معرفی KeepAlive

معرفی KeepAlive
معرفی KeepAlive
9 ماه پیش

در این بخش از مقالات دانشنامه آذرآنلاین با معرفی KeepAlive در خدمت شما خواهیم بود تا با این مفهوم پرکاربرد وب ، بیشتر آشنا شوید.

معرفی KeepAlive

در پروتکل HTTP که پروتکل اصلی انتقال داده در وب است ، برای انتقال فایل‌ها بین مرورگر و وب سرور ، برای هر فایل یک Session یا جلسه ایجاد می‌شود و پس از انتقال هر فایل Session بسته می‌شود.

این مکانیزم بسیار ساده است و از ابتدای برقراری و اجرای این پروتکل تا به حال به همین شکل بوده و جالب است بدانید با توجه به فراگیری آن تغییری نیافته است.

برای بهبود کلی این روند انتقال اطلاعات بین مرورگر و وب سرور ، امکانی به نام KeepAlive ارائه شد.

با تنظیم KeepAlive مرورگر و وب سرور شما برای انتقال چندین فایل توافق کرده و پس از انتقال تمام فایل‌های توافق شده ، Connection بین آنها قطع می‌گردد.

تصویر زیر گویای تفاوت بین فعال و یا غیر فعال بودن KeepAlive می‌باشد.

KeepAlive-Diagram

حال با توضیحاتی که خدمت شما در راستای معرفی KeepAlive عرض کرده‌ایم شاید متوجه شده ‌باشید که چه تفاوتی بین فعال و غیرفعال بودن آن خواهد بود که در ادامه با خواندن مزایا و معایب فعال سازی KeepAlive با این امکان بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایای فعال سازی KeepAlive

افزایش و بهبود سرعت وب سایت

تصور کنید برای یک وب سایت امروزی چند فایل باید در مرورگر لود شود تا سایت به صورت کامل نمایش داده شود. حداقل این فایل‌ها شامل صفحه اصلی ، فایل CSS و در گاهی اوقات JavaScript خواهد بود که هر یک از این فایل‌ها در هنگامی که KeepAlive غیر فعال است برای انتقال یک Session را ایجاد کرده و پس از دریافت فایل توسط مرورگر Session بسته می‌شود. حال با یک محاسبه کوچک درخواهید یافت که چندین بار باید Session های مختلف باز و بسته شود و همین امر زمانبر خواهد بود ولی با فعال سازی این امکان تنها یک بار Connection بین مرورگر و وب سرور برقرار شده و تمام اطلاعات بین هم رد و بدل می‌شوند.

کاهش مصرف پردازنده

با فعال سازی KeepAlive  تعداد Session ها کاهش یافته و همین امر باعث می‌گردد ، فشار کاذب باز و بسته کردن Session های مختلف برای کاربران از وظایف پردازنده حذف گردند.

بهبود در سئو

با توجه به اینکه KeepAlive در سرعت لود سایت و همچنین کش شدن فایل‌ها تأثیرگذار خواهد بود ، امتیاز خوبی در لود سایت از موتورهای جستجو خواهید گرفت و همین امر باعث افزایش رنک سایت شما خواهد شد.

افزایش سرعت HTTPS

اگر سایت شما دارای HTTPS است و شما از SSL برای برقراری امنیت اطلاعات از آن استفاده می‌کنید باید بدانید که ارتباط HTTPS به طور کلی به علت رمزنگاری کمی کندتر از HTTP خواهد بود و KeepAlive به شما کمک خواهد کرد تا کاربران با همان سرعت HTTP سایت شما را مشاهده کرده و کندی سرعت را متوجه نشوند.

معایب فعال سازی KeepAlive

افزایش مصرف حافظه

با فعال سازی KeepAlive و فعال ماندن ارتباط بین مرورگر و وب سرور ، بخشی از حافظه به این ارتباط تعلق گرفته و همین امر باعث اشغال حافظه سرور خواهد شد که البته با توجه به سرورهای فعلی و میزان حجم بالای حافظه آنها این امر زیاد مهم نخواهد بود مگر اینکه ترافیک سایت بسایر بالا باشد و حافظه سرور کمتر از میزان مناسب.

حال با تفاسیر که خدمت شما عرض کردیم شاید برای شما سؤال شده باشد کی چه زمانی باید KeepAlive را فعال کرد؟

فعال کردن KeepAlive به چند عامل کلی بستگی دارد که با بررسی آنها شما می‌توانید تصمیم به فعال سازی و یا غیرفعال کردن آن بگیرید.

مواردی که باید قبل از فعال سازی KeepAlive بدانید

نوع سایت

اگر سایتی دارید که دارای عکس‌ها و صفحات متعدد است و در ابتدای ارتباط کاربر با وب سرور شما انتقال داده زیادی اتفاق می‌افتد فعال سازی KeepAlive به شما کمک شایانی خواهد کرد و برای شما مفید خواهد بود.

ترافیک سایت

اگر میزان مراجعه کاربران به سایت شما در طول روز انجام می‌گیرد و مراجعه به سایت شما در زمان‌های خاصی نیست ، KeepAlive برای شما مناسب است و باعث بهبود کارایی سیستم شما خواهد بود.

به طور مثال سایتی همانند یک سایت بخت آزمایی که در هنگام قرعه کشی ممکن است ترافیک بسیار بالایی داشته باشد نباید KeepAlive را فعال کند چون ممکن است در هنگام هجوم کاربران به آن سایت ، مقدار مصرف رم و به دنبال آن پردازنده به حدی بالا رود که سایت برای چندین لحظه از حالت سرویس‌دهی خارج گردد.

میزان منابع وب سرور

همانطور که در معایب KeepAlive خدمت شما توضیح دادیم ، این امکان ، مصرف زیادی از رم خواهد داشت و در مقابل از پردازنده زیاد مصرف نمی‌کند. پس در شرایطی که شما پردازنده کمی در اختیار دارید و در مقابل میزان رم شما نسبتاً بالا می‌باشد ، می‌توانید از KeepAlive در راستای بهبود سرویس‌دهی وب خود استفاده کنید.

فعال سازی KeepAlive

فعال سازی KeepAlive برای تمامی سیستم عامل‌ها و وب سرورهای مختلف قابل انجام است و در صورت داشتن دسترسی به تنظیمات وب سرور می‌توانید آنها را تنظیم کنید.

همچنین شما توانایی آن را خواهید داشت که KeepAlive را بر روی هاست اشتراکی نیز فعال سازید.

در مقالات بعدی نیز به تنظیم و فعال سازی KeepAlive در وب سرورهای مختلف مانند Nginx ، Apache و ...  و همچنین هاست اشتراکی خواهیم پرداخت.

امیدواریم در پایان ، از مطلب معرفی KeepAlive و مزایای آن استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

3194
A
A