معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux

معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux
معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux
8 ماه پیش

لینوکس Debian GNU/Linux برای اولین بار در سال 1993 معرفی شد.این لینوکس توسط بنیانگذارش یان مرداک و همچنین صدها برنامه نویس داوطلب نوشته شد ، آنها این ایده را در ذهن داشتند که یک سیستم عامل کاملا غیر تجاری را به دنیا معرفی کنند.

مطلب معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux از سری مطالب معرفی لینوکس ها در دانشنامه است که به معرفی کلی دبیان پرداخته می شود.

اکثر زمانی که این برنامه نویسان برای نوشتن لینوکس Debian GNU/Linux صرف کردند از زمان‌های اضافه و اوقات فراغتشان بود و هیچگونه پولی به آنها بابت برنامه نویسی Debian پرداخت نشد.

در ابتدای کار تصور می شد که کار Debian GNU/Linux براحتی تمام می شود و افراد زیادی اعتقاد داشتند که این پروژه در نهایت سرنوشتی جز تجزیه شدن و متلاشی شدن ندارد و پروژه Debian GNU/Linux با شکست مواجه خواهد شد.

معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux

اما واقعیت به شکلی دیگر و کاملا متفاوت رقم خورد ، نه تنها Debian باقی ماند بلکه بعد از آن بسیار پیشرفت کرد و در کمتر از یک دهه این توزیع از لینوکس تبدیل به گسترده ترین توزیع لینوکس در دنیا شد.

Debian به عنوان بزرگترین و گسترده ترین پروژه Collaborative یا پروژه شراکتی در دنیا مطرح شد و شاید هرگز نمونه دیگری از این گستردگی در صنعت نرم افزار را شاهد نباشیم.

مهمترین دلایل موفقیت پروژه Debian GNU/Linux را می توانیم به این شکل بیان کنیم که : این توزیع از لینوکس توسط بیشتر از 1000 برنامه نویس داوطلب نوشته شده است ، در حال حاضر مجموعه نرم افزاری که برای Debian GNU/Linux وجود دارد شامل بیش از 50000 بسته نرم افزاری است که حتی برای معماری‌های 8 پردازنده‌ای نیز طراحی شده‌اند و از همه مهمتر این است که با تغییر دادن سورس کد سیستم عامل Debian و اعمال تغییرات بر روی آن تاکنون بیشتر از 120 نوع توزیع جدید از لینوکس منتشر شده است که همه آنها در اصطلاح Debian Based یا بر پایه و اساس Debian هستند که این نمایانگر قدرت این سیستم عامل است.

این خصوصیات تقریبا برای هیچکدام از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس دیگر وجود ندارد. فرآیند توسعه و برنامه نویسی Debian GNU/Linux به سه مرحله یا سه شاخه تقسیم بندی می شود که البته برخی اوقات به آن یک شاخه چهارم هم اضافه می کنند که این مراحل به شکل زیر می باشند :

فرایند توسعه دبیان

  1. مرحله یا شاخه اول : Unstable یا بی ثبات ( به مرحله SID هم معروف است )
  2. مرحله یا شاخه دوم : Testing یا آزمایش
  3. مرحله یا شاخه سوم : Stable یا با ثبات
  4. مرحله یا شاخه چهارم : Experimental یا تجربی ( این مرحله در واقع همان بازخورد کاربران در طی زمان است)

Debian GNU/Linux برای یکپارچه سازی ، تست و با ثبات سازی بسته‌های نرم افزاری با سیستم عامل و همچنین قابلیت‌های جدیدی که به این بسته‌ها و سیستم عامل Debian اضافه می شوند یک مکانیزم کنترل کیفیت مدون ، برنامه ریزی شده و قابل اطمینان دارد که باعث می شود بتوانیم از Debian GNU/Linux بدون انکار به عنوان یکی از بهترین توزیع‌های لینوکس بدون مشکل ( یا کمترین تعداد مشکل ) و خوب آزمایش شده یاد کنیم.

اما در کنار همه این نکات مثبت برخی موارد هم قابل توجه است ، همین فرآیند دراز و پیچیده توسعه سیستم عامل و آزمایش و تست‌هایی که بر روی آن انجام می شود یک سری مشکلات را در پی دارد.

معایب و مشکلات Debian

از معایبی که در این مطلب ( معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux ) می توان نسبت به دبیان ذکر کرد ؛ نسخه با ثبات یا Stable از سیستم عامل Debian GNU/Linux چندان به روز معرفی نمی شود و معمولا نسخههای Stable این توزیع از لینوکس هر 1 تا 3 سال معرفی می شوند ، به همین دلیل علاقه مندان به سیستم عامل Debian GNU/Linux مجبور هستند که تا معرفی شدن نسخه بدون Bug و تقریبا بدون مشکل ، از نسخه‌های مشکل دار و تستی Debian استفاده کنند ، همین مورد در خصوص بسته‌های نرم افزاری نیز صادق است.

خلاصه‌ای از معرفی Debian GNU/Linux

Debian GNU/Linux دست برنامه نویسان را بسیار باز گذاشته است و تقریبا اکثر برنامه نویسانی که قصد دستکاری در سورس یک توزیع لینوکس و ارائه یک نسخه جدید را دارند ، ترجیح می‌دهند از Debian GNU/Linux استفاده کنند.

از نکات بارز مثبت در خصوص این سیستم عامل می توان به با ثبات بودن ، کنترل کیفیت عالی ، وجود بیش از 20 هزار بسته نرم افزاری ، پشتیبانی از معماری تعداد پردازنده های بیشتر به نسبت سایر توزیع های لینوکس اشاره کرد.

البته نکات منفی نیز در این سیستم عامل وجود دارد که از آن جمله می توانیم به طولانی بودن مدت ارائه نسخه با ثبات جدید اشاره کنیم که تقریبا بین 1 تا 3 سال طول می کشد ، همچنین با توجه به پشتیبانی این سیستم عامل از معماری پردازنده‌های چند تایی ، معمولا تکنولوژی های جدیدتر نیاز به زمان دارند تا با Debian خود را سازگار کنند.

بسته‌های نرم افزاری که برای سیستم عامل Debian معرفی می‌شوند به بصورت Advanced Package Tool یا APT با استفاده از بسته های DEB ارائه می شوند.

توزیع‌های پایه دبیان

نسخه های مختلفی از جمله نسخه‌های قابل نصب ، نسخه های Live که از معماری 12 پردازنده‌ای نیز پشتیبانی می کنند ، برای Debian وجود دارند که حتی شامل تمامی پردازنده های 32 بیتی و 64 بیتی شرکت های Intel و AMD نیز می شوند.

از مهمترین توزیع‌های لینوکسی که از Debian گرفته شده‌اند می توانیم به Ubuntu ، Openbox ، SolydXK ، Knoppix ، Tanglu ، Kali و … اشاره کنیم که این نمایانگر قدرت این سیستم عامل است.

در تصویر زیر نمونه ای از دسکتاپ دبیان 8 را می بینید.

معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux - نمای دسکتاپ دبیان 8

امیدوارم مطلب معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

اگر نکته خاصی در خصوص مطلب معرفی لینوکس توزیع Debian GNU/Linux به نظرتان می رسد خوشحال می شویم در انتهای مطلب عنوان کنید.

رامین نوروزی- نویسنده

8709
A
A