مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟
مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟
9 ماه پیش

مزایا و معایب وردپرس

طبق مطالعات انجام شده از بین ۱۰ میلیون وب‌سایت برتر در حوزه وب، وردپرس بیش از ۳۴ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. در مقایسه با چند سال گذشته سهم بازار وردپرس به‌تدریج در حال افزایش بوده و از 34.1 به 37.7 درصد رسیده است. در ابتدا وردپرس به‌عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی شروع به کار کرده اما امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در بازار شناخته می‌شود.

وقتی نوبت به انتخاب بهترین پلتفرم برای توسعه وب‌سایت می‌رسد، وردپرس اولین گزینه‌ای بوده که به ذهن می‌آید. همچنین با افزایش محبوبیت پلتفرم‌های دیگر مانند WIX، Joomla و Drupal وردپرس با رقبای سرسختی روبرو خواهد بود؛ بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا مزایا و معایب این پلتفرم محبوب را برای شما بیان کنیم تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

مزایای وردپرس

پلتفرم‌هایی مانند Weebly، Shopify و وردپرس به این منظور به وجود آمده‌اند که بیزینس‌های نه‌چندان بزرگ نیز بتوانند وب‌سایت خود را داشته باشند. هریک از این‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و برای یک هدف خاص استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال اگر قصد دارید تا یک فروشگاه آنلاین را راه‌اندازی کنید، Shopify یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود. بااین‌حال دقت داشته باشید که نمی‌توانید ابتدا به‌قصد راه‌اندازی یک وبلاگ شروع کرده و در نهایت آن را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کنید.

بهتر است ابتدا هدف خود را مشخص کرده و به سراغ گزینه مناسب در آن حوزه بروید؛ در این صورت نتیجه بهتری خواهید گرفت. وردپرس نیز دقیقاً همان چیزی را به شما ارائه می‌دهد که به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار انتظار دارید. پس باهم نگاهی به مزایای این پلتفرم محبوب بیندازیم.

هزاران پلاگین قوی

در هنگام ایجاد سایت ممکن است لازم باشد تا تغییراتی را اعمال کنید، به‌عنوان‌مثال نام برند را در قسمتی از سایت هایلایت کنید؛ یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ساخت وب‌سایت منحصربه‌فرد این است که از بین هزاران افزونه موجود، آن‌هایی را انتخاب کنید که مناسب شما هستند؛ بنابراین می‌توان گفت در دسترس بودن افزونه‌ها یکی از مزیت‌های اصلی وردپرس محسوب می‌شود. این پلتفرم دارای بیش از 45 هزار افزونه بوده که همه عملکردها را پوشش می‌دهند. فرقی ندارد که بخواهید سئوی سایت را بهبود ببخشید یا امنیت آن را افزایش دهید، با استفاده از افزونه‌های وردپرس همه این کارها قابل انجام شدن است.

صاحبان بیزینس‌هایی که به دنبال مشاهده عملکرد کاربر در سایت خود بوده و می‌خواهند با کمک تکنیک‌های مختلف بازاریابی آنلاین محصولات خود را بهبود بدهند، می‌توانند از افزونه‌های مختلفی که برای فروشگاه‌های آنلاین طراحی شده، استفاده کنند. این افزونه‌های به شما کمک می‌کنند تا:

  • بدون دردسر یک فروشگاه آنلاین را راه‌اندازی کنید.
  • پیگیری سفارش‌ها را به‌سرعت انجام دهید.
  • هنگامی‌که کسی از سایت خریدی انجام می‌دهد، بلافاصله نوتیفیکیشنی برایتان ارسال شود.
  • موجودی فروشگاه را مدیریت کنید.
  • یک توسعه‌دهنده استخدام کنید تا سایت را بر اساس نیاز و خواسته شما بهبود ببخشد.

موارد گفته شده فقط بخشی از افزونه‌های وردپرس و کارهایی بوده که قابلیت انجام آن‌ها را دارد. برای دسترسی به الزامات مختلف هم نیازی به کدنویسی ندارید فقط باید افزونه موردنظر را نصب کرده و از عملکرد آن استفاده کنید.

پلتفرم SEO-Friendly

هنگامی‌که درباره مدیریت یک وب‌سایت مطالعه می‌کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که بهینه‌سازی موتور جستجو در یک وب‌سایت چقدر اهمیت دارد. SEO بهینه شده باعث می‌شود تا ترافیک سایت شما بالاتر رفته و در نتیجه مخاطبان بیشتری جذب کنید که همه این‌ها منجر به فروش بیشتر خواهد شد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس، از کدنویسی‌هایی استفاده می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌طور مؤثر SEO سایت را مدیریت کند. این موضوع باعث می‌شود تا سایت در رتبه‌بندی‌های گوگل بالاتر بیاید.

وردپرس مجموعه گسترده‌ای از افزونه‌های سئو را داشته که اختصاصاً به‌منظور اهداف سئو طراحی شده و برای افزایش رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجو مفید هستند. برخی از افراد ممکن است برای اضافه کردن توضیحات متا و عنوان اصلی (H1) مشکل داشته باشند؛ بنابراین با اضافه کردن افزونه‌های سئو می‌توانند به‌راحتی این مشکل را برطرف کند. وردپرس با استفاده از ابزارهای خود به شما در تشخیص کلمات کلیدی هر صفحه نیز کمک می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید با انتخاب کلمه کلیدی مناسب صفحه خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. با بالا رفتن رتبه شما در گوگل، ترافیک سایت نیز به‌شدت زیاد خواهد شد.

وب‌سایت ریسپانسیو

با افزایش استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه برای جستجو در اینترنت، مهم است که یک وب‌سایت بتواند با موبایل نیز سازگار باشد. این مسئله برای UX سایت و البته سئو حائز اهمیت است. بسیاری از قالب‌های وردپرس ریسپانسیو بوده و سایت را روی موبایل و تبلت نیز به‌خوبی نمایش داده می‌دهند. با استفاده از وردپرس به‌عنوان back-end وب‌سایت خود، می‌توانید با خیالی راحت سایت را بارگذاری کرده و مطمئن باشید که کاربران گوشی تلفن همراه هم آن را به‌خوبی مشاهده می‌کنند.

نرم‌افزار متن‌باز

یکی از مزیت‌های اصلی سیستم مدیریت محتوای وردپرس این بوده که یک پلتفرم توسعه وب‌سایت متن‌باز است. این مزیت می‌تواند زمان و پول شما را حفظ کند زیرا کدهای مورداستفاده برای توسعه وب‌سایت کاملاً باز و در دسترس هستند؛ بنابراین برای تغییر بخش‌های مختلف سایت خود نیازی به نگرانی در مورد دستمزدهای بالای کدنویسی ندارید. این بدان معنا بوده که برای توسعه وردپرس می‌توانید با استفاده از کدنویسی‌هایی که قبلاً انجام شده تغییرات لازم را اعمال کنید.

وردپرس جامع‌ترین برنامه وبلاگ نویسی بوده که شما می‌توانید در حین انجام طراحی‌های لازم برای وب‌سایت خود،‌ از نرم‌افزارهای متن‌باز آن استفاده کنید. علاوه بر این بسیاری از افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس رایگان بوده به همین دلیل شما بدون پرداخت هیچ هزینه یا حق اشتراکی می‌توانید از آن‌ها در وب‌سایت خود استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که وب‌سایت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف، از وبلاگ‌های کوچک شخصی گرفته تا فروشگاه‌های آنلاین بزرگ، با استفاده از سیستم مدیریت محتوای قوی وردپرس طراحی شده است. این سایت‌ها باتوجه به نیاز مدیر وب‌سایت سفارشی‌سازی شده بنابراین فقط شما باید مهارت استفاده از افزونه و قالب‌های مختلف را داشته باشید.

مدیریت آسان

یکی از بهترین ویژگی‌های وردپرس این بوده که بدون هیچ‌گونه مهارت کدنویسی به مدیران وب‌سایت اجازه می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی در Back-end و Front-end سایت تغییرات موردنظر خود را ایجاد کنند. این فضای کاربری باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر بتوانند وب‌سایت‌های شخصی خودشان را داشته باشند؛ بنابراین می‌توانند از آن به‌راحتی نگهداری کرده و ویرایش‌های موردنظر خود را انجام دهند. این امر بیش از تخصص، نیازمند ایده اولیه و پیاده‌سازی مناسب است. برای استفاده از ویژگی‌های مختلف وردپرس که به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد مانند:

  • به‌روز کردن محتوای سایت
  • افزودن قالب‌ها و افزونه‌های خلاقانه
  • تغییر کانسپت طراحی وب‌سایت خود

 نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید به‌خصوص برنامه‌نویسی نداشته و می‌توانید به‌راحتی باعث پیشرفت سایت خود شوید. همه این‌ها به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های کسب‌وکارتان صرفه‌جویی کنید. یکی از دلایل اصلی که وردپرس برای تمرین کردن بسیار مناسب بوده این است که از یک پایگاه داده برای جمع‌آوری دیتاهای وب‌سایت استفاده می‌کند؛ بنابراین کاربران به‌راحتی می‌توانند سایت شما را جستجو کرده و دسترسی راحتی داشته باشند.

علاوه بر این برگه‌ها و پست‌ها بایگانی می‌شوند و شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در نتیجه مدیریت سایت را به‌خوبی انجام خواهید داد. رابط کاربری که برای ادمین تعریف شده عملکرد آسان و در دسترسی دارد بنابراین نیازی به‌صرف زمان زیادی برای جستجو در قسمت‌های مختلف نخواهد بود. در نظر داشته باشید که با کمترین تغییر در تنظیمات می‌توانید کارهای موردنظر خود را انجام دهید.

استفاده از قالب‌های آماده

برای ایجاد یک وب‌سایت خلاقانه و زیبا می‌توانید از قالب‌های آماده وردپرس استفاده کنید. اگر محدودیت بودجه ندارید با استفاده از چندین قالب مختلف می‌توانید جزئی‌ترین بخش‌های سایت را طراحی و مدیریت کنید. آرشیو قالب‌های آماده و در دسترس وردپرس شامل تمام نمونه‌هایی بوده که در سایت‌های مختلف وجود دارد. این قالب‌ها بسیار متنوع بوده و از وب‌سایت پزشکی گرفته تا فروشگاه آنلاین، شما خواهید توانست قالب موردنظر خود را پیدا کنید.

معایب وردپرس

درک این نکته ضروری بوده که وب‌سایت‌ها در طول زمان ممکن است دچار مشکلات فنی مختلفی شوند؛ اگر خودتان دانش فنی کافی ندارید برای رفع این اشکالات باید به دنبال یک متخصص بگردید. به همین صورت وب‌سایت‌هایی که بر بستر وردپرس فعالیت می‌کنند هم دارای مشکلات فنی خواهند شد. در این قسمت می‌خواهیم به سراغ معایب وردپرس رفته و ببینیم که اگر سایت PHP را روی وردپرس فعال کرده باشیم با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

سفارشی‌سازی

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم وردپرس دارای قالب‌ها و افزونه‌های زیادی است. این پلاگین‌ها طوری طراحی شده‌اند تا استفاده از آن‌ها راحت باشد درعین‌حال نمی‌توانید تغییرات زیادی را در آن‌ها اعمال کنید. اگر قصد دارید تا یک وب‌سایت یونیک ساخته که مشابهش در هیچ کجا پیدا نشود بهتر است از کدنویسی استفاده کنید. در برخی آمارها ذکر شده که سفارشی‌سازی کردن سایت با استفاده از افزونه‌های مختلف ممکن است باعث اختلال در عملکرد قسمت‌های دیگر سایت شود.

آسیب‌پذیری و امنیت داده‌ها

همانند تمام اطلاعات موجود در سطح وب، سایت شما نیز در معرض هک شدن و اسپم قرار دارد. یکی از اشکالات اصلی سیستم مدیریت محتوا وردپرس این است که در بسیاری از شرایط می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. ازآنجایی‌که این سیستم مدیریت محتوا یک نرم‌افزار متن‌باز بوده، راه را برای هکرها نیز باز می‌گذارد. برای جلوگیری از این تهدید باید از افزونه‌ها و قالب‌های صحیح برای وب‌سایت وردپرسی خود استفاده کنید؛ البته اگر وب‌سایت شما تمام افزونه‌های ایمنی پیشنهادی وردپرس را نیز داشته باشد، ممکن است ازلحاظ امنیتی به مشکل برخورد کند.

بنابراین بهتر است ویژگی‌های امنیتی یک افزونه را قبل از نصب به‌خوبی بررسی کنید. طبق تحقیقات انجام شده توسط شرکت Webarx Security وردپرس با شاخص 542 در سال 2018 به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین سایت‌ها شناخته شده است. اگر در بخش وبلاگ سایت، کاربران بتوانند از طریق کامنت با شما در ارتباط باشند، ممکن است کامنت های نامرتبط زیادی دریافت کنید که پاک‌سازی همه آن‌ها کاری زمان‌بر خواهد بود.

تعداد بالای به‌روزرسانی‌ها

این یک قانون نانوشته بوده که در عصر دیجیتال باید با فناوری‌های روز همگام باشید؛ بنابراین نمی‌توانید عقب بمانید و از تکنولوژی‌های قدیمی برای کسب‌وکار خود استفاده کنید. این روزها همه‌چیز در حال تغییر بوده و شما هم برای بهبود UX سایت خود باید در پی به‌روزرسانی‌های مداوم باشید در مورد وردپرس نیز همین قانون صدق می‌کند. شما برای اطمینان از عملکرد مناسب سایت خود باید چندین افزونه و قالب را نصب کنید این قالب‌ها برای عملکرد بهتر، آپدیت‌های جدیدی خواهند داشت. بااین‌حال ممکن است این به‌روزرسانی‌ها برخی کاربران و مدیران وب‌سایت‌ها را خسته کند. فقط دقت داشته باشید که قبل از ارتقا سایت همیشه از اطلاعات ضروری و مهم یک بک‌آپ تهیه کنید.

سرعت‌پایین لود صفحه

وردپرس یکی از پلتفرم‌هایی بوده که به دلیل افزونه‌ها، پایگاه‌های داده و کدهای اضافی سرعت نسبتاً پایینی دارد. اگرچه عواملی که باعث کاهش سرعت سایت شما می‌شوند فقط محدود به این‌ها نیستند. حجم بالای تصاویر، ضعیف بودن ‌هاست وب‌سایت و محتوای زیاد در یک صفحه همگی باعث می‌شوند تا سرعت لود صفحات سایت شما پایین باشند.

در نظر داشته باشید که سرعت صفحه برای شما بسیار مهم است؛ زیرا مخاطبان چند ثانیه بیشتر صبر نمی‌کنند. اگر در این مدت سایت شما بارگذاری نشود، آن‌ها آنجا را ترک خواهند کرد. این موضوع درصورتی‌که برطرف نشود باعث از دست رفتن مخاطبان زیادی خواهد شد.

رتبه پایین سئو

در قسمت مزایای وردپرس عنوان کردیم که به کمک افزونه‌ها می‌توانید وضعیت سئوی سایت را بهبود ببخشید اما ویژگی‌های بهینه‌سازی سئو محدود است. اگر نیاز دارید تا تغییر بزرگی در سئو ایجاد کرده و شرایط را بهینه‌سازی کنید لازم است تا از نرم‌افزارها و فناوری‌های قدرتمندتری استفاده کنید تا بتوانید از رقبای خود جلو بزنید.

استفاده از کلمات کلیدی بیشتر و مناسب‌تر باعث می‌شود تا سایت شما بهتر توسط موتورهای جستجو دیده شده و در نتایج جستجوها توسط کاربران بیشتری دیده شود؛ بنابراین شما نیاز دارید تا پلتفرم‌هایی را برای سایت خود انتخاب کنید که به شما اجازه بدهد تعداد کلمات کلیدی بیشتری را برگزیده تا باعث شود عملکرد سایت بهبود پیدا کند.

سخن آخر

وردپرس مخاطبان زیادی در سراسر جهان دارد. برخی از توسعه‌دهندگان به‌جای وردپرس پلتفرم‌های دیگر را انتخاب می‌کنند اما این باعث می‌شود تا نیاز به یادگیری چند زبان برنامه‌نویسی داشته باشید. برای وبلاگ نویسان، صاحبان کسب‌وکارها و کسانی که تسلطی به زبان‌های برنامه‌نویسی ندارد استفاده از وردپرس بهترین انتخاب خواهد بود. در این مقاله ما مزایا و معایب وردپرس را بررسی کردیم تا شما بتوانید بااطلاع از تمام جوانب آن به این نتیجه برسید که آیا وردپرس برای بارگذاری سایت شما مناسب بوده یا خیر. فراموش نکنید که سایت‌های بسیاری روی وردپرس در حال فعالیت بوده و به‌خوبی نیز پیشرفت می‌کنند.

دریا بهرامی- نویسنده

1387
A
A