محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022

محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022
محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022
9 ماه پیش

محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022

با توجه به اینکه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری وقت خود را در مقابل نمایشگر‌ها می‌گذرانند، شرکت‌ها نیز به هر شکلی به دنبال افزایش تولید محتوای دیجیتال خود هستند. این تغییرات فرهنگی باعث شده تا مصرف کنندگان محصولات و محتوای دیجیتال بسیار زیاد باشند و شرکت‌ها به متخصصین این حوزه از شاخه های دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند.

به زبان ساده می‌توان گفت سازمان‌ها در حال حاضر در بخش‌های مختلف خود به دنبال بازاریاب‌های با استعدادی هستند که بتوانند محصولات و خدمات آن‌ها در معرض چشم مشتریان هدف قرار دهند.

با این حال چگونه می‌خواهید در این حوزه شغل مورد علاقه خود را از میان شاخه های دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید؟ تیم بازاریابی دیجیتال از تولید محتوا گرفته تا تجزیه و تحلیل آمارها، به طیف وسیعی از استعدادها نیاز دارد تا بتواند مشتریان هدف خود را جذب کرده و آن‌ها را حفظ کند. اگر هنوز هم مطمئن نیستید که می‌خواهید چه موقعیت شغلی داشته باشید، ما قرار است در این مقاله به بررسی پرطرفدارترین و محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 بپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ ؛ به مدیریت، تولید و اجرای کلیه محتواهای دیجیتالی گفته می‌شود که برای یک شرکت، برند یا فرد انجام می‌شود. یک تیم دیجیتال مارکتینگ به دنبال ایجاد اعتماد و افزایش آگاهی از طریق انتشار مطالب تبلیغاتی بوده و محتوای مرتبط با مخاطبان هدف بیزینس را تولید می‌کند. در این صورت می‌تواند افراد را به مشتریان جدید تبدیل کرده و مشتری‌های قبلی را نیز حفظ کند.

اینستگرام، توئیتر، لینکدین، فیس بوک و بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی محیطی مناسب بوده تا با به اشتراک گذاشتن پست‌ها و مطالب تبلیغاتی مانند تصاویر گرافیکی، ویدئو و متن‌ها بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. علاوه بر این در این فضاها می‌توانید گروه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و شنیدن نظر مخاطبان نیز تشکیل دهید.

ایمیل مارکتینگ، خبرنامه‌ها و تبلیغات مبتنی بر وب نیز ابزارهای محبوبی برای دستیابی به مخاطبان جدید به شمار می‌روند. این در حالی بوده که برخی بیزینس‌ها از پیام‌های متنی و محتوای چند رسانه‌ای برای تبلیغ مستقیم‌تر استفاده می‌کنند.

نوشتن محتوای طولانی‌تر هم می‌توان در جذب مخاطبان موثر واقع شود. با شناخت روز افزون ارزش سئو، کسب و کارهای بیشتری برای انتشار مقالات در سایت‌های خود، ساخت صفحات لندینگ و توضیح برای محصولات خود تلاش می‌کنند. اکنون که می‌دانیم دیجیتال مارکتینگ چیست، آیا با نقش‌های مهم در این حوزه پویا نیز آشنا هستیم؟ محبوب ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال کدام‌اند؟

 

برترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 چیست؟

برای آشنایی بیشتر ما در این بخش با برخی از محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و قصد داریم تا به بررسی شرح وظایف آن‌ها بپردازیم.

 

  1. استراتژیست محتوا

-های-دیجیتال-مارکتینگ---استراتژیست-محتوا

در سال‌های اخیر تغییرات بزرگی در حوزه بازاریابی به وجود آمده و از تلاش زیاد برای فروش محصولات که به نوعی با تبلیغات سنتی مرتبط بوده،‌ به سمت ارائه محتوای ارزشمند به عنوان ابزاری برای توجه حرکت کرده‌ایم. این تغییر به این معنا بوده که تقاضا برای استراتژیست‌های محتوا افزایش پیدا کرده است.

یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ ، توانایی تنظیم استراتژی محتوا ست. نقش استراتژیست محتوا در تیم دیجیتال مارکتینگ طراحی استراتژی بوده که هم با اهداف تجاری بیزینس و هم با نیازهای مشتری همسو باشد. آن‌ها این کار را با برنامه ریزی برای تولید محتوای باکیفیت و مرتبط انجام می‌دهند که نوعی ارزش ذاتی را نیز برای خواننده فراهم می‌کند.

این نوع محتوا که معمولا ترکیبی از محتوای متنی طولانی، تصاویر، ویدئو‌ها و اینفوگرافیک‌ها بوده برند را به عنوان یک مرجه در این زمینه تبلیغ می‌کند. بنابراین اعتماد مشتریان بالقوه جلب شده و فرصت‌هایی را برای تیم محتوا فراهم می‌کند تا بتوانند ترافیک وب سایت را افزایش دهند. این کار را با استفاده از تکنیک‌هایی مانند بک لینک سازی و سئو انجام‌ خواهند داد.

یک استراتژیست محتوا نه تنها محتواهای لازم برای انتشار را برنامه ریزی می‌کند بلکه اغلب با تیم SEO نیز همکاری می‌کند تا خلاصه‌‌‌های مورد نیاز را برای نویسنده محتوای فریلنس نوشته، تجزیه و تحلیل رقبا را انجام داده و به محتواهای آماده شده رسیدگی کند. بسته به اندازه تیم، به احتمال زیاد از استراتژیست محتوا انتظار می‌رود زمانی که نویسندگان در دسترس نیستند خود بتواند محتوایی را نوشته، ویرایش کرده و آن را منتشر کند.

 

  1. متخصص ایمیل مارکتینگ

-های-دیجیتال-مارکتینگ--ایمیل-مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ نمونه‌ای از حوزه تخصصی توسعه محتوا و یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. افرادی که مسئولیت ایمیل مارکتینگ را برعهده دارند، افرادی هستند که در زمینه بازاریابی شایسته بوده و توانایی بالایی در نوشتن و ویرایش متن دارند.

با وجود همه پیشرفت‌هایی که رخ داده، ایمیل همچنان یکی از موثرترین فرمت‌های محتوای موجود به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانید این وظیفه را به خوبی انجام دهید باید با لحنی متقاعد کننده بنویسید و درک کنید که چگونه یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موثر را ایجاد کنید. شما همچنین مسئول کمپین‌ها، راه اندازی‌ها و فعالیت‌های روابط عمومی هستید که براساس پایگاه داده به دست آمده از طریق ایمیل در دسترس شما قرار دارد. کیفیت مخاطبین ایمیل شما کلید موفقیت در بازاریابی ایمیلی به شمار می‌رود، بنابراین آگاهی از راه‌هایی که بتوانید این پایگاه داده را افزایش دهید اهمیت بسیاری دارد.

جالب است بدانید که با رواج یافتن استفاده از ایمیل در سال گذشته روزانه چیزی در حدود 319 میلیارد ایمیل ارسال می‌شده است. این رقم بسیار بزرگ نشان دهنده این بوده که این قالب محتوایی در حوزه خود طرفداران بسیاری دارد.

انتظار می‌رود که یک متخصص ایمیل مارکتینگ علاوه بر پرورش لید فروش، باعث افزایش ترافیک، بهبود نرخ تبدیل و افزایش آگاهی افراد از این نام تجاری بشوند. این کار را نیز از طریق ایمیل، خبرنامه و کمپین‌های مختلف که با اهداف کلی بقیه تیم بازاریابی هماهنگ بوده انجام می‌دهند. آن‌ها باید تست A/B را انجام داده و تجزیه و تحلیل‌های لازم را انجام داده تا متوجه شوند که چه لحن، متن و تصاویری بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

  1. متخصص سئو

-های-دیجیتال-مارکتینگ-سئو

سئو یکی از جنبه‌های حیاتی شاخه های دیجیتال مارکتینگ بوده و یک متخصص سئو بهترین شیوه‌های بهینه سازی موتور جستجو را برای وب سایت‌های مختلف پیاده سازی می‌کند. یکی از هزاران مزیت مهمی که سئو داشته این است که باعث می‌شود تا برند به خوبی در میان مخاطبان دیده شده و سایت نیز بیشترین بازدید را داشته باشد.

متخصصان سئو روی توسعه استراتژ‌ی‌های ایده آلی که می‌توانند باعث بهینه سازی صفحات مختلف تمرکز می‌کنند. آن‌ها همچنین باید با بسیاری از استراتژی‌ها و ترفند‌های سئو سازگار با سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف آشنا باشند. به عنوان مثال برخی از نکات و ترفند‌های سئو برای وب سایت‌های وردپرسی شامل تحقیق پیرامون کلمات کلیدی، تنظیم پیوندهای یکتا و نصب افزونه‌ سئوی وردپرس است.

سایر وظایف متخصصان سئو شامل بهینه سازی نرخ تبدیل، ساخت لینک، نظارت بر ترافیک وب سایت و همچنین ردیابی ترندهای حوزه بیزینس و رتبه بندی صفحات نتایج موتورهای جستجو است. آن‌ها همچنین از نزدیک با تیم‌ توسعه وب و محتوا همکاری کرده تا محتوای سایت سازگار با سئو و معماری سایت باشد. به عنوان مثال موتورهای جستجو، وب سایت‌هایی با طراحی واکنش گرا و محتوای حاوی کلمات کلیدی مرتبط و تگ‌های هدر را ترجیح می‌دهند.

به طور خلاصه متخصصان سئو به بهینه سازی طراحی و محتوای وب‌سایت بیزینس کمک می کند تا موتورهای جستجو بتوانند به طور موثر آن‌ها را پیدا کرده، تفسیر و فهرست بندی کنند. انجام این کارها باعث می‌شود که وب سایت و صفحات وب مرتبط با بیزینس در رتبه‌های بالاتری در نتایج جستجوهای گوگل قرار بگیرند. در نتیجه به افراد بیشتری اجازه خواهد داد تا آن را دیده و روی آن کلیک کنند.

 

  1. مدیر مارکتینگ

در مقایسه با مشاغل قبلی که معرفی کردیم، یک مدیر مارکتینگ فردی همه فن حریف به شمار می‌رود. بسته به اندازه شرکت،‌ مدیر بازاریابی ممکن است مسئول انجام وظایف بازاریابی دیجیتال بوده یا بر فعالیت‌های تیم مارکتینگ نظارت می‌کند. مدیر مارکتینگ باید با انواع شاخه های دیجیتال مارکتینگ مانند سئو، کمپین‌های مختلف، خبرنامه‌ها، پست‌های وبلاگ، کپی رایتینگ، افیلیت مارکتینگ و آنالیز عملکرد بازاریابی آنالاین و حضوری آشنا باشد.

شرکت‌های کوچکتر ممکن است از یک مدیر مارکتینگ انتظار داشته باشند که تمام مسئولیت‌های بازاریابی دیجیتال را در مقیاس کوچک‌تر اما دقیق انجام دهد. مدیر مارکتینگ هم ممکن است برنامه ریزی، ایجاد و انتشار محتوای مختلف را در پلتفرم‌های گوناگون انجام دهد.

شرکت‌های بزرگ‌تر با بخش‌های تخصصی زیاد ممکن است از مدیر مارکتینگ بخواهند که روی پیشرفت‌های تیم بازاریابی دیجیتال نظارت کرده و اطمینان حاصل کند که همه بخش‌ها به طور یکپارچه و موثر با توجه به بودجه و زمان بندی در حال فعالیت هستند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که بدون در نظر گرفتن مقیاس،‌ مدیران دیجیتال مارکتینگ باید تمام وظایف بازاریابی را که شامل بیشتر عناوین شغلی که در این مقاله معرفی می‌شوند بلد بوده و بتواند روی روند آن‌ها نظارت کند.

 

  1. مدیر شبکه‌های اجتماعی

-های-دیجیتال-مارکتینگ-مدیر-شبکه-های-اجتماعی

مدیر شبکه‌های اجتماعی در درجه اول مسئول نظارت بر تصویر آنلاین بوده و باید یک برند را از طریق رسانه‌های اجتماعی به دیگران معرفی کنند. با استفاده از ابزارهایی مانند Hootsuite مدیر شبکه‌های اجتماعی باید محتوای لازم را در اینستگرام، فیس بوک، لینکدین و توئیتر برنامه ریزی و اجرا کنند. هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی به پایان می‌رسد، مدیر شبکه‌های اجتماعی با استفاده از دیتایی که از کاربران جمع آوری کرده باید تجزیه و تحلیل خود را از این موقعیت برآورد کرده و به باقی تیم گزارش دهد.

این شخص مسئول مدیریت حساب‌های کاربری بیزینس در رسانه‌های اجتماعی بوده و باید حضوری قوی را در این فضا ایجاد کند. مدیر شبکه‌های اجتماعی با بخش‌های بازاریابی و فروش همکاری کرده و محصولات و خدمات شرکت را از طریق کانال‌های اجتماعی مختلف به مخاطبان معرفی می‌کند.

یک مدیر شبکه‌های اجتماعی مسئول تحقیق در مورد بازاریابی و ترندهای موجود در رسانه‌های اجتماعی بوده و اطمینان حاصل می‌کند که بیزینس مورد نظر نیز در این جریان باقی بماند. این افراد به دنبال فرصت‌های کلیدی بوده تا بتوانند بازاریابی برند را به شکلی بهتر و مناسب‌تر انجام دهند.

علاوه بر این یک مدیر شبکه های اجتماعی با پاسخ دادن به نظرات و پست‌های فالور‌ها مسئولیت تشویق تعامل را نیز بر عهده دارد. این شخص محتوا را نظارت کرده و کمپین‌های تبلیغاتی یا همکاری با اینفلوئنسرها را ترتیب می‌دهد. به طور خلاصه می‌توان گفت که این مدیر تلاش می‌کند تا اعتماد مردم به برند از طریق محتوای بارگذاری شده در فضای اجتماعی بیشتر شده و باعث فروش بیشتر محصولات و خدمات خواهد شد.

 

  1. تحلیلگر دیتا

-های-دیجیتال-مارکتینگ-تحلیلگر-داده

یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ، تحلیلگر دیتا بوده که نقش حیاتی و اغلب جذابی دارند. آ‌ن‌ها مجموعه داده‌ها را جمع آوری، سازماندهی و تفسیر کرده تا پاسخ یک سوال را پیدا کرده یا مشکل خاصی را حل کنند. این وظایف در تیم دیجیتال مارکتینگ به معنای آن بوده که نقاط قوت و ضعف رقبای مستقیم بررسی شده و از آن‌ها برای پیشرفت برند خود استفاده شود.

به عنوان یک تحلیلگر داده یا همان عنوانی که در برخی سایت‌ها ممکن است به گوش شما بخورد؛ یعنی تحلیلگر دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید انتظار داشته باشید که مقدار زیادی از زمان خود را صرف توسعه سیستم‌ها و راه اندازی زیرساخت برای جمع آوری داده‌ها کنید. برای برتری در این نقش باید در خلق روایت‌ها و شناسایی‌ الگو‌ها و ترندها استاد باشید زیرا از آن‌ها برای شکل دهی کمپین‌های تبلیغاتی بعدی استفاده می‌شود.

 

  1. نویسنده محتوا

-های-دیجیتال-مارکتینگ-نویسنده-محتوا

یک نویسنده محتوا برای افزایش آگاهی از برند یا بیزینس مقالات و محتواهایی را تولید می‌کند. این محتوا به اشکال مختلف مانند پست‌های وبلاگ، مقالات، پست و استوری‌های شبکه‌های اجتماعی و کپی رایتینگ نمایش داده می‌شود. نویسندگان محتوا در مورد موضوعات مرتبط با حوزه بیزینس تحقیق کرده و براساس داده‌های این چنینی محتوا را تولید می‌کنند. پس از نوشتن پیش نویس مقاله، این محتوا به دست ویراستار رسیده و بعد از انجام ویرایش‌های لازم در سایت و دیگر پلتفرم‌ها بارگذاری می‌شود.

علاوه بر حصول اطمینان از اینکه متن فاقد اشتباه تایپی بوده، یک نویسنده باید دستورالعمل‌های تیم محتوا را که شامل رعایت لحن، سبک و زبان مناسب بوده رعایت کند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم نوشتن محتوای دیجیتال، موضوع سئو است. نویسندگان باید تکنیک‌های اولیه وبلاگ نویسی سئو را درک کرده و آن‌ها را در نوشته‌های خود پیاده سازی کنند. به عنوان مثال می‌توان به تحقیق کلمات کلیدی،‌ استفاده مناسب از عنوان‌ها، ساخت لینک‌ها، تگ‌های صحیح و توضیحات متا اشاره کرد.

شرکت‌ها معمولا می‌خواهند که محتوای متنی همراه با عکس بوده تا توجه مخاطب بیشتر جلب شود و از انتشار محتوای کسل کننده جلوگیری می‌کنند. برای تحقق این جنبه، نویسندگان با طراحان گرافیک همکاری کرده تا توضیحات مناسب برای طراحی تصاویر را ارائه دهند.

نویسندگانی که مسئول ساخت پست‌ها یا مقالات وبلاگ هستند باید با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نیز آشنا بوده زیرا این‌ها ابزارهایی هستند که معمولا محتوای وب سایت از طریف آن منتشر می‌شود. تبدیل شدن به یک نویسنده محتوا به شما اهرمی می‌دهد تا وبلاگ خود را راه‌اندازی کرده که یکی از سودآورترین چالش‌های جانبی آنلاین به شمار می‌رود. بسیاری از وبلاگ نویسان حتی به صورت تمام وقت کار می‌کنند زیرا فرصت‌های کسب درآمد بسیاری از وبلاگ نویسی وجود دارد.

 

  1. طراح UX/UI

-های-دیجیتال-مارکتینگ-ui-ux

همان‌طور که از نام آن هم پیدا بوده مسئولیت‌های یک طراحی UI/UX شامل وظایفی چون طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) است. طراحان UX تعامل کاربران را با یک محصول یا خدمات دیجیتال یا فیزیکی طراحی کرده و بهبود می‌بخشند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا تجربه استفاده از یک محصول یا خدمت تا حد امکان آسان و موثر باشد. محصولات و خدمات متنوع هستند و بیزینس‌های مختلفی آن‌ها را ارائه می‌دهند. بنابراین طراحان UX ممکن است وب سایت‌ها، اتومبیل‌ها، تلفن‌های همراه و موارد دیگر را طراحی کنند.

برخی از مسئولیت‌های یک طراح این بوده که باید تحقیقات لازم در مورد رفتار کاربر و اطلاعات جمعیتی را برآورد کرده و تجزیه و تحلیل رقبا، ساخت نمونه‌های اولیه محصول و آزمایش آن روی کاربران را انجام دهد. در این میان طراحی رابط کاربری یا همان UI ارتباط تنگاتنگی با طراحی UX دارد. اغلب حتی به عنوان زیر مجموعه آن نیز در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که طراحی UX ممکن است مربوط به محصولات فیزیکی یا دیجیتال باشد، طراح UI فقط در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کند. به طور خاص، به ابزارهایی می‌پردازد که از طریق آن کاربران محصولات را کنترل کرده یا با آن‌ها تعامل می‌کنند. کار طراحان UI شامل تایپوگرافی، تصاویر، نمادها، دکمه‌ها، رنگ‌ها و طراحی واکنش گرا است. هدف طراحان این بوده که نه تنها یک رابط بصری و تعاملی ساخته بلکه از نظر بصری نیز جذاب باشد.

یک طراح رابط کاربری همچنین ممکن است مسئول انجام تحقیقات طراحی رقبا بوده باشد تا بتواند با الهام از آن‌ها کار طراحی اپلیکیشن یا وب سایت، تجزیه و تحلیل کاربران،‌ ایجاد نمونه‌های اولیه UI، آزمایش UI و تطبیق طراحی بصری با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش باشد. در پایان باید گفت که طراحان UI و UX با استفاده از رویکرد انسان نخستین کار کرده و نیازهای کاربر را در اولویت قرار می‌دهند.

 

  1. متخصص هوش مصنوعی

-های-دیجیتال-مارکتینگ-هوش-مصنوعی

نقش متخصص هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در تیم‌های بازاریابی مورد توجه قرار می‌گیرد. متخصصان هوش مصنوعی می‌توانند با ساخت ابزارهایی داده‌ها و پروفایل‌های کاربر را اسکن کرده تا بهترین راه‌های ارتباط با مشتریان را پیدا کنند. بنابراین به طور قابل توجهی در تلاش‌های مارکتینگ مشارکت دارند. با استفاده از این اطلاعات، پیام‌ها را می‌توان در بهترین زمان ممکن به کاربر ارائه داد تا حداکثر تاثیر و کارایی را داشته باشد.

هوش مصنوعی حوزه‌ای بوده که احتمالا در دهه آینده متوجه رشد سریع آن خواهیم بود بنابراین اگر ایجاد سیستم‌هایی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها مورد علاقه شما بوده ارزش آن را دارد تا همین حالا آن را یاد بگیرید تا بتوانید هرچه زودتر وارد بازار کار شوید.

 

  1. توسعه دهنده وب

-های-دیجیتال-مارکتینگ-توسعه-دهنده-وب

توسعه دهندگان، وب سایت‌ها را از طریق کدنویسی طراحی کرده و می‌سازند. اگرچه داشتن تحصیلات رسمی در علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط بسیار عالی بوده اما مساله تجربه در برنامه نویسی اهمیت بیشتری دارد. سه دسته اصلی در حوزه توسعه وب وجود داشته که شامل این موارد می‌شود:

  • Back-end
  • Front-end
  • Full-stack

افرادی که در Front-end هستند بیشتر با مشتری در ارتباط بوده و مسئول بخش‌هایی از وب سایت بوده که کاربر به آن‌ها دسترسی دارد. این توسعه دهندگان وب بیشتر روی تجربه کاربری متمرکز بوده و عناصری را ایجاد می‌کنند که بازدیدکنندگان سایت با آن‌ها تعامل دارند مانند منوها و فرم‌های تماس در سایت.

توسعه دهندگان Back-end بیشتر تمرکز خود را روی سرور قرار داده و مسئولیت ایجاد فناوري‌های لازم برای Front-end‌ را انجام می‌دهند. آن‌ها با کدگذاری مولفه‌هایی مانند وب سرویس‌ها و API به ارتباط بین سرور، برنامه و پایگاه داده سایت کمک می‌کنند. با این توضیحات مشخص بوده که توسعه دهنده فول استک فردی بوده که در هر دوی این حوزه‌ها دارای تخصص است.

اگرچه در ظاهر اینطور به نظر می‌رسد که این حوزه‌ها شبیه به هم بوده اما به مجموعه مهارت‌های متفاوتی نیاز دارد. این مهارت‌ها می‌تواند بسته به نوع بیزینس و خواسته‌های آن متفاوت باشد. به عنوان مثال توسعه دهندگان Front-end باید به سه زبان برنامه نویسی اصلی یعنی CSS، HTML و جاوا اسکریپت تسلط داشته باشند. همچنین باید در استفاده از چارچوب‌هایی مانند Bootstrap و AngularJS مهارت کافی داشته باشند.

از طرف دیگر توسعه دهندگان Back-end باید به زبان‌های برنامه نویسی بخش سرور مانند پایتون، PHP و Ruby مسلط باشند. آن‌ها همچنین باید سیستم‌های پایگاه داده پشتیبان مانند MySQL را اجرا کرده و اغلب باید با چارچوب‌های PHP و سیستم های کنترل ورژن آشنا باشند. علاوه بر این توسعه دهندگان وب تمام وقت،‌ اغلب مسئولیت نگهداری وب سایت را نیز بر عهده دارند. این موضوع شامل حفظ سرعت و امنیت سایت و همچنین تحقیق و آزمایش هر بخش قبل از اجرای آن در وب سایت است.

آیا تقاضا برای شاخه های دیجیتال مارکتینگ زیاد است؟

بعد از آشنایی با پرطرفدارترین و محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 ، سوالی که مطرح می‌شود این است که میزان تقاضا برای این مشاغل چقدر زیاد است. از آن جایی که چشم انداز دیجیتال همواره در حال تغییر و تحول بوده، شاخه های بازاریابی دیجیتال از سودآورترین حوزه‌ها محسوب می‌شوند. امروزه بیشتر کسب‌وکارها هم به صورت فیزیکی و هم دیجیتالی فعال بوده و حداقل یک وب سایت یا حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی را دارند.

قبل از همه گیری کرونا نیز مشاغل مختلف در فضای وب در حال رشد بود اما شیوع این بیماری تاثیر زیادی هم روی بازار کار و هم روی رفتار مصرف کننده گذاشته است. از طرف مصرف کننده باید گفت که به دلیل همه گیری، بیشتر خرید‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شد.

در مورد بازار کار هم بسیاری از کارآفرینان مجبور شدند به راه حل‌های دیجیتال روی بیاورند تا بتوانند همچنان کسب و کار خود را حفظ کنند. این امر همچنین باعث افزایش تقاضا برای شاخه های دیجیتال مارکتینگ به صورت دورکاری شده است. به عنوان مثال افزایش 63 درصدی تقاضا برای مشاغل بازاریابی در لینکدین در طول شش ماه اول سال 2021 وجود داشته است. همین مطالعه نشان می‌دهد که افزایش 177 درصدی در تقاضا برای موقعیت‌های بازاریابی به صورت دورکاری وجود داشته و این احتمال وجود دارد که فرهنگ دورکاری حتی بعد از کرونا نیز همچنان برقرار بماند.

 

سخن آخر

زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ در حال افزایش محبوبیت بوده زیرا بازاریابی دیجیتال بخش جدایی ناپذیر یک بیزینس محسوب می‌شود. در این مقاله ما به 10 مورد از محبوب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 پرداختیم که مناسب افراد با علایق و مهارت‌های مختلف است.

برای افرادی که علاقمند به طراحی، زیبایی شناسی و تجربه کاربری هستند توصیه می‌کنیم به عنوان طراح گرافیک، طراح  UX/UI یا توسعه دهنده وب فعالیت کنند. اگر دوست دارید تا با اعداد کار کنید موقعیت شغلی تحلیلگر داده یا متخصص بازاریابی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

در همین مورد افرادی که تخصصشان در کپی رایتینگ و تولید محتوا بوده می‌توانند به عنوان نویسنده محتوا، متخصص ایمیل مارکتینگ و متخصص سئو مشغول به فعالیت باشند. آشنایی با این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بتوانید حوزه مورد علاقه خود را پیدا کنید.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1799
A
A