهم است در نظر بگیرید.

اهمیت کیفیت محتوا (Content Quality) در طراحی سایت

بدون ارائه محتوای باکیفیت حتی اگر تمام عناصر اصلی طراحی سایت به‌خوبی اجرا شوند، سایت شما در میان بازدیدکنندگان ارزشی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارها باهدف ارائه محتوای باکیفیت استراتژی بازاریابی محتوایی را انتخاب می‌کنند. به‌این‌ترتیب مخاطبان به خواندن و اشتراک‌گذاری محتوای سایت تمایل پیدا می‌کنند.

اهمیت سرعت در طراحی سایت

اگر وب‌سایت شما به‌سرعت بارگذاری نشده و سرعت کندی داشته باشد، مخاطبان به‌سرعت دلسرد شده و سایت را ترک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که اگر زمان بارگذاری صفحه سایت شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد، نرخ پرش (Bounce rate) شما 38% افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی سایت به‌سرعت بارگذاری مربوط می‌شود. جهت بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت خود لازم است تعادلی میان تمام عناصر سایت و فشاری که به مرورگر و سرعت اینترنت بازدیدکننده وارد می‌شود، پیدا کنید.

اهمیت سازگاری با موبایل در طراحی سایت

طبق آخرین مطالعات، دستگاه‌های تلفن همراه بیش از 50 درصد از کل ترافیک آنلاین را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه اگر سایت شما به‌درستی در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بارگذاری نشود، ممکن است تقریباً نیمی از مخاطبان بالقوه خود را از دست بدهید.

برای جلوگیری از آن، لازم است استراتژی طراحی سایت شما به‌گونه‌ای باشد که محتوا و صفحات سایت شما با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش و شرایط بارگیری برای تلفن‌های هوشمند سازگار شده باشد.

بدترین اشتباهات در هنگام طراحی سایت چیست ؟

طراحی سایت بخش جدایی‌ناپذیر از استراتژی بازاریابی و فروش است. چراکه یک طراحی سایت مناسب از طریق تجربه بصری باکیفیت، به تقویت ثبات و قدرت یک برند کمک می‌کند. بااین‌حال، نتایج خوب تنها زمانی حاصل می‌شوند که از اشتباهاتی که ممکن است تلاش‌های شرکت شما را خراب کنند، اجتناب کنید.

به‌طورکلی تأثیر نهایی هر استراتژی متفاوت است اما می‌توان گفت تأثیرات طراحی ضعیف سایت تماماً منفی است. در نتیجه به‌منظور جلوگیری از این اثرات منفی لازم است در هنگام طراحی سایت از اشتباهات زیر بپرهیزید:

  • در نظر نگرفتن مخاطب هدف در هنگام برنامه‌ریزی و اجرای طرح؛ این امر مانع از جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه می‌شود.
  • ثابت نگه نداشتن تصاویر در کانال‌های مختلف؛ چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین
  • اضافه کردن عناصر بسیار زیاد؛ سبب حواس‌پرتی کاربر شده و حضور برند مدنظر را تضعیف می‌کند.
  • عدم وجود یک Call-to-action واضح؛ جهت هدایت مشتریان بالقوه به مرحله بعدی جهت ثبت سفارش، ارائه مشخصات و...
  • عدم مستندسازی تصمیمات مربوط به طراحی سایت؛ در این صورت در آینده امکان بررسی و ارجاع به آن‌ها وجود نخواهد داشت.
  • استفاده از تصاویر و پس‌زمینه‌هایی که حواس کاربر را پرت می‌کنند.
  • استفاده از طراحی غیر پاسخگو (Non-responsive)؛ امروزه طراحی سایت باید به‌گونه‌ای انجام شود که در دستگاه‌های مختلف همچون موبایل به‌خوبی پاسخگو نیازهای مخاطب باشد.
  • به‌کارگیری لینک‌ها و دکمه‌های نامشخص؛ لازم است تصاویر و بخش‌هایی از متن که کاربران و بازدیدکنندگان سایت را به صفحات جدید هدایت می‌کنند به‌سرعت قابل‌شناسایی باشند. علاوه بر تشخیص سریع لینک‌ها، کاربران باید قادر به تشخیص فیلدهای قابل پر کردن نیز باشند.
  • استفاده از عکس‌های غیر مرتبط و متونی که فاقد اطلاعات ارزشمند هستند.

 

  • دو نکته مهم در طراحی سایت
  1. برخی از عناصر طراحی وب مانند Grid layout ذاتاً انتخاب‌های کاملاً خوب یا کاملاً بدی نیستند. می‌توان از این عناصر به روش‌های مؤثر و یا بی‌اثر استفاده کرد؛ بنابراین توجه به استفاده صحیح از آن‌ها امری ضروری است.
  2. یکی دیگر از عناصر موجود در طراحی سایت، انیمیشن است. عناصر انیمیشنی در دهه 90 میلادی محبوبیت زیادی داشت، اما باید توجه داشته باشید که امروزه این دست از عناصر جایی در طراحی سایت ندارند؛ اما می‌توان گفت استفاده از یک pop-up انیمیشنی می‌تواند توجهات را مجدداً به سایت شما معطوف کند.

 

ظاهر یک سایت خوب چطور به نظر می‌رسد؟

در خصوص سایر طراحی‌ها مانند طراحی تصاویر، استیکرها و سایر موارد این‌چنینی «خوب» به نظر و ذائقه بیننده بستگی دارد؛ اما در مقابل درباره طراحی سایت مرز بین «خوب» و «بد» مشخص‌تر است. وب‌سایتی که به‌خوبی طراحی شده باشد، به طور کامل تجربه‌ای را ایجاد می‌کند که بازدیدکننده به دنبال آن است. سایتی به‌خوبی کار می‌کند که بتواند convert انجام دهد. در زبان وب، Convert (تبدیل) به معنای وادار کردن کاربر به انجام یک عمل خاص است.

هنگامی که کاربر اقدامی را دنبال کند که وب‌سایت شما برای انجام آن برنامه‌ریزی شده است، می‌توان گفت وب‌سایت شما موفق به ایجاد یک Conversion شده است. Conversion ممکن است هر چیزی مانند ثبت‌نام در خبرنامه، خرید، افتتاح حساب یا دسترسی به محتوای بیشتر در وب‌سایت باشد. یک طراحی سایت خوب و مؤثر با کنار هم قراردادن چند عنصر مختلف Conversion های متعددی ایجاد می‌کند. این عناصر عبارت‌اند از:

  • ارائه انتخاب مشخص به کاربر؛ هرچه کاربر انتخاب‌های کمتری داشته باشد، احتمال سردرگمی وی نیز کمتر می‌شود.
  • استفاده از Call-to-action های واضح و مشخص
  • عدم استفاده از مواردی که سبب حواس‌پرتی کاربر می‌شوند؛ در این راستا
    1) تنها از تصاویر و متونی استفاده کنید که 100% با موضوع صفحه مرتبط هستند.
    2) نمایش دکمه‌ها و لینک‌هایی که کاربر را به انجام اقدامات دلخواه هدایت می‌کنند.
    3) تغییر فونت تنها برای تاکید و فراخوانی کاربر به یک اقدام خاص
  • استفاده از طراحی Responsive؛ طراحی که بر اساس اندازه صفحه نمایش کاربر اندازه‌ها و جهات را به‌صورت خودکار تغییر داده و سایت را برای کاربران هر دستگاهی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ یا مرورگر دسکتاپ مناسب‌سازی می‌کند.
  • تغییر سایز فونت‌ها بر اساس یک سلسله‌مراتب مشخص؛ این مورد نیز میزان حواس‌پرتی کاربر را محدود می‌کند.
  • استفاده از تصاویر دسته اول و باکیفیت و محتوای سطح بالا و مرتبط با موضوع وب‌سایت؛ این مورد سبب جلب‌توجه مخاطبان هدف خواهد شد.
  • برقراری تعادل میان میزان متن و تعداد تصاویر استفاده شده؛ متن بیش از حد می‌تواند سبب سردرگمی مخاطب شود؛ درحالی‌که متن کوتاه نیز میزان درگیری مخاطب با صفحه را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از طراحی خیره‌کننده و جذاب؛ سعی کنید سلیقه مخاطب هدف را کشف کرده و با توجه به آن‌ها ظاهر سایت را طراحی کنید.
  • وفادار ماندن به هویت برند؛ اگر زیباترین طراحی وب‌سایت را انجام دهید اما با برند شما مطابقت نداشته باشد تمام تلاش‌هایتان بی‌فایده خواهد بود.

 

  • سایر اجزای مؤثر در طراحی وب عبارت‌اند از:
  1. دکمه‌ها / Buttons
  2. فونت‌ها
  3. پالت رنگ‌ها
  4. تعادل بصری بین تصاویر شما و کپی موجود در هر صفحه

 

نحوه انتخاب ابزار طراحی سایت

به‌طورکلی دو راه اصلی برای طراحی سایت وجود داد: 1) استفاده از یک برنامه دسکتاپ (Desktop apps) 2) استفاده از یک سازنده سایت (Website builder). انتخاب از میان این دو ابزار بر اساس موارد زیر انجام می‌شود:

  • اندازه تیم
  • بودجه پروژه
  • نوع سایتی که می‌خواهید بسازید
  • الزامات فنی طراحی سایت

معرفی ابزار Desktop apps در طراحی سایت

برنامه‌های دسکتاپ از طراحان سایت می‌خواهند که طرح خود ساخته و سپس آن را برای یک تیم توسعه ارسال کنند. همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، وظیفه تیم توسعه تبدیل طرح به کد است. محبوب‌ترین برنامه‌های دسکتاپ برای طراحی سایت‌ها Photoshop و Sketch هستند.

به طور معمول، این ابزار برای سایت‌های بزرگ و پیچیده کارآمد است. چراکه به طراح اجازه می‌دهد تا روی ظاهر و احساس کلی تمرکز کند. درحالی‌که تمام چالش‌های فنی به تیم توسعه (Development team) منتقل و واگذار می‌شود.

اما ازآنجایی‌که این فرایند به منابع متعدد، مجموعه مهارت‌های مختلف و اعضای تیم نیاز دارد، می‌تواند پرهزینه و زمان‌بر باشد. درصورتی‌که مایل به حذف دخالت یک تیم توسعه‌دهنده و استفاده از الزامات فنی کمتر باشید، ابزار دوم یعنی Website builder گزینه مفیدتری است.

معرفی ابزار Website Builder در طراحی سایت

امروزه سایت سازهای زیادی در بازار وجود دارند که طیف وسیعی از امکانات و خدمات را به کاربران ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال Wix، Squarespace، Webflow و Pagecloud تنها چندتا از سایت سازهای محبوب هستند که از نظر قابلیت‌های طراحی، Template options، قیمت و تجربه کلی ویرایش با یکدیگر متفاوت هستند.

بهتر است هنگام انتخاب میان آن‌ها تحقیقات لازم را انجام داده و از نسخه‌های رایگان آزمایشی استفاده کنید تا مشخص شود کدام پلتفرم به بهترین وجه با نیازهای وب‌سایت شما مطابقت دارد. سایت سازها امکان ساخت سایت‌های تطبیقی (adaptive) یا واکنش‌گرا (Responsive) را فراهم کرده و تجربه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

درصورتی‌که در زمینه کدنویسی مهارت ندارید، آشنایی با آزادی‌ها و محدودیت‌های ابزارهای مختلف طراحی سایت ضروری است. به‌عنوان‌مثال، با وجود اینکه Wordpress پراستفاده‌ترین پلتفرم وب‌سایت است، اما به دلیل ارائه گزینه‌های سفارشی‌سازی محدود، از طرف طراحان بصری استقبال نمی‌شود. لازم است قبل از شروع طراحی و ساخت سایت، نیازهای وب‌سایت خود را مشخص کرده و طراحی را انتخاب کنید که بتواند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کند:

  • آیا قصد ایجاد یک گالری عکس دارید؟
  • چند وقت یک بار سایت خود را به‌روزرسانی خواهید کرد؟
  • آیا به فرم تماس نیاز دارید؟

 

معرفی عناصر طراحی سایت

ظاهر و عملکرد سایت دو مؤلفه مهمی هستند که در هنگام طراحی سایت باید در نظر داشت. ادغام این عناصر، قابلیت استفاده و عملکرد کلی سایت را به حداکثر می‌رساند. به‌عنوان‌مثال قابلیت استفاده سایت شامل مواردی همچون رابط کاربری آسان برای گشت‌وگذار کاربر، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، متن خوب و باکیفیت و... می‌شود. همچنین عملکرد یک سایت نیز به سرعت، رتبه‌بندی گوگل، قابلیت جستجو و توانایی جذب مخاطبان بالقوه اشاره دارد.

معرفی عناصر بصری در طراحی سایت

در ادامه به عناصری که باید در هنگام طراحی وب‌سایت خود در نظر بگیرید اشاره می‌کنیم.

  • Written copy

اساساً طراحی ظاهری و متون موجود در صفحات وب‌سایت دست‌به‌دست یکدیگر داده و خروجی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. در نتیجه لازم است نویسندگان محتوا و طراحان با یکدیگر همکاری کنند تا یک طراحی منسجم همراه با عناصر متعادل ایجاد شود.

  • فونت‌ها / Fonts

فونتی را انتخاب کنید که با هویت برند مدنظر و طراحی کلی سایت هماهنگ باشد. به‌طورکلی لازم است فونت انتخابی با طرح، رنگ، گرافیک و تصاویر موجود در سایت جفت شده و بیان کلی سایت را تقویت کند. ابزارهایی مانند Canva's Font Combinator می‌تواند به شما در این فرایند و پیدا کردن مناسب‌ترین فونت کمک کند. همچنین ابزارهای طراحی سایت مانند PageCloud حاوی فونت‌های بسیار متعددی هستند.

  • رنگ‌ها / Colors

رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در طراحی سایت باید در نظر گرفته شوند. به خاطر داشته باشید که تصورات نادرست زیادی در خصوص روان‌شناسی رنگ وجود داشته و چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که روی رنگ‌هایی تمرکز کنید که با طراحی کلی سایت و هویت بصری برند شما هماهنگ بوده و سبب تقویت آن‌ها شود.

  • چیدمان / Layout

نحوه چیدمان محتوا در سایت تأثیر مستقیمی بر قابلیت استفاده و عملکرد سایت شما خواهد داشت. به‌طورکلی هیچ قانون خاصی در مورد انتخاب چیدمان وجود ندارد، اما بااین‌حال چند نکته اصلی وجود دارد که در هنگام طراحی سایت باید در نظر داشته باشید:

  • درنظر گرفتن نیازهای مخاطب هدف
  • عدم استفاده از طرح‌بندی‌هایی که سبب حواس‌پرتی مخاطب از موضوع اصلی می‌شود.

 

  • شکل‌ها / Shapes

استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی وب می‌تواند به یکپارچه‌سازی متن، تصاویر و ظاهر کلی سایت کمک کند. استفاده از ترکیب رنگ‌ها و اشکال زیبا می‌تواند به جلب‌توجه بازدیدکنندگان سایت شما کمک کرده و میزان ترافیک سایت را افزایش دهد.

  • Spacing

Spacing یک عنصر کلیدی برای ساخت یک وب‌سایت بصری جذاب و کاربرپسند است. در طراحی سایت هر عنصری به یک شکل از Spacing استفاده می‌کند. استفاده مناسب از فضای خالی در ایجاد طرحی که به طور مناسبی میان متن، عکس و گرافیک تعادل ایجاد کند، بسیار مهم است. امروزه مفهوم به‌کارگیری فضای سفید (Whitespace) به اولویت طراحان سایت مدرن تبدیل شده است.

  • تصاویر و آیکون‌ها / Images and Icons

طرح‌های جذاب این ظرفیت را دارند تا اطلاعات زیادی را تنها در عرض چند ثانیه به مخاطب منتقل کنند. این امر با استفاده از تصاویر و آیکون‌های قدرتمند امکان‌پذیر شده است. در هنگام طراحی سایت لازم است تصاویر و نمادهایی انتخاب شوند که پیام‌ها و اهداف سایت را پشتیبانی و تقویت کنند.

با یک جستجوی سریع در گوگل به تصاویر و آیکون‌های بسیار زیادی مواجه خواهید شد. همچنین می‌توانید از طریق گزینه‌های زیر به تصاویر و آیکون‌های زیادی دسترسی پیدا کنید.

  • Pexels (رایگان)
  • Unsplash (رایگان)
  • IconMonstr (رایگان)
  • Shutterstock (Getty) (پولی)

 

  • ویدئو / Video

در سال‌های اخیر ادغام ویدئوها در طراحی سایت به طور فزاینده‌ای در میان طراحان محبوب شده است. درصورتی‌که در طراحی سایت به‌خوبی از ویدئو استفاده شود، می‌تواند به کاربران کمک کند تا پیامی را که به‌درستی از طریق متن یا تصویر منتقل نمی‌شود، از این طریق دریافت و درک کنند.

ازآنجایی‌که اغلب چشم بازدیدکنندگان سایت به سمت تصاویر متحرک جلب می‌شود، باید توجه داشته باشید که وجود ویدئوها از اهمیت سایر عناصر مهم موجود در سایت کم نکند.

 

معرفی عناصر عملکردی در طراحی سایت

لازم است هنگام طراحی سایت عناصر عملکردی زیر در نظر گرفته شوند. وب‌سایتی که عملکرد درستی داشته باشد در موتور جستجو رتبه بالایی را کسب کرده و بهترین تجربه ممکن را به مخاطبان سایت ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی این عناصر می‌پردازیم:

  • جهت‌یابی / Navigation

جهت‌یابی یکی از عناصر اصلی و تعیین‌کننده عملکرد صحیح سایت است. با توجه به مخاطبان هدف جهت‌یابی سایت می‌تواند چندین هدف را به نتیجه برساند:

  • کمک به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به سایت مذکور وارد شده و با محتوای ارائه شده در سایت آشنا می‌شوند.
  • فراهم کردن امکان دسترسی آسان به صفحات سایت برای بازدیدکنندگان بازگشتی
  • بهبود تجربه کلی هر بازدیدکننده

 

  • تعاملات کاربر / User Interactions

بازدیدکنندگان سایت بسته به نوع دستگاه خود (موبایل، دسکتاپ و...) از روش‌های مختلفی همچون تایپ، کلیک، Scrolling و... برای تعامل با سایت استفاده می‌کنند. برترین طراحی‌ها با ساده‌سازی این تعاملات، کنترل بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • در طراحی سایت هرگز فایل صوتی و ویدئویی را به طور خودکار پخش نکنید.
  • هرگز زیر هیچ متنی خط نکشید، مگر آنکه متن مدنظر قابل کلیک باشد.
  • تمامی فرم‌های مورداستفاده در سایت با موبایل سازگار باشند.
  • از Pop-up ها استفاده نکنید.
  • از Scroll-jacking استفاده نکنید.

 

  • انیمیشن‌ها / Animations

هزاران تکنیک انیمیشن‌سازی وب وجود دارد که می‌تواند به طراحی سایت کمک کرده و توجه مخاطبان را به خود جلب کند و در نهایت سطح تعامل مخاطب با سایت را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، اضافه کردن دکمه "Like" یا فرم‌های مختلف می‌تواند میزان درگیری (Engagement) مخاطبان با سایت را افزایش دهد.

 

  • سرعت / Speed

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره شد یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی سایت سرعت بارگذاری صفحات است. کندی بارگذاری صفحه علاوه بر اینکه رتبه سایت را در رتبه‌بندی گوگل تحت تأثیر قرار می‌دهد سبب می‌شود تا مخاطبان هدف سایت را ترک کنند.

معمولاً سایت بیلدرهای برتر باهدف بارگذاری سریع‌تر، محتوای سایت را فشرده می‌کنند، اما بااین‌حال همچنان تضمینی برای به نتیجه رسیدن آن وجود ندارد. در نهایت لازم است سایت سازی را انتخاب کنید که برای محتوای ارائه شده در سایت بهترین کار را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، PageCloud به‌منظور افزایش سرعت بارگذاری، تصاویر بزرگ و چندتایی سایت را بهینه می‌کند.

  • ساختار سایت / Site Structure

ساختار یک وب‌سایت نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری (UX) و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) دارد. اصولاً باید کاربران سایت بتوانند بدون مواجهه با مشکلات ساختاری در صفحات سایت گشت‌وگذار کنند. گم‌شدن کاربر در صفحات سایت و امکان گشت‌وگذار ضعیف در سایت منجر به تجربه ضعیف کاربر در مواجهه با سایت شده و رتبه‌بندی سایت را در گوگل کاهش می‌دهد.

  • سازگاری بین مرورگرها و بین دستگاه‌ها / Cross-browser & cross-device compatibility

سایتی که به‌خوبی طراحی شده باشد، باید در همه دستگاه‌ها و مرورگرها (حتی در Internet Explorer) زیبا به نظر برسد. به همین دلیل بهتر است در هنگام طراحی سایت از یک ابزار تست Cross-browser استفاده کرد.

معرفی انواع سبک‌های طراحی سایت

ممکن است در مورد یک سری سبک‌های مختلف طراحی سایت مانند سبک ثابت، ایستا، روان و... شنیده باشید، اما در دنیای موبایل محور امروزی تنها دو سبک برای طراحی صحیح سایت وجود دارد:

1) طراحی تطبیقی / Adaptive

2) طراحی واکنش‌گرا / Responsive.

در بخش‌هایی از سایت‌های تطبیقی و واکنش‌گرا صحبت کردیم، درک مزایا و معایب سایت‌های تطبیقی و واکنش‌گرا به طراحان سایت در تعیین مناسب‌ترین وب بیلدر کمک می‌کند. در ادامه به معرفی هر یک از این دو سبک می‌پردازیم:

سبک تطبیقی (Adaptive) در طراحی سایت چیست ؟

طراحی سایت تطبیقی از دو یا چند نسخه از یک وب‌سایت استفاده می‌کند که برای اندازه‌های صفحه نمایش خاص سفارشی شده است. وب‌سایت‌های تطبیقی را می‌توان به بر اساس نحوه تشخیص اندازه نمایش سایت به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تطبیق بر اساس نوع دستگاه

پس از اتصال مرورگر به سایت، درخواست HTTP که شامل فیلدی به نام "User-agent" است، در مورد نوع دستگاهی که قصد مشاهده صفحات سایت را دارد به سرور اطلاعات می‌دهد. وب‌سایت تطبیقی بر اساس نوع دستگاه (دسکتاپ، موبایل و تبلت) نسخه مناسبی از سایت را به کاربر نمایش می‌دهد.

  • تطبیق بر اساس عرض مرورگر

در این نوع وب‌سایت تطبیقی، به‌جای استفاده از "User-agent"، وب‌سایت بر اساس Media queries (یک ویژگی CSS بوده و صفحه وب را قادر می‌سازد تا با اندازه‌های مختلف سازگار شود) و نقاط شکست (اندازه مشخص عرض صفحه) میان نسخه‌های مختلف جابه‌جا می‌شود.

در نتیجه، به‌جای داشتن نسخه دسکتاپ، تبلت و موبایل، نسخه‌های 1080 پیکسلی، 768 پیکسلی و 480 پیکسلی را خواهید داشت. ازآنجایی‌که وب‌سایت بر اساس عرضه صفحه تطبیق پیدا می‌کند، این موضوع انعطاف بیشتری را هنگام طراحی سایت ارائه داده و تجربه بهتری برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

مزایا و معایب سبک تطبیقی در طراحی سایت چیست؟

مزایا سایت‌های تطبیقی عبارت‌اند از:

  • ویرایش WYSIWYG
  • طراحی‌های سفارشی بدون نیاز به کد بسیار سریع و راحت انجام می‌شوند.
  • سازگاری بین مرورگرها و دستگاه‌ها سبب بارگذاری سریع صفحات می‌شود.

معایب سایت‌های تطبیقی عبارت‌اند از:

  • در برخی مواقع وب‌سایت‌هایی که از "Device-type" استفاده می‌کنند، وقتی در یک مرورگر کوچک دسکتاپ نمایش داده می‌شوند، به‌صورت شکسته به نظر می‌رسند.
  • محدودیت‌هایی در این نوع سبک وجود دارد که فقط توسط سایت‌های واکنش‌گرا پاسخ داده می‌شوند.

 

معرفی سبک واکنش‌گرا (Responsive) در طراحی سایت

وب‌سایت‌های واکنش‌گرا می‌توانند از چیدمان‌های (Layout) شبکه‌ای (Grid) انعطاف‌پذیری استفاده کنند که بر اساس درصد هر مؤلفه در Container خود قرار می‌گیرد. مثلاً اگر یک عنصر (مانند یک header) 25 درصد از Container خود باشد، بدون توجه به تغییر اندازه صفحه، میزان آن عنصر خاص در 25 درصد باقی می‌ماند.

علاوه بر این، وب‌سایت‌های واکنش‌گرا برای ایجاد نمای سفارشی در هراندازه صفحه می‌توانند از نقاط شکست (Breakpoint) استفاده کنند؛ اما برخلاف سایت‌های تطبیقی که تنها زمان رسیدن به نقاط شکست، تطبیق پیدا می‌کنند، سایت‌های واکنش‌گرا به طور مداوم بر اساس اندازه صفحه تغییر می‌کنند.

مزایا و معایب سبک واکنش‌گرا در طراحی سایت

مزایای سبک واکنش‌گرا در طراحی سایت

  • صرف نظر از نوع و اندازه دستگاه، تجربه بسیار خوبی به کاربران ارائه می‌شود.
  • معمولاً وب بیلدرهای Responsive سفت و سخت بوده و سبب می‌شود تا طراحی به سختی «شکسته» شود.
  • هزاران تمپلیت در دسترس طراحان قرار دارد.

معایب سبک واکنش‌گرا در طراحی سایت

  • برای اطمینان از کیفیت نتایج به طراحی و آزمایش گسترده نیاز است.
  • طراحی‌های سفارشی بدون دسترسی به کد، چالش‌برانگیز هستند.

معرفی وب‌سایت بیلدرهای تطبیقی و واکنش‌گرا

وب بیلدرها می‌توانند هر دو سبک سایت‌های تطبیقی و واکنش‌گرا را به طراحان سایت ارائه دهند. به‌عنوان‌مثال، اخیراً Pegecloud مجموعه‌ای ویژگی‌های حدید را معرفی کرده که بر اساس آن حتی اگر خود سایت، یک سایت تطبیقی باشد، محتوای سایت این امکان را دارد تا به‌صورت واکنش‌گرا عمل کند. در ادامه به معرفی وب بیلدرهای تطبیقی و واکنش‌گرا می‌پردازیم:

معرفی وب سایت سازهای تطبیقی (Adaptive)

بدون شک Wix و Pagecloud دو مورد از بهترین وب بیلدرهای بصری موجود در بازار هستند. هر دوی آن‌ها از یک رویکرد تطبیقی استفاده می‌کنند، طراحان این امکان را دارند تا بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی، طراحی خود را انجام دهند.

وب سایت ساز Wix از سال 2006 به بازار عرضه شده و از آن زمان تاکنون طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و قالب‌های مختلف را باهدف رفع هر نیازی به کاربران ارائه داده است. امروز به‌عنوان آسان‌ترین ابزار طراحی سایت برای تازه‌کاران شناخته می‌شود.

ازآنجایی‌که انتخاب بهترین گزینه از میان وب فیلدهای تطبیقی کار سختی است، بهتر است قبل از هر چیزی چند نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر به دنبال تجربه‌ای هستید که بیشترین قابلیت شخصی‌سازی را داشته باشد؛ PageCloud را انتخاب کنید.
  • اگر تجربه زیادی در این حوزه نداشته و به دنبال روش آسانی هستید؛ Wix را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال کار با یک توسعه‌دهنده هستید؛ PageCloud را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال قالب‌های (Template) بسیار متنوع هستید؛ Wix را انتخاب کنید.
  • اگر Shortcut ها و تجربه‌ای که در برنامه‌های انتشار دسکتاپ وجود دارد را دوست دارید، PageCloud را انتخاب کنید.

معرفی وب سایت سازهای واکنش‌گرا (Responsive)

ابزارهایی مانند Squarespace وب بیلدرهای واکنش‌گرا را ارائه می‌دهند. ساخت یک وب‌سایت واکنش‌گرای Fluid کار دشواری بوده و بدون دانش کدنویسی، ساخت وب‌سایت‌های منحصربه‌فرد توسط این نوع سایت سازها تقریباً غیرممکن است. اینجاست که ابزارهای پیچیده‌تر طراحی وب، مانند Webflow و Froont وارد عمل می‌شوند. مهم‌ترین مزایا و معایبی که باید هنگام استفاده از یکی از این ابزارها در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

مزایا:

  • امکان ساخت یک سایت واکنش‌گرای سفارشی؛ بدون نیاز به نوشتن کد
  • امکان کنترل بی‌همتا بر روی هر عنصر موجود در صفحات سایت
  • امکان صادرات کد برای میزبانی در جای دیگر

معایب:

  • ابزارهای پیچیده همراه با منحنی‌های یادگیری شیب‌دار
  • کند بودن روند طراحی نسبت به وب بیلدرهای تطبیقی
دریا بهرامی- نویسنده

1330
طراحی سایت چیست ؟ آشنایی با طراحی سایت از صفر تا صد
101.001
A
A