آموزش فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس

آموزش فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس
آموزش فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس
2 ماه پیش

تقریبا تمام افرادی که قصد دارند وارد حوزه طراحی سایت شوند، نام وردپرس را شنیده‌اند. وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای منبع باز در جهان و یکی از در دسترس‌ترین روش‌ها برای طراحی سایت است. به همین دلیل میلیون‌ها کاربر از آن برای ایجاد وب سایت به زبان‌های مختلف استفاده می‌کنند. زبان اصلی وردپرس انگلیسی است، پس اگر بخواهیم سایتی به زبان فارسی داشته باشیم شاید کمی به مشکل برخورد کنیم. در این مقاله قصد دارم تا در مورد فارسی سازی قالب وردپرس به فارسی صحبت کنیم تا برای طراحی سایت خود مشکلی نداشته باشید. 

 

وردپرس و دلیل محبوبیت زیاد آن

برای طراحی سایت، روش‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی وجود دارد. برخی از این ابزارها مخصوص افراد مبتدی بوده و با برخی از آن‌ها هم مخصوص افراد حرفه‌ای است. در بین سیستم‌های مدیریت محتوا،  سامانه مدیریت محتوا وردپرس (content management system) WordPress از همه محبوب‌تر است. دلیل این محبوبیت این بوده که بدون هیچ دانش برنامه نویسی می‌توانید از آن استفاده کنید. شما با خرید یک قالب وب‌سایت وردپرس و اتصال آن به دامنه و هاست خود می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن یک سایت داشته باشید. هیچ نیازی هم به تغییر کدها و دستکاری داخل آن ندارید. برای هر هدف و تغییری هم می‌توانید افزونه مخصوص به آن را دانلود و نصب کنید.

مزایای استفاده از وردپرس هم اول از همه این بوده که نیاز به هزینه زیادی ندارد. بیشترین هزینه‌ای که باید بپردازید برای پلاگین‌ها و افزونه‌ها است. علاوه بر این بسیار انعطاف‌پذیر بوده و هر ایده‌ای قابلیت اجرا شدن دارد. در زمان شما هم صرفه جویی می‌شود زیرا نیازی به استخدام برنامه نویس برای تغییر کدها ندارید. اگر دوست دارید بیشتر با این سیستم مدیریت محتوای محبوب آشنا شوید محتوای وردپرس چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

قالب های وردپرس

قالب وردپرس چیست؟

Wordpress theme یا پوسته همان چارچوب اصلی سایت است. قالب وردپرس (A WordPress theme is a folder of files that work together to create the design of your site) یک پوشه‌ حاوی فایل هایی است که در کنار هم طراحی و دیزاین سایت شما را ایجاد می‌کنند. اجازه دهید با مثال این موضوع را توضیح دهیم. هنگامی که وارد یک سایت می‌شوید، چه چیزهایی توجه شما را جلب می‌کند؟ رنگ‌ زمینه و متن‌ها، هدر‌ها، اسلایدرها و منوها. همه این موارد که به طور کلی ظاهر سایت را می‌سازند، به عنوان پوسته یا قالب شناخته می‌شوند.

برای راحتی کار، همیشه تعداد بسیار زیادی قالب وردپرس با طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود. شما با توجه به سلیقه و هدفی که دارید، می‌توانید پوسته دلخواه خود را خریداری کنید. حالا نکته‌ای که این بین وجود دارد این است که بیشتر قالب‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این در حالی است که افراد در سراسر دنیا، سایت‌های خود را با زبان‌های مختلفی طراحی می‌کنند. پس اینجا موضوعی مطرح می‌شود به نام ترجمه قالب وردپرس که به کاربران اجازه می‌دهد؛ محتوایی بومی داشته باشند.

 

چرا نمی‌توانیم از قالب‌های انگلیسی وردپرس استفاده کنیم؟

حتما می‌پرسید که چرا نمی‌توانیم از همان قالب‌های انگلیسی داخل سایت خود استفاده کنیم. اولین مشکلی که وجود دارد این است که نوشتار زبان انگلیسی چپ چین بوده و نوشتار زبان فارسی راست‌ چین است. بنابراین حروف و اعداد داخل سایت بهم می‌ریزند. مشکل بعدی این بوده که اعداد و تاریخ‌ها در قالب‌های انگلیسی براساس تقویم میلادی هستند. از طرفی چند نفر از کاربران سایت شما روزانه تقویم میلادی را چک می‌کنند؟ پس نیاز دارید تا تاریخ‌ها و اعداد را به فارسی داخل سایت داشته باشید. همچنین چون قالب انگلیسی بوده، هنگام استفاده از حروف انگلیسی داخل متن فارسی کل نوشتار به هم می‌ریزد. در نهایت هم مشکل مهم بعدی این بوده که اگر مدیر سایت نسبت به انگلیسی تسلط نداشته باشد، امکان کار با داشبورد را نخواهد داشت.

 فارسی سازی قالب وردپرس

برای فارسی سازی قالب وردپرس به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

ابزارها و افزونه‌های مختلفی برای ترجمه فارسی قالب وردپرس وجود دارند. ساده‌ترین روش برای ترجمه قالب وردپرس استفاده از افزونه TranslatePress است. این افزونه به شما کمک می‌کند تا علاوه بر قالب وردپرس، محتوای سایت خود مانند بلاگ‌ها، پست‌ها و فرم‌ها را هم ترجمه کنید.

ابتدا افزونه TranslatePress را از سایت WordPress.org دانلود و نصب کنید. سپس به تنظیمات TranslatePress رفته و زبانی را که می‌خواهید قالب وردپرس خود را به آن ترجمه کرده، انتخاب کنید. افزونه

TranslatePress همچنین به شما این امکان را می‌دهد که طراحی وب خود را با استفاده از Google Translate به صورت خودکار ترجمه کنید.

در صورت فعال کردن ترجمه، TranslatePress به طور خودکار کل موضوع شما را ترجمه می کند. برای تنظیم ترجمه خودکار، در تنظیمات TranslatePress به Automatic translation tab بروید. نیازی نیست که کد منبع را باز کنید تا رشته های موردنظر را پیدا کرده و آنها را به صورت دستی ترجمه کنید.

 

روش‌های فارسی سازی قالب وردپرس

ممکن است طراحی و ساخت یک قالب کامل در فضای وردپرس کار مشکلی باشد، اما خوشبختانه تعداد زیادی قالب در سراسر وب وجود دارد که می‌توانید به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه‌ای اندک از آن‌ها استفاده کنید. همانطور که بالاتر توضیح دادیم، استفاده از قالب‌های رایگان انگلیسی این مزیت را دارند که هزینه‌ای بابت شروع کار پرداخت نخواهید کرد. با این حال بعد از کمی کار کردن روی سایت خود، متوجه اشکالات متعددی در ساختار و ترتیب المان‌ها خواهید شد.

عمده این مشکلات به دلیل راست چین بودن زبان فارسی و مغایرت زبان‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد. برای حل این مسئله، برنامه نویسان به فکر ترجمه قالب‌ها افتاده و سعی کرده‌اند تا جای ممکن آن‌ها را برای استفاده در سایت‌های ایرانی آماده کنند. به طور کلی سه روش برای فارسی سازی یا ترجمه قالب وردپرس وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را داشته و با توجه به شرایط و توانایی خود، می‌توانید یکی از این موارد را به دلخواه انتخاب کنید. شما می‌توانید قالب وردپرس دلخواه خود را از میان قالب وردپرس‌های آماده فارسی سازی شده آذرانلاین به راحتی خریداری کنید.

 فارسی سازی قالب وردپرس

1- ایجاد تغییرات در تنظیمات وردپرس

این روش بسیار ساده بوده و در چهار مرحله کوتاه انجام می‌شود. کافیست به پیشخوان یا داشبورد قالب وردپرس رفته و از قسمت تنظیمات، حالت عمومی را انتخاب کنید. در قالب‌های انگلیسی این گزینه General نوشته شده است. در این قسمت زبان سایت، Site Language، را به فارسی تغییر دهید. در نهایت تغییرات را ذخیره کرده تا تمامی قالب به فارسی ترجمه شود. باید در نظر داشته باشید که فارسی سازی قالب وردپرس به این روش کار بسیار ساده‌ای است و هرکسی می‌تواند در چند دقیقه آن را انجام دهد. از طرف دیگر همچین روشی دقت کافی در ترجمه را نداشته و در بسیاری از عبارات، اشتباهات زیادی را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که با این موضوع مشکلی نداشته باشید، این روش بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

 

2- فارسی سازی قالب با کدنویسی

برعکس چیزی که در ظاهر به نظر می‌آید، لازم نیست کدهای جدیدی خلق کنید و از طرفی نیاز به مهارت‌های کدنویسی نخواهید داشت. کافی است چند تغییر کوچک در کدها ایجاد کنید تا وردپرس خودش کار ترجمه قالب وردپرس را انجام دهد. برای اینکار ابتدا فایل وردپرس فارسی را دانلود می‌کنیم. این فایل به صورت رایگان در سراسر اینترنت وجود دارد. در حال حاضر شما یک فایل با فرمت zip دارید که محتوای وردپرس فارسی سازی شده در آن قرار دارد.

این فایل را باز کرده به فولدر wp-content بروید. در این قسمت فایلی به نام languages وجود داشته که مورد نظر ما است. در این پوشه تمامی فایل‌هایی که پسوند mo. و po. دارند را کپی کنید. این همان فایل‌هایی است که قرار است قالب ما را ترجمه کنند. باید بتوانید این فایل‌ها را به قالب خود اضافه کنید. برای اینکار وارد هاست خود شده و به File Manager بروید.

در مسیر زیر باید آن دسته فایلی که کپی کردید را بارگذاری کنید.

public_html/wp-content/languages

حال فایل‌های مورد نیاز به سایت شما اضافه شدند و تنها کاری که باید بکنید این است که این دسته فایل جدید را به قالب معرفی کنیم. دوباره به public_html برگردید و به دنبال فایلی با نام wp-config.php بگردید. آن را انتخاب کرده و گزینه ویرایش، یا همان Edit، را بزنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، کدهای زیادی را می‌بینید که مربوط به سایت وردپرس شما است. نیاز نیست نگران شوید زیرا تنها کافیست یک عبارت را در داخل کدها تغییر دهید.

 در خطوطی که روبروی شما است به دنبال عبارت define(‘WPLANG’,”) بگردید. می‌توانید اینکار را به صورت دستی انجام داده و یا اینکه با فشردن دکمه‌های ترکیبی Ctrl+F، عبارت مورد نظر را جست‌وجو کنید. در نهایت کافی است این عبارت را با define(‘WPLANG’, ‘fa_IR’) تعویض کنید. از حالا به بعد این فایل‌ها به عنوان زبان سایت شناخته خواهند شد. دوباره به پیشخوان وردپرس برگشته و صفحه را رفرش کنید. کار شما در اینجا به پایان رسیده و سایت شما به زبان فارسی تغییر کرده است.

 

3- ترجمه به کمک افزونه‌ها

از آنجا که وردپرس یک برنامه جهانی است، از تمامی زبان‌های دنیا، مخصوصا فارسی، پشتیبانی می‌کند. در این حین اگر از قالب‌های ترجمه شده خوب استفاده نشود، ظاهر سایت شما به هم خواهد ریخت. یک راه دیگر برای حل این مشکل این است که افزونه‌های فارسی ساز نصب کرده و آن‌ها خودشان این وضعیت را بهبود دهند.

افزونه‌های معروف و زیادی وجود دارد که کار ترجمه قالب را می‌توان با آن‌ها انجام داد. افزونه‌های WP Shamsi، WP Parsidate، Loco Translate و WP Jalali کاربردی‌ترین مواردی هستند که هر فردی می‌تواند به سادگی از آن‌ها استفاده کند. همچنین poedit نیز یک ابزار قدرتمند بوده و به شما در این امر کمک خواهد کرد.

 

راست چین کردن قالب وردپرس

پس از ترجمه قالب وردپرس سوال بعدی که مطرح می‌شود این است که چطور قالب وردپرس را راست چین کنیم؟ در قالب راست چین شده، چینش و جهت از راست به چپ است. از افزونه wp_persian می‌توانید برای ترجمه استفاده کنید. این افزونه توسط وردپرس معرفی شده است. از ویژگی‌های این افزونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت نوشته‌ها (راست به چپ یا برعکس) را مشخص می‌کند.
  • امکان تغییر حروف و اعداد عربی وتبدیل قیمت به فارسی
  • راهنمای کامل تنظیمات به زبان فارسی
  • پشتیبانی از تاریخ هجری شمسی در ووکامرس
  • بدون ایجاد تغییرات در هسته وردپرس
  • استفاده از API های استاندارد وردپرس در طراحی این افزونه
  • امکان تغییر زبان و تقویم بخش مدیریت و بخش کاربری به صورت مجزا

 

سخن پایانی

در این مقاله یاد گرفتیم که وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است. ما فارسی زبانان هم می‌توانیم از آن برای ساخت وب‌ سایت‌ های خود استفاده کنیم. تنها مساله‌ای که وجود دارد، زبان قالب سایت بوده که به انگلیسی است. با روش‌های مختلفی می‌توانید قالب وردپرس را ترجمه کرده و در سایت فارسی خود از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا بوده که برای کار با آن نیازی به دانش کدنویسی ندارید.

قالب وردپرس (Wordpress theme) چیست؟

قالب وردپرس یک پوشه‌ حاوی فایل هایی است که در کنار هم طراحی و دیزاین سایت شما را ایجاد می‌کنند.

چه روش‌هایی برای ترجمه قالب‌های وردپرس وجود دارد؟

به کمک افزونه‌ها، کدنویسی و ایجاد تغییرات در تنظیمات وردپرس می‌توانید قالب خود را ترجمه کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1849
A
A